LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plavix wordt niet vergoed terwijl dit levensreddend is.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
idak

Plavix wordt niet vergoed terwijl dit levensreddend is.

Ongelezen bericht door idak »

MIjn moeder slikt Plavix , voorgeschreven na een shuntbehandeling door de cardioloog, ze mag hier absoluut niet mee stoppen.
Maar dit medicijn kost haar 60 euro per maand.
Het ziekenfonds zegt dat zolang mijn moeder tegen paracetamol kan, ze de plavix niet vergoed krijgt.
Wie heeft hier ook mee te maken .

Gast

Re: Plavix wordt niet vergoed terwijl dit levensreddend is.

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Idak,

De enige oplossing is door de cardioloog van je moeder een zeer kwade brief naar de verzekeraar te laten schrijven! De verzekeraars in het Noorden van NL vergoeden nog steeds niet, echter de cardiologen moeten boze brieven blijven schrijven om dat gajes wel te laten vergoeden, temeer omdat Plavix SIGNIFICANT beter beschermd ( zeker in combinatie met aspirine) tegen cardiovasculaire events!!

Dus: benader je cardioloog en laat hem/ haar schrijven!!

Succes ermee, ik ben wel benieuwd wat er uit komt...

Ramon Amsterdam

Ongelezen bericht door Ramon Amsterdam »

Misschien is het een idee voor Radar om hieraan uitzending te wijden. VAndaag van Agis gehoord dat ik ook geen vergoeding krijg voor Plavix. Heb de eerste maand nu pillen geleend van mijn moeder en Agis vertelde mij dat zij slechts eerste maand na stentplaatsing vergoeden.
Overigens is de wijze waarop Agis communiceert met artsen en clienten schandalig te noemen.

baskkkk

Ongelezen bericht door baskkkk »

Een korte reactie op het voorgaande:

(Vrijwel) alle verzekeringspolissen in Nederland verwijzen naar het
Geneesmiddelen Vergoedingssysteem (GVS), wat als leidraad wordt gebruikt bij het wel/niet vergoeden van geneesmiddelen.

Volgens het GVS bestaat er voor Plavix in twee gevallen een vergoedingsaanspraak. Kortweg gezegd als een persoon:
1. niet tegen acetyl/aspirine/asa kan (= absolute contra-indicatie);
2. of als er een Acuut Coronair Syndroom (ACS) heeft plaatsgevonden,
met vaak een maximale vergoeding voor het gebruik van Plavix
voor de duur van 6 maanden.

Mocht een verzekeraar in deze gevallen een vergoeding van Plavix
weigeren dan zal een bezwaar een grote kans van slagen hebben, omdat deze vergoedingsaanspraak zwart op wit staat en afdwingbaar is.

Vergoeding van Plavix bij het plaatsen van een stent is geen landelijk geregistreerde indicatie volgens het GVS. Een aantal verzekeraars vergoeden in deze gevallen, onverplicht, vaak voor een periode varierend van 1 tot 6 maanden het gebruik van Plavix. In een eerdere posting van Gast is al aangegeven waarom.
Het afdwingen van een vergoeding bij stentplaatsing bij verzekeraars die het niet vergoeden is dus erg moeilijk en de verzekeraars hebben formeel (met als basis het GVS) gelijk als ze vergoeding weigeren.

Het wachten is op het aanpassen van het GVS, of een rechtszaak waarin wordt afgedwongen (op basis van de wetenschappelijk aangetoonde meerwaarde van het gebruik van Plavix) dat Plavix bij stentplaatsing alsnog wordt vergoed.

Ik wil me dan ook aansluiten bij de vorige posting, en TROSRADAR willen oproepen om een uitzending (of item) te wijden aan dit onderwerp, om op deze manier het ministerie van VWS onder druk te zetten en deze het GVS aan te laten passen.

Anne Troost

Ongelezen bericht door Anne Troost »

Ik heb vorig jaar ook Plavix voor geschreven gehad.Ik kreeg van mijn verzekeraar ook bericht dat het niet vergoed werd. Op aanraden van mijn huisarts heb ik toen een protestbrief geschreven, waarin ik duidelijk heb gemaakt dat een stent plaatsing meestal gebeurd na een ACS (acuut cononair syndroom).
Tevens heb ik aangehaald dat ik voor alternatieve geneeswijze verzekerd ben en als het niet uit het potje regulieren geneeswijze betaald wordt dan maar uit het alternatieve. Ik weet niet of dit de oorzaak was maar ik kreeg ze toen voor een half jaar vergoed.
Proberen zou ik zeggen, anders eens proberen bij de AWBZ via de gemeente maar vergeet niet om medewerking te vragen van de huisarts.

Het probleem met Plavix is dat de fabrikant zijn aanvraag niet heeft gedaan voor een stent plaatsing. is daar geloof ik mee bezig. Iets voor Radar om uit te zoeken.

Trouwens ik vind dat Radar best eens een uitzending hier aan mag besteden daar in de forums,ook onder de groep medicijnen, klachten over Plavix regelmatig voorkomt.

Verder kan men proberen om een oproep te doen of iemand Plavix over heeft, ik kreeg bij mijn bericht in het forum medicijnen ook Plavix
aangeboden dus wie weet. Succes

Anne Troost

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Anne, ik kan jou wel vertellen waarom je de Plavix alsnog vergoed hebt gekregen; omdat je duidelijk hebt gemaakt dat je een ACS hebt gehad. In het geval van een ACS mag er een vergoeding plaatsvinden voor zes maanden.

Een stent-plaatsing is eigenlijk geen reden voor vergoeding. Sommige verzekeraars hebben hier echter een speciale regeling voor.

Als er op een aanvraag alleen wordt aangegeven dat het een stent-plaatsing betreft kan de verzekeraar aan de hand van hun beleid de aanvraag afwijzen of toewijzen voor een door de verzekering bepaalde periode.

Mijn tip is om een machtigingsaanvraag volledig door een arts te laten invullen. De volgende informatie is van belang:

-indicatie (Voor welke klacht wordt Plavix gebruikt?)
-kan verzekerde wel of geen acetylsalicylzuur gebruiken?
-zo nee, om welke reden kan er geen acetylsalicylzuur gebruikt worden?

Overigens hebben cardiologen een kort geding aangespannen over het feit dat er een machtigingsprocedure moet worden doorlopen voor Plavix. Op 10 maart is de uitslag van het kort geding bekend.

Ik hoop dat als de rechter daartoe bevoegd is dat deze hele machtigingsprocedure wordt afgeschaft. Het is namelijk een hele administratieve rompslomp. Zowel voor cardiologen als voor verzekeraars. En de belangrijkste reden is nog wel dat patienten niet meer onzeker hoeven te zijn of zij dit geneesmiddel wel vergoed krijgen. En dat zij daarom niet (tijdelijk) gaan stoppen met het slikken van Plavix (en ook geen ander ontstollingsmiddel gebruiken) wat het risico met zich meebrengt dat er stolsels in het bloed ontstaan wat weer vervelende gevolgen kan hebben. :(

Gesloten