LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik was in Duitsland tanken. Verplicht mondkapje! Ik kreeg het gratis, maar nooit meer zo'n ding. Ik werd meteen een van mijn hoorapparaten kwijt. Gelukkig onbeschadigd teruggevonden. Hoe komen ze er ook op om dat achter de oren vast te willen maken. Tank je voor € 1,09 per liter maar je raakt bijna een toestel van meer als duizend euro kwijt. Zolang dat maskercircus nog duurt maar in Nederland blijven tanken.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En als je nou in Nederland ook een mondmaskerplicht krijgt omdat je kennelijk bij de pomp geen anderhalve meter afstand kan bewaren? Ga je dan helemaal niet meer tanken? Die 1,09 is overigens een koopje, niet te geloven.

Moet toch even nadenken hoe het bij een pomp, zeker de onbemande, met die afstanden zit, dat mondkapjes noodzakelijk zijn, sorry. Volgens mij begrijp ik iets niet helemaal.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik moest binnen betalen. Er stond mondkapjes verplicht, in Selfkant, daar komen meer Nederlanders dan Duitsers! Er werd me een masker aangereikt bij de deur.
Onbemande pompen is veel minder in Duitsland.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik tank nooit in Nederland, altijd Duitsland, dichtstbijzijnde pomp 4 km of anders België. 95 E10 is nog vier Cent goedkoper maar ik houd het op altijd 95 E5. Die hebben ze in Nederland niet meer!

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Cijfers uit de VS: Volgens Rtl-nieuws en de NOS is er gezegd dat de economie van het land 20-30% kan krimpen. De werkeloosheid kan oplopen tot 25%, iets wat sinds de jaren 30 niet is voorgekomen. Dat is wel heel erg veel.

Dapper om dat nu al te durven zeggen, ondanks dat de maatregelen daar nog steeds van kracht zijn. Weet iemand wat de prognoses voor Nederland zijn, wat het 2e kwartaal betreft, en voor Europa in zijn geheel?

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
18 mei 2020 08:04
Cijfers uit de VS: Volgens Rtl-nieuws en de NOS is er gezegd dat de economie van het land 20-30% kan krimpen. De werkeloosheid kan oplopen tot 25%, iets wat sinds de jaren 30 niet is voorgekomen. Dat is wel heel erg veel.

Dapper om dat nu al te durven zeggen, ondanks dat de maatregelen daar nog steeds van kracht zijn. Weet iemand wat de prognoses voor Nederland zijn, wat het 2e kwartaal betreft, en voor Europa in zijn geheel?
Voor 2de kwartaal verwachten ze een daling van dik 16 procent voor Nederland.
Bron: https://www.accountant.nl/nieuws/2020/4 ... 8-procent/

Geheel Europa kan ik zo snel niet vinden, maar het verschilt wel enorm per land.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Werkloosheid in de VS is al een paar weken op recordniveau, zowel absoluut als relatief. Voor Europa is momenteel alles een beslagen kristallen bol met cijfers tussen de min tien en min twintig procent. Vandaag belangrijk: een videoconferentie over het toerisme deze zomer in de EU. Lukt het om de grenzen te openen, wordt de krimp minder.
Lady1234 schreef:
17 mei 2020 12:38
Het is de processie van Echternach, en die gaat, volgens zeggen, drie stappen vooruit en twee stappen achteruit.
Dank je. Wikipedia Andernach, Echternach, sommige plaatsnamen zal ik eeuwig verwisselen. :oops:

@Theotrucker: ook daarom zelfgemaakte mond-neus-bescherming: bovenste koord op je achterhoofd, boven de oren langs en onderste koord in je nek.

Strandtenten Scheveningen/Hoek van Holland: Gemeente Den Haag en Rotterdam, twee veiligheidsregio's. Daar komen de verschillen vandaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die prognoses gaan zich natuurlijk steeds verhogen van kwartaal tot kwartaal. Die cijfers heeft niemand wat aan. Het gaat om de persoonlijke schade. Tot er een vaccin of geneesmiddel is zal de economie blijven krimpen.

