LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wilsophie
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2009 12:51

Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Wilsophie »

Sinds een 12 tal jaren bewonen wij een mooi appartement met een systeem dat het water uit de grond verwarmd wordt, maar vraag mij als vrouw niet naar de details hoe dat werkt. Elk appartement heeft een megagrote warmte boiler ( geen warmtepomp) . Die staat beneden in de parkeergarage ( een kast) en verwarmt de vloeren. Die boiler is van Stiebel Eltron. Deze is in onderhoud en wordt jaarlijks schoongemaakt. Ons gezin bestaat uit 2 ( bejaarde) mensen. Geen bijzondere apparaten maar wel een droger en een oven en magnetron, koelkast en diepvries ( net nieuw). Ik ben aangesloten bij Essent en de netbeheerder is Liander en wij hebben oktober 2017 een slimme meter gekregen.
Toevallig door met andere buren te praten blijk ik wel een heel hoog verbruik te hebben. Jarenlang dus tussen 5500 en 6000 KWH en omdat ik dacht dat dat normaal was heb ik er nooit aandacht aan besteed totdat de meeste reacties waren dat men gemiddeld zo rond de helft zit. Ik betaal 100 euro per maand en de meeste buren betalen rond de 50 euro. Nu heb ik prima contact gehad hierover met Essent en ook met Liander de netbeheerder maar zij adviseerden eerst elkaar maar uiteindelijk heb ik een plaatselijke installateur ernaar laten kijken ( althans een monteur) die heeft wat rondgekeken ( geen aquarium of andere bijzondere apparaten dus hij wist het ook niet, hij wist niets van de Stiebel Eltron en zou erover nadenken. Dat denken duurde mij te lang dus na contact mijnerzijds verwijst hij mij weer naar een monteur om naar de warmtepomp te kijken, maar die pomp is niet van mij die staat beneden en is collectief bezit, dus hij snapt niet wat die Stiebel Eltron doet denk ik. En weer een monteur kost mij 75 euro. Ik voel daar niet zo veel voor.
Nu ben ik sinds een week de meterstanden aan het noteren van hoog tarief en laag tarief en ook worden die uitgelezen op afstand en ik krijg daar een overzicht van. Nu had ik een vriezertje van wel 30 jaar oud en die heb ik verwisseld voor een nieuwe in december j.l. en dus hoop ik eigenlijk dat dit de boosdoener is. Dus dan moet ik wachten tot de jaarafrekening van 2019 en dat begrijp ik wel. Toch houdt het mij heel erg bezig hoe zo een groot verschil er kan zijn qua verbruik met b.v. mijn dochter die in een groot huis woont met 3 kinderen en zij verbruikt 3500 kwh per jaar.
Nu kan ik hier wel de afgelopen meterstanden opschrijven want eigenlijk zeggen die mij ook niets.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn. Ik hoop natuurlijk dat de vriezer de boosdoener was dan heb ik er ook vrede mee. Ik heb nog nooit zovaak mij met stroomstanden bezig gehouden als nu op mijn oude dag. O ja... gas hebben wij niet in dit complex. Wat een verhaal toch, ik ben niet ten einde raad, maar weet eigenlijk niet waar ik zijn moet.
Met vr. gr. Wilsophie

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Koop een goedkoop tussenmetertje wat tussen iedere stekker geplaatst kan worden en U kunt zo zien wat een apparaat verbruikt.
Duur??? Welnee kost E 10.-- zie deze link:

https://www.conrad.nl/p/energiekostenme ... ng-1302517

En NEE ik heb dit niet getest, maar als elektronicus zou ik verwachten dat U hiermee een aardig idee krijgt van het stroomverbruik van apparatuur.

Ivo.w
Berichten: 1771
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Uw buren, hebben die een vergelijkbare gezinssamenstelling als u of is er onder de buren waaraan u het verbruik gevraagd heeft veel variatie?

Een oude vriezer kan zeker een noemenswaardige bijdrage leveren aan het energieverbruik. Schrik niet, voor zo'n oud apparaat is een jaarverbruik van tussen de 1000 kWh en 1500 kWh is goed mogelijk als de werking wat minder goed is en de deurrubbers versleten zijn. Een nieuwe tafelmodel vriezer met energielabel A+ verbruikt minder dan 500kWh per jaar.

Verder is het de vraag hoe het energieverbruik van de betreffende Stiebel-Eltron (warmtepomp) wordt berekend en hoe de warmwatervoorziening geregeld is.

stofzuigertje

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Oude vriezer en op welke temperatuur stoken buren?

2 Geen 21 maar 23 graden en de warmte pomp draaide overuren!
Dus meet ook jou en hun temperatuur en wel met dezelfde thermometer wegens kans op enig verschil.....

