Je kan hier een eenvoudige toets op loslaten.Cro schreef: ↑30 mei 2020 11:31Ik lees hier: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 11:304:TOC toch echt wat in lijn lijkt met wat 16again aangeeft:
(47)
Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. In dat geval dient de consument zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar aansprakelijk te zijn voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. De verplichtingen van de consument bij herroeping mogen de consument niet ontmoedigen zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
Stap 1. Je koopt online een product waarvan je in de winkel niet de aard, de kenmerken en de werking zou mogen vaststellen.
Stap 2. Heb je een herroepingsrecht als je (alleen) dat doet wat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking zou mogen vaststellen?
Ja, natuurlijk! In de wet staat namelijk keihard dat je alles mag doen wat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking zou mogen vaststellen. Ik lees deze overweging meer in de zin van wat je theoretisch in de winkel zou mogen doen.
Het kan best zo zijn dat je in de winkel geen proefprintje mag maken, maar thuis mag dat wel omdat dit noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen. De vraag: hoeveel lawaai maakt het kun je niet beantwoord krijgen door er naar te kijken en die cijfertjes zeggen je niets.