| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
-
witte angora
Re: Coronavirus - algemeen topic
Klopt. Daarom blijf ik in de weekenden meer thuis. Door de week kan ik ook dingen buiten de deur doen. Morgen denk ik een eind uit de richting een stuk gaan wandelen op een plek waar het nu nog rustig is. Wordt vanzelf drukker - als de tip eenmaal gegeven is. Maar dat hou ik nog een paar weken voor me.moederslink schreef: ↑10 mei 2020 13:45Wat ik gisteren op TV zag ! Wow, wat een mensenmassa op de been, in de winkelstraten, in de parken etc.
En dan krijg je weer wel een boete en dan weer niet en geen BOA te zien.
Verwarrend.
Mocht iemand trouwens naar het strand willen: In het noordelijke deel van Noord-Holland, om precies te zijn bij Groote Keeten/Julianadorp, was het een paar weken geleden megastil. Heel anders dan de omgeving hier. Hoe het momenteel in de rest boven het IJ is weet ik natuurlijk niet, maar daar hoor je in ieder geval geen berichten dat toegangswegen af worden gesloten. Het is maar een idee.
moederslink
vindt dit leuk
-
Komkommertijd
Randstad is wel vaker een probleem.
Zo was de Keukenhof dicht maar de Poldertuin, gratis en ietsje kleinere gewoon open, alleen Paas Middag erg druk.... dus Anna Paulowna is er ook nog!
Met Zandvoort en Julianadorp hetzelfde verschil.
Zo was de Keukenhof dicht maar de Poldertuin, gratis en ietsje kleinere gewoon open, alleen Paas Middag erg druk.... dus Anna Paulowna is er ook nog!
Met Zandvoort en Julianadorp hetzelfde verschil.
-
witte angora
Nieuwe dag, nieuwe week, nieuwe situatie. De basisscholen gaan weer open. Veel kinderen blij, veel leerkrachten blij, veel ouders blij - maar een hoop dingen worden toch wel anders dan voorheen.
Ben benieuwd naar de berichten die in de loop van de dag binnen zullen sijpelen hoe het allemaal gegaan is.
Ben benieuwd naar de berichten die in de loop van de dag binnen zullen sijpelen hoe het allemaal gegaan is.
En voor een levertranspantatie zal er toch een (stuk) donorlever beschikbaar moeten zijn.
En de ene kanker is de andere niet. Dus die kan je ook niet op een hoop gooien.
En de ene kanker is de andere niet. Dus die kan je ook niet op een hoop gooien.
Dat is niets nieuws: dat gebeurt altijd al. Levensverwachting is één van de factoren die altijd al meespeelt bij de keuze wie er wel of niet een bepaalde behandeling krijgt.
Logisch, de schaarste is groter dan normaal. Maar dat maakt het niet tot een nieuw fenomeen.
Doe maar een linkje dan, want scrollend kom ik jouw bericht niet tegen en op de zoektermen "erasmus", "5000" en "levensverwachting" geeft de NOS geen hits die aansluiten bij wat jij schrijft.
-
Lowieze
Ik kon het betreffende stukje bij de NOS ook nergens vinden, wel bij het AD.
https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuis ... ~ae59aaa5/
Wat Kees schrijft lijkt me iets te kort door de bocht, er wordt natuurlijk niet alleen naar het wiskundig model gekeken maar ook naar de persoonlijke omstandigheden.
https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuis ... ~ae59aaa5/
Wat Kees schrijft lijkt me iets te kort door de bocht, er wordt natuurlijk niet alleen naar het wiskundig model gekeken maar ook naar de persoonlijke omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 11 mei 2020 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lowieze
Mijn buurvrouw van bijna 85 moest langer wachten op een afspraak bij de longarts. Mopperen dat die coronapatiënten allemaal voorrang kregen.
Ik vroeg: en als het nou eens andersom was, ú kreeg dat virus en moest opgenomen worden maar dat kon niet omdat de afspraken van “gewone patiënten” gewoon door gingen, wat zou u dan zeggen?
“Ja nou, mopper mopper mopper”.
Het is niet gauw goed of het deugt niet.
