| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
Re: Coronavirus - algemeen topic
Super idee. 
De maatregelen zijn middel, geen doel.
Doelen wordt beschreven in termen van 'adequaat de epidemie bestrijden', 'zorgsysteem overeind houden', 'besmettingen voorkomen' etc. etc.
Als doelen worden gehaald, kunnen maatregelen worden aangepast, en wie weet wel helemaal verdwijnen. Als gevolg. Niet als doel op zich.
Doelen wordt beschreven in termen van 'adequaat de epidemie bestrijden', 'zorgsysteem overeind houden', 'besmettingen voorkomen' etc. etc.
Als doelen worden gehaald, kunnen maatregelen worden aangepast, en wie weet wel helemaal verdwijnen. Als gevolg. Niet als doel op zich.
Hier blijven die zulthoofden van de regering, OMT en RIVM maar moeilijk doen, in de VS is al lang een duidelijke einddatum genoemd: 
Als het daar zo'n succes was, waarom kan dat hier dan niet?Donald Trump schreef:I want the nation opened up and just raring to go by Easter.
Volgens mij snappen jullie niet wat ik bedoel. Ergens moeten we naar normaal. Als deze pandemie net als een influenzavirus gaat worden, dan zitten we hier eeuwig aan vast en zal ergens de knoop doorgehakt moeten worden. Nee, men kan niet zeggen dat de pandemie zomaar ineens voorbij is, dat heb ik niet gezegd, dat maken jullie ervan. Men kan echter wel zeggen tot in hoeverre we ons laten beïnvloeden door een eeuwige pandemie, maar dat vertikt iedereen tot nu.
Als ik het zo om me heen zie, zitten de meeste mensen al heel dicht tegen het normale aan. De kapper doet gewoon normaal zijn ding, in de supermarkt pak je gewoon je karretje uit de rij en zie je alleen aan de schermen bij de kassa de maatregelen, op straat staat iedereen gewoon lekker in groepen te ouwehoeren, de stranden zitten lekker vol op vrije dagen met goed weer. Nu de horeca weer opengaat, verwacht ik dat dat in geen tijd terug naar normaal gaat. De kroeg moet hier om 2 uur de voordeur dicht hebben, omdat niemand meer binnen mag, maar mag vervolgens wel tot 4 uur open blijven, dan gaat het in de achterzaal gewoon los, dat ziet toch niemand op straat meer. Ook verwacht ik daar in het begin strenge controle op, maar na een paar weken zal dat ook allemaal wel weer gaan loslopen.
Wat ik om me heen zie is dat bijna iedereen weer behoefte heeft aan terug gaan naar normaal en ze gedragen zich daar ook zoveel mogelijk naar. Ik verwacht dan ook dat men veel sneller van de maatregelen zal afstappen dan de regering, iets wat we eigenlijk al sinds half april zien gebeuren in bijvoorbeeld de centra van grote steden.
Overigens hebben de planbureaus SCP, CPB en PBL samen met het RIVM de overheid geadviseerd af te stappen van termen als 'nieuw normaal' en 'anderhalvemetersamenleving', omdat de mensen dan het idee krijgen dat maatregelen permanent zullen zijn en dat dat niet het doel van het herstelbeleid kan zijn. Dat staaft aardig met mijn insteek om meer duidelijkheid te verschaffen en dat men niet echt duidelijk is over wat het doel uiteindelijk is.
Als ik het zo om me heen zie, zitten de meeste mensen al heel dicht tegen het normale aan. De kapper doet gewoon normaal zijn ding, in de supermarkt pak je gewoon je karretje uit de rij en zie je alleen aan de schermen bij de kassa de maatregelen, op straat staat iedereen gewoon lekker in groepen te ouwehoeren, de stranden zitten lekker vol op vrije dagen met goed weer. Nu de horeca weer opengaat, verwacht ik dat dat in geen tijd terug naar normaal gaat. De kroeg moet hier om 2 uur de voordeur dicht hebben, omdat niemand meer binnen mag, maar mag vervolgens wel tot 4 uur open blijven, dan gaat het in de achterzaal gewoon los, dat ziet toch niemand op straat meer. Ook verwacht ik daar in het begin strenge controle op, maar na een paar weken zal dat ook allemaal wel weer gaan loslopen.
