LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
02 mei 2020 02:49
Het wordt straks weer lekker druk in de trein...

https://www.ad.nl/buitenland/air-france ... L96K0G-oUU
In Frankrijk ben je verplicht een formulier bij je te hebben waarop je de noodzaak van je reis aan moet geven, dus niet zomaar iedereen kan in de trein stappen.

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat formulier lijkt me ook maar een wassen neus te zijn, eerlijk gezegd. Je moet het zelf invullen, en wie controleert er of de bestemming ook klopt?

De verwachting is trouwens dat veel meer mensen de auto weer zullen pakken en dat de filedruk enorm toe zal nemen. Hopen dat veel mensen toch blijvend voor thuiswerken zullen kiezen, al is het maar voor 1 of 2 dagen per week. Liever nog 3 of 4 dagen natuurlijk.

Maar sowieso gaat de anderhalve meter voor het OV gigantische problemen opleveren. Een kwart van de stoelen, en geen staanplaatsen meer, betekent hooguit een kwart van de inkomsten. Daarbij moet er extra personeel komen dat de reizigersstromen gaat begeleiden. Daarom snap ik de eis wel voor gezichtsbedekking, dan kan die anderhalve meter los worden gelaten. Al zouden mensen maar naast elkaar mogen zitten, dan kun je de capaciteit verdubbelen naar 50%.

De reizigersstromen in de trein lijken me niet zo moeilijk: Aan de achterkant er in, aan de voorkant er uit, dan blijven de neuzen dezelfde richting op gaan. Dan moeten mensen op het perron enkel op de juiste plek gaan staan. Met dranghekken en zo is die anderhalve meter, of een meter met gezichtsbedekking, dan ook nog wel te realiseren.

Een andere optie is natuurlijk dat alle banken in dezelfde richting worden gezet, zodat mensen achter elkaar zitten, en dan met een spatscherm overal tussen.

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat betreft achter in de trein instappen en alleen de mogelijkheid om voor uit te stappen, moet je dan de hele trein door langs alle reizigers lopen die er nog uit hoeven? Daar bedank ik toch voor.

scharrelschipper
Berichten: 1862
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Nijogeth schreef:
02 mei 2020 00:41
Een land dat zo'n wet invoert, dat kan toch niet meer als een modern westers land gezien worden? Dat zijn Midden-Oosten taferelen, als je het mij vraagt. Mensen wettelijk dwingen anderhalve meter afstand te houden.....
Goed tegen de overbevolking!

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Er werd bij ons in de metro omgeroepen dat ze volgende week in de metro gingen controleren op de 1,5 m en eventueel verbaliseren.

Dus onze dochter kwam thuis uit haar werk en vroeg: wat is dat, verbaliseren? Uitgelegd en toen schoot ze in de stress. Zij gaat er bij de tweede halte vanaf het begin van de lijn in, dus dan is ie nog leeg. Maar als hij verderop vol loopt, dan kan zij er toch niets aan doen dat iemand te dichtbij komt zitten. Die 400 euro boete is meer dan het kind in een maand verdient.

Erthanax
Berichten: 9840
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toch maar weer even wijzen op de wekelijkse nieuwsbrief Future Affairs van NRC, omdat daar gelinkt wordt naar zo veel interessante stukken die te maken hebben met corona.

De webversie is bereikbaar via nrc.nl/futureaffairs, een stukje naar beneden en klikken op de zwarte knop "Lees nieuwsbrief".

Nijogeth
Berichten: 10211
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scharrelschipper schreef:
02 mei 2020 10:58
Nijogeth schreef:
02 mei 2020 00:41
Een land dat zo'n wet invoert, dat kan toch niet meer als een modern westers land gezien worden? Dat zijn Midden-Oosten taferelen, als je het mij vraagt. Mensen wettelijk dwingen anderhalve meter afstand te houden.....
Goed tegen de overbevolking!
Het virus gewoon rond laten gaan is dat ook.

ZeerPrivé
Berichten: 5796
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik las in het AD dat de verpleeghuizen leeg stromen. Sinds begin dit jaar zijn zo'n 15.000 mensen overleden en niemand wil op dit moment het verpleeghuis nog in.

"Een belangrijke verklaring voor de daling zijn de duizenden dodelijke slachtoffers die het coronavirus in verpleeghuizen eist. Daarnaast komen er sinds de coronacrisis nog amper nieuwe bewoners bij. Ook de plekken van mensen die door een andere oorzaak overlijden, worden amper opgevuld."

https://www.ad.nl/binnenland/verpleeghu ... 0305067495

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
02 mei 2020 11:07
Er werd bij ons in de metro omgeroepen dat ze volgende week in de metro gingen controleren op de 1,5 m en eventueel verbaliseren.

