LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
09 jun 2020 12:04
Nou mag en moet iedereen zijn eigen afweging maken, maar ik verbaas mij toch wanneer ik lees dat 33% nú gelijk weer toch een vakantie boekt waarvan 55% naar het buitenland .

De pandemie leeft toch nog, er zijn immers weer oplevingen oa in Italië ?
Ik vraag mij serieus af of dit wijsheid is, mensen wíllen en gáán ook weer vliegen.
Wat komt er aan besmette mensen ook weer óns land binnen?
Hoe kom je zélf terug ? Kun je wel terugkomen?
En hoe zit het met het eventueel in quarantaine gaan daarna?
Bovendien is er geen enkele vorm van contactonderzoek mogelijk wanneer je uit het buitenland komt ...uit een vliegtuig, vanaf een camping , hotel etc.
Ik vind het eea toch erg risicovol.
Ik snap dat mensen snakken naar een fijne zonnige vakantie , maar kunnen we niet beter 1 jaartje wachten?
De oplevingen zijn kleinere uitbraken, die nu extra aandacht krijgen: is dit het begin van een tweede golf?
Contactonderzoek blijft mogelijk, ook op vakantie moet je overal reserveren en dat betekent je gegevens achterlaten.
Zodra wij ons fit genoeg voelen, gaan we er tussenuit. Voor anderen hoort vakantie bij iets van een normaal leven.
Bij buitenland ben ik eerder nieuwsgierig hoe ver weg men gaat. Voor de schoolvakanties is Nederland al vrijwel vol geboekt.* Wie nog weg wil, moet wel de grens over.


* Week van 18-25 juli: van 1459 vakantiehuizen nog 76 beschikbaar bij een niet zo willekeurig gekozen bemiddelaar. Dat is een ongekend hoge bezetting en wat nog beschikbaar is, is meer gericht op 2 personen of groepsaccommodaties. In de woorden van de directeur: de boekingen gaan door het dak.

witte angora schreef:
09 jun 2020 14:01
Volgens bovenstaande link zijn er tot nu toe 47.000 mensen besmet. Dus 17.000 zorgmedewerkers die besmet zijn, is wel een heel erg grote groep, verhoudingsgewijs.
Er zijn aparte onderzoeken geweest onder personeel van zorginstellingen en verder is er heel weinig getest. Over de verhouding kun je weinig zeggen. Er zijn ruim 1,2 miljoen mensen werkzaam in de zorg, maar dit is heel breed geteld. (Onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn)
Gebruik van PBM is nog steeds terughoudend, want worden ze nu wel of niet vergoed onder de lopende contracten?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
09 jun 2020 15:30
En mogelijk waren er dan wel meer doden gevallen dan nu, maar blijkt over 2 jaar dat er sinds de coronacrisis minder doden zijn gevallen. Dan heb je dus de hele economie stil gelegd om uiteindelijk niets te winnen en enkel te verliezen.

Maar ja, dat is een punt waarover wij het toch nooit eens gaan worden.
Het kan best zijn dat mensen het er over eens worden dat een andere beslissing met andere maatregelen achteraf bezien tot betere resultaten geleid zou hebben. Dat betekent nog niet dat de beslissing die wél genomen is, onjuist was.
Beslissingen worden niet achteraf genomen. Maar veel eerder, en op basis van informatie die op dat moment bekend is.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
09 jun 2020 17:21
Nijogeth schreef:
09 jun 2020 15:30
En mogelijk waren er dan wel meer doden gevallen dan nu, maar blijkt over 2 jaar dat er sinds de coronacrisis minder doden zijn gevallen. Dan heb je dus de hele economie stil gelegd om uiteindelijk niets te winnen en enkel te verliezen.