Wat ik om me heen zie is dat bijna iedereen weer behoefte heeft aan terug gaan naar normaal en ze gedragen zich daar ook zoveel mogelijk naar. Ik verwacht dan ook dat men veel sneller van de maatregelen zal afstappen dan de regering, iets wat we eigenlijk al sinds half april zien gebeuren in bijvoorbeeld de centra van grote steden.
Overigens hebben de planbureaus SCP, CPB en PBL samen met het RIVM de overheid geadviseerd af te stappen van termen als 'nieuw normaal' en 'anderhalvemetersamenleving', omdat de mensen dan het idee krijgen dat maatregelen permanent zullen zijn en dat dat niet het doel van het herstelbeleid kan zijn. Dat staaft aardig met mijn insteek om meer duidelijkheid te verschaffen en dat men niet echt duidelijk is over wat het doel uiteindelijk is.
En om dan zelf een datum te noemen. Wat dachten we van 19 januari 2021, dan kennen we corona een jaar, dat lijkt me een mooi moment om ons leven weer normaal op te pakken en ons niet te laten verslaan door corona.
-
witte angora
Wat dacht je van 28 mei 2020, om 19.03?
Als jij dat wil, van mij mag het.
Die maatregelen zijn toch een middel om een bepaald doel te bereiken? Maatregelen zijn maatregelen, omdat ze tijdig zijn. Duidelijke doelen zijn niet uitgesproken. En als het doel is de samenleving te veranderen (wat volgens het RIVM niet het doel kan zijn), dan zijn het dus geen maatregelen meer.tttlocke schreef: ↑28 mei 2020 18:47De maatregelen zijn middel, geen doel.
In mijn ogen is de regering bang een harde grens te stellen, omdat ze dan mogelijk dit niet halen, maar juist door die grens niet te stellen gaan mensen mogelijk eerder van de maatregelen afstappen in de gedachte dat de maatregelen toch niet weggaan.
-
moederslink
Hierboven bij hulp en tips staat hoe het eea er uit komt te zien , buiten op het terras en binnen. Je hoeft niet 1.5 meter uit elkaar te zitten wanneer je met zn tweeën aan 1 tafeltje zit, pas bij 3 wordt er gehandhaafd.
Zelf denk ik dat de terrassen gaan vollopen, het wordt prachtig Pinksterweer en dat gedogen of handhaven lijkt mij op een gegeven ogenblik niet meer te doen.
Binnen wél, maar buiten niet vlg mij. De bediening zal zich het vuur uit de sloffen gaan lopen om eindelijk weer eens wat goede omzet te draaien.
Zelf denk ik dat de terrassen gaan vollopen, het wordt prachtig Pinksterweer en dat gedogen of handhaven lijkt mij op een gegeven ogenblik niet meer te doen.
Binnen wél, maar buiten niet vlg mij. De bediening zal zich het vuur uit de sloffen gaan lopen om eindelijk weer eens wat goede omzet te draaien.
-
Theotrucker
Het is goed dat langzaam het besef komt dat die maatregelen misschien nooit meer zullen verdwijnen. Dat is een heel moeilijke en pijnlijke overstap.
-
witte angora
Bediening: 'meneer, mevrouw, ik wil de goede sfeer niet bederven, maar zou u anderhalve meter uit elkaar willen gaan zitten?'
Meneer, mevrouw: 'bediening, ik zie net dat op het terras hiernaast plek vrij komt. Fijne dag verder.'
Dat handhaven door het personeel zal de eerste dagen nog wel lukken, tot iedereen het moe is. En iedereen is al corona-moe.
Meneer, mevrouw: 'bediening, ik zie net dat op het terras hiernaast plek vrij komt. Fijne dag verder.'
Dat handhaven door het personeel zal de eerste dagen nog wel lukken, tot iedereen het moe is. En iedereen is al corona-moe.
Nijogeth, het lijkt wel alsof u niet uitsluit dat de regering er een paar stiekeme doelen op na houdt, die gepaard zouden kunnen gaat met het blijvend in stand houden van sommige maatregelen.
Maar het moet toch mogelijk zijn om erop te kunnen vertrouwen dat de intenties van verantwoordelijken goed zijn en dat men het liefst op enig moment een toestand bereikt waarop alle maatregelen kunnen worden afgeschaft?
