LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
28 mei 2020 17:48
De verantwoordelijke bestuurders hebben maatregelen genomen omdat ze die noodzakelijk achtten. Dat is en blijft zo. Je kunt het met die maatregelen oneens zijn en voor een dergelijke positie zijn wellicht goede argumenten te berde te brengen, maar een 'vaste einddatum' eisen duidt niet alleen op het oneens zijn met de gang van zaken, maar volgens mij vooral op de miskenning van het feit dat die maatregelen met de beste bedoelingen genomen zijn.
Een afwijkende opvatting (dat die maatregelen niet goed zijn) is een mening. Het maakt het niet tot een vaststaand feit dat de genomen maatregelen niet deugen.

Roepen om een 'vaste einddatum' nu, waarop alle maatregelen opgeheven zullen zijn, ongeacht de ontwikkelingen, doet denken dat het wél een vaststaand feit is dat die maatregelen niet deugen: 'jullie hebben lang genoeg je gang kunnen gaan met die onzinmaatregelen; het wordt tijd dat het afgelopen is'.
Overtuigen doe je hiermee niemand.
Het is een beetje trumpiaans. Gelukkig zijn de mensen die er over gaan slimmer dan dat.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe is het bij jullie gesteld? Vanmiddag bij de Albert Heijn in het buurdorp viel het op dat het personeel de gele hesjes van anderhalve meter afstand niet draagt. Mensen moeten zelf hun karretje schoonmaken - als ze het willen. Er loopt nog wel beveiliging in de rondte om de boel een beetje te stroomlijnen, maar die loopt voornamelijk met zijn handen op de rug. Volgende week kun je trouwens ook weer de fysieke zegeltjes kopen, werd me gezegd.

En bij de Lidl stond er bij de kassa voor me een stelletje met maar één wagentje.

Hoe anders was het afgelopen dinsdag bij een dorp 80 kilometer verderop waar ik voor een woning aan het kijken was. Dan wil je even wat broodjes bij de Lidl halen voor tussen de middag. Pak je een karretje, snauwt een medeklant dat ik het karretje moet schoonmaken.
- Moet dat?
- Ja dat moet.
- Sorry mevrouw, volgens mij is het een advies, en ik geloof er niet zo erg in.

Vervolgens twee broodjes gehaald die je met de broodtang moet pakken - die nooit van zijn leven wordt ontsmet. En iets verder zitten klanten vrolijk aan de handvatten van de koeling en de vriezer - die ook niet worden ontsmet.

Volgens mij verschilt het heel erg per gemeenschap hoe er met de regels om wordt gegaan. Hoe gaat het dus bij jullie op het ogenblik?

Off-topic: de woning gaat niet door, niet zozeer vanwege de tuin, maar vanwege een aantal andere issues.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoe lastig het is om wetenschappelijk onderzoek goed te duiden:

https://www.nu.nl/nucheckt/6054369/nuch ... solen.html

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Twee broodjes?

Ik zag bij meerdere open vakken met tang pakken maar ik kan zonder kapje alle broodjes besproeien.
Liever bolletjes uit een plastic zakje of door personeel in zakje gedaan, geen Zelf (besmetting) service.

Net als losse drop scheppen bij Kruidvat en enkele andere, heb liever voorverpakte....

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Het is een misverstand te denken dat de lockdown gaat om het aantal stergevallen te verminderen. Dat is niet het doel van de lockdown!
Het doel is om een verstopping van de IC zorg te voorkomen en ook dat de ziekenhuiszorg zoveel mogelijk door gaat.
Slachtoffers zijn momenteel vooral de bejaarden in verpleegtehuizen.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik moet weer denken aan die malle Amerikaanse televisiedominee. Even heftig bidden en preken, en het duivelswerk covid-19 was uitgeroeid.

Ik vind zelf dat er nu ook een duidelijke einddatum genoemd moet worden voor kanker en neusverkoudheid. Die hebben nu ook wel lang genoeg geduurd.

