Huiskamer
-
Re: Huiskamer
3 Kg stoom?
Hoe oud zijn deze boeken?
En wat is de temperatuur van jou leerplek, 0 graden nachtvorst of 30 graden bij onze serre?
Dat geeft al 30 graden verschil!
Hoe oud zijn deze boeken?
En wat is de temperatuur van jou leerplek, 0 graden nachtvorst of 30 graden bij onze serre?
Dat geeft al 30 graden verschil!
-
Teveel om erbij in de buurt te staan.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Vraagje voor Ridder 777,
Mijn Kot gekocht in België heeft na verbouwing;
Vloer Rc 5,8
Muren Rc 6,6
Dak Rc 8,4
Hoeveel is het het energie verbruik van deze gerestaureerde en hoe noemen we dit nu?
Mijn Kot gekocht in België heeft na verbouwing;
Vloer Rc 5,8
Muren Rc 6,6
Dak Rc 8,4
Hoeveel is het het energie verbruik van deze gerestaureerde en hoe noemen we dit nu?
Als je de uitleg van komkommertijd begrijpt vind ik het knap. Het klopt wel wat hij schrijft en zijn eindantwoord is goed, maar erg duidelijk legt hij het niet uit. Als een leraar je dezelfde vraag stelt met andere getallen, kun je dan ook het goede antwoord berekenen?Ridder777 schreef: ↑18 mei 2020 00:21In vat A zit lucht met een druk van 6 bar en een volume van 10 Liter.
In vat B zit lucht met een druk van 4 bar en een volume van 40 Liter.
De Temp. is in alle 2 de vaten gelijk. Midden in de 2 vaten zit een kraan. De kraan is gesloten. Als we de kraan open draaien wat wordt dan de druk als de Temp constant blijft?
Je moet ook hier weer uitgaan van de idealegaswet, pV/T=constant. In het begin heb je volume V1 met druk p1, plus volume V2 met druk V2. De eindtoestand is een volume V3 met druk p3, en V3=V1+V2. De temperatuur verandert niet. Dan wordt de formule dus
p1 x V1 + p2 x V2 = p3 x V3
Het enige wat je nog niet weet is p3. Je vult de bekende getallen in: p1=6, V1=10, p2=4, V2=40, V3=50 (want V3=V1+V2=10+40=50).
Hiermee kun je de druk p3 uitrekenen. Succes!
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Ik gaf Hoofd reken methode door er eerst 4 bar uit te halen bij beide!
Later die toevoegen en zonder Formule of moeilijk doen begrijpen zelfs de Augurkjes het gelijk.
Later die toevoegen en zonder Formule of moeilijk doen begrijpen zelfs de Augurkjes het gelijk.
witte angora
vindt dit leuk
-
Die komkommer is zo dom nog niet...
Komkommertijd
vindt dit leuk
En dan nu nog de stoomvraag.
Deze opgave is in ieder geval niet te maken zonder extra informatie uit een tabellenboek.
Gezien de andere twee opgaven vermoed ik, dat we het niet te moeilijk moeten maken.
Eerst een beetje uitleg: de warmte die je "er in" moet stoppen om oververhitte stoom van 400 graden te maken, komt ook weer vrij bij condensatie. Je hebt dan condensaat (water) van 100 graden.
Dus de vraag kun je ook omdraaien: hoeveel warmte heb je nodig om van 3 kg water van 100 graden 3 kg stoom te maken van 400 graden.
(Let op: De warmte die je nodig hebt om het water aan de kook te brengen, hebben we dus niet nodig!)
Dus er zijn twee onderdelen:
A: hoeveel energie/warmte is nodig om van 3 kg water van 100 graden stoom van 100 graden te maken?
B: hoeveel warmte is nodig om 3 kg stoom van 100 graden te verhogen naar 400 graden?
A
Wat je nodig hebt is de warmte om het water (van 100 graden) te verdampen tot stoom (van 100 graden). Dat heet de verdampingswarmte van water (in kJ/kg). Zoek die op in je tabellenboek (het is meer dan 2000 kJ/kg). Reken dan de energie/warmte uit voor 3 kg water.
B
Nu heb je 3 kg stoom van 100 graden. Daar moet je energie in stoppen om er stoom van 400 graden van te maken (dus 300 graden meer).
Daarvoor heb je de soortelijke warmte van stoom (in kJ/kg.K) nodig. Zoek die ook op in je tabellenboek (het is minder dan 2 J/kgK). Daarmee kun je uitrekenen hoeveel warmte/energie er nodig is om 3 kg stoom 300 graden warmer te maken.
Tel nu de antwoorden A en B bij elkaar op, dam heb je je eindantwoord. Dat is de energie die je nodig hebt om van 3 kg water van 100 graden stoom te maken van 400 graden. En dat is dus ook de energie die je nodig hebt om 3kg oververhitte stoom van 400 graden volledig om te zetten in condensaat.