Ik heb dat vertrouwen wel. Ook zonder dat een precieze 'einddatum' genoemd wordt.
Maar het moet toch mogelijk zijn om erop te kunnen vertrouwen dat de intenties van verantwoordelijken goed zijn en dat men het liefst op enig moment een toestand bereikt waarop alle maatregelen kunnen worden afgeschaft?
Ik heb dat vertrouwen wel. Ook zonder dat een precieze 'einddatum' genoemd wordt.
-
moederslink
Dat is hier nog steeds netjes geregeld : karren worden gedesinfecteerd aangereikt, het personeel loopt met gele hesjes en er is éénrichtingsverkeer. Gaat allemaal netjes en geordend.witte angora schreef: ↑28 mei 2020 18:13Hoe is het bij jullie gesteld? Vanmiddag bij de Albert Heijn in het buurdorp viel het op dat het personeel de gele hesjes van anderhalve meter afstand niet draagt. Mensen moeten zelf hun karretje schoonmaken - als ze het willen.
De deuren van alle koelingen zijn natuurlijk écht niet clean , daarom goed je handen wassen bij thuiskomst.
Veel fruit ligt nu ook verpakt , maar ook veel nog niet.
-
witte angora
Maar u doet toch alles al wat verboden is, en geadviseerd wordt om niet te doen? U trekt zich al nergens wat van aan en nu wilt u daarvoor ook nog de zegen hebben?
Van mij mag u.
Van mij mag u.
De rekkelijken en de preciezen.angel1978 schreef: ↑28 mei 2020 18:21Hoe lastig het is om wetenschappelijk onderzoek goed te duiden:
https://www.nu.nl/nucheckt/6054369/nuch ... solen.html
De stelling, dat aerosolen transporteurs zijn van dit virus, kan (nog) niet worden bewezen. De omgekeerde stelling, dat aerosolen geen transportmogelijkheid voor dit virus bieden, kan ook (nog) niet worden bewezen.
Mij lijkt de enige goede conclusie, dat er geen meetinstrumenten zijn, om de overdracht per aerosol te bewijzen.
Maar wat als je een virus kunt voorzien van een marker, waarmee het zichtbaar wordt onder infrarood of uv-licht?
Dan is hier een maand geleden een PWE door de TU Delft langsgekomen. Hier het vervolg: TU Delft, resultaat pagina PWE versoepeling Coronamaatregelen
Kun je omkeren. Het rivm is iets te star met de 1,5 meter altijd en overal.angel1978 schreef: ↑28 mei 2020 18:35Nee hoor, dat is exact wat het kabinet de hele tijd al heeft gecommuniceerd. Volstrekt eenduidig en helder. Dat een Horeca Nederland elke keer probeert om de regels op te rekken en proebballonnetjes loslaat ( eerst 4 personen, afgelopen keer 2 ) in de hoop dat het wordt toegestaan...
Buiten verwaait alles heel snel, kun je met een sigaar of rookbom zelf zichtbaar maken. Is dan 1,5 meter afstand op een terras, inclusief reservering en intakegesprek (met contactloze bediening) nog realistisch?
Wat te denken van cafés met een schuifpui over de volle breedte van de gevel? Zet hem open en binnen wordt buiten.
Of vervang het Nederlandse 'huishouden' door het Vlaamse 'sociale bubble' bij het bepalen wie nu bij elkaar hoort.
Je kunt het zo voorspellen: horeca gaat open en net zo snel weer dicht, omdat open blijven absoluut geen zin heeft.
Tot je dit riep, had niemand in deze topic het over een datum. En nu gaat heel het topic over die datum
Er is wat mij betreft op voorhand geen datum te benoemen. Je kunt hoogstens transparant zijn over de criteria. Zoals bijvoorbeeld "bij minder dan 3 doden per dag, of bij minder dan 10 nieuwe bevestigde gevallen per dag, minimaal 7 opeenvolgende dagen."
Maar mij ging het niet om de exacte invulling van de criteria. Het ging me om dat het er nu op lijkt dat men zegt, "ow, kijk, een dalende trend, alles mag weer". Dan komen we onszelf later weer tegen.
Jawel, ik had het over die einddatum. Maar om op je in te haken, een beetje transparant zijn over de criteria daarvoor zou inderdaad al helpen.
Had ook gewoon allemaal in het Corona topic gekund.