LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik begrijp je punt wel, k2p. De oorzaak lijkt een te smalle blik bij de regering te zijn of bij het OMT. Die denken bij 'mondkapje' alleen aan de genormeerde voor de gezondheidszorg. Gevolg: hele slechte communicatie. 'Mond-neus-bedekt in het OV' zou de boodschap veel beter hebben overgebracht en waarom moet je ze kopen? Als je het OV nodig hebt om op je werk te komen, dan ben je nu per week rond tien euro duurder uit (als je ze niet recyclet, maar echt 1 keer gebruikt). Zelfgemaakt moet zijn toegestaan, genoeg goede handleidingen te vinden, en de eerste weken moet eigenlijk alles zijn toegestaan: carnavalsmaskers, sjaals, niqaab, zakdoeken.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
19 mei 2020 22:13
[...]
Wat moet je dan? Sokken? Sjaals? Een prulding?
Wees gerust, de dingen die je bij de HEMA koopt of zelf maakt, vallen onder niet-medische mondkapjes. Een 'prulding' mag ook, zolang het maar een mondkapje is.

Medisch: gecertificeerd, getest, van keurmerk voorzien, voldoen aan professionele standaarden etc.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door moederslink »

Waanzin om dan de reizigers in het OV te beboeten wanneer die dan een echt goed mondkapje dragen.
Het heeft alles te maken met " zogenaamde " schaarste, maar er is geen schaarste meer.
Maar op voorhand willen ze voldoende hebben voor de zorg voor eventueel een opleving vh virus.
Er wordt volop geproduceerd nu in Nederland .

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door witte angora »

Link gevonden, betreffende de kwaliteit van de Hema-mondkapjes, eigenlijk meer toeval dan wijsheid, omdat ik op de site van de Hema keek of ze al te koop zijn. Online niet, wel in de winkels hier in de buurt: 8,50 per tien. Maximaal 10 doosjes.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... rspreiding

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je krijgt een boete als je geen mondkapje hebt. Welk moet jezelf weten, maar in de zorg zijn die medische echt nodig. Daarom willen ze dat alleen voor de zorg reserveren om geen tekort te laten ontstaan. Er zullen altijd mensen zijn zoals TS die het daar niet mee eens zijn?

Erthanax
Berichten: 9741
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog een Darth Vader outfit liggen, mondkapje, gelaats- en lichaamsbescherming ineen, en met het lichtzwaard houd ik iedereen op anderhalve meter afstand: "Give yourself to the Dark Side. It is the only way you can save your friends."

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door tttlocke »

Volgens mij is het punt van TS dat het dragen van een 'te goed mondkapje' verboden zou zijn en beboet zou kunnen worden.
Of dat juist is, valt te bezien.

Meestal wordt, daar waar geschreven wordt over boetes in relatie tot het dragen van mondkapjes, inderdaad gesproken over 'niet-medische mondkapjes'. Dat dient niet anders begrepen te worden dan dat het dragen van een 'niet-medisch mondkapje' voldoende is om aan de verplichting te voldoen.
Er is veel discussie geweest over het nut van mondkapjes en om te blijven benadrukken dat de professionele varianten exclusief beschikbaar moeten zijn voor de professionele gebruikers en concurrentie met het publiek om die kapjes ongewenst is , verschijnt de term 'niet-medisch mondkapje' in de regels.
TS interpreteert dit als: 'als ik met mijn professionele FFP2-masker (dat ik nog in de kast had liggen of op de kop heb weten te tikken), het OV in gaat wordt ik beboet vanwege 'mijn mondkapje is te goed'.

Dat lijkt mij vergezocht.

Nu maakt het artikel in het NRC, waarop de aangehaalde sarcastische Volkskrantcolumn gebaseerd was, wel gewag van een 'richtlijn van het ministerie van VWS' die zou bevatten dat mondkapjes met 'CE-markering' voor de reiziger niet toegestaan zou zijn, maar daar heb ik verder nog geen officiële mededeling van gezien.
Voor het opleggen van boetes zal de prioriteit toch wel liggen bij het beboeten van niet-dragers. Dat het tot boetes zou leiden voor dragers van 'te goede mondkapjes' lijkt mij onwaarschijnlijk,
Misschien leidt het wel tot commentaar van medereizigers ;)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

