LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energievergelijkingssites zetten je met PV-panelen op verkeerd energieverbruik

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Bakker1966

Energievergelijkingssites zetten je met PV-panelen op verkeerd energieverbruik

Ongelezen bericht door Bakker1966 »

Hallo,
Het is ons opgevallen dat energievergelijkingssites vragen hoeveel zonnepanelen je hebt en daar zelf een jaaropbrengst in kWh aan koppelen. Deze opbrengst halen ze vervolgens van het energieverbruik af en zie: je energierekening gaat volgens deze sites, het zijn er meerdere, omlaag.

Dit klopt niet en achteraf wordt je opgezadeld met een werkelijk veel hoger afgenomen verbruik en kan het zijn dat je aanzienlijk meer moet bijbetalen op je eindafrekening.

Wij hebben al jaren PV panelen die gewoon op je huisinstallatie zijn aangesloten. Deze leveren dus energie die eerst in je huis wordt gebruikt zoals de koelkast, je computers en netwerkapparatuur en dergelijke. Als je meer opwekt dan je verbruikt lever je dus terug. Dit is volgens jouw slimme meter dus altijd minder dan de PV panelen hebben opgewekt. Onze opwekking ca 1200 kWh en werkelijk teruggeleverd ca 725 kWh. Wij hebben 8 panelen van 195Wp op het zuiden op het dak.

De vergelijkingssites vragen hoeveel panelen je hebt, niet welk type, Wp of afmetingen, en zetten daar gelijk een opbrengst tegenover.
Hier wordt je dus voorgehouden dat je veel goedkoper uit kan zijn dan )e huidige energierekening en zal je je keuze op kunnen maken. Dit is misleidend als de volledig opgewekte energie wordt gebruikt voor het bepalen van je nieuwe energierekening.

Waneer wij het echter het werkelijke terugleververbruik op deze website invullen komt de nieuwe energierekening er echt niet veel lager uit dan bij je huidige leverancier. Dit zit wel achter een verborgen scherm op deze sites.

Hier mag wel meer aandacht aan gegeven worden, ook op de vergelijkingssites voor een eerlijkere informatievoorziening, of in het klaagmomentje van Fons.

Ik ben wel benieuwd of meer mensen dat is opgevallen.

Lady1234

Re: Energievergelijkingssites zetten je met PV-panelen op verkeerd energieverbruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard leveren die panelen volgens de meter minder op. U schijnt niet te begrijpen dat hetgeen u aan elektra tijden de opwekking gebruikt direct in mindering wordt gebracht.

Helemaal niets mis met die vergelijkingssites, op dat punt in ieder geval niet.

En u krijgt toch tussentijds de standen door? Kunt u het termijnbedrag aanpassen.

Gegrand

Re: Energievergelijkingssites zetten je met PV-panelen op verkeerd energieverbruik

Ongelezen bericht door Gegrand »

Bij de site van gas en licht kan je toch zelf invullen wat je gebruik en terugleveringen op jaarbasis zijn dus ik snap TS probleem niet zo.

Gewoon de jaarafrekeningen van je energieleverancier(s) van een paar jaar bekijken , daar het gemiddelde van invullen en TS heeft een reële inschatting van gebruik en teruglevering op een vergelijkingssite.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zoals Gegrand schrijft, de gegevens van vorig jaar overnemen, voor de veiligheid iets minder teruglevering en iets meer gebruik invullen. Dat loopt al zeven jaar perfect bij gaslicht.com.

Bakker1966

Ongelezen bericht door Bakker1966 »

@Lady1234
Ik oordeel toch ook niet op jouw reactie?
Waarom meteen een waardeoordeel geven dat ik het niet zou begrijpen?
Ik begrijp het dondersgoed. Het is immers mijn vak!
Ik attendeer juist anderen dat eea niet goed wordt ingevuld. Als jij PV panelen hebt probeer het dan eerst eens te begrijpen hoe energie in het huis zich verplaatst en wat en waar er gemeten wordt.
Wie begrijpt er nu niet hoe het werkt?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt dan wellicht geen probleem met die vergelijkingssites, maar ik en veel anderen om mij heen met zonnepanelen hebben dat dus ook niet.

