LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
18 mei 2020 18:18
Het schijnt gewerkt te hebben, want over boetes heb ik niets gehoord.
Gebeurt op meer plaatsen, niet alleen bij jou, niet alleen horeca, ook een paar andere 'gesloten' bedrijven/instellingen doen het zo. :wink:

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Nijogeth: Het is een beetje koffiedik kijken, maar ik denk dat er voor woensdag vier dingen meespelen.

- Nederland is geen politiestaat
- Morgen wordt de beslissing tot heropening vanaf 1 juni (of iets eerder) officieel bekend gemaakt
- Het is a.s. woensdag nog maar 11 dagen voor 1 juni, en een ruime week voor het begin van het pinksterweekend
- De drukte bij de strandtenten. Hoeveel Boa's ga je nodig hebben om 70 strandtenten te ontruimen? Of ga je er de marechaussee bij halen?

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
18 mei 2020 18:22
Beperkingen kun je zelf invullen: geen massa-toerisme, wel individueel toerisme.
Dus geen georganiseerde busreizen en dergelijke, ook geen vliegtuigreizen en dat soort dingen, maar als mensen met de eigen auto naar Japan willen rijden is dat prima, zoiets?

En kun je dan 'gewoon' door heel Europa heen, als de grenzen weer open gaan? En stel dat je half juli ergens ver weg bent, en er komt een tweede golf met van de ene op de andere dag opnieuw lock-downs en gesloten grenzen, wat dan?

ZeerPrivé
Berichten: 6068
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De burgemeester van Den Haag heeft in ieder geval de gedeeltelijke opening van strandtenten per a.s. woensdag verboden.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
18 mei 2020 18:32
De burgemeester van Den Haag heeft in ieder geval de gedeeltelijke opening van strandtenten per a.s. woensdag verboden.
Maar wat was het nut van de mededeling van de burgemeester? Volgens mij was al duidelijk aangegeven dat het geen vraag voor toestemming was, maar dat men aangaf dat het sowieso ging gebeuren en de boetes voor lief zou nemen. Want als men failliet gaat, dan maken die boetes ook niet uit.

Dus nu gaat het er dus om wat men dan gaat doen om ervoor te zorgen dat het niet gaat gebeuren. Ik neem aan dat men geen heel ME-team het strand op gaat sturen, want die kunnen nooit anderhalve meter afstand houden om sluiting te forceren. Persoonlijk denk ik dat het zo'n vaart niet gaat lopen en dat Den Haag de eerste gemeente is die een precedent moet gaan scheppen en dat dit dus gaat inhouden dat men het door de vingers zal zien. Dan zullen de rest van de gemeentes snel volgen als dat zo is.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar het betekent wel: gedogen is 'alles loslaten'. Want dan is de beer los. Kijk maar eens wat er indertijd in Berlijn gebeurde, toen de muur viel, rond die tijd. Als de massa iets weigert, dan heb je als autoriteit je gezag verloren, en je krijgt het ook niet meer terug. Maar als je het met harde hand gaat opeisen, heb je je gezag ook al verloren.

De enige oplossing is een tussenweg zien te vinden. Bijvoorbeeld wel take-away en strandbedden onder voorwaarden (dat zijn immers de inkomsten) maar nog geen toiletten. Het is ook uitermate belangrijk om de drukte tegen te gaan, want als de strandhoreca eenmaal open is, dan wil iedereen naar het strand, en dat gaat dus niet gebeuren.
Laatst gewijzigd door witte angora op 18 mei 2020 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 6068
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Blijkbaar hebben ze toch niet zo'n zin in een boete en was het meer grootspraak van ze. Handhaven is niet zo moeilijk, lijkt me.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/404768 ... tzondering

