LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
-
Re: Coronavirus - algemeen topic
Een volledige lockdown? Hoe gaat dat er in dat geval uit zien? Iedereen blijft in huis, grenzen worden afgesloten, of wat dan ook? Het gebied is, als ik het goed inschat, iets kleiner dan de provincie Utrecht.
Een en ander betekent, als dat gaat werken, dat het ook in Nederland kan gebeuren, dat enkel een provincie of regio wordt afgesloten. Alleen: hoe handhaaf je dat?
Een en ander betekent, als dat gaat werken, dat het ook in Nederland kan gebeuren, dat enkel een provincie of regio wordt afgesloten. Alleen: hoe handhaaf je dat?
Een foutje kan zo gemaakt zijn:
- Er was een demonstratie op het Malieveld
- Er ontstaan 'rellen na de demonstratie'/'demonstratie loopt uit de hand'/'onrust'
----> Journalist bericht 'rellen op het Malieveld'
Betrokkene: 'Wat?, Ik sta hier op het Malieveld en er is hier op dit moment niets aan de hand'.
(de rellen waren, zogezegd, 'om de hoek')
- Er was een demonstratie op het Malieveld
- Er ontstaan 'rellen na de demonstratie'/'demonstratie loopt uit de hand'/'onrust'
----> Journalist bericht 'rellen op het Malieveld'
Betrokkene: 'Wat?, Ik sta hier op het Malieveld en er is hier op dit moment niets aan de hand'.
(de rellen waren, zogezegd, 'om de hoek')
Komkommertijd
vindt dit leuk
Handhaven kunnen de Duitsers. Militairen, politie, alles en iedereen wordt opgetrommeld om mensen in huis te houden. Wij kijken daar naar met het idee: fijn, een boodschappendienst.
Lockdown is simpel: alles dicht. Het RKI heeft al mensen erheen gestuurd om ter plekke te beoordelen hoe hier mee om te gaan. Oproep aan het personeel van de gezondheidsminister: blijf in Duitsland, niet naar huis, hier wordt je goed verzorgd.
Lockdown is simpel: alles dicht. Het RKI heeft al mensen erheen gestuurd om ter plekke te beoordelen hoe hier mee om te gaan. Oproep aan het personeel van de gezondheidsminister: blijf in Duitsland, niet naar huis, hier wordt je goed verzorgd.
-
Op RTL staat dat er al maatregelen zijn genomen:
Dit moet je niet willen. Zit nu even na te denken over een nieuw topic over de vleesverwerkende industrie. Want 'plofkippen' mogen niet, zielig voor de kippen, dan maar wat meer betalen; maar er is dus veel en veel meer aan de hand, getuige de berichten van sjohie.De coronauitbraak bij het vleesbedrijf in Rheda-Wiedenbrück, een van de grootste van het land, leidde ertoe dat scholen en kinderdagverblijven in de regio weer de deuren moesten sluiten. Personeel en families worden gedwongen thuis te blijven. De regio sluit niet uit helemaal op slot te moeten.
-
Op de NOS-site ( https://nos.nl/artikel/2338201-in-buurl ... epakt.html )staat een artikel waarin uitgelegd wordt dat brandhaarden in buurlanden steeds regionaler worden aangepakt, en vooral: waarom dat zo is. Het klinkt logisch. Maar de frustratie van degenen die opgesloten worden is begrijpelijk.
Ook opmerkelijk is het lijstje van clusters waar brandhaarden te verwachten zijn:
Je zou dan zeggen: probeer iets te doen waardoor die clusters minder besmettingsgevoelig worden. Maar wat zijn de mogelijkheden? Hoe zou je dat aan kunnen pakken, wat is er nodig?
Ook opmerkelijk is het lijstje van clusters waar brandhaarden te verwachten zijn:
Met name de 1e en laatste komen vaak in het nieuws. Van de 2e hoor je eigenlijk nooit iets (dwz ik lees het zelf nu voor het eerst), de derde een enkele keer. Kennelijk te ver van huis?1. Verzorgingstehuizen
2. Roma-gemeenschappen
3. Vluchtelingenkampen en asielzoekerscentra
4. Vleesverwerkingsfabrieken
Je zou dan zeggen: probeer iets te doen waardoor die clusters minder besmettingsgevoelig worden. Maar wat zijn de mogelijkheden? Hoe zou je dat aan kunnen pakken, wat is er nodig?
