Huiskamer
Re: Huiskamer
Dat niet kunnen passeren lijkt maar zo. Ze kunnen echt goed langs elkaar heen schuiven. Maar beide geladen, dan wordt het zowat kruipen over de grond.
scharrelschipper
, Erthanax
, Komkommertijd
en tttlocke
vinden dit leuk
-
Je kunt in principe elkaar overal op alle Franse kanalen passeren.Erthanax schreef: ↑28 mei 2020 10:31Mijn Franse vrienden wonen al hun hele leven in een dorp van 1400 inwoners in de noordelijke Provence . Onderweg naar, en in de beide naburige steden waren strenge controles. De Franse politie is als altijd correct en beleefd, maar niet soepel.scharrelschipper schreef: ↑28 mei 2020 06:42(...) maar op het platteland is men blijkbaar wat soepeler.
Wat ik dan weer niet weet en veel interessanter vind: hoe gaat het scheepvaartverkeer eigenlijk op die smalle kanalen? Met één schip is het kanaal "vol" en er zijn lange stukken zonder zijtak, haven of zwaaikom, zodat je tegenliggers niet kunt passeren. Is daar eenrichtingsverkeer of zo en moet je dan wachten tot een "kanaalvak" vrij is, net als op het spoor?
Uitzonderingen zijn tunnels,aquaducten en plekken waar de oever is ingestort.
Die laatste weten we meestal wel en daar houd je dus rekening mee en we zien tegenliggers met behulp van ais en gps op onze digitale kaart verschijnen.
Vroeger kregen we die info van de sluismeesters maar sinds bijna alles geautomatiseerd is gaat dat niet meer op.
Zag ook al weer clubjes vissers langs het kanaal zitten,weliswaar een eindje uit elkaar,maar dat doen ze altijd;je wilt elkaar tenslotte niet in het "viswater"zitten
Ook wandelaars en fietsers volop,dus het lijkt erop dat er ook hier weer wat meer vrijheid is.
Erthanax
, Komkommertijd
en tttlocke
vinden dit leuk
-
Een werphengel van je buren binnen halen wil niemand, dat is dan in de knoop en hoor je woorden
voor je Franse taal bij te leren die de leraar Frans mijn nooit leerde...
en dat zijn woorden die bij Radar meestal *** worden!
scharrelschipper
vindt dit leuk
-
De eerste Franse woorden die ik lang geleden leerde waren nou niet direct de mooiste!Komkommertijd schreef: ↑28 mei 2020 13:51Een werphengel van je buren binnen halen wil niemand, dat is dan in de knoop en hoor je woorden
De rest heb ik later bij geleerd zodat ik mensen nu ook met argumenten mijn (veronderstelde) gelijk kan bewijzen .
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
De eerste woorden Frans die ik leerde was: 'Papa fume une pipe'. Wat daarna kwam ben ik vergeten.
De eerste Engelse woordjes waren: 'Keith sits in the sandpit'. Dat was toch wel andere koek.
De eerste Engelse woordjes waren: 'Keith sits in the sandpit'. Dat was toch wel andere koek.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Over Frankrijk gesproken,dit wil/moet ik even jullie delen.witte angora schreef: ↑28 mei 2020 18:36De eerste woorden Frans die ik leerde was: 'Papa fume une pipe'. Wat daarna kwam ben ik vergeten.
We bevinden ons nu in een klein Frans dorpje genaamd Janville.
Om 8 uur barstte daar plotseling uit een grote geluidsbox een versie van Amazing Grace los.
Mensen kwamen hun huizen uit en zwaaiden met lampjes.
Op mijn vraag wat dit voorstelde,kreeg ik het antwoord:"cèst pour remercie les soigneurs"
Voor diegene die geen Frans verstaat:Om de verzorgenden te bedanken.
Daarna volgde nog even applaus.
Men doet dit elke avond om 8 uur.
Indrukwekkend.
Theotrucker
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Ik zie daar geen kanaal of rivier, maar er zijn natuurlijk verschillende plaatsen die met Janville beginnen.
-
Ik denk Thourotte, bij de glasfabriek Saint Gobain. L'Oise
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Correct!
Maar de sluis waar wij overnacht hebben ligt ietsje zuidelijker en heet Janville.
