@k2p: je had dit prima in het algemene topic kunnen plaatsen (Superlady was mij net voor. Typ te langzaam.)
k2p schreef: ↑28 mei 2020 16:38
Om het aantal bevestigde gevallen omlaag te krijgen, is het belangrijk om vast te houden aan de gepaste afstand van teveel mensen of het verplichten van beschermingsmateriaal. En helaas betekent dit in mijn optiek, nog langer plekken gesloten houden waar je vrij dicht naast elkaar komt, zoals kroegen, disco's, zwembaden, feesten, sauna's. Mondkapjes moeten verplicht worden bij alle andere gelegenheden waar anderhalf meter afstand niet realistisch is, zoals in de zorg, bij een restaurant, op kleine kantoren. Ook de landgrenzen zouden gesloten moeten blijven voor recreatief gebruik.
Het echt opheffen van alle maatregelen zou alleen pas mogen, als we kunnen tracken en tracen. En dat is naar mijn mening pas als we niet honderd(en) nieuwe gevallen hebben per dag, maar tien tot twintig.
Jij plaatst jezelf hiermee in de groep 'het kan niet streng genoeg zijn'.
Waarom zou je plekken sluiten, waar mensen dicht bij elkaar zijn? Als je dat een jaar doet, heb je een maatschappij vol met mensen, die verleerd zijn, hoe je met andere mensen omgaat.
Zwembaden zijn overigens erg in trek bij ouderen, om het lichaam goed te laten functioneren. Een sauna is ook goed voor de weerstand. Chloor doodt alles en dat wordt volop gebruikt in zwembaden en sauna's.
Mondkapjes heb je helemaal niet begrepen. In de zorg is dat eerder een arbo-ding. In een restaurant totale onzin of heb je net toevallig het magische mondkapje gekocht, dat niet af hoeft om voedsel in te nemen. Mondkapjes hebben zin op plekken, waar je met vreemden of onbekenden in contact komt en dan is de toegevoegde waarde, dat je daarmee anderen beschermt, niet jezelf.
Landsgrenzen dicht? Asociaal voor iedereen, die toevallig aan/op een grens woont of met familie in het buitenland. Bovendien zorgen de huidige gesloten grenzen voor fors gestegen transportkosten van alle goederen, die een grens moeten passeren. Dat kun je zelf controleren in je supermarkt: wat geïmporteerd wordt, stijgt sneller in prijs, dan wat uit eigen land komt.
Tracken en tracen: waarom tien tot twintig gevallen per dag? Waarom niet omdraaien: gesloten ziekenhuizen of afdelingen heropenen, zodat de zorg weer over een fatsoenlijke capaciteit beschikt? Hoe meer bedden, hoe sneller je van alles af bent en hoe sneller er weer geld verdiend kan worden om die bedden te betalen.
Dit jaar wordt de geldpers wereldwijd aangezet en dat is vind ik veel gevaarlijker, omdat onbeperkt geld bij drukken in het verleden altijd tot oorlog heeft geleid.
Het reproductiegetal schommelt en hoe minder besmettingen in absolute aantallen, hoe onbetrouwbaarder het wordt.
Nijogeth schreef: ↑28 mei 2020 18:58
Wat ik om me heen zie is dat bijna iedereen weer behoefte heeft aan terug gaan naar normaal en ze gedragen zich daar ook zoveel mogelijk naar.
Ik zie dat per week wisselen. Misschien verschilt het ook per regio.
Nijogeth schreef: ↑28 mei 2020 18:58
Overigens hebben de planbureaus SCP, CPB en PBL samen met het RIVM de overheid geadviseerd af te stappen van termen als 'nieuw normaal' en 'anderhalvemetersamenleving', omdat de mensen dan het idee krijgen dat maatregelen permanent zullen zijn en dat dat niet het doel van het herstelbeleid kan zijn. Dat staaft aardig met mijn insteek om meer duidelijkheid te verschaffen en dat men niet echt duidelijk is over wat het doel uiteindelijk is.
Zo heerlijk waar weer. De kreet 'samen tegen Corona' roept bij ons alleen nog agressie op, maar niet het gevoel van 'samen'. Nieuw normaal ... ja, dat roept elke wanna-be-dictator/populist ook. Prullenbak in. De kreet dan. Anderhalvemetersamenleving roept bij mij vooral het beeld op van een martelbank: alles korter of langer is niet goed en wordt op exact 1500 millimeter verlengd/ingekort. Zo'n samenleving lijkt mij vreselijk saai, meer iets voor een legertje robots.
Theotrucker schreef: ↑28 mei 2020 19:32
Het is goed dat langzaam het besef komt dat die maatregelen misschien nooit meer zullen verdwijnen. Dat is een heel moeilijke en pijnlijke overstap.
niet zo somber, Theo. Jij woont ook aan de Duitse grens en daar zie je, dat politici meer
durven dan hier. Er is meer mogelijk dan nu.
Wat ik persoonlijk niet ga missen, is het handenschudden en het zoenen als begroeting van mensen, waarmee je helemaal niets hebt. Als dat het enige is, wat blijft, iets minder fysiek contact, dan teken ik ervoor.