Maar ja, dat is een punt waarover wij het toch nooit eens gaan worden.
Het kan best zijn dat mensen het er over eens worden dat een andere beslissing met andere maatregelen achteraf bezien tot betere resultaten geleid zou hebben. Dat betekent nog niet dat de beslissing die wél genomen is, onjuist was.
Beslissingen worden niet achteraf genomen. Maar veel eerder, en op basis van informatie die op dat moment bekend is.
En dan nog is achteraf bezien ook weer een aanname omdat er geen 100% vergelijkbare situaties zijn. De uitkomst van een andere beslissing is van zoveel factoren ( ook nog onbekende ) afhankelijk dat je gewoon niet weet wat er uit was gekomen. Sommige fouten zijn achteraf overduidelijk, maar de rest is zo complex dat het gewoon niet te overzien is.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

angel1978 schreef:
09 jun 2020 17:24
tttlocke schreef:
09 jun 2020 17:21
Nijogeth schreef:
09 jun 2020 15:30
En mogelijk waren er dan wel meer doden gevallen dan nu, maar blijkt over 2 jaar dat er sinds de coronacrisis minder doden zijn gevallen. Dan heb je dus de hele economie stil gelegd om uiteindelijk niets te winnen en enkel te verliezen.

Maar ja, dat is een punt waarover wij het toch nooit eens gaan worden.
Het kan best zijn dat mensen het er over eens worden dat een andere beslissing met andere maatregelen achteraf bezien tot betere resultaten geleid zou hebben. Dat betekent nog niet dat de beslissing die wél genomen is, onjuist was.
Beslissingen worden niet achteraf genomen. Maar veel eerder, en op basis van informatie die op dat moment bekend is.
En dan nog is achteraf bezien ook weer een aanname omdat er geen 100% vergelijkbare situaties zijn. De uitkomst van een andere beslissing is van zoveel factoren ( ook nog onbekende ) afhankelijk dat je gewoon niet weet wat er uit was gekomen. Sommige fouten zijn achteraf overduidelijk, maar de rest is zo complex dat het gewoon niet te overzien is.
Gezien de situatie op de IC's en het neigende tekort van IC bedden is het zeer aannemelijk dat er veel meer doden waren gevallen. Niet alleen mensen met Corona maar ook met goed behandelbare aandoeningen, immers zou dan alle zorg via het triage systeem gaan en dan wordt er gewoon gewogen met compleet andere maatstaven dan gebruikelijk.

Niet elk verzorgingstehuis te getroffen. Mijn vrouw werkt voor 1 van de grootste zorgaanbieders in onze regio en van de 12 verzorgingstehuizen die ze beheren is er geen corona uitbraak geweest. En hele strenge maatregelen hadden ze niet, waarbij ik thuis moet blijven (als ICT beheerder) wanneer ik verkouden was mocht zij enkel thuis blijven met koorts. Tijdens de griepgolf in 2019 vielen er wel tientallen doden door besmettingen, maar hier las je niets over.

Of de maatregelen overtrokken zijn, ja sommige blijken dit te zijn. Het kabinet wilde de basis scholen niet sluiten, de publieke opinie wilde dit wel, achteraf had het kabinet gewoon gelijk. Maar achteraf is dat lekker makkelijk ouwehoeren.

Tot op heden ben ik erg tevreden over het kabinet beleid. De intelligente lock-down blijkt zeer effectief te zijn, ondanks de grote bezwaren vanuit de oppositie. En het kabinet heeft laten zien boven de partij politiek te staan door een PvdA lid als minister aan te trekken, niet op basis van zijn politieke voorkeur maar gewoon omdat hij de beste en enige geschikte kandidaat was op dat moment.

En natuurlijk kunnen we achteraf allemaal kritiek hebben, maar de situatie was/is uniek. Zo hadden we ook kritiek op de vaccins die niet nodig bleken te zijn voor de Spaanse Griep:
Tweede Kamerleden eisen nu opheldering van de minister. Khadija Arib van de PvdA: "Ik vind het schandalig. Het gaat om publiek geld en het is echt onbegrijpelijk dat het ministerie van VWS contracten is aangegaan waarvan achteraf blijkt dat het eigenlijk onnodig is." Karen Gerbrands van de PVV: "Er is gewoon geld over de balk gesmeten".
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... 44-miljoen

Ik denk dat we nu heel anders kijken naar deze uitgave met de kennis rond Corona. Die 144 miljoen was een schijntje geweest als we ze toch nodig hadden gehad.

