De huispakken zie je momenteel al overal
moederslink schreef: ↑01 mei 2020 12:36
Hier ligt een opdracht voor Carola Schouten dunkt mij.
Dan nemen we hem mee in de sleeplijst.
En nu ik daarover doordenk... De luchtkwaliteit in huis, in een gebouw. Zou dat iets met de snelle verspreiding binnen de woonzorgcentra te maken hebben? Je ziet het in alle landen terug: waar ouderen samen verzorgd in een gebouw wonen, gaat het heel erg snel, als het virus eenmaal binnen is. Daarmee vallen land-specifieke factoren zoals manier van verzorgen en het eten al af. Wel is het in zulke gebouwen altijd warm, de lucht niet altijd even fris ... Zou het virus ook per fijnstof reizen?
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
- Te weinig capaciteit, overal, met onmogelijke morele dilemma's als gevolg
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
- Reguliere zorg onbeperkt door laten gaan
- Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
- Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
- Betere communicatie met burgers. => eenduidig (voorbeeld NS/Dagjesmensen)
- Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
- Adviezen WHO echt opvolgen (testen, testen, testen)
- Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië
- Veel sneller reageren/vergunningen zo snel mogelijk (binnen enkele uren) verlenen (mondkapjes)
- Zorgcentra dezelfde prioriteit geven als ziekenhuizen
- Extra onderzoek naar invloed van externe factoren zoals luchtkwaliteit, omgeving (stad/platteland)
Via het werk nog iets opvallends meegekregen. Bedrijf heeft een groot deel van het personeel ziek thuis zitten, de jongste zieke is 22 en de oudste net 49. De huisartsen geven een diagnose op afstand: Corona. Maar n i e m a n d wordt getest en daar schrok ik van.
Van zo'n bericht ga je je wel afvragen of alle statistieken nog kloppen en of het niet beter is om een echte steekproef onder de hele bevolking te houden.