Het eenmalige mondkapje had geen touwtjes maar was een rechthoekig velletje filterpapier met een aantal C achtig uitsparingen aan de langste uiteinden.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Die verwachte 16% is best wel veel ja. Het grootste deel komt zeker voor rekening van de horeca? Want die zijn nog steeds nagenoeg helemaal dicht, op afhalen na. En zolang er geen vaccin is kun je er op rekenen dat de anderhalve meter gehandhaafd zal blijven, met als gevolg een langdurig omzetverlies.

Afijn, volgende week komt het vakantiegeld, even afwachten of een woning wel of niet doorgaat. Gaat het niet door, dan komt er een museumjaarkaart. Die gaat, als ik het goed begrepen heb, pas in als de musea open gaan, dus iets eerder aanschaffen maakt niet uit. Maar dan zijn de centen daar alvast binnen. Hier in de omgeving zijn er een aantal waar ik nog nooit ben geweest, de meeste zijn op de fiets bereikbaar, sommige net iets verder weg, maar dan is het met de auto goed te doen, als je de gratis parkeerplekken weet te vinden. En dan maar hopen dat het met de tijdslots door de week niet zo druk wordt dat je alsnog nergens naar toe kan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als Theo zoveel voordeel haalde verwacht ik in Limburg meer dan 16% daling in de Benzine verkoop, en dat al een jaar of 60?

En een eigen kapje, elke echte Limburger doet toch gewoon een carnavalsmasker op!
die zijn naast de oor versie ook met gehele hoofd te koop!

Met bril & gehoor apparaat is dit dubbel nodig.

Verder ontdekte ik een groot voordeel,
vele ouderen lopen nu onzichtbaar zonder kunststof eethoek in en zijn niet te verstaan!

Groetjes ,,, tijd. :mrgreen: .....

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou ja, de benzine is momenteel iets van 25 cent per liter goedkoper dan een paar weken geleden. Dat is inderdaad zo'n 16 procent, alhoewel dat natuurlijk toeval is. Maar ongetwijfeld zal dat mee zijn genomen in de berekeningen.

En hoe lang de benzineprijzen laag blijven? Geen idee, het is voor een groot deel een kwestie van vraag en aanbod. Als er blijvend veel meer thuis gewerkt wordt is er blijvend minder vraag, dus wie weet is ook de hoogte van de brandstofprijzen voor de langere termijn afgevlakt. Dat is dan wel weer goed voor de portemonniks.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Verschil NL-D is hier direct aan de grens niet zo groot (rond de dertig cent), maar als je tien kilometer verder doorrijdt, dan heb je diesel onder de euro en benzines rond de 1,20.
witte angora schreef:
18 mei 2020 08:44
Het grootste deel komt zeker voor rekening van de horeca?
Elke week meer met beperkingen betekent een steeds bredere krimp.
Horeca, cultuur als eerste, maar later dit jaar ook de toeleverende industrie en dienstverleners, van wasserijen, financiële adviseurs, koffiebranders, schoonmaakbedrijven, groothandel, voedselindustrie en landbouw tot inrichtingszaken.
Daarvan afgeleid weer de autobranche, onroerend goed eigenaren, gemeenten (minder parkeergeld, precariorechten en toeristenbelasting), maakindustrie.
In de industrie is het grootste probleem, dat verschillende landen stil liggen, waardoor onderdelen ontbreken of toeleveranciers niet kunnen leveren. Andere factor zijn de scherp gedaalde prijzen van grondstoffen en metalen (olie, staal, aluminium).

En de olle mopperkont bromt nog iets over starre opvattingen van rivm en rijksoverheid, die een snelle doorstart onmogelijk maken.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Er staat ons dus nog wel een en ander te wachten, ook al lijkt het er allemaal niet op. Nadeel is inderdaad ook de open economie. Als er niet meer geleverd wordt, hebben we hier ook een probleem. Als er in Brazilië geen koffie geoogst kan worden, om wat voor reden dan ook, dan hebben we hier straks geen koffie. Of hele dure koffie.

