Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Moneyman
Berichten: 31123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
26 jun 2020 09:55
Moneyman schreef:
26 jun 2020 08:44
Vroegah, een dikke 20 jaar geleden, toen ik nog als kaasboer op de Markt stond in Rotterdam West (toen al een wijk met een zeer hoog percentage allochtone inwoners en meer dan 100 nationaliteiten),
Wij woonden destijds in die wijk van Rotterdam en zijn, toen nog met tegenzin, uit de wijk vertrokken (min of meer gevlucht) omdat ik mij niet kon voegen naar de leef- en geloofsgewoonten van de nieuwe Nederlanders.
Discriminatie bestaat, dat heb ik als 'witte' Nederlander aan den lijve ondervonden en het discriminatieprotest van nu richt zich tegen de 'witte' mens, terwijl mensen met een andere achtergrond zich daar evenzeer schuldig aan maken.
Ik herken wat je schrijft. De wijk is er de afgelopen +20 jaar, zeker zo rond het Grote Visserijplein, ook niet beter op geworden. Wanneer ben jij daar vertrokken?

Moneyman
Berichten: 31123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
26 jun 2020 09:58
Zoek je favoriete kleur of eigen achternaam op in de Familienamenbank van het Meertensinstituut. Je krijgt dan ook een verspreidingskaartje te zien. Leuk hoor!
Wat een leuke site, die kende ik niet! Grappig om te zien dat mijn achternaam ergens in één of ander hartstikke klein gat heel vaak voorkomt, terwijl ik met m'n gezin in mijn woonplaats 66,6666% van de groep met mijn naam vertegenwoordig :D

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
26 jun 2020 11:27
Erthanax schreef:
26 jun 2020 09:58
Zoek je favoriete kleur of eigen achternaam op in de Familienamenbank van het Meertensinstituut. Je krijgt dan ook een verspreidingskaartje te zien. Leuk hoor!
Wat een leuke site, die kende ik niet! Grappig om te zien dat mijn achternaam ergens in één of ander hartstikke klein gat heel vaak voorkomt, terwijl ik met m'n gezin in mijn woonplaats 66,6666% van de groep met mijn naam vertegenwoordig :D
Wel jammer dat het maar bijgewerkt is tot 2007.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Heel leuk om te zien, deze site. Ik kende hem ook nog niet.
Wij zitten opvallend genoeg echt overal verspreid in Nederland . Grappig.
Jammer idd dat het maar is bijgewerkt tot 2007.

Ridder777

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Ik heb een kleine vraag.
Stel dat je naam Pietje Jansen is.
Hoe maak je dan een emailadres aan als je het zo wilt laten noemen...
[email protected] of [email protected]
Ik heb dit nooit begrepen hoe dit moet.

Nijogeth
Berichten: 10524
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Pff, mijn eigen achternaam komt eigenlijk alleen in de regio voor. 342 in totaal. Die van mijn moeder komt maar 32 keer voor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Rood, Blauw, en ja, die laatste waren Camping bewoners en de rest werd er ook op aangekeken.....

Zelfs Zuid Afrika heeft dit probleem en ook Suriname, meneer de Wit was duidelijk een ex slaaf en erg bruin, bijna zwart en
zijn paspoort was een ramp voor de foto!

Moneyman
Berichten: 31123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ridder777 schreef:
26 jun 2020 12:05
Ik heb een kleine vraag.
Stel dat je naam Pietje Jansen is.
Hoe maak je dan een emailadres aan als je het zo wilt laten noemen...
[email protected] of [email protected]
Ik heb dit nooit begrepen hoe dit moet.
Dat kan niet bij de gratis providers of je standaard internetabonnement. Hiervoor heb je een eigen website nodig, waar je dat email-adres aan koppelt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
26 jun 2020 11:25

Ik herken wat je schrijft. De wijk is er de afgelopen +20 jaar, zeker zo rond het Grote Visserijplein, ook niet beter op geworden. Wanneer ben jij daar vertrokken?
In 1992 al vertrokken naar één van de Drechtsteden, maar t/m 2005 wel bijna dagelijks in R'dam voor het werk.
Woonden prachtig op de Mathenesserdijk aan de Schie zijde.
In 2005 de randstad verlaten voor een rustig plekje op de Veluwe.
Ben zo'n 3 jr. geleden, uit nieuwsgierigheid, terug geweest en voelde me een volkomen vreemde in de stad waar ik ben opgegroeid. Speelden als kind in "de puin" (een bomkrater van het bombardement), wat nu het Visserijplein is. De markt was destijds nog in de Jan Kruijffstraat tussen de Schiedamseweg en het Hudsonplein en is later jaren verplaatst.
Geweest is geweest en dat is met alles zo, maar wat ik wel weet is dat wij nog net mooi op tijd zijn vertrokken ! :wink:

Moneyman
Berichten: 31123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
26 jun 2020 12:55
Moneyman schreef:
26 jun 2020 11:25

Ik herken wat je schrijft. De wijk is er de afgelopen +20 jaar, zeker zo rond het Grote Visserijplein, ook niet beter op geworden. Wanneer ben jij daar vertrokken?
In 1992 al vertrokken naar één van de Drechtsteden, maar t/m 2005 wel bijna dagelijks in R'dam voor het werk.
Woonden prachtig op de Mathenesserdijk aan de Schie zijde.
Grappig, ik heb er van 1992-1997 gestaan :wink: Je woonde in een prachtige straat. Nu is het droefenis, helaas. Het lot van veel ooit mooie statige straten.