ZeerPrivé
Berichten: 5591
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Volgende week kun je trouwens ook weer de fysieke zegeltjes kopen, werd me gezegd

Zegels sparen gaat binnenkort alleen nog digitaal https://www.ad.nl/economie/albert-heijn ... ~aab767c6/

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En als je nu dacht: 'we gaan lekker met zijn tweeën naar het restaurant, en we kunnen fijn aan een tafeltje zitten ook al vormen we niet één huishouden: mis poes. Ook met zijn tweeën moet je anderhalve meter afstand houden. Alleen: er wordt niet op gehandhaafd. Dat gebeurt pas bij drie personen, aldus minister Grapperhaus.

Tot nu toe is er dus iets heel anders gecommuniceerd. Lang leve de duidelijkheid.

Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233520 ... kheid.html

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
28 mei 2020 18:26
Volgende week kun je trouwens ook weer de fysieke zegeltjes kopen, werd me gezegd

Zegels sparen gaat binnenkort alleen nog digitaal https://www.ad.nl/economie/albert-heijn ... ~aab767c6/
Ja klopt, vanaf 1 januari of zo. Tot die tijd kun je dus nog je boekje volmaken.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
28 mei 2020 18:27
En als je nu dacht: 'we gaan lekker met zijn tweeën naar het restaurant, en we kunnen fijn aan een tafeltje zitten ook al vormen we niet één huishouden: mis poes. Ook met zijn tweeën moet je anderhalve meter afstand houden. Alleen: er wordt niet op gehandhaafd. Dat gebeurt pas bij drie personen, aldus minister Grapperhaus.

Tot nu toe is er dus iets heel anders gecommuniceerd. Lang leve de duidelijkheid.

Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233520 ... kheid.html
Nee hoor, dat is exact wat het kabinet de hele tijd al heeft gecommuniceerd. Volstrekt eenduidig en helder.
Dat een Horeca Nederland elke keer probeert om de regels op te rekken en proebballonnetjes loslaat ( eerst 4 personen, afgelopen keer 2 ) in de hoop dat het wordt toegestaan...

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
28 mei 2020 18:25
Ik moet weer denken aan die malle Amerikaanse televisiedominee. Even heftig bidden en preken, en het duivelswerk covid-19 was uitgeroeid.

Ik vind zelf dat er nu ook een duidelijke einddatum genoemd moet worden voor kanker en neusverkoudheid. Die hebben nu ook wel lang genoeg geduurd.
De einddatum voor de maatregelen tegen kanker en neusverkoudheid is allang bekend. Ik denk dat velen vinden dat er best gezegd mag worden dat we over bijvoorbeeld een jaar weer terug naar normaal moeten zijn. Er moet toch ergens een doel uitgesproken worden door de regering? Of werken we nergens naartoe en doen we maar wat?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er kan natuurlijk ook gewoon verklaard worden dat de pandemie over is, want dan is hij toch over? 😳😳

Maar nog graag weekje wachten, want ik heb volgende week operatie in het ziekenhuis en het is daar nog steeds fijn rustig. Dus vanaf volgende week vrijdag is alles weer helemaal normaal, en ik hoop ik ook.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
28 mei 2020 18:37
Erthanax schreef:
28 mei 2020 18:25
Ik moet weer denken aan die malle Amerikaanse televisiedominee. Even heftig bidden en preken, en het duivelswerk covid-19 was uitgeroeid.

Ik vind zelf dat er nu ook een duidelijke einddatum genoemd moet worden voor kanker en neusverkoudheid. Die hebben nu ook wel lang genoeg geduurd.
De einddatum voor de maatregelen tegen kanker en neusverkoudheid is allang bekend. Ik denk dat velen vinden dat er best gezegd mag worden dat we over bijvoorbeeld een jaar weer terug naar normaal moeten zijn. Er moet toch ergens een doel uitgesproken worden door de regering? Of werken we nergens naartoe en doen we maar wat?
De cafe’s die in een achterafzaaltje wat groepen klanten toelaten, die doen maar wat..
De rest is vooral een retorische vraag en behoeft dus geen antwoord wat mij betreft.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
28 mei 2020 18:38
Er kan natuurlijk ook gewoon verklaard worden dat de pandemie over is, want dan is hij toch over? 😳😳