Theotrucker
en Komkommertijd
vinden dit leuk
-
Glasfabrieken liggen net als papierfabrieken altijd aan het water. Vooral in Frankrijk is het vaak spannend bij de kanalen met de bruggetjes, vooral de hoogte onder de bogen door en natuurlijk het gewicht.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Gewicht ???Theotrucker schreef: ↑29 mei 2020 08:19Glasfabrieken liggen net als papierfabrieken altijd aan het water. Vooral in Frankrijk is het vaak spannend bij de kanalen met de bruggetjes, vooral de hoogte onder de bogen door en natuurlijk het gewicht.
Voor een vrachtwagenchauffeur is dat best een relevante factorscharrelschipper schreef: ↑29 mei 2020 08:56Gewicht ???Theotrucker schreef: ↑29 mei 2020 08:19Glasfabrieken liggen net als papierfabrieken altijd aan het water. Vooral in Frankrijk is het vaak spannend bij de kanalen met de bruggetjes, vooral de hoogte onder de bogen door en natuurlijk het gewicht.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Oke,gesnapt.Moneyman schreef: ↑29 mei 2020 09:04Voor een vrachtwagenchauffeur is dat best een relevante factorscharrelschipper schreef: ↑29 mei 2020 08:56Gewicht ???Theotrucker schreef: ↑29 mei 2020 08:19Glasfabrieken liggen net als papierfabrieken altijd aan het water. Vooral in Frankrijk is het vaak spannend bij de kanalen met de bruggetjes, vooral de hoogte onder de bogen door en natuurlijk het gewicht.
En als ik dan net onder de brug door vaar en er komt zo`n 30 tonner overheen,dan zakt de brug 3 cm,en dan is het KRAK!!!
Komkommertijd
vindt dit leuk
Gewoon voorrang verlenen als de vrachtwagen van rechts komt.
Erthanax
, Komkommertijd
en scharrelschipper
vinden dit leuk
-
Vooral in Frankrijk worden gewichtsaanduidingen op bruggetjes vaak politisch gemotiveerd. Terwijl de fabriek aan de overkant ligt en er met 50 ton dagelijks over gereden wordt staat er 3,5 ton. Alleen maar om de aanwonenden blij te maken. Soms gaat het dan ook gruwelijk mis als de brug het echt niet aan kan! Zoals
https://www.transport-online.nl/site/10 ... ort-fotos/
https://www.transport-online.nl/site/10 ... ort-fotos/
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Beste Theo,
Als ik met mijn belastingvrije Daf 1600 wil bijklussen en kreeg een lading aangeboden....
Mag ik er toch vanuit gaan dat de brug voor dat bedrijf zwaar genoeg is?
Geen idee waar dit fabriekje is en omrijden kan vaak niet eens.
50 ton en 3,5 ton bruggetje, kan ik leeg net aan overheen!
Vermoedelijk weigeren ze met de heftruck 20x de brug over te rijden en voorbij deze brug te laden.
Wie betaalde dan mijn kosten als ik ritje weigerde?
Als ik op de navigatie moet zoeken door gewicht in te vullen vind ik dat deze fabriek fout zit en niet de Chauffeur, en dat is ook mijn enige Frans dat ik foutloos weet ongeveer!
Als ik met mijn belastingvrije Daf 1600 wil bijklussen en kreeg een lading aangeboden....
Mag ik er toch vanuit gaan dat de brug voor dat bedrijf zwaar genoeg is?
Geen idee waar dit fabriekje is en omrijden kan vaak niet eens.
50 ton en 3,5 ton bruggetje, kan ik leeg net aan overheen!
Vermoedelijk weigeren ze met de heftruck 20x de brug over te rijden en voorbij deze brug te laden.
Wie betaalde dan mijn kosten als ik ritje weigerde?
Als ik op de navigatie moet zoeken door gewicht in te vullen vind ik dat deze fabriek fout zit en niet de Chauffeur, en dat is ook mijn enige Frans dat ik foutloos weet ongeveer!
-
Mag een Moderator ingrijpen in badkuip Topic die ze Jacuzzi noemen, en er dan via Zwembad een Cabrio kap van maken en nog een boot erbij zonder mijn Doerak te noemen?
Het zijn nu echt de Zonnesteek dagen als ik zo enkele Topics doorlees.
Welk bier kan ik hier het beste bij drinken?
Het zijn nu echt de Zonnesteek dagen als ik zo enkele Topics doorlees.
Welk bier kan ik hier het beste bij drinken?
-
Alfa natuurlijk. Het enigste Nederlandse bier gebrouwen met bronwater.
tttlocke
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Bavaria heeft ook water uit eigen bron, dacht ik.
-
Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk