LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
20 mei 2020 19:44
Inderdaad, ik zou zeggen, doe het hem eens na. Gaat niet gauw lukken.
Rutte houdt zich goéd staande ,wat een tomeloze energie heeft die man , bewonderingswaardig! Gelukkig hoeft hij niets alleen te beslissen , hij heeft een leger aan experts en adviseurs natuurlijk, maar toch.
En dan heeft hij ook nog een 96 jarig moedertje.
Ik was en ben niet echt fan van hem , maar dit doet ie toch maar.
Het is misschien wel ' handig ' en prettig dat ie geen gezin heeft . Ik denk nl dat hij wel zo.n 14 uur p.d werkt.

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
21 mei 2020 09:31
En wat betekent het woordje 'noodgedwongen' volgens de MP? Kan het betekenen dat hij het liever niet had, maar, gegeven de omstandigheden en beschikbare informatie op dat moment, dat hij geen andere keuze had?
Dat kan, dat ie dat denkt, maar dan moet ie die uitspraken op bevrijdingsdag niet doen. Want schijnbaar vindt ie vrijheid dan niet zo belangrijk als ie zegt en andere dingen belangrijker. Dan heb ik liever Klaas Dijkhoff, dezelfde partij, maar die mengt zich vaak in debatten en gaat ook vaak de discussie aan met Rutte, zoals over de anderhalve meter afstand in kroegen. Die maakt duidelijk dat ie wel nadenkt over hoe de maatregelen kunnen worden uitgevoerd zonder overal het plezier uit te halen en dat soms meer vrijheid nodig zal moeten zijn en van de maatregelen afgeweken moet worden om terug richting vrijheid te gaan. Helaas werken er in de kamer nog maar weinig mee.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
21 mei 2020 09:27
[...] Dan had ie kunnen zeggen 'ik vind persoonlijk niet dat we vrijheden moeten beperken, omdat deze te belangrijk zijn, maar samen met mijn collega's hebben we daartoe toch besloten'. Dan was die uitspraak op bevrijdingsdag heel anders gevallen bij mij. Nu vind ik hem vrij hypocriet, dat hij doet alsof hij achter vrijheidsbeperkende maatregelen staat, waarna hij vervolgens zegt dat vrijheid het belangrijkste is dat we hebben. In mijn ogen zou het nog erger zijn als hij dat zegt, terwijl hij echt achter die maatregelen staat.
Rutte stáát natuurlijk achter de genomen maatregelen. Ik zie niet in waarom dat op gespannen voet staat, of zelfs strijdig is met de uitspraken, die hij deed in het kader van bevrijdingsdag.
Hij zei namelijk niet dat vrijheid in de meest uitgebreide zin des woords absoluut is en dat al het andere aan die absolute vrijheid ondergeschikt is.

Rutte is vast ook geen tegenstander van de maximumsnelheid in het verkeer. Je zegt toch ook niet dat het daarom hypocriet is, dat hij die uitspraken doet op bevrijdingsdag?

Nijogeth schreef:
21 mei 2020 09:42
[...]Dan heb ik liever Klaas Dijkhoff, [...] Die maakt duidelijk dat ie wel nadenkt over hoe de maatregelen kunnen worden uitgevoerd zonder overal het plezier uit te halen en dat soms meer vrijheid nodig zal moeten zijn en van de maatregelen afgeweken moet worden om terug richting vrijheid te gaan.
Maar we zijn nu toch op de weg terug 'richting vrijheid'?

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, tttlocke, het zegt al genoeg dat we op de weg terug richting vrijheid zijn, maar we eigenlijk niet weten wat het eindstation. Lekker makkelijk een route plannen als je niet weet waar je heen gaat. En waarom is überhaupt een lange weg nodig? De weg heen was 2 maanden, laat de weg terug dat dan ook zijn. Het is vooral angst dat regeert en niet de drang om vooruit te willen.

Ik moet zeggen dat ik gisteravond/nacht voor het eerst het gevoel had dat normaal gewoon kan. Eindelijk weer eens naar de kroeg gegaan, 40 man ongeveer, zo'n 75% vol. Lekker via de achterdeur naar binnen en in de achterste zaal gezellig ouderwets ouwehoeren, spelletjes doen en geen gezeur over anderhalve meter. De verwachting is dat aan de voorkant het terras open zal gaan, het voorste deel van de kroeg verder dicht blijft en achterin de vaste gasten normaal worden ontvangen na 1 juni.