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, ik lees niet dat ze de plannen in hebben getrokken. Enkel verbijstering.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad. Als ik het zo lees was de enige reden dat ze het zondag bekend maakten, zodat de gemeente mogelijk instemming kon geven, maar dat men verbaast is dat de gemeente dit niet doet. We zullen zien hoe het gaat lopen. Ik duim voor ze en hoop dat ze opengaan en geen boete krijgen en dat ze trendsetters zijn en velen gaan volgen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
18 mei 2020 18:29
Dus geen georganiseerde busreizen en dergelijke, ook geen vliegtuigreizen en dat soort dingen, maar als mensen met de eigen auto naar Japan willen rijden is dat prima, zoiets?
En kun je dan 'gewoon' door heel Europa heen, als de grenzen weer open gaan? En stel dat je half juli ergens ver weg bent, en er komt een tweede golf met van de ene op de andere dag opnieuw lock-downs en gesloten grenzen, wat dan?
Overal extra voorschriften met minder capaciteit en hogere prijzen als gevolg. Reizen met de eigen auto wordt daardoor aantrekkelijker. Bovendien heb je in een individuele accommodatie meer vrijheid dan op een camping of in een hotel / herberg / appartementencomplex.
Tweede golf lijkt mij steeds onwaarschijnlijker, gegeven de toegenomen testcapaciteit en dalende kengetallen (besmet, opgenomen, overleden), ook in landen, die al verder op de weg terug zijn dan Nederland.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
18 mei 2020 19:11
Ik duim voor ze en hoop dat ze opengaan en geen boete krijgen en dat ze trendsetters zijn en velen gaan volgen.
Gaat niet gebeuren. Die belangen zijn te groot ('hek van de dam' en zo). Ze zullen ook wel terugkrabbelen. Logische reactie van de burgemeester.
Zeker omdat deze club de publiciteit zocht, ook nog wel een briefje stuurde, maar vooral gewoon aankondigde de regels aan de laars te zullen lappen. Dat is geen slimme manier om versoepeling voor elkaar te krijgen.
In feite maak je het zo onmogelijk voor de lokale overheid om je tegemoet te komen. Die had toch al geen speelruimte omdat ze natuurlijk niet in strijd met de verordening van de veiligheidsregio kan beslissen en ook niet in strijd met het kabinetsbeleid (alleen het toestaan van het verhuren van strandstoelen had men kunnen toestaan, veel meer speelruimte was er niet, wellicht een verhaal rond die toiletten, maar dan houdt het wel op).
Normaal gesproken is een gemeente niet genegen dergelijk gedrag te belonen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
18 mei 2020 19:55
Nijogeth schreef:
18 mei 2020 19:11
Ik duim voor ze en hoop dat ze opengaan en geen boete krijgen en dat ze trendsetters zijn en velen gaan volgen.
Gaat niet gebeuren. Die belangen zijn te groot ('hek van de dam' en zo). Ze zullen ook wel terugkrabbelen. Logische reactie van de burgemeester.
Zeker omdat deze club de publiciteit zocht, ook nog wel een briefje stuurde, maar vooral gewoon aankondigde de regels aan de laars te zullen lappen. Dat is geen slimme manier om versoepeling voor elkaar te krijgen.
In feite maak je het zo onmogelijk voor de lokale overheid om je tegemoet te komen. Die had toch al geen speelruimte omdat ze natuurlijk niet in strijd met de verordening van de veiligheidsregio kan beslissen en ook niet in strijd met het kabinetsbeleid (alleen het toestaan van het verhuren van strandstoelen had men kunnen toestaan, veel meer speelruimte was er niet, wellicht een verhaal rond die toiletten, maar dan houdt het wel op).
Normaal gesproken is een gemeente niet genegen dergelijk gedrag te belonen.
Exact.
En handhaven is helemaal niet zo moeilijk:
BOA naar binnen en de simpele aankondiging dat ze kunnen kiezen tussen zelf de zaak sluiten of een boete ( enkele duizenden euro's was het toch? En het risico de vergunning kwijt te raken (en daarmee dus het faillissement van de zaak). Natuurlijk laat je dit niet oogluikend toe, want dan is idd het hek van de dam. Had men het op een andere manier aangevlogen, was er wellicht wel iets met de gemeente te bespreken geweest, maar dit was niet zo slim.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... intussen is duidelijk dat er op scherp gespeeld gaat worden. De strandtenten gaan 'gewoon' open, de boetes gaan tussen de 10.000 en 50.000 bedragen, afhankelijk van hoe vaak men beboet wordt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... cht-corona

Donderdag dus maar niet naar Den Haag om naar het strand te gaan, ik denk niet dat je daar tussen wil gaan zitten.

Noordwijk en Zandvoort zijn waarschijnlijk te druk. Blijft over, als je naar het strand wil: Noord-Holland boven het IJ. Je bent er zo, als je eenmaal door de tunnel heen bent. Een paar weken geleden was ik dus bij de Groote Keeten, het strand was helemaal leeg. Eenmaal Alkmaar voorbij kom je in een heel andere wereld, een wereld die ik eigenlijk niet kende, maar die toch erg vertrouwd aanvoelde. Niet gek, want ik heb toch wel een deel West-Fries bloed in de aderen. Vanaf Haarlem ik meen iets van drie kwartier rijden. Maar er zijn meer gelegenheden, dichterbij, waar het ook een stuk rustiger is.