3 Hoek of midden appartement kan ook flink verschil maken.
Net als koude vloer als je beneden woonde of boven bij matig geïsoleerde dak?

4 En hoe vochtig is jou huis, een droog huis is voordeliger warm te stoken dus tekort ventileren kan dit ook veroorzaken.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Ja een boiler gebruikt natuurlijk ook veel stroom om het water warm te houden en zeker al deze op de hoogste stand staat. Kijk eens bij de buren hoe hun boiler staat afgesteld en op welke temperatuur. Wij hebben dit n.l. ook aan de hand gehad, weliswaar met een kleine warmwaterboiler maar toch. Deze was door de schoonmakers op de hoogste stand gezet om gauw warm water te krijgen en ik ontdekte dat er in een week plotseling erg veel stroom was verbruikt, bleek dus dat de boiler in de hoogste stand stond en dus constant het water verwarmde. Deze gauw op de ECO stand gezet en toen was het probleem over. Ik zou elke week de standen van de elektrameter opnemen zodat u een verbruik kunt meten. het zou inderdaad ook heel goed kunnen dat het vriezertje de boosdoener is (geweest). U kunt natuurlijk ook een verbruiksmetertje kunnen plaatsen zoals eerder aangegeven. dan kun je per 24 uur of week kijken wat het verbruik is.

Wilsophie
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2009 12:51

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Wilsophie »

We zijn een paar jaar verder en ik kan melden dat de slimme meter correct registreert en het hoge verbruik zit niet in het oude vriezertje, maar in het altijd gebruiken van de droogtrommel en daar heb ik vrede mee en ben ook tevreden met Essent. Wat mij betreft kan het gesloten worden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

MichielFRL schreef:
05 apr 2020 08:00
5.500 kWh voor warmtepomp verwarming is keurig.
De vergelijking met de dochter gaat mank omdat die het huis met gas zal verwarmen.
En de vergelijking met de buren dan?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Die 3000 kwh wat u meer verbruikt dat uw buren komen, lijkt mij, niet alleen van de wasdroger of u moet deze elke dag langdurig gebruiken
Een verbruik van 3000 kwh per jaar is bijna 10 kwh per dag, wat zou betekenen dat u de droger elke dag ongeveer 4 uur gebruikt.
Noteer de meterstand eens een week lang per dag om te zien wat uw dagelijks verbruik is.
De vraag is of u altijd al zo’n hoog verbruik hebt gehad.
6000 kwh jaarverbruik is echt niet normaal.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Wilsophie schreef:
04 apr 2020 14:29
... daar heb ik vrede mee en ben ook tevreden met Essent. Wat mij betreft kan het gesloten worden.
Een tevreden klant telt voor 2!
Misschien kijkt U niet zo op de centen, maar overstappen kan U zo'n 25% of €10/mnd aan kosten besparen bij hetzelfde energieverbruik.
(Ik checkte even Essent bij gaslicht.com met de goedkoopste voor 3500kWh zonder gasaansluiting).

Erthanax
Berichten: 9768
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geip Suusje schreef:
05 apr 2020 14:55
Wilsophie schreef:
04 apr 2020 14:29
... daar heb ik vrede mee en ben ook tevreden met Essent. Wat mij betreft kan het gesloten worden.
Een tevreden klant telt voor 2!
Misschien kijkt U niet zo op de centen, maar overstappen kan U zo'n 25% of €10/mnd aan kosten besparen bij hetzelfde energieverbruik.
(Ik checkte even Essent bij gaslicht.com met de goedkoopste voor 3500kWh zonder gasaansluiting).
Kloppen uw getallen wel? TS betaalde twee jaar geleden 100 euro per maand en verbruikte 5500-6000 kWh per jaar, als ik het goed lees.

eveerman
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:47

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door eveerman »

TS schrijft dat haar appartement verwarmd wordt met water uit de grond, dat lijkt me dus een warmtepomp die gebruik maakt van bodemwarmte. Volgens https://warmtepompplein.nl/warmtepomp-besparing/ kost het verwarmen van een eensgezinswoning met dit type warmtepomp jaarlijks zo’n 2000 kwh. Zesduizend kwh is dus wel erg veel. Zitten er toch niet ergens verborgen stroomverbruikers? Bijvoorbeeld, halogeenspots gebruiken ongemerkt veel meer stroom dan je zou denken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Topic starter gaf dit jaar antwoord;

Opgelost, de Wasdroger vreet stroom!
Mag een slotje op want nu lees ik weer adviezen die hij/zij nooit gaat lezen.

Arizonakid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Hoog stroomverbruik is niet te traceren. Wie heeft een idee?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Komkommer die om een slotje vraagt. De wereld loopt op haar einde. ;-)

Gesloten