Dat was ergens in de tweede helft van de jaren 80; ik las in de krant dat de koffieoogst zo slecht was. Dus ik een partij koffie ingeslagen, genoeg voor een jaar. En jawel, de koffie werd steeds duurder, en iedereen maar klagen. Precies toen de koffie op was daalden de prijzen weer... :D

Maar goed, met 1 miljard kilo frietpiepers zullen we hier voorlopig niet van de honger om komen. En verse tomaten kun je zelf verbouwen, al is het in een pot. Zo moeilijk is het allemaal ook weer niet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
18 mei 2020 08:44
Die verwachte 16% is best wel veel ja. Het grootste deel komt zeker voor rekening van de horeca?
Denk het niet. Het aandeel van de horeca is de Nederlandse economie is niet groter dan 2%.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die horeca heeft natuurlijk veel toeleveranciers die in de problemen zitten, frietaardappelen, duurder vlees, vis, koffie, drank, bier. Wasserij voor hotels etc.

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor de piekeraars onder ons. Iets met gebrek aan controle en acceptatie.
1
Je hebt niet overal invloed op. Is het probleem waar je over piekert een situatie waar je iets aan kunt veranderen? Of moet je accepteren dat je er (voorlopig) even niets aan kunt doen?

2
Piekergedachten zijn vaak abstract. Ze zijn een aanzet om tot oplossingsgericht gedrag te komen, maar juist omdat ze zo abstract zijn, lukt dit vaak niet. Schrijf je piekergedachten eens op, en bedenk dan of er een actie verborgen zit in je gedachten. Zo niet, probeer je dan op concrete acties te richten in plaats van abstracte doemscenario’s waar je eigenlijk niets mee kunt.

3
Vaak worden mensen ongemerkt meegezogen in hun piekergedachten. Door je bewust te worden van deze ‘piekergewoonte’ ben je beter in staat om deze gewoonte te veranderen. Als je anders om wilt gaan met jouw gepieker, houd dan eens – gedurende één of twee weken– dagelijks bij hoe vaak je aan het piekeren bent.

gosewijn
Berichten: 2913
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dat is een hele goeie MM.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De oplossing is Ridder 777, die plaatste een vraag en piekerde er niet zelf over.

Tot bij ons de Stoom uit de oren komt, kwam daar niet uit want geen tabellenboek meer.
Niet piekeren, soms gewoon doen en hopen dat het goed gaat.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vraag me af hoe men met die strandtenten om zal gaan die woensdag weer open gaan. Dat zou wel eens een stortvloed kunnen gaan betekenen. Ik verwacht ook dat er veel horeca in eerste instantie de richtlijnen gaat volgen, maar bij veel kroegen die vast aangewezen zitplaatsen snel overboord zullen gaan.

Van het weekend waren er hier in de buurt in elk geval al verschillende kroegen open voor vaste gasten en sommigen schijnen dit de laatste weken sowieso al gedaan te hebben.. Netjes via de achterdeur, voorkant zo afgewerkt dat er niet binnen gekeken kan worden en de muziek minder hard en niemand die het door heeft. Het schijnt gewerkt te hebben, want over boetes heb ik niets gehoord.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Vandaag belangrijk: een videoconferentie over het toerisme deze zomer in de EU.
Het was overleg tussen ministers uit Duitsland, Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland, Kroatië, Slovenië, Malta, Portugal, Cyprus en Bulgarije. Vanaf half juni zal het reisadvies niet meer wereldwijd gelden, maar per land. Toeristen moeten wel rekening houden met beperkingen, overal, maar het doel 'open grenzen', liefst al vanaf 19 juni is weer een stap dichterbij.
Woensdag een tweede ronde, overleg tussen Denemarken, Polen, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg, België, Nederland, Duitsland.

Beperkingen kun je zelf invullen: geen massa-toerisme, wel individueel toerisme.

Gesloten