Staat deze opgave bij die andere twee opgaven? Hij is namelijk een stuk complexer en gaat over een heel ander onderwerp. Ik bij oververhitte stoom denk ik meteen aan een hs-diagram en stoomtabellen. Dat is heel wat moeilijker dan die simpele idealegaswet. Dit hoort volgens mij bij heel andere (en veel latere) leerstof dan de andere twee opgaven.
Deze opgave is in ieder geval niet te maken zonder extra informatie uit een tabellenboek.
Gezien de andere twee opgaven vermoed ik, dat we het niet te moeilijk moeten maken.
Eerst een beetje uitleg: de warmte die je "er in" moet stoppen om oververhitte stoom van 400 graden te maken, komt ook weer vrij bij condensatie. Je hebt dan condensaat (water) van 100 graden.
Dus de vraag kun je ook omdraaien: hoeveel warmte heb je nodig om van 3 kg water van 100 graden 3 kg stoom te maken van 400 graden.
(Let op: De warmte die je nodig hebt om het water aan de kook te brengen, hebben we dus niet nodig!)
Dus er zijn twee onderdelen:
A: hoeveel energie/warmte is nodig om van 3 kg water van 100 graden stoom van 100 graden te maken?
B: hoeveel warmte is nodig om 3 kg stoom van 100 graden te verhogen naar 400 graden?
A
Wat je nodig hebt is de warmte om het water (van 100 graden) te verdampen tot stoom (van 100 graden). Dat heet de verdampingswarmte van water (in kJ/kg). Zoek die op in je tabellenboek (het is meer dan 2000 kJ/kg). Reken dan de energie/warmte uit voor 3 kg water.
B
Nu heb je 3 kg stoom van 100 graden. Daar moet je energie in stoppen om er stoom van 400 graden van te maken (dus 300 graden meer).
Daarvoor heb je de soortelijke warmte van stoom (in kJ/kg.K) nodig. Zoek die ook op in je tabellenboek (het is minder dan 2 J/kgK). Daarmee kun je uitrekenen hoeveel warmte/energie er nodig is om 3 kg stoom 300 graden warmer te maken.
Tel nu de antwoorden A en B bij elkaar op, dam heb je je eindantwoord. Dat is de energie die je nodig hebt om van 3 kg water van 100 graden stoom te maken van 400 graden. En dat is dus ook de energie die je nodig hebt om 3kg oververhitte stoom van 400 graden volledig om te zetten in condensaat.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Op zich klopt die methode prima, maar je legt het zo krom uit dat iemand die de som niet kan maken jouw uitleg ook niet begrijpt.Komkommertijd schreef: ↑18 mei 2020 10:53Ik gaf Hoofd reken methode door er eerst 4 bar uit te halen bij beide!
Komkommertijd
vindt dit leuk
Valt mij op sinds hij in Belgie is ,hij wel slimmer is geworden.
scharrelschipper
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
Er zit daar kennelijk meer/betere voeding in de grond.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Ja, was leuk.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
En deze opmerkingen kreeg ik als Verse Belg op vakantie in een noordelijk gelegen buurland
vanuit de varende huiskamer te lezen?
scharrelschipper
vindt dit leuk
was zoiets niet een keer bij Max in Bed&Breakfast?
-
Helaas, hij is al weg. Gekocht door iemand die anoniem wilde blijven, maar het was iets met groen of zo.
-
Gezien Uw reactie is mijn gelijk bewezen!Komkommertijd schreef: ↑18 mei 2020 16:57En deze opmerkingen kreeg ik als Verse Belg op vakantie in een noordelijk gelegen buurland
Terzijde;ik heb niks tegen Belgen,sterker nog,ik heb Belgische Vrienden.
En mijn ouders hadden die ook al.
Dat is in de scheepvaart normaal.
ik heb ook Franse vrienden,dat krijg je na ruim 40 jaar in dezelfde branche werkzaam te zijn.
En dat is toch mooi?
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Ik lees net het advies om de treinen maar helemaal af te schaffen. De afgelopen weken is aangetoond dat Nederland prima zonder kan. Nog maar een paar reizigers de trein uit en de auto in jagen, en dan is het klaar. Het zou wel een hoop geld schelen.
https://nieuwspaal.nl/ovnu-nederland-ka ... r-treinen/
https://nieuwspaal.nl/ovnu-nederland-ka ... r-treinen/
Komkommertijd
vindt dit leuk
Nieuwspaal is altijd goed voor onthullend nieuws. Over een ic-opname maak ik me geen zorgen meer.
-
Bij de stations hier een daar een verdwaalde fiets, nu op werkdagen rustiger als ooit op zondagen.
Maar de treinen weg, ik spoor nu al niet.
Maar als mijn ogen minder worden, dan is nog iets hebben wel zo handig, Nederland heeft betere verbindingen dan de Belgen helaas.
Maar de treinen weg, ik spoor nu al niet.
Maar als mijn ogen minder worden, dan is nog iets hebben wel zo handig, Nederland heeft betere verbindingen dan de Belgen helaas.