Maar nogmaals met de kennis van nu is het heel eenvoudig kritiek te hebben.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ondertussen bij de oosterburen
April 2020 tegenover april 2019: export min 31 en import in 24 procent.
Als de krimp dit jaar onder de tien procent blijft, mogen we blij zijn.

AD: Kamer wil voor 15 juni duidelijkheid over afstand houden in vliegtuigen
Is het zo moeilijk om je te informeren als Kamerlid? Ik heb dit onderwerp in 2 weken tijd nu 4 keer uitgelegd gezien, inclusief de resultaten van eerdere onderzoeken naar aanleiding van SARS1. Er kon geen besmetting in het vliegtuig worden vastgesteld.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
09 jun 2020 17:20
witte angora schreef:
09 jun 2020 14:01
Volgens bovenstaande link zijn er tot nu toe 47.000 mensen besmet. Dus 17.000 zorgmedewerkers die besmet zijn, is wel een heel erg grote groep, verhoudingsgewijs.
Er zijn aparte onderzoeken geweest onder personeel van zorginstellingen en verder is er heel weinig getest. Over de verhouding kun je weinig zeggen. Er zijn ruim 1,2 miljoen mensen werkzaam in de zorg, maar dit is heel breed geteld. (Onderzoeksprogramma Arbeidsmarkt Zorg en Welzijn)
Gebruik van PBM is nog steeds terughoudend, want worden ze nu wel of niet vergoed onder de lopende contracten?
Klopt. Er is de neiging te denken, op basis van deze cijfers, dat medewerkers in de zorg, in groten getale besmet zijn geraakt omdat ze in de zorg werken. Of dat verhoudingsgewijs meer zorgmedewerkers besmet zijn dan andere (beroeps)groepen.
Daarvoor is volgens mij geen enkel bewijs.

Het is een beetje het gevolg van gebrekkige transparantie ten aanzien van testbeleid in zijn algemeenheid en een discrepantie die er lange tijd heeft bestaan tussen testpraktijk en het testbeleid dat gecommuniceerd werd.

Het is lastig dat beeld te corrigeren.
Dat blijkt ook steeds uit die technische briefings in de Tweede Kamer: menig vragenstellend kamerlid begrijp dit niet ;)

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
09 jun 2020 16:44
Grootste obstakel zijn de leidinggevenden, die niet kunnen of willen omschakelen naar leidinggeven op afstand.
Dan is het de vraag hoe dat komt en hoe het op is te lossen, denk ik. Gaat het om macht, de baas willen spelen over anderen? Dat is op afstand lastiger denk ik. Of is er wat anders aan de hand? Gebrek aan bekwaamheden bijvoorbeeld? Wat voor eigenschappen heeft iemand nodig om 'op afstand' te kunnen managen?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
09 jun 2020 17:46
Dan is het de vraag hoe dat komt en hoe het op is te lossen, denk ik. Gaat het om macht, de baas willen spelen over anderen? Dat is op afstand lastiger denk ik. Of is er wat anders aan de hand? Gebrek aan bekwaamheden bijvoorbeeld? Wat voor eigenschappen heeft iemand nodig om 'op afstand' te kunnen managen?
Mentaliteit speelt zeker een rol, maar dat wordt een discussie zonder einde. De perfecte manager wordt morgen geboren.

Met de topics over de onbereikbare klantenservices overal in het achterhoofd:
- Accountant signaleerde in een audit 'onaanvaardbare' risico's en daarom is het bedrijfssysteem opgetuigd met beveiliging, waardoor wijzigingen, correcties en uitbetalingen van creditnota's door iemand anders moeten worden goedgekeurd of ingevoerd.
- Elke functie is smal omschreven. Dit mag je zelf doen en voor de rest is toestemming nodig van een leidinggevende.

