LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234
Berichten: 27343
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt blijkbaar nergens gelezen wat een behandeling op de IC met beademing behelst voor een patiënt?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

angel1978 schreef:
02 mei 2020 22:16
[...]
De referentie die er was ( SARS, MERS ) is wat men wist.. en die bleken goed te controleren.. is er dan echt aanleiding om te denken dat een corona-virus zoals SARS zich ineens heel anders gedraagt?
Pas op moment dat de echte eerste cijfers, geluiden en beelden komen, wordt het duidelijk, maar toen was het hier ook al te laat.
En dan moet je de politiek en de burgers nog overtuigen.
Is in dat laatste dan niet veel tijd gaan zitten?
Die echte eerste cijfers, geluiden, beelden, dat moet toch ergens in de derde of vierde week van januari geweest zijn, niet veel later.

Ik vraag me af of het wellicht anders gelopen zou zijn als het begin van de epidemie niet in China geweest was, maar in bijvoorbeeld Canada of Zweden, en dan op dezelfde wijze zoals het in Wuhan woedde.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik weet wel van het gevoel om een nieuw leven te hebben gekregen na een beademing op de IC voor lange tijd. Een broer en een zus van mij. Een na een auto-ongeluk 10 weken coma en de andere een infarct met coma van enkele weken. Jarenlang was dat voor beiden de belangrijkste gebeurtenis van hun leven. Hier wordt steeds gedaan alsof het iets vreselijks is. Voor hun beiden was het iets moois, terugkomen in het leven. Voor de ene dertig jaar, voor de andere vijf jaar geleden.

angel1978
Berichten: 11133
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
03 mei 2020 00:35
angel1978 schreef:
02 mei 2020 22:16
[...]
De referentie die er was ( SARS, MERS ) is wat men wist.. en die bleken goed te controleren.. is er dan echt aanleiding om te denken dat een corona-virus zoals SARS zich ineens heel anders gedraagt?
Pas op moment dat de echte eerste cijfers, geluiden en beelden komen, wordt het duidelijk, maar toen was het hier ook al te laat.
En dan moet je de politiek en de burgers nog overtuigen.
Is in dat laatste dan niet veel tijd gaan zitten?
Die echte eerste cijfers, geluiden, beelden, dat moet toch ergens in de derde of vierde week van januari geweest zijn, niet veel later.

Ik vraag me af of het wellicht anders gelopen zou zijn als het begin van de epidemie niet in China geweest was, maar in bijvoorbeeld Canada of Zweden, en dan op dezelfde wijze zoals het in Wuhan woedde.
Ik denk ( en een artikel in o.a. ad van het RIVM zegt dat ook een beetje ) dat de eerste echte signalen uit Italië kwamen toen het daar echt los barstte.
Volgens mij was dat later dan eind januari en toen was het ook al te laat (het virus was hier al).
En ja ik denk dat het veel verschil had gemaakt of het in China of elders zou zijn begonnen.

witte angora
Berichten: 31210
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij heb ik een paar berichten geleden een link naar het preppersforum gegeven. Daar werd al half januari over Corona gesproken, en werden er zorgen over geuit. Toen was het beslist nog niet in Italië.

Een en ander is een kwestie van het nieuws volgen, linken met ervaringen uit het verleden, en daar conclusies uit trekken. Je moet alleen wel veel verder kunnen kijken dan het eigen tunneltje. En daar zit dus het probleem. Het rondwentelen in het eigen tunneltje, zonder enig besef dat de wereld veel groter is en een veel grotere samenhang kent dan het eigen blikveld. Juist dan krijg je al snel iets van: 'het zal wel zo'n vaart niet lopen'; 'och, het is zo ver weg'. En dat terwijl de wereld kleiner is dan ooit.

Dat bepaalde maatregelen er ook hier aan zaten te komen gaf ik al een paar dagen voordat het zover was aan; de lock-down, het feit dat ik nog even snel naar de kapper ging, ook al had ik nog een weekje kunnen wachten; dat soort dingen. Mocht je het willen weten: ik heb van de week boerenzakdoeken besteld als mondbedekking voor in het OV. Omdat ik er rekening mee ga houden dat in het OV mondbedekking langere tijd verplicht gaat worden, maar een sjaal mag ook, net als overal. Wel van katoen, omdat dat op 90 graden gewassen kan worden.