Maar nog graag weekje wachten, want ik heb volgende week operatie in het ziekenhuis en het is daar nog steeds fijn rustig. Dus vanaf volgende week vrijdag is alles weer helemaal normaal, en ik hoop ik ook.
Kunnen we dan voor mij nog een weekje of wat langer wachten? Als iedereen daar toch zijn zegje over mag doen?
Is dit niet iets voor een referendum? Meeste stemmen gelden over wanneer de pandemie over is?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Super idee. :mrgreen:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

De maatregelen zijn middel, geen doel.

Doelen wordt beschreven in termen van 'adequaat de epidemie bestrijden', 'zorgsysteem overeind houden', 'besmettingen voorkomen' etc. etc.
Als doelen worden gehaald, kunnen maatregelen worden aangepast, en wie weet wel helemaal verdwijnen. Als gevolg. Niet als doel op zich.

Erthanax
Berichten: 9742
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hier blijven die zulthoofden van de regering, OMT en RIVM maar moeilijk doen, in de VS is al lang een duidelijke einddatum genoemd:
Donald Trump schreef:I want the nation opened up and just raring to go by Easter.
Als het daar zo'n succes was, waarom kan dat hier dan niet? :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij snappen jullie niet wat ik bedoel. Ergens moeten we naar normaal. Als deze pandemie net als een influenzavirus gaat worden, dan zitten we hier eeuwig aan vast en zal ergens de knoop doorgehakt moeten worden. Nee, men kan niet zeggen dat de pandemie zomaar ineens voorbij is, dat heb ik niet gezegd, dat maken jullie ervan. Men kan echter wel zeggen tot in hoeverre we ons laten beïnvloeden door een eeuwige pandemie, maar dat vertikt iedereen tot nu.

Als ik het zo om me heen zie, zitten de meeste mensen al heel dicht tegen het normale aan. De kapper doet gewoon normaal zijn ding, in de supermarkt pak je gewoon je karretje uit de rij en zie je alleen aan de schermen bij de kassa de maatregelen, op straat staat iedereen gewoon lekker in groepen te ouwehoeren, de stranden zitten lekker vol op vrije dagen met goed weer. Nu de horeca weer opengaat, verwacht ik dat dat in geen tijd terug naar normaal gaat. De kroeg moet hier om 2 uur de voordeur dicht hebben, omdat niemand meer binnen mag, maar mag vervolgens wel tot 4 uur open blijven, dan gaat het in de achterzaal gewoon los, dat ziet toch niemand op straat meer. Ook verwacht ik daar in het begin strenge controle op, maar na een paar weken zal dat ook allemaal wel weer gaan loslopen.

Wat ik om me heen zie is dat bijna iedereen weer behoefte heeft aan terug gaan naar normaal en ze gedragen zich daar ook zoveel mogelijk naar. Ik verwacht dan ook dat men veel sneller van de maatregelen zal afstappen dan de regering, iets wat we eigenlijk al sinds half april zien gebeuren in bijvoorbeeld de centra van grote steden.

Overigens hebben de planbureaus SCP, CPB en PBL samen met het RIVM de overheid geadviseerd af te stappen van termen als 'nieuw normaal' en 'anderhalvemetersamenleving', omdat de mensen dan het idee krijgen dat maatregelen permanent zullen zijn en dat dat niet het doel van het herstelbeleid kan zijn. Dat staaft aardig met mijn insteek om meer duidelijkheid te verschaffen en dat men niet echt duidelijk is over wat het doel uiteindelijk is.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En om dan zelf een datum te noemen. Wat dachten we van 19 januari 2021, dan kennen we corona een jaar, dat lijkt me een mooi moment om ons leven weer normaal op te pakken en ons niet te laten verslaan door corona.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat dacht je van 28 mei 2020, om 19.03?

Gesloten