Nu is de Corona in het land gekomen en werkt de klantenservice vanuit huis. Daar kun je als bedrijf op twee manieren mee omgaan:
- Extra prodedure met een workflow voor de leidinggevende, zodat die nu tot 's avonds laat alles zit goed te keuren en de klanten de volgende dag een officieel antwoord krijgen.
- Je medewerkers meer vertrouwen, meer bevoegdheden in het bedrijfssysteem geven en alleen nog steekproefsgewijs checken of alle interne procedures zijn gevolgd.

Bedrijven, die meer aan de medewerkers zelf overlaten, ontdekken nu, dat het heel erg goed loopt en de leidinggevende niet zoveel toevoegt. Of dat is de angst van de leidinggevende en daarom ligt die persoon dwars bij het thuiswerken.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, ik kan me mijn laatste baantje bij een redelijk grote verzekeraar nog wel herinneren. Dat was de afdeling waar de aanvragen voor informatie terecht kwamen, dat waren briefkaarten. Het werk bestond enkel uit invoeren van NAW-gegevens. Dat kwam dus binnen, alles werd in een grote la gedaan, in rijen, en iedereen pakte af en toe een stapeltje kaarten. De 'leidinggevende' mocht dan bepalen wanneer de volgende rij aan de beurt was. En o o, wat vond hij het leuk en interessant werk.

Volgens mij voegde hij maar weinig toe aan het proces. Iedereen weet dat de oudste kaartjes als eerste gedaan moeten worden. Lijkt me toch niet zo moeilijk. Maar goed, hij was 'baas', had iets te vertellen over enkele tientallen mensen.

Ik kan me indenken dat dit soort baantjes bij meer frequent thuiswerken al rap overbodig wordt.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
09 jun 2020 18:28
Naja, ik kan me mijn laatste baantje bij een redelijk grote verzekeraar nog wel herinneren. Dat was de afdeling waar de aanvragen voor informatie terecht kwamen, dat waren briefkaarten. Het werk bestond enkel uit invoeren van NAW-gegevens. Dat kwam dus binnen, alles werd in een grote la gedaan, in rijen, en iedereen pakte af en toe een stapeltje kaarten. De 'leidinggevende' mocht dan bepalen wanneer de volgende rij aan de beurt was. En o o, wat vond hij het leuk en interessant werk.

Volgens mij voegde hij niets, maar dan ook helemaal niets toe aan het proces. Iedereen weet dat de oudste kaartjes als eerste gedaan moeten worden. Lijkt me toch niet zo moeilijk. Maar goed, hij was 'baas', had iets te vertellen over enkele tientallen mensen.

Ik kan me indenken dat dit soort baantjes bij meer frequent thuiswerken al rap overbodig wordt.
Dit soort baantjes zijn sowieso overbodig, maar daarbij helpt thuiswerken niet echt. Automatisering dan weer wel ;)

Grootste probleem bij thuiswerken is het kunnen coördineren van werk ( waar managers wel een toegevoegde waarde hebben ).
De meeste managers die moeite hebben met thuiswerken, hebben vooral een probleem in vertrouwen.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
09 jun 2020 18:31

De meeste managers die moeite hebben met thuiswerken, hebben vooral een probleem in vertrouwen.
Als dit inderdaad een hindernis is, dan is het ook duidelijk dat 'vertrouwen in medewerkers' bij thuiswerken nog urgenter is dan als iedereen op de zaak werkt.

ZeerPrivé
Berichten: 6078
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Tientallen gemeenten zijn al een maand corona vrij. Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Tilburg scoren nog hoog https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rspreiding

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mooi stukje goed nieuws..
heb wel mijn twijfels bij 1 alinea en vooral met de zin: "Het zou misschien beter zijn als de maatregelen per regio zouden verschillen, zei hoogleraar microbiologie Alex Friedrich van het UMCG eerder tegen RTL Nieuws."