Wat ik zelf ga doen, donderdag en met het pinksterweekend? Ik blijf thuis, ik kan ook weg op andere dagen als veel mensen aan het werk zijn. Dus de planning is woensdag op pad te gaan, het laatste deel van het Nederlands Kustpad deel 2. Dan is dat ook klaar, op een klein stukje op Wieringen na.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Angel1978, maar dan is die tent toch niet gesloten als die boa een boete uitschrijft. Dan is er nog niet gehandhaafd, want dan zou er gedwongen gesloten moeten worden. Maar ga maar eens al die mensen bij 70 strandtenten wegsturen, welke zich waarschijnlijk ook nog eens gaan verzetten (want die zitten daar vast wel omdat ze die strandtenten steunen). Dat gaat je met een paar boa's niet lukken en met andere maatregelen ga je situaties krijgen die je niet wil.

Ik denk echt dat op deze manier echt druk gezet kan worden op de gemeente, want die wil ook geen veldslag op het strand voor iets wat eigenlijk heel normaal is. Zie je straks het verhaal over de Slag bij Scheveningen die ging tussen mensen die een leuk dagje strand wilden en de politie die dit wilde voorkomen.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens zijn die boetes sowieso een heel rare maatregel tegen de verspreiding van corona. Dat is puur angst aanjagen, maar functioneel is het niet. De boete voorkomt namelijk geen verspreiding van corona en mensen die op dat moment al veel te dicht bij elkaar waren, zullen het dan vast al lang naar elkaar verspreid hebben, dus is de boete dus overbodig.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wegens geen voetbal moet de Harde kern hun agressie kwijt krijg ik de indruk!

En hoe hou je 1000 gestoorde gekken tegen als ze allen een biertje willen en bij weigeren kun je gelijk sluiten en verbouwen, of doen zij dat dan voor jou?
Dan beroep je jezelf op overmacht!
Dan hoeft een Boa niets te doen behalve toekijken.

Ik verwacht Super omzet voor sommige die alleen eten & drinken leveren en omdat wild plassen en poepen verboden is moet Toilet wel open....

Het worden leuke puin zooi dagen!

Erthanax
Berichten: 10066
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als die strandtenthouders zo onverstandig zijn om echt open te gaan en als er dan ook nog volk zo dom is om binnen gezellig te genieten van een biertje, hoop ik van harte dat ze er door een paar pelotons ME uitgejaagd worden met lange lat, hondenbrigade en traangas, indien nodig. Eigen schuld, dikke bult.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Peleton ME? Daar is Whats App groep voor en even doorgeven, elders vrij baan...

en zodra ze vertrekken alsnog een biertje halen om de overwinning te vieren!

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
18 mei 2020 22:25
Angel1978, maar dan is die tent toch niet gesloten als die boa een boete uitschrijft. Dan is er nog niet gehandhaafd, want dan zou er gedwongen gesloten moeten worden. Maar ga maar eens al die mensen bij 70 strandtenten wegsturen, welke zich waarschijnlijk ook nog eens gaan verzetten (want die zitten daar vast wel omdat ze die strandtenten steunen). Dat gaat je met een paar boa's niet lukken en met andere maatregelen ga je situaties krijgen die je niet wil.
Er zitten geen 70 strandtenten op Scheveningen en niet allemaal zullen ze dit risico gaan nemen. Geloof dat er een stuk of 15 zitten aan de Boulevard. En als iemand op een strandbedje zit dan is die persoon zelf niet in overtreding.

De vraag is hoe hard de gemeente gaat handhaven, we zullen het donderdag wel gaan zien. Het is wel triest te zien dat de gemeente niet flexibel wilt zijn naar de ondernemers op het strand. Hun argumentatie om de toiletten open te houden klinkt logische en wat er mis is met strandbedjes die op grote afstand van elkaar staan is mij een raadsel.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
18 mei 2020 22:25
Ik denk echt dat op deze manier echt druk gezet kan worden op de gemeente, want die wil ook geen veldslag op het strand voor iets wat eigenlijk heel normaal is.
Wellicht bereikt de gemeente al heel wat, door de parkeerplaatsen ontoegankelijk te maken.

Gesloten