We zijn niet van de doemscenarios, want dan herstel je nooit.witte angora schreef: ↑12 jun 2020 08:32Dat klinkt bijzonder serieus, Jablan. Jullie zitten dus precies in dat traject. Maken jullie je zorgen voor volgende besmettingen? Want uit dat artikel komt naar voren dat je sneller vatbaar bent.
Het doet mij ook over iets anders nadenken. Kan het zijn dat iemand met een 'gewone' longontsteking ook levenslang klachten blijft houden, ook al is hij volkomen hersteld en is er op longfoto's niets te zien?
Immuunsysteem en daarmee de rest van het lichaam heeft een dreun gehad. We hebben geen herstelknop, zijn op de goede weg. Man en ik rekenen met nog 7 jaar aan klachten, omdat de lichaamscellen elke 7 jaar vernieuwen. Zijn we er sneller vanaf, dan is dat mooi meegenomen. Bij onze hartenbreker gaat het sneller, hij groeit weer.
Alleen onder controle van een longarts staan, is onvoldoende. Wij hebben een diëtist, een fysiotherapeut en een internist erbij en zelfs dan is het nog puzzelen. Daarom volg ik Drosten, omdat hij eigenlijk hoorcolleges geeft, en puzzelstukjes in elkaar laat grijpen.
Voor mijn gevoel hebben veel patiënten uit het artikel last van teleurstelling, verkeerde verwachtingen. Je kunt na zoiets nooit direct volle bak aan de slag. Daarnaast hangen sommige klachten niet met Corona, maar met de behandeling samen. Verstoord evenwichtsgevoel is bekend als lange termijn effect van narcosemiddelen (sedatieven). Spierafbouw, atrofie gaat samen met een lagere doorbloeding. Spieropbouw vraagt meer tijd.