-
Inmiddels is de regio in lockdown, in ieder geval voor een week. De komende week wordt er massaal getest om te zien waar de brandhaard nu zit.
Er komen, vanuit Nederlands gezichtspunt, 300 boodschappenjongens om de boel in de gaten te houden, plus een aantal tolken.
Zie: https://nos.nl/artikel/2338237-na-brand ... kdown.html
Er komen, vanuit Nederlands gezichtspunt, 300 boodschappenjongens om de boel in de gaten te houden, plus een aantal tolken.
Zie: https://nos.nl/artikel/2338237-na-brand ... kdown.html
Gütersloh: sluiting van de Kitas (kinderdagverblijven) en scholen was vorige week de eerste maatregel. Totale lockdown is net bekend gemaakt, dezelfde beperkingen als in maart plus testaanbod voor iederen. Uitzondering: restaurants mogen beperkt open blijven.
Göttingen had met het Suikerfeest een uitbraak en door complottheorieën, cultuur- en taalverschillen heeft niet iedereen zich aan de quarantaine gehouden. Daarom nu politie en hekken voor de deur.
Roma i Sinti: tot nu toe nul besmettingen en nul doden, compleet tegen elke verwachting in. Als reden wordt aangevoerd, dat deze groepen normaal al weinig tot geen contact met anderen hebben.
Verzorgingshuizen naar een lager risico brengen ... dat lijkt mij maatwerk. Ventilatie op orde, voldoende beschermingsmiddelen, meer personeel/vrijwilligers. Wat nog meer?
Göttingen had met het Suikerfeest een uitbraak en door complottheorieën, cultuur- en taalverschillen heeft niet iedereen zich aan de quarantaine gehouden. Daarom nu politie en hekken voor de deur.
Roma i Sinti: tot nu toe nul besmettingen en nul doden, compleet tegen elke verwachting in. Als reden wordt aangevoerd, dat deze groepen normaal al weinig tot geen contact met anderen hebben.
Verzorgingshuizen naar een lager risico brengen ... dat lijkt mij maatwerk. Ventilatie op orde, voldoende beschermingsmiddelen, meer personeel/vrijwilligers. Wat nog meer?
Komkommertijd
vindt dit leuk
Bij ons in de gemeente hoor ik nu steeds vaker mensen zeggen dat ze het allemaal ondertussen wel weten en er vanuit gaan dat het grootste deel het ondertussen wel heeft gehad. Hier zijn ook al tijden (begin juni de laatste) geen ziekenhuisopnames of doden meer gevallen. En dat terwijl je op straat, de terrassen en in de kroegen nog maar weinig ziet van de anderhalve meter en andere maatregelen.
Al schijnt het bejaardentehuis hier wel tot eind mei iedere een sterfgeval te hebben gehad. Dat is ongeveer 3x zoveel als in een normale periode en bijna het dubbele van een griepperiode. Maar daar ken ik dan weer niemand van. Ik ken nu precies 5 mensen die positief zijn getest, het grootste deel is helemaal niet getest, maar wel ziek geweest (waarvan de meesten al in maart of april). Dat zorgt ervoor dat mensen denken het al gehad te hebben en dat ze zich niet meer druk maken om de maatregelen.
Mijn verwachting is dat dit de komende tijd de algehele tendens zal zijn.
Al schijnt het bejaardentehuis hier wel tot eind mei iedere een sterfgeval te hebben gehad. Dat is ongeveer 3x zoveel als in een normale periode en bijna het dubbele van een griepperiode. Maar daar ken ik dan weer niemand van. Ik ken nu precies 5 mensen die positief zijn getest, het grootste deel is helemaal niet getest, maar wel ziek geweest (waarvan de meesten al in maart of april). Dat zorgt ervoor dat mensen denken het al gehad te hebben en dat ze zich niet meer druk maken om de maatregelen.
Mijn verwachting is dat dit de komende tijd de algehele tendens zal zijn.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Die 5% is niet representatief, het cijfer komt via Sanquin uit de groep bloeddonoren en wie geven bloed?
Licht eens toe waarom dat niet representatief zou zijn? Bij de eerste cijfers schreef men al:
Representatief voor Nederland
De 3% is een indicatief getal, op basis van ruim 4.000 donaties. De eerste meting wordt voortgezet tot er 7.000 metingen verricht zijn. Naar verwachting volgende week kan Sanquin een nog betere weerspiegeling geven van de immuniteit van de Nederlandse bevolking. “Het virus verspreidt zich via de lucht en direct contact, dus de mate van besmetting zal hetzelfde verlopen bij donors vergeleken met niet-donors,” licht Hans Zaaijer toe.