16again
Berichten: 16210
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
03 mei 2020 00:07
U hebt blijkbaar nergens gelezen wat een behandeling op de IC met beademing behelst voor een patiënt?
Natuurlijk wel. De gemiddelde verpleeghuisbewoner overleeft dat niet.
Wat ook gewoon te lezen was in eerdere link van me:
https://nos.nl/artikel/2329053-artsen-w ... orona.html
Zoals ik een maand geleden ook al ter discussie stelde: Maar is onbehandelbaarheid van besmette verpleeghuisbewoner een valide reden om de besmette verpleeghuisbewoner in het verpleeghuis te laten, temidden van de andere kwetsbare bewoners , en goedwillend maar mogelijk ondergekwalificeerd personeel zonder voldoende beschermingsmiddelen?
Quote uit de link hierboven:
Volgens Arends is de leidraad niet bedoeld om de druk op de IC-afdelingen te verlichten. Wel erkent hij dat het een bijkomende effect van het advies is dat er nu minder ouderen naar de IC's zullen gaan.
Iedereen zat instemmend te knikken toen die man op het journaal zijn verhaal hield, terwijl ik vooral overeenkomsten zag tussen zijn witte jas en die van mijn slager.
De gevolgen werden ruim 1 week later zichtbaar.
16again schreef:
09 apr 2020 08:24
En je kon er op wachten natuurlijk:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/08/he ... n-a3996333
Maar goed , toeloop op het ziekenhuis is minder, en de IC bedjes zijn lekker leeg. En dit was juist de groep, die we met onze "intelligente lockdown" proberen te beschermen.
NB: "botte opmerkingen" zijn geen doel op zich, maar hebben als doel eyeopener te zijn.

witte angora
Berichten: 31210
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom: dat de IC's leegstromen is niet het gevolg van minder besmettingen, maar van het feit dat besmette verpleeghuisbewoners er niet meer naar toe worden gebracht? Die conclusie had ik meen ik ook al eerder getrokken.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
03 mei 2020 07:16
Volgens mij heb ik een paar berichten geleden een link naar het preppersforum gegeven. Daar werd al half januari over Corona gesproken, en werden er zorgen over geuit. Toen was het beslist nog niet in Italië.
Toen was het dus al wel in Italië en mogelijk zelfs al in Nederland en Joost mag weten waar, alleen was men zich daar nog niet van bewust.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
03 mei 2020 08:45
Kortom: dat de IC's leegstromen is niet het gevolg van minder besmettingen, maar van het feit dat besmette verpleeghuisbewoners er niet meer naar toe worden gebracht? Die conclusie had ik meen ik ook al eerder getrokken.
Ik geloof dat ik een week of twee terug, toen de daling op de IC's een beetje inzette, een link naar een artikel daarover hier geplaatst heb.

witte angora
Berichten: 31210
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
03 mei 2020 08:47
witte angora schreef:
03 mei 2020 07:16
Volgens mij heb ik een paar berichten geleden een link naar het preppersforum gegeven. Daar werd al half januari over Corona gesproken, en werden er zorgen over geuit. Toen was het beslist nog niet in Italië.
Toen was het dus al wel in Italië en mogelijk zelfs al in Nederland en Joost mag weten waar, alleen was men zich daar nog niet van bewust.
Het kan dat het nog niet bekend was dat het al in Italië was; net zoals het mogelijk ook hier al was, zonder dat iemand het door had. ;)

witte angora
Berichten: 31210
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
03 mei 2020 08:49
witte angora schreef:
03 mei 2020 08:45
Kortom: dat de IC's leegstromen is niet het gevolg van minder besmettingen, maar van het feit dat besmette verpleeghuisbewoners er niet meer naar toe worden gebracht? Die conclusie had ik meen ik ook al eerder getrokken.
Ik geloof dat ik een week of twee terug, toen de daling op de IC's een beetje inzette, een link naar een artikel daarover hier geplaatst heb.
Dat kan inderdaad wel. Het lijkt er in ieder geval wel op dat het huidige enthousiasme over dalende aantallen op de IC een beetje ongegrond is. Er zijn misschien wel net zoveel, of meer, besmettingen en overlijdens als voorheen, alleen zijn die minder zichtbaar omdat ze zich achter de deuren van de verpleeghuizen bevinden. Waar mensen massaal doodgaan omdat het RIVM die groep een beetje negeerde. Tot ze allemaal dood zijn, en dan kunnen we weer met zijn allen verder, maar wel met allerlei panische beperkingen waarvan eigenlijk niemand weet of het nu wel of geen nut gaat hebben. En zolang er niet of nauwelijks getest wordt weet niemand welk percentage van de bevolking daadwerkelijk Corona heeft gehad; sterker nog: waar is dat reproductiecijfer in vredesnaam op gebaseerd? In ieder geval niet op de besmettingen die er wel zijn, maar die niet bekend zijn.

De winkelwagentjes hier in de omgeving worden steeds minder door personeel schoongemaakt, en eerlijk gezegd, ik geloofde er al niet zo heel erg in; nu blijkt dus dat de kans besmetting via winkelwagentjes eigenlijk minimaal is.