Overigens gaat het waarschijnlijk inderdaad een gigantisch extra terras op het marktplein worden. In Venray zijn ze daar al mee bezig en daar zou dan via een app bij de favoriete kroeg besteld moeten worden. Dat laatste zie ik dan niet zitten. Ik zou met de horeca samen een of twee bierwagens huren, personeel van de zaken laten serveren en de opbrengsten delen. Maar ja, dat ben ik.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
21 mei 2020 12:27
Nou, tttlocke, het zegt al genoeg dat we op de weg terug richting vrijheid zijn, maar we eigenlijk niet weten wat het eindstation.
Jawel, we weten wel wat het eindstation is: het moment dat er een vaccin is dat ruimschoots voldoende beschikbaar is. We weten alleen niet wanneer dat is, en hoe de weg ernaar toe er uit zal zien. Komt er een tweede, derde, vierde golf? Dat weten we dus niet. Maar bij een volgende golf moeten maatregelen weer opgeschaald worden. Dat weten we wel.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien hoeft er geen vaccin te zijn maar is het voldoende als er geneesmiddelen zijn die een begin van Covid 19 de kop kunnen indrukken. Het is maar hopen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als overal in het land mensen “gezellig” met zijn veertigen op elkaars lip in het achterkamertje van de kroeg gaan plakken, is de kans op een tweede golf voor deze naar “vrijheid” hunkerende kroeglopers een stuk groter.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees2850 schreef: Maar was geen persoonlijke tekst van @Moneyman maar hij citeerde uit artikel in de NRC.
Kees2850 schreef:
21 mei 2020 12:11
Omdat er nog zoveel meer in staat.
Je had ook alleen de link kunnen vermelden. Nu lijkt het op een sneer richting MM ; misschien niet zo bedoeld 8)

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
21 mei 2020 13:00
Maar als overal in het land mensen “gezellig” met zijn veertigen op elkaars lip in het achterkamertje van de kroeg gaan plakken, is de kans op een tweede golf voor deze naar “vrijheid” hunkerende kroeglopers een stuk groter.
Denk dat bij de eerste uitbraak de horeca baas een paar duizend euro boete krijgt en alle mensen aanwezig in quarantaine moeten. Lijkt me nu ook eigenlijk het beste. Dat is de consequentie van de keuze gemaakt.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

https://www.ad.nl/buitenland/kritiek-op ... ~af19d0e5/

Zweedse aanpak blijkt toch minder voordelig dan gedacht?

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
21 mei 2020 13:54
Lady1234 schreef:
21 mei 2020 13:00
Maar als overal in het land mensen “gezellig” met zijn veertigen op elkaars lip in het achterkamertje van de kroeg gaan plakken, is de kans op een tweede golf voor deze naar “vrijheid” hunkerende kroeglopers een stuk groter.
Denk dat bij de eerste uitbraak de horeca baas een paar duizend euro boete krijgt en alle mensen aanwezig in quarantaine moeten. Lijkt me nu ook eigenlijk het beste. Dat is de consequentie van de keuze gemaakt.
Als het moet, dan ga ik wel 2 weken in quarantaine in de kroeg, dat is wel hetgeen dat het dichtst bij vakantie komt.

Om het even rustig te houden, we zitten nu maar met 7 aan een veel te druk water. Maar we hebben wel een probleem. De eerste fles whisky is op en we hadden er maar 1 bij. First world problems noemen ze dat.

ZeerPrivé
Berichten: 6078
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat het aantal besmettingen en doden afneemt als je een land zo goed als plat legt, is niet zo vreemd. Nu Nederland stukje bij beetje weer van slot gaat, is een toename van besmettingen en doden te verwachten. Is het niet in de zomermaanden, dan komt het wel in het najaar.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik ben er minder somber over, omdat in vrijwel heel Europa dezelfde aanpak wordt gevolgd. Het virus blijft zijn tol eisen, maar in lage aantallen.

Voorbeeld: we hebben de aanvullende voorwaarden voor toeristenaccommodaties in Kroatië ontvangen. Hygiëne, hygiëne, hygiëne, mondkapjes, handschoen, extra vaak wassen. Hotels krijgen het moeilijker: minder gasten, die door meer personeel verzorgd worden. De grote lijn in de EU lijkt 'alles op afspraak', niets meer spontaan te worden. Zolang dit soort pakketten geldig blijven, verwacht ik geen tweede, derde, vierde golven, wel hier en daar lokale besmettingshaarden, waar snel op gereageerd kan worden.
witte angora schreef:
21 mei 2020 08:17
Gisteren is er een slachthuis in Groenlo gesloten omdat er 45 besmettingen zijn; vandaag op het NOS liveblog het bericht dat er 109 besmettingen in een Frans slachthuis zijn, terwijl er 818 mensen getest zijn.
Langzaam aan krijg je het idee dat slachthuizen een nieuwe corona-brandhaard zijn.
Maar wat gaat er gebeuren als steeds meer slachthuizen worden gesloten? Gaat dat betekenen dat vlees aanzienlijk duurder wordt, of schaars/lege schappen? Hoe lang blijven ze eigenlijk dicht?
Er worden meerdere redenen gegeven voor deze mini-uitbraken.
- Temperatuur in de slachterijen is laag en dat is goed voor corona- en influenzavirussen (twee keer de hele groep).
- Te dicht op elkaar moeten werken. Met meer afstand is onmogelijk, omdat daarvoor de slachtlijn veel langer moet worden.
- Groepshuisvesting zonder privacy voor het personeel.
- Bij een aantal getroffen bedrijven: onvoldoende bescherming, onvoldoende hygiëne.