“Er zat voldoende tijd tussen de uitbraak van het coronavirus en deze meting voor de eerste donors om ziek te worden, te genezen en fit genoeg te zijn om te kunnen doneren. Daarmee is deze uitslag een goede eerste indicatie. Het wordt interessanter om over 4 weken de test te herhalen, zodat we kunnen zien hoe de groei verloopt. Dan zullen meer donors, verwacht ik, het virus hebben gehad.”
Sanquin heeft inmiddels toegegeven, dat de groep bloeddonoren geen afspiegeling van de bevolking vormt.
Kijk ik naar het ziekteverzuim bij de klanten/opdrachtgevers op mijn werk, kom ik op eenderde tot de helft van het personeel, dat met Corona-verdachte klachten thuis heeft gezeten. Dat is ook niet representatief, want dit is het werkzame deel van de bevolking.
Kijk ik naar het ziekteverzuim bij de klanten/opdrachtgevers op mijn werk, kom ik op eenderde tot de helft van het personeel, dat met Corona-verdachte klachten thuis heeft gezeten. Dat is ook niet representatief, want dit is het werkzame deel van de bevolking.
Ik zie dat Sanquin begin juni er het volgende over schreef:
Mij lijkt dat ruimschoots nauwkeurig genoeg om mijn doel te dienen: namelijk de stelling van Nijogeth te weerleggen.Indicatief getal
Zaaijer: “Het percentage van 5,5% is indicatief, ons bevestigingsonderzoek is namelijk nog niet afgerond. Tot die resultaten bekend zijn, moeten we rekening houden met een foutmarge van ongeveer een half procent. Naar verwachting hebben we het bevestigingsonderzoek over twee weken afgerond, en kan Sanquin dan ook een update per regio geven.”
Representatief
Sanquins onderzoek naar groepsimmuniteit is in Nederland het eerste grootschalige onderzoek, daarmee zijn de uitkomsten waardevol en inzichtelijk. Omdat alleen donors worden onderzocht, is het gevonden percentage niet helemaal representatief voor de Nederlandse bevolking. Daarvoor wordt ook onderzoek onder leiding van het RIVM, de PIENTER Coronastudie, uitgevoerd. Sanquin zal aan dit onderzoek bijdragen door regelmatig ruim 2000 donors te testen op de aanwezigheid van antistoffen.
tttlocke
vindt dit leuk
https://nos.nl/collectie/13840/artikel/ ... edoelingen
Pijnlijk duidelijk waar het dus fout gaat, ook al is het met de beste bedoelingen en wat onderschatting kan doen..
Niet dat ik denk dat er van geleerd wordt overigens![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pijnlijk duidelijk waar het dus fout gaat, ook al is het met de beste bedoelingen en wat onderschatting kan doen..
Niet dat ik denk dat er van geleerd wordt overigens
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Laatst gewijzigd door angel1978 op 23 jun 2020 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Net terug van de boodschappen. Om op het verhaal van Nijoteth in te gaan: De sfeer in het eigen dorp en het buurdorp is vreemd. In het eigen dorp zitten mensen op een terrasje, en flink wat - maar er heerst een vreemde sfeer. Het is stil. Mensen zwijgen. Het is ergens vergelijkbaar met de sfeer die er was toen de lock-down een feit was, maar dan minder beklemmend. Het lijkt wel of mensen niet goed weten wat ze nu moeten. Tegelijkertijd zie je dat de anderhalve meter genegeerd wordt. Kennelijk om die reden is het centrum nu afgesloten voor fietsers? Ik weet het niet.
In het buurdorp zie je bij de Appie eigenlijk geen maatregelen meer. De belijning in/uit de winkel is weg. Enkel in de winkels is nog wat te zien. Bij de andere super is de nonchalance ook enorm toegeslagen. Mensen letten er niet meer op.
Bij de super hier in het dorp gaat het dan nog iets 'netter'. De karretjes worden nog steeds door een jongen schoon gemaakt, alleen: de karretjes staan nu op slot. En dat kostte me 50 cent, want: vergeten het muntje er weer uit te halen. En dat zal wel vaker gaan gebeuren, omdat bij veel supermarkten de karretjes niet op slot staan, en bij die ene wel. Zo wen je er nooit aan.