moederslink schreef:
19 mei 2020 22:38
Waanzin om dan de reizigers in het OV te beboeten wanneer die dan een echt goed mondkapje dragen.
Nergens maar dan ook nergens is overheid beleid te vinden waarbij wordt aangegeven dat je beboet wordt als je een "medische mondkapjes" op hebt! Ze zijn enkel heel specifiek dat het niet de bedoeling is.
moederslink schreef:
19 mei 2020 22:38
Het heeft alles te maken met " zogenaamde " schaarste, maar er is geen schaarste meer.Maar op voorhand willen ze voldoende hebben voor de zorg voor eventueel een opleving vh virus. Er wordt volop geproduceerd nu in Nederland .
Zoals een deskundige laatst uitlegde op televisie is er inderdaad geen schaarste op de wijze waarop de mondkapjes nu worden gebruikt. Werd vroeger na elke patiënt het mondkapje verwisseld in de zorg, nu is dit na een aantal uur. Gaan we heel hard roepen dat er geen schaarste meer is en de zorg zou weer op de oude wijze werken dan ontstaat er weer een schaarste.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door moederslink »

k2p schreef: Wie vanaf die datum in trein of bus wordt aangetroffen met een medisch mondkapje voorzien van een CE-keurmerk dat helpt tegen besmettingen kan worden beboet.
https://www.nu.nl/coronavirus/6052430/b ... reizen.htm
In de tram, bus, metro en trein moeten reizigers die ouder zijn dan dertien jaar een niet-medisch mondkapje dragen vanaf 1 juni, was al eerder bekendgemaakt.
Er staat hier moeten een niet medisch mondkapje dragen.
Het lijkt mij stug dat een conducteur iedereen op dit punt gaat controleren.
Het zal wel niet zo.n vaart lopen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het roept natuurlijk wel veel weerstand op om tegen het advies in te gaan en desondanks toch medische mondkapjes te dragen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door moederslink »

Het kabinet noemt het dragen van zo.n niet gecertificeerd mondkapje zelf een wassen neus.
Lijkt me overigens ook niet goed voor het OV personeel wanneer iedereen zo maar een lapje voor zn snoet hangt.
Of je doet het en dan goed , of je laat het.
Ik vind dit erg onduidelijk. Waarom verplichten als het niet voldoende beschermt?

Erthanax
Berichten: 9741
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Erthanax »

En wie gaat op welke manier vanaf anderhalve meter controleren of er een CE-markering op een mondkapje staat?
En mag een afgekeurd FFP2 masker wel? Daarvan heeft de minister net nog een paar miljoen gekocht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef:
19 mei 2020 23:31
En wie gaat op welke manier vanaf anderhalve meter controleren of er een CE-markering op een mondkapje staat?
Er is geen beleid om hierop actief te controleren.
Erthanax schreef:
19 mei 2020 23:31
En mag een afgekeurd FFP2 masker wel? Daarvan heeft de minister net nog een paar miljoen gekocht.
Een afgekeurd FFP2 masker is geen medische mondkapje. Maar gezien de leverancier als eerste wordt aangesproken is het aan die partij wat ze ermee doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door moederslink »

Wordt er überhaupt wel gecontroleerd? Dat is nauwelijks te doen op 1.5 meter afstand lijkt mij .
En idd zo.n conducteur zal niet het kapje controleren....hoewel....die medische, meestal wit of blauw haal je er met gemak tussen uit.
Ik zag het vd week bij Beau..daar lagen van die blauwe op tafel , dat zijn dus medische.
Ik heb deze blauwe.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door k2p »

witte angora schreef:
19 mei 2020 22:42
Link gevonden, betreffende de kwaliteit van de Hema-mondkapjes, eigenlijk meer toeval dan wijsheid, omdat ik op de site van de Hema keek of ze al te koop zijn. Online niet, wel in de winkels hier in de buurt: 8,50 per tien. Maximaal 10 doosjes.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... rspreiding
Sorry Witte Angora, maar dat lijkt een grote advertorial ... Want een laboratorische proef over hoeveel mircons het kapje doorlaat, is irrelevant, wanneer je geen FFP masker draagt. Dat is omdat een FFP masker er op gericht is geen adem LANGS de maskers heen te glippen inplaats van door het masker. Dus leuk en aardig als de Etos/HEMA masker 95% niet doorlaat, maar als 50% er langs gaat, had je net zo goed een onderbroek om je hoofd kunnen hebben.

Iedereen die zich een beetje heeft verdiept hierin zegt je gelijk: je moet een FFP2 masker hebben. En dat het eerder voorkomt dat de drager een ander besmet, dan dat het de drager beschermt wordt door een HELEBOEL mensen in twijfel getrokken.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door k2p »

moederslink schreef:
19 mei 2020 23:46
Wordt er überhaupt wel gecontroleerd? Dat is nauwelijks te doen op 1.5 meter afstand lijkt mij .
En idd zo.n conducteur zal niet het kapje controleren....hoewel....die medische, meestal wit of blauw haal je er met gemak tussen uit.
Ik zag het vd week bij Beau..daar lagen van die blauwe op tafel , dat zijn dus medische.
Ik heb deze blauwe.
Het merk en (CE) keurmerk kun je van afstand al zien. Het zal dus niet moeilijk zijn voor een kaartjescontroleur om een goed masker te herkennen. En of het echt zo een vaart loopt dat je een bekeuring krijgt? Wat denk je? Dit is Nederland!