Ik vroeg: en als het nou eens andersom was, ú kreeg dat virus en moest opgenomen worden maar dat kon niet omdat de afspraken van “gewone patiënten” gewoon door gingen, wat zou u dan zeggen?
“Ja nou, mopper mopper mopper”.
Het is niet gauw goed of het deugt niet.
Dat lijkt mij een prima aanpak. Wel werk aan de winkel dus, maar dat is niet erg.
Ik lees ook dat als alle operatiekamers die sinds kort weer open zijn elke dag acht uur operationeel zijn, de achterstand in 69 dagen zou kunnen weggewerkt. Dat valt nog mee,
Maar omdat dat 'verre van realistisch' is. zal het wegwerken van de achterstand 'zeker een jaar' duren.
Dat is wel een heel groot verschil met die 69 dagen.
Dat levertransplantaties genoemd worden, snap ik niet. Volgens mij lagen die niet stil (net als veel andere niet-coronazorg overigens) en wordt het plaatsvinden van die operaties vooral gedicteerd door de beschikbaarheid van donororganen. Een geschikt donororgaan laat je natuurlijk niet verloren gaan,
Laatst gewijzigd door tttlocke op 11 mei 2020 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lowieze
Het Erasmus zegt hierover zelf:
“Het postmortale levertransplantatie programma in Nederland gaat gewoon door. De afgelopen weken zijn er ook enkele succesvolle levertransplantaties uitgevoerd. Wel merken we dat er op dit moment minder aanbod is van overleden donoren, zodat het aantal transplantaties ongeveer de helft lager is dan normaal.
Het programma van levende nierdonatie is net als in alle andere landen in de wereld de afgelopen weken tijdelijk onderbroken. Ook dit zal vanaf mei weer worden opgestart.”
“Het postmortale levertransplantatie programma in Nederland gaat gewoon door. De afgelopen weken zijn er ook enkele succesvolle levertransplantaties uitgevoerd. Wel merken we dat er op dit moment minder aanbod is van overleden donoren, zodat het aantal transplantaties ongeveer de helft lager is dan normaal.
Het programma van levende nierdonatie is net als in alle andere landen in de wereld de afgelopen weken tijdelijk onderbroken. Ook dit zal vanaf mei weer worden opgestart.”
-
Theotrucker
Dat is een bittere pil, minder doden door minder ongelukken. Dat geeft minder donoren.
Erthanax
vindt dit leuk
Dat zal inderdaad één van de verklarende factoren zijn.
Het programma Tegenlicht heeft een mooie verzamelpagina met allerhande items over corona, met invalshoeken als wetenschap, economie en maatschappij.
witte angora
vindt dit leuk
-
witte angora
Eigenlijk zijn er door de Corona-aanpak dus niet alleen Corona-doden gespaard. De 'oversterfte' is, denk ik, dan ook niet een kwestie van simpel kijken hoeveel er nu overleden zijn en hoeveel in dezelfde periode een jaar eerder, om vervolgens daaruit het vermoedelijke aantal Corona-doden te berekenen. Als er drie maanden lang 30-35 minder verkeersdoden zijn, zijn dat er toch ook weer 100. Dan hebben we het niet eens over het aantal gewonden, en de materiële schade.Theotrucker schreef: ↑11 mei 2020 10:35Dat is een bittere pil, minder doden door minder ongelukken. Dat geeft minder donoren.
Ik denk dat we met zijn allen toch moeten blijven nadenken over een andere maatschappij, wat betreft mobiliteit, en dit er zeker in meenemen.
Ik denk dat we het reproductiegetal wereldwijd al lang geleden onder de 1 hadden moeten brengen. En dan heb ik het niet over Corona...witte angora schreef: ↑11 mei 2020 13:48Ik denk dat we met zijn allen toch moeten blijven nadenken over een andere maatschappij, wat betreft mobiliteit, en dit er zeker in meenemen.
Dat is in allerlei opzichten wel de meeste effectieve maatregel inderdaad. Maar ja, of je dat nou verplicht moet willen invoeren...
Maar de andere kant op bevorderen door allerlei toeslagen en “voordeeltjes” is volgens mij ook niet een verstandige zet.