In het buurdorp zie je bij de Appie eigenlijk geen maatregelen meer. De belijning in/uit de winkel is weg. Enkel in de winkels is nog wat te zien. Bij de andere super is de nonchalance ook enorm toegeslagen. Mensen letten er niet meer op.
Bij de super hier in het dorp gaat het dan nog iets 'netter'. De karretjes worden nog steeds door een jongen schoon gemaakt, alleen: de karretjes staan nu op slot. En dat kostte me 50 cent, want: vergeten het muntje er weer uit te halen. En dat zal wel vaker gaan gebeuren, omdat bij veel supermarkten de karretjes niet op slot staan, en bij die ene wel. Zo wen je er nooit aan.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Lijkt mij ook.
Niet representatief zal best, maar zeer bruikbaar als het erom gaat om een indicatie te hebben van het percentage van de bevolking dat op enig moment besmet is geweest.
Maar het hangt natuurlijk van het gebied af waarop je 'inzoomt'.
Het is best mogelijk dat dat percentage landelijk op dit moment op 6% liggen, in de brandhaardprovincie Noord-Brabant op 10%, in de zwaarste getroffen GGD-regio aldaar op 13%, en in de zwaarst getroffen gemeente op 18% of zo (ik noem maar wat).
Als je maar ver genoeg inzoomt, stuit je vanzelf op 'gebieden' waar het percentage 100% is.
Maar een orde van grootte van >60% in een bepaalde gemeente, lijkt me vergezocht.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Ik snap het niet goed. Ik poneerde geen stelling. Gaf gewoon aan wat ik om me heen heb gehoord, wat ik (nu voornamelijk) via anderen verneem. Ik ben de laatste anderhalve week alleen bij de supermarkt geweest, dus ik kan alleen daarover oordelen en wat ik ervoor zelf heb gehoord en gemerkt.
Ik heb trouwens navraag gedaan naar aanleiding van mijn negatieve test op antistoffen. Er zijn wel degelijk antistoffen in mijn bloed gevonden, maar niet voldoende om de test als positief te bestempelen volgens de voorschriften van die test. De ratio aan antistoffen zou bij meerdere anderen dus wel als positief bestempeld zijn geweest, dus ja, wat moet je er mee?
Komt natuurlijk niet door die tennispotjes, maar wel door de houding 'het loopt allemaal zo'n vaart niet' (vandaar dat die toernooitjes ook georganiseerd werden). Lekker samen bezig, wie maakt ons wat. En tussendoor nog even met zijn allen feesten in de kroeg. Alsof het een daad van verzet betrof.angel1978 schreef: ↑23 jun 2020 15:48https://nos.nl/collectie/13840/artikel/ ... edoelingen
Niet dat ik denk dat er van geleerd wordt overigens![]()
En zou ie er nu wat onder lijden? Nu gaat ie in zijn tuin trainen, ziek wordt ie waarschijnlijk niet, en na 2 weken gaat ie weer een volgend toernooi spelen in de wetenschap dat hij al corona heeft gehad, net als een aantal andere van zijn collega's. Ik denk persoonlijk dat ie blij zal zijn dat ie het gehad heeft.
Nou ja, als poseren schouder aan schouder, handen geven enz.. onderdeel zijn, dan zal dat zeker niet geholpen hebben..tttlocke schreef: ↑23 jun 2020 16:21Komt natuurlijk niet door die tennispotjes, maar wel door de houding 'het loopt allemaal zo'n vaart niet' (vandaar dat die toernooitjes ook georganiseerd werden). Lekker samen bezig, wie maakt ons wat. En tussendoor nog even met zijn allen feesten in de kroeg. Alsof het een daad van verzet betrof.angel1978 schreef: ↑23 jun 2020 15:48https://nos.nl/collectie/13840/artikel/ ... edoelingen
Niet dat ik denk dat er van geleerd wordt overigens![]()
Maar over het algemeen geldt dus: niet aan de 1,5 meter houden heeft consequenties.. dat kan men niet leuk vinden en de maatschappij kan er wel klaar mee zijn, maar dit is gewoon de praktijk.. En als een consequentie is dat er weer een lockdown moet komen, wie heb je er dan het meest mee?
Er zal nu maar een tennisser zijn die zijn ouder van 80 corona heeft gegeven en overlijdt. en dat alleen omdat je het zo nodig vindt om alles aan je laars te lappen. Daar ben je dan mooi klaar mee.