U hebt het over misleiding en vraagt om een eerlijke informatievoorziening en een klaag momentje van Fons.

Blijkbaar hebt u geen probleem, maar dan richt u uw advies wel op een wonderlijke manier in.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Deze berekeningen kloppen wel als U nog een ouderwetse KWH meter hebt, dus geen slimme meter.
Een ouderwetse meter werkt wel zoals in die berekeningen. een slimme meter niet, die meet apart
hoeveel U heeft verbruikt en hoeveel die panelen hebben opgewekt.

Kolibrie

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als ik het goed begrijp moet volgens u niet de opbrengst maar de teruggeleverde aantal kWh’s ingevuld worden?
Volgens mij heeft u ongelijk want het uitgangspunt is het stroomverbruik van een gezin zonder zonnepanelen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er dus helemaal van af welke gegevens je zelfs invult. Als je je elektriciteitsverbruik opgeeft, dan kun je de volledige opbrengst er wel af trekken. Maar als je je meter-verbruik opgeeft, dan moet je ook het meter-verbruik van de panelen opgeven.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik 5 panelen opgeef, zijn het dan 15 jaren oude bij Greenpeace gekocht van 135 Wp en die maximaal nog 70 Wp leveren?
Of de nieuwe van 370 Wp per stuk?

Daarom is per paneel opgeven fout, de site waar je 4 standen kunt invullen geven betrouwbaarder schat ting en een beter resultaat.

Maar je hebt zonnige en donkere jaren.... ook bij Oost/west is anders, Oost is ochtend zon... West middag en kan per jaar ook wisselen... en per regio, de zon is per provincie sterk wisselend... is meer verdeeld dan U denkt... Rotterdam is vaak vervuilen van industrie en tegen de Noordzee kust juist mooi schoon bij westen wind.

Ja, net als dit verhaal kan ook Uw verbruik dus alle kanten heen!
Het vorige jaar verbruik is vaak het beste om dat in te vullen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Bakker1966 schreef:
27 apr 2020 12:44
De vergelijkingssites vragen hoeveel panelen je hebt, niet welk type, Wp of afmetingen, en zetten daar gelijk een opbrengst tegenover.
Hier wordt je dus voorgehouden dat je veel goedkoper uit kan zijn dan )e huidige energierekening en zal je je keuze op kunnen maken. Dit is misleidend als de volledig opgewekte energie wordt gebruikt voor het bepalen van je nieuwe energierekening.
Ja, ze kunnen tot in veel verder detail kunnen gaan met betrekking tot de inschatting van de waarden. Heb geen zonnepanelen, maar wel een gezin met 3 kinderen. En die calculatie gaat ook altijd mis. Het maakt namelijk bij kinderen nogal uit in welke leeftijdsgroep ze zitten, en zelfs welk geslacht het is. Mijn jongens van 5 en 7 spelen, vooral nu, het grootste deel van de tijd buiten (ja, kinderen spelen vandaag de dag ook nog steeds buiten, in tegenstelling tot de gedachten bij veel ouderen dat kinderen alleen met een tablet op de bank zitten). Maar ik kan mij voorstellen dat ze straks in de pubertijd meer binnen zitten, gamen en schoolopdrachten op een computer, dus meer stroomverbruik. Als je dochters hebt die graag 2 keer daags een half uur onder de douche staan, heb je een heel ander gasverbruik. Dus inderdaad zal de schatting zijn op basis van een aantal basale gegevens, maar een schatting blijft een schatting.

Maar goed, ik weet wat ik ongeveer verbruik en kan op basis daarvan wel redelijk mijn verbruik ingeven (want dat kan meestal ook) en krijg op basis daarvan vaak wel een redelijk correct advies. En hoef dus derhalve op mijn jaarafrekening ook eigenlijk nooit bij te betalen, omdat ik het voorschot meestal iets hoger zet, krijg ik eigenlijk altijd wel een paar tientjes terug.

Gesloten