Enkele jaren geleden werd ik uitgenodigd door de Fortis bank om eens te komen praten over een pensioen regeling. In die tijd leek dit een uitstekend idee, echter enkele jaren later bleek mijn werkgever voor het pensioen te zorgen. Ik had dus een extra pensioen erbij. Na de EUro, waar iedereen het behoorlijk krap kreeg, wilde ik eigenlijk af van de regeling, en nam contact op met AMEV (2001). Een aanbod tot afkoping kwam, zo'n 70% van de totale inleg. Behoorlijk geschrokken heb ik nog eens drie jaar gewacht, en toen het zelfde gevraagd. Dit was vrij recent, en U raad het al: de afkoopwaarde was nog eens 7% gedaald!
Als naief consument kan ik niet anders concluderen dat als deze lijn zich doortrekt de komende jaren, dit een van de slechtste investeringen zou zijn ooit. In drie jaar tijd alleen maar verlies geleden, en dan ook nog eens op mijn kosten.
Ik ben hierdoor ook van bank veranderd, gezien het feit dat geen van de partijen hier ooit melding van heeft gemaakt. Ik als onervaren klant wist toendertijd ook niet alle vragen te stellen. Bovendien staat hierover ook niets in de polis!
Ik sta open voor genuanceerd commentaar!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slechte ervaring met Fortis / AMEV
Re: Slechte ervaring met Fortis / AMEV
Begrijpelijk dat dit door u als een mager aanbod wordt ervaren. Zonder meteen te kort door de bocht te willen zijn is het standpunt van Fortis echter ook te begrijpen; hun mogelijke voordeel hangt nauw samen met de continuiteut van uw inleg en de termijn waarover zij over 'uw'geld kunnen beschikken. in dit licht bezien is een aanbod van 70 % niet ongebruikelijk, en ook niet onredelijk te noemen. Dit neemt uiteraard niet weg dat Fortis bij het aangaan van deze regeling u hierop had kunnen wijzen, alhoewel het opbouwen van dubbel pensioen natuurlijk niet aan hen te wijten is. heeft u naar de voorwaarden hieromtrent destijds geïnformeerd?
Re: Slechte ervaring met Fortis / AMEV
Beste HKampstra,
Heeft u ook overwogen om niet te stoppen deze regeling, maar om deze premievrij te maken? Geen premie meer betalen, maar de betaalde premie gewoon laten staan tot uw pensioendatum. Is vaak voordeliger, en fiscaal interessanter.
Heeft u ook overwogen om niet te stoppen deze regeling, maar om deze premievrij te maken? Geen premie meer betalen, maar de betaalde premie gewoon laten staan tot uw pensioendatum. Is vaak voordeliger, en fiscaal interessanter.