Dus onze dochter kwam thuis uit haar werk en vroeg: wat is dat, verbaliseren? Uitgelegd en toen schoot ze in de stress. Zij gaat er bij de tweede halte vanaf het begin van de lijn in, dus dan is ie nog leeg. Maar als hij verderop vol loopt, dan kan zij er toch niets aan doen dat iemand te dichtbij komt zitten. Die 400 euro boete is meer dan het kind in een maand verdient.
Maar daarom gaan ze dan toch juist controleren? Om ervoor te zorgen dat de metro niet vol loopt en er niemand binnen een straal van 1,5 meter bij je in de buurt komt. Als zij zich daar aan houdt, kan ze toch geen boete krijgen.

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
02 mei 2020 11:24
Ik las in het AD dat de verpleeghuizen leeg stromen. Sinds begin dit jaar zijn zo'n 15.000 mensen overleden en niemand wil op dit moment het verpleeghuis nog in.

"Een belangrijke verklaring voor de daling zijn de duizenden dodelijke slachtoffers die het coronavirus in verpleeghuizen eist. Daarnaast komen er sinds de coronacrisis nog amper nieuwe bewoners bij. Ook de plekken van mensen die door een andere oorzaak overlijden, worden amper opgevuld."

https://www.ad.nl/binnenland/verpleeghu ... 0305067495
In het filmpje wordt gezegd dat de ouderen die nu normaal naar een verpleeghuis zouden gaan, bij hun kinderen intrekken. Ik weet niet of dat dan een oplossing is, als die kinderen (en eventueel kleinkinderen) wel dagelijks naar hun werk gaan, bij anderen thuis komen, gewoon naar de winkel gaan. Kortom toch ook best een grote kans dat die inwonende ouderen het virus kunnen krijgen.

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er gaat nu toch niemand vrijwillig naar een verpleeghuis. Opgesloten in je kamer en geen bezoek.

En al helemaal niet als daar al een besmetting heerst en de verzorging nog steeds geen beschermingsmiddelen heeft.

ZeerPrivé
Berichten: 5796
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@lowieze, inderdaad, maar blijkbaar achten de kinderen de kans op besmetting kleiner als de ouder bij hun intrekt. Ik vraag me wel af of zij daardoor lager op de wachtlijst worden gezet, dus weer opnieuw mogen beginnen.

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat die wachtlijst nu wel sterk ingekrompen is.

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
02 mei 2020 11:51
@lowieze, inderdaad, maar blijkbaar achten de kinderen de kans op besmetting kleiner als de ouder bij hun intrekt. Ik vraag me wel af of zij daardoor lager op de wachtlijst worden gezet, dus weer opnieuw mogen beginnen.
Dat wordt straks misschien ook wel een probleem, wie er nu nog recht heeft op een plek daar.
Niemand gaat uiteraard vrijwillig daar naartoe, er is altijd een noodzaak. Je kunt niet in het ziekenhuis blijven, hoe lang kunnen die mensen het thuis blijven nog rekken, hoe lang houden de kinderen het vol om voor de ouderen te blijven zorgen?
Laatst gewijzigd door Lowieze op 02 mei 2020 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5796
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat volhouden zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen. Voor een paar weken zal dat niet zo'n probleem zijn, maar realiseren de mensen zich wel dat deze situatie wel eens maanden en maanden kan gaan duren? Waarbij ze ook nog eens extra voorzichtig moeten zijn met hun eigen doen en laten (en de schoolgaande? kinderen)? Ik betwijfel het.

Erthanax
Berichten: 9840
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De NOS bericht over de bevinding van Engelse onderzoekers dat een bmr-vaccinatie mogelijk een milder verloop geeft van een covid-19-infectie, zie https://nos.nl/l/2332479.

Lady1234
Berichten: 27348
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar heel veel ouderen hebben mazelen en de bof gehad. Vraag mij af of dat dan dezelfde bescherming biedt als een vaccinatie tegen deze ziektes.

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
02 mei 2020 12:11
Maar heel veel ouderen hebben mazelen en de bof gehad. Vraag mij af of dat dan dezelfde bescherming biedt als een vaccinatie tegen deze ziektes.
Klopt. En veel oudere dames hebben zelf een vaccinatie voor rode hond gehaald voordat ze zwanger wilden worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn vermoedens dat de Bof, rode Hond en Mazelen zou helpen, maar bewijs is nog niet geleverd.

ZeerPrivé
Berichten: 5796
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het zou mogelijk kunnen helpen. Zoals ik wel meer zaken in de media voorbij heb zien komen, die mogelijk/misschien/eventueel/wellicht zouden kunnen helpen.

Gesloten