Volgens mij zijn we daar namelijk veel te klein voor als land. Binnen een uur ben je aan de andere kant van het land en het deels eerder open stellen kon wel eens enorm veel vervoersbewegingen op gaan leveren, wat weer verspreiding van het virus in de hand werkt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vaak zit de beste Manager lang ziek thuis....
Dan heeft 't personeel geen last van zijn gezeur en geregel en mogen ze het lekker zelf doen.

En Zorg personeel met Covid 19 besmetting?
Als je liever bij de Brandweer ging heb je meer kans op brandwonden....
Een vrachtwagen chauffeur vaker een ongeval op straat dan een Ambtenaar....
Elk beroep heeft een verhoogd risico, zoals de schilders klagen over oplos middelen.....

En wat is dan nu het risico van een langdurige beroepswerkloze?

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
09 jun 2020 19:10
En wat is dan nu het risico van een langdurige beroepswerkloze?
Dat hij aan het werk gezet wordt?

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is het ondertussen wel overal erg duidelijk dat de anderhalve meter veelal verdwenen is, maar toch wil de overheid dit nu in de nieuwe coronawet vastleggen. Hopelijk gaat dit er niet door komen en schakelen we snel over op zelfbeschermend handelen en de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf leggen. Bent u een risicogroep, dan is het aan u om anderhalve meter afstand te houden, niet aan de rest om zich aan te passen. Dat lijkt me de juiste stap om op 1 juli te nemen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
09 jun 2020 19:24
Volgens mij is het ondertussen wel overal erg duidelijk dat de anderhalve meter veelal verdwenen is, maar toch wil de overheid dit nu in de nieuwe coronawet vastleggen. Hopelijk gaat dit er niet door komen en schakelen we snel over op zelfbeschermend handelen en de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf leggen. Bent u een risicogroep, dan is het aan u om anderhalve meter afstand te houden, niet aan de rest om zich aan te passen. Dat lijkt me de juiste stap om op 1 juli te nemen.
op alle fronten eigenlijk niet met je eens.. maar dat is bijna standaard ;)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Maar als ik op een Autoweg maar 1½ meter afstand ga houden krijg ik wel een boete!
Tenzij we in de file staan maar dat is nu erg zeldzaam geworden..... :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Zucht ... wetgeving. Achterhaald bij invoering, gok ik. ANWB Reiswijzer is heel handig. Kun je per land zien welke afstand aangehouden moet worden. Daar zit behoorlijk vaak 1 meter tussen, hier en daar ook 2 meter. Om maar aan te geven dat 1500 mm willekeurig gekozen is, niet uitputtend dubbel blind wetenschappelijk bewezen en burgerrechten aantast.

NDR Corona Update is eigenlijk basismateriaal (altijd van je af ...) voor elke volksvertegenwoordiger en journalist. Of elke geïnteresseerde leek :wink:
Als je geen Duits verstaat: klik op de voorlaatste aflevering. Dan krijg je een pagina met eerst de mogelijheid de podcast zelf te downloaden. Meer omlaag de transcriptie van de podcast, inclusief links naar de besproken onderzoeken en bij dieses skript als pdf herunterladen kun je hem als tekst binnenhalen. Google Translate kan dit aan.

Aflevering 47 => De neus verdient meer aandacht als eerste landingsplaats voor het virus. Bovendien hoe muteren virussen zich? Worden ze zwakker of sterker. Conclusies zijn hoopvol: kansrijke medicijnen tegen Covid-19 worden sprays èn dit virus lijkt na verloop van tijd zo te verzwakken, dat het uiteindelijk als gewone verkoudheid onder ons blijft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Zolang het virus nog onder ons is houd ik vanzelf wel afstand en ik denk dat velen onder de risicogroep dat zullen doen, het zou in ieder geval wijs en verstandig zijn.
Alsjeblieft géén verankerde wet die onze bewegingsvrijheid voorgoed beperkt , dat gaat veel en veel te ver!

Gesloten