LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
09 mei 2020 18:58
Van mij mogen mensen positief zijn zoveel als ze willen - maar voor sommigen zitten er toch flink wat moeilijkheden aan te komen. Er zijn flinke zorgen over de groeiende armoede als gevolg van Corona. Zie: https://nos.nl/artikel/2333348-zorgen-o ... -rood.html

En voor degene die viel over een potje witte bonen in tomatensaus dat op was: dat is dus het probleem van een snel groeiende groep. Geniet van de zon, maar sluit niet de ogen voor de realiteit.
Wie viel er in hemelsnaan over een potje witte bonen in tomatensaus 😯🙄

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Niemand, want ze waren uitverkocht :lol:

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
09 mei 2020 19:37
Nou als dat potje bonen het probleem is, zal het allemaal gelukkig wel meevallen.

Maar inderdaad er zullen voor veel mensen flinke financiële problemen opdoemen en daar mag op gewezen worden. En fijn dat u zich zorgen maakt om anderen, maar die financiële problemen treffen toch niet u? Dus ik begrijp niet waarom u zo uit uw dak gaat.

Zet een crowdfunding op om anderen te helpen.
Velen van die mensen worden ook niet getroffen door corona, dus waarom zou iedereen zich daar druk om moeten maken? Ik begrijp niet waarom we niet gewoon normaal kunnen doen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

1 persoon die met een Doerak op vakantie ging kan een gehele winkel voorraad voedsel hamsteren!
Dan 10 potjes heel normaal, niet overal is een supermarkt aan 't water!

Kijk 1 winkel verder van 't water en jullie kunnen dan melden waar ik nu was.

witte angora
Berichten: 32001
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee waar je was, komkommer. Er zijn zoveel winkels aan het water... ;)

Weer on-topic: In Duitsland is het reproductiegetal weer boven de 1 uitgekomen, het is nu 1,1. Het is weliswaar te vroeg om al conclusies te trekken, maar zorgelijk is het wel: er zijn maar een paar dagen verstreken sinds het versoepelen van de maatregelen.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2333372-reprodu ... uzzel.html

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Het RKI schat dagelijks de reproductiefactor en dat getal wisselt behoorlijk. 0,9 - 0,6 - 0,7 - 0,83 - 1,1 heb ik deze week langs zien komen. De onderliggende trend wijst nog steeds op een daling, maar zodra het R-getal boven de 1 komt, wordt dat opgepakt in de media.

Op Tagesschau een artikel met onderaan de grafieken. Er zijn drie gebieden met een uitbraak en een paar Kreisen in Baern en Baden-Württemberg, waar het aantal besmettingen heel langzaam terugloopt.
In Steinburg en Coesfeld gaat het om buitenlands personeel, dat te dicht op elkaar moet wonen. 1Vandaag had er ook item over, vanaf een vakantiepark in Kaatsheuvel, met in elk vakantiehuisje 2 mensen op 1 kamer.
Over Greiz heb ik tot nu toe geen specifieke berichten gezien, wel zijn de afgelopen dagen 855 bewoners en personeelsleden van verpleeg- en bejaardentehuizen getest, wat 47 nieuwe gevallen opleverde.
Laatst gewijzigd door Jablan op 10 mei 2020 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat ik gisteren op TV zag ! Wow, wat een mensenmassa op de been, in de winkelstraten, in de parken etc.
En dan krijg je weer wel een boete en dan weer niet en geen BOA te zien.
Verwarrend.

Gisteren bij OP1 zag ik Gert-Jan Segers:
de éérste politicus die , zover ik weet, openlijk toegaf hoe beschamend weinig aandacht er is besteed aan de verpleeghuizen met dramatische gevolgen.
Alle ogen waren alleen maar op de IC.s gericht , zodat het daar niet zou overlopen gaf hij toe.

Deze versoepeling vd maatregelen zie ik als prettig op zich, maar ook zorgelijk , want men wordt zo te zien nonchalanter.
Je kunt wachten op een nieuwe golf , de vakanties komen er aan, de scholen weer open , horeca weer open , men gaat weer nog meer op pad met OV etc etc.
1.5 meter afstand? En consequent?
Ik weet het nog zo net niet.
Ik doe het beste voor mijzelf en hoop niet door een ander te worden besmet.
Mijn buren zijn hartstikke zorgvuldig naar mij toe en houden mij in de gaten.
Echt lief.

witte angora
Berichten: 32001
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
10 mei 2020 13:40
Het RKI schat dagelijks de reproductiefactor en dat getal wisselt behoorlijk. 0,9 - 0,6 - 0,7 - 0,83 - 1,1 heb ik deze week langs zien komen. De onderliggende trend wijst nog steeds op een daling, maar zodra het R-getal boven de 1 komt, wordt dat opgepakt in de media.
Dus eigenlijk is het bericht meer een soort sensatie, zeker als er geen nuance wordt aangebracht? Geen goede zaak dus. Mensen (althans ik) worden er toch weer onrustig van.

witte angora
Berichten: 32001
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
10 mei 2020 13:45
Wat ik gisteren op TV zag ! Wow, wat een mensenmassa op de been, in de winkelstraten, in de parken etc.
En dan krijg je weer wel een boete en dan weer niet en geen BOA te zien.
Verwarrend.
Klopt. Daarom blijf ik in de weekenden meer thuis. Door de week kan ik ook dingen buiten de deur doen. Morgen denk ik een eind uit de richting een stuk gaan wandelen op een plek waar het nu nog rustig is. Wordt vanzelf drukker - als de tip eenmaal gegeven is. Maar dat hou ik nog een paar weken voor me. :wink:

Mocht iemand trouwens naar het strand willen: In het noordelijke deel van Noord-Holland, om precies te zijn bij Groote Keeten/Julianadorp, was het een paar weken geleden megastil. Heel anders dan de omgeving hier. Hoe het momenteel in de rest boven het IJ is weet ik natuurlijk niet, maar daar hoor je in ieder geval geen berichten dat toegangswegen af worden gesloten. Het is maar een idee. :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Randstad is wel vaker een probleem.
Zo was de Keukenhof dicht maar de Poldertuin, gratis en ietsje kleinere gewoon open, alleen Paas Middag erg druk.... dus Anna Paulowna is er ook nog!
Met Zandvoort en Julianadorp hetzelfde verschil.

witte angora
Berichten: 32001
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nieuwe dag, nieuwe week, nieuwe situatie. De basisscholen gaan weer open. Veel kinderen blij, veel leerkrachten blij, veel ouders blij - maar een hoop dingen worden toch wel anders dan voorheen.

Ben benieuwd naar de berichten die in de loop van de dag binnen zullen sijpelen hoe het allemaal gegaan is.

Moneyman
Berichten: 31179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
11 mei 2020 08:41
Kortom alsnog gaat er een selectie gemaakt worden.
Uiteraard. Dat gebeurt altijd al... dus dat "alsnog" is misplaatst.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En voor een levertranspantatie zal er toch een (stuk) donorlever beschikbaar moeten zijn.

En de ene kanker is de andere niet. Dus die kan je ook niet op een hoop gooien.

Moneyman
Berichten: 31179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
11 mei 2020 09:19
Er gaat een selectie gemaakt worden op basis van levensverwachting. Dat wordt het verschil met hoe er nu een selectie wordt gemaakt.
Dat is niets nieuws: dat gebeurt altijd al. Levensverwachting is één van de factoren die altijd al meespeelt bij de keuze wie er wel of niet een bepaalde behandeling krijgt.
Kees2850 schreef:
11 mei 2020 09:19
De patiënten op de wachtlijst zouden al geopereerd worden, maar er is nu kans dat ze niet meer geholpen worden. Omdat er geen operatiekamers beschikbaar zijn en niet voldoende personeel.
Logisch, de schaarste is groter dan normaal. Maar dat maakt het niet tot een nieuw fenomeen.
Kees2850 schreef:
11 mei 2020 09:19
Maar lees het bericht op nos.nl
Doe maar een linkje dan, want scrollend kom ik jouw bericht niet tegen en op de zoektermen "erasmus", "5000" en "levensverwachting" geeft de NOS geen hits die aansluiten bij wat jij schrijft.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik kon het betreffende stukje bij de NOS ook nergens vinden, wel bij het AD.

https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuis ... ~ae59aaa5/

Wat Kees schrijft lijkt me iets te kort door de bocht, er wordt natuurlijk niet alleen naar het wiskundig model gekeken maar ook naar de persoonlijke omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 11 mei 2020 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 31179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
11 mei 2020 09:36
Wat Kees schrijft lijkt me iets te kort door de bocht.
Als ik dat artikel lees, zie ik heel wat meer nuance inderdaad. Ik vind het wel prima om de keuzes -voor zover mogelijk- wat te rationaliseren. Al blijft het een duivels dilemma voor de artsen.

Moneyman
Berichten: 31179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
11 mei 2020 09:46
Dat is toch niet meer te accepteren?
Als het alternatief erger is: jawel hoor.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mijn buurvrouw van bijna 85 moest langer wachten op een afspraak bij de longarts. Mopperen dat die coronapatiënten allemaal voorrang kregen.
Ik vroeg: en als het nou eens andersom was, ú kreeg dat virus en moest opgenomen worden maar dat kon niet omdat de afspraken van “gewone patiënten” gewoon door gingen, wat zou u dan zeggen?
“Ja nou, mopper mopper mopper”.

Het is niet gauw goed of het deugt niet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:
11 mei 2020 09:36
Wat Kees schrijft lijkt me iets te kort door de bocht, er wordt natuurlijk niet alleen naar het wiskundig model gekeken maar ook naar de persoonlijke omstandigheden.
Dat lijkt mij een prima aanpak. Wel werk aan de winkel dus, maar dat is niet erg.

Ik lees ook dat als alle operatiekamers die sinds kort weer open zijn elke dag acht uur operationeel zijn, de achterstand in 69 dagen zou kunnen weggewerkt. Dat valt nog mee,
Maar omdat dat 'verre van realistisch' is. zal het wegwerken van de achterstand 'zeker een jaar' duren.
Dat is wel een heel groot verschil met die 69 dagen.

Dat levertransplantaties genoemd worden, snap ik niet. Volgens mij lagen die niet stil (net als veel andere niet-coronazorg overigens) en wordt het plaatsvinden van die operaties vooral gedicteerd door de beschikbaarheid van donororganen. Een geschikt donororgaan laat je natuurlijk niet verloren gaan,
Laatst gewijzigd door tttlocke op 11 mei 2020 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6879
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het Erasmus zegt hierover zelf:

“Het postmortale levertransplantatie programma in Nederland gaat gewoon door. De afgelopen weken zijn er ook enkele succesvolle levertransplantaties uitgevoerd. Wel merken we dat er op dit moment minder aanbod is van overleden donoren, zodat het aantal transplantaties ongeveer de helft lager is dan normaal.

Het programma van levende nierdonatie is net als in alle andere landen in de wereld de afgelopen weken tijdelijk onderbroken. Ook dit zal vanaf mei weer worden opgestart.”

Gesloten