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Cro »

k2p schreef:
20 mei 2020 01:18
moederslink schreef:
19 mei 2020 23:46
Wordt er überhaupt wel gecontroleerd? Dat is nauwelijks te doen op 1.5 meter afstand lijkt mij .
En idd zo.n conducteur zal niet het kapje controleren....hoewel....die medische, meestal wit of blauw haal je er met gemak tussen uit.
Ik zag het vd week bij Beau..daar lagen van die blauwe op tafel , dat zijn dus medische.
Ik heb deze blauwe.
Het merk en (CE) keurmerk kun je van afstand al zien. Het zal dus niet moeilijk zijn voor een kaartjescontroleur om een goed masker te herkennen. En of het echt zo een vaart loopt dat je een bekeuring krijgt? Wat denk je? Dit is Nederland!
Voordat er allemaal van dit soort aannames gedaan worden, zou je eens kunnen linken naar de exacte wettekst waaruit zou moeten blijken dat je met een "beter dan niet-medisch mondkapje" een boete zou kunnen krijgen.

Je linkt dan wel 2 bronnen, maar die column is weinig interessant daar dat een opinie stuk is, het NU.nl artikel heeft het alleen over een boete bij geen mondkapje.
Net als de site van de rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... gende-stap
Reizigers die na 1 juni geen mondkapje dragen, kunnen een boete van € 95 krijgen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Blauwe? alleen maar kleurtje er zijn ook witte in ziekenhuizen in gebruik.

FPP2 of FFP 2 ? Daar zitten vele afgekeurde tussen. en die fout valt niet eens op!


CE keurmerk of C E keurmerk? Chinese Export is ook met de letters C... E...!

Elk kapje mag, er zijn namelijk geen duidelijke eisen waar 't aan moet voldoen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door berndv »

Er staan 2 zaken op de site van de rijksoverheid, die wellicht voor sommigen moeilijk te begrijpen zijn. Leest u mee?
In tram, (water)bus, metro en trein is met ingang van 1 juni voor reizigers van 13 jaar en ouder het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht. Dit geldt niet voor stations, haltes en perrons; daar is een mondkapje niet verplicht. Iedereen houdt hier 1,5 meter afstand tot anderen.
Reizigers die na 1 juni geen mondkapje dragen, kunnen een boete van € 95 krijgen.
Dit zijn 2 verschillende regels. De eerste is dat het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht is. Dat is regel 1. Regel 2 is dat iedereen die géén mondkapje draagt een boete krijgt.

Het zal vast moeilijk zijn om die 2 dingen los van elkaar te zien. Maar er staat niet dat iedereen die geen niet-medisch mondkapje draagt een boete krijgt, er staat dat iedereen die geen mondkapje draagt een boete krijgt. Valt het u op dat bij de regel over de boete niet meer spreekt of wel- of niet-medisch?

Ik moet daarbij meteen denken aan de volgende paradox:
“Jongen, als je naar de supermarkt gaat, haal je dan een pak melk? En als ze eieren hebben, neem er dan zes mee.”

Die middag komt de jongen thuis met 6 pakken melk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door sjohie »

Er is al van alles onderzocht, en de niet medische mondkapjes zorgen er voor dat je wat minder besmettelijk bent naar anderen toe, omdat je de vochtdruppeltjes die je onvermijdelijk uitademt of niest met bijvoorbeeld hooikoorts, zo in dat mondkapje houdt. Het is dus pertinent niet voor je eigen bescherming, daarvoor zou je inderdaad een wél medisch mondkapje moeten dragen, en die gebruiken conform een best rigide protocol, maar die je wegens schaarste, als particulier niet mag gebruiken voor OV reizen. Klip en klaar. Waar jij je kronkel maakt, is dat je denkt dat je zo'n mondkapje in het OV draagt voor je eigen bescherming, en dát is dus niet zo. Goede nieuws is, als iedereen die mondkapjes draagt zoals bepaald, dan bescherm je met z'n allen elkaar, en dus met een omweg wél jezelf. Maar goed, beter is het om de bovenliggende richtlijn te volgen, en thuis te werken voor zover mogelijk.

Gesloten