Alle gesloten slachthuizen blijven minstens 14 dagen dicht, omdat het voltallige personeel in quarantaine wordt geplaatst. In Duitsland en Frankrijk ben je daar niet blij mee, want de politie staat twee weken voor de deur, dag en nacht.

Vlees zal iets duurder worden, omdat de controle verscherpt wordt en blijft.

Zelfcorrectie: in Duitsland gaat het verbod op extern personeel op 1 januari in, niet met onmiddellijke ingang. De meldingen liepen gisteren door elkaar heen, er is toch gekozen voor uitstel en de normale wetgevingsprocedure. Vertaald naar Nederland: geen koppelbazenpraktijken meer.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zweden 3871 doden tegen Noorwegen 234 doden. Vrijheid is ook wat waard blijkbaar.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
21 mei 2020 15:26
Zweden 3871 doden tegen Noorwegen 234 doden. Vrijheid is ook wat waard blijkbaar.
En dat allemaal voor de economie die uiteindelijk daar niets aan heeft gehad.

Erthanax
Berichten: 10068
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar wel lekker op het terras gezeten. Bijzondere man wel, die Tegnell, als het AD hem correct citeert:
Algemeen Dagblad schreef:Maar persbureau Reuters schrijft dat groepsimmuniteit bij lange na niet in zicht is: uit een nieuwe studie blijkt dat amper 8 procent van de inwoners van Stockholm groepsimmuniteit heeft opgebouwd. Buiten Stockholm ligt dat percentage zelfs onder de 5.
(...)
En volgens epidemioloog Tegnell wijkt het percentage niet zo sterk af van zijn voorspelde 25 procent. ,,Het is een beetje lager dan verwacht, maar niet opmerkelijk lager”, stelde Tegnell tijdens een persconferentie in Stockholm.
Dus hij vindt 5 tot 8 procent niet opmerkelijk lager dan 25 procent, laat staan 40 procent eind van de maand? Heel opmerkelijk, zijn opmerking.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

angel1978 schreef:
21 mei 2020 14:37
https://www.ad.nl/buitenland/kritiek-op ... ~af19d0e5/

Zweedse aanpak blijkt toch minder voordelig dan gedacht?
Dat het met die groepsimmuniteit de goede kant op zou gaan, werd consequent door de Zweedse opperviroloog geclaimd, en die claim werd hier door sommigen met enthousiasme gedeeld. Steevast ontbrak echter de onderbouwing voor de claim. Op de keper beschouwd bleek de bewering dat 'binnen enkele weken' groepsimmuniteit 'in delen van Zweden' bereikt zou worden louter gebaseerd te zijn op voorspellingen met behulp van modellen en niet op praktijkonderzoek met een steekproef bijvoorbeeld. Tot nu toe wellicht. Het resultaat is er.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
21 mei 2020 14:37
https://www.ad.nl/buitenland/kritiek-op ... ~af19d0e5/

Zweedse aanpak blijkt toch minder voordelig dan gedacht?
De tweede zin:
Er vallen meer doden per hoofd van de bevolking dan elders in Europa
kan ik niet rijmen met:
https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f ... 5839e06441
De oversterfte is percentueel in Nederland groter dan in Zweden !

Uit de Reuters link: https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN22W2YC
Sweden has recorded the highest number of COVID-19 deaths per capita in Europe over the last seven days.
De aanpak vergelijken op basis van een korte periode geeft natuurlijk een vertekend beeld.
En de verschillen zijn simpel te verklaren.
In zweden is sprake van flattening the curve, de gecontroleerde verspreiding (R=1)
In overige landen is R<1 en dooft het virus uit. En komt opbouw groupsimmuniteit nagenoeg stil te staan. Maar kom je eigenlijk nooit van de maatregelen af.

ZeerPrivé
Berichten: 6078
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En in de kroeg moet je 1,5m afstand houden? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1313480 ... grijpen-in

ZeerPrivé
Berichten: 6078
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kees2850 schreef:
21 mei 2020 16:45
Theotrucker schreef:
21 mei 2020 15:26
Zweden 3871 doden tegen Noorwegen 234 doden. Vrijheid is ook wat waard blijkbaar.
Per 1 miljoen inwoners is er slechts een klein verschil tussen Nederland 335 en Zweden 369. Amerika met de meeste doden totaal zit daar nog onder met 272.

Laatste nieuws: in de buitenlucht worden mensen nauwelijks besmet blijkt uit groot onderzoek. Bron: de Volkskrant

En ondanks meer op slot dan Zweden toch 5.700 doden in Nederland.

Gesloten