Lowieze
Berichten: 6729
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat heeft al dat achteraf gepraat voor zin? Steeds maar weer roepen: zie je wel ik had het in februari al gezegd en ik had begin maart al eens een link geplaatst. Terwijl er juist eerst om een totale lock down werd gevraagd, want dat zou de oplossing zijn.
Dat op de borstklopperij, bah. Willen deze mensen een lolly als beloning of misschien een lintje?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@WA;
Fleece sjaal op 60 graden met zeep is volgens Zweedse overheid voldoende.

witte angora
Berichten: 31210
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact, dus een katoenen boerenzakdoek kan ook. Een sjaal blijft, bij mij althans, nooit goed zitten. Dat flubbert uit, en zie het dan maar weer goed te krijgen. Bij een boerenzakdoek hoef je de knoop alleen maar even aan te trekken, en klaar. Plus, ze nemen minder plek in je tas in. Dus kun je er meer meenemen. Een voor de heenreis, een voor de terugreis, en een of twee reserve. Immers, als ze vochtig zijn, werken ze niet meer. En als er eentje in je gezicht heeft staan blaffen wil je eigenlijk ook wel een andere.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Fleece sjaal is dichter dan wol of katoenen zakdoekje.
Of je die 1x of 4x om wikkelde en veiligheidsspeld of klittenband naaien?

Ook elastiek mag , maar niet achter je oren....hele kop en achter plakken.
Bij een sluiting achter kun je zelfs op de fiets handsfree bellen met mijn Action Fleece mondkapje!

en op straat normaal niet nodig, bij bus en bushalte wel en in de Colruyt.
Ja, een Fleece sjaal met klittenband achter en ook nog mobiel handsfree zakje....
Hoe herken je nu een forum lid als ,,, tijd?

angel1978
Berichten: 11133
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
03 mei 2020 09:05
Wat heeft al dat achteraf gepraat voor zin? Steeds maar weer roepen: zie je wel ik had het in februari al gezegd en ik had begin maart al eens een link geplaatst. Terwijl er juist eerst om een totale lock down werd gevraagd, want dat zou de oplossing zijn.
Dat op de borstklopperij, bah. Willen deze mensen een lolly als beloning of misschien een lintje?
:D
Een tijdje terug vroeg ik of iemand applaus wilde, maar dat viel totaal in het verkeerde keelgat geloof ik

angel1978
Berichten: 11133
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

nu blijkt dus dat de kans besmetting via winkelwagentjes eigenlijk minimaal is.
Waar blijkt dat uit?

angel1978
Berichten: 11133
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat kan inderdaad wel. Het lijkt er in ieder geval wel op dat het huidige enthousiasme over dalende aantallen op de IC een beetje ongegrond is. Er zijn misschien wel net zoveel, of meer, besmettingen en overlijdens als voorheen, alleen zijn die minder zichtbaar omdat ze zich achter de deuren van de verpleeghuizen bevinden.
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht..
De druk op de IC"s neemt overduidelijk af en het beleid om geen mensen van 90 op de IC op te nemen die dat eigenlijk niet meer willen hebben we altijd gehad. Daar is niets aan veranderd.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Lowieze schreef:
03 mei 2020 09:05
Wat heeft al dat achteraf gepraat voor zin? Steeds maar weer roepen: zie je wel ik had het in februari al gezegd en ik had begin maart al eens een link geplaatst. Terwijl er juist eerst om een totale lock down werd gevraagd, want dat zou de oplossing zijn.
Dat op de borstklopperij, bah. Willen deze mensen een lolly als beloning of misschien een lintje?
Je mist het punt. Het gaat niet om borstklopperij, het gaat om de gedachte dat als jij of ik kon verzinnen dat het virus hier al eerder was, dat zeker geldt voor de regering en het RIVM die dus veel meer gegevens tot hun beschikking hadden.

Een totale lockdown had wat mij betreft niet gehoeven, maar het was wellicht handig geweest om grotere mensenmassa's zoals carnaval, eerder te verbieden. Zoals ze dus ook al eerder hadden kunnen opschalen met IC bedden en beschermingsmateriaal hadden kunnen bijbestellen.

Achteraf gepraat misschien, maar volgens mij hebben ze het gewoon op kinderlijke wijze onderschat. En nog steeds, ze doen eigenlijk maar wat en hopen dat het werkt. En dan kan je zeggen: wat weet jij er nou van, ben jij viroloog? Nee, die hebben er dus uitgebreid voor geleerd en die weten het ook niet.

Iemand die ik sprak vergeleek het laatst met het weerbericht. Ze hebben tegenwoordig alle mogelijke techniek voorhanden en toch weten ze het soms voor de dag erna niet te voorspellen.

@angel1978
Dat van dat applaus ging over iets heel anders, weet je nog?

Lady1234
Berichten: 27343
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch eigenlijk wonderlijk dat de overheid niet een aantal leden van dit forum als adviseurs aangetrokken heeft. Want die wisten en weten precies wat er gedaan en nagelaten moet worden.

Gesloten