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Een persoonlijke vraag aan Moneyman (en als je er geen antwoord op wilt geven heb ik daar begrip voor):
hoe komt een kaasboer in de deurwaarderlarij terecht?

Erthanax
Berichten: 10052
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik gok op bijbaan als student.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat grappig scontra , ook wij hebben op de Mathenesserdijk gewoond maar zijn daar al in 1980 vertrokken. Ook toen al waren daar veel nationaliteiten.
Een prachtig stekkie !
En wekelijks ging ik naar de markt.

Een jaar of 10 geleden ben ik er nog eens langs gelopen en wilde graag binnen kijken, maar de huidige bewoner stond dat niet toe ( misschien begrijpelijk nu?).

Nijogeth
Berichten: 10524
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik lees nu net dat een miljardair genaamd Chamath Palihapitiya (Facebook en andere tech-bedrijven) aangeeft dat iedere investeerder minimaal 1% van zijn portfolio in Bitcoin moet steken. Hij heeft zelf 1 miljoen Bitcoin gekocht in 2013 en hoopt dat ze uiteindelijk niets meer waard gaan zijn. Zijn verwachting is echter dat het monetair systeem ergens een keer in elkaar gaat storten en Bitcoin lijkt voorlopig 1 van de weinige investeringen waarvan de waarde nergens aan gekoppeld is. Stort het monetair systeem in, dan wordt de Bitcoin gigantisch belangrijk. Laten we met hem mee hopen dat ie zijn Bitcoins nooit nodig gaat hebben.

Overigens heb ik wel vaker leuke uitspraken van deze man gezien. Zo gaf ie in april of mei in een interview met CNN aan dat in tijden van crisis de overheid bedrijven moet steunen, maar geen bedrijven van miljardairs of hedgefondsen. Daar kan ik me persoonlijk wel in vinden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
26 jun 2020 13:35
Wat grappig scontra , ook wij hebben op de Mathenesserdijk gewoond maar zijn daar al in 1980 vertrokken. Ook toen al waren daar veel nationaliteiten.
Een prachtig stekkie !
En wekelijks ging ik naar de markt.

Een jaar of 10 geleden ben ik er nog eens langs gelopen en wilde graag binnen kijken, maar de huidige bewoner stond dat niet toe ( misschien begrijpelijk nu?).
Zo zie je maar weer hoe de grote wereld toch ineens heel klein kan lijken en dat verschillende mensen die op een forum actief zijn en elkaar niet kennen, toch een vorm van gezamenlijke wijkgeschiedenis met elkaar kunnen delen. :wink:

Moneyman
Berichten: 31123
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

v.d.Heyden schreef:
26 jun 2020 13:19
Een persoonlijke vraag aan Moneyman (en als je er geen antwoord op wilt geven heb ik daar begrip voor): hoe komt een kaasboer in de deurwaarderlarij terecht?
Geen probleem hoor. De markt was m'n eerste en laatste bijbaantje, waar ik bij toeval in terecht kwam. Ikheb dat jarenlang met veel plezier gedaan. Het werken in die wijk, in die tijd én op de markt (toch een "vrijstaat") heeft me in zekere zin volwassen gemaakt en een hoop geleerd over het leven. Totdat ik klaar was met studie, en ging werken: met evenveel toeval in de deurwaarderij. Nooit meer weggegaan :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

breien schreef:
26 jun 2020 13:57
Zo ver ik me kan herinneren was de jeugdherberg van Rotterdam ook gevestigd aan de Mathenessersdijk.
Ik heb daar een paar nachten geslapen in een heel ver verleden.
(geen kaasboer op de markt gezien)
Wat leuk! Alleen ik kan mij geen jeugdherberg herinneren .
Je had de Mathenesserdijk, de Mathenesserstraat en de Mathenesserlaan en volgens mij ook nog het Mathenesserplein.
Ik denk dat ik toen al te oud was voor een jeugdherberg :( :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
26 jun 2020 13:57
Zo ver ik me kan herinneren was de jeugdherberg van Rotterdam ook gevestigd aan de Mathenessersdijk.
Ik heb daar een paar nachten geslapen in een heel ver verleden.
(geen kaasboer op de markt gezien)
De jeugdherberg was aan de Rochussenstraat en "De Windroos" genaamd.
Ik heb er tijdens mijn vakantiebaantje bij 'van Noort suikerzakjesfabriek' in Delfshaven nog suikerzakjes voor gedrukt. :lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
26 jun 2020 14:32
Wie of wat is Mathenesser?
Ik wist niet dat Mathenesser zo wereldberoemd in Rotterdam was dat er een dijk, straat, laan, weg, pad, steeg etc. naar hem/haar/het vernoemd was
De laatste keer dat ik in die jeugdherberg geslapen heb was na een concert van Billy Joel in Ahoy.
Scontra. Dat zou kunnen. Dan was de ene Mathenesser daar in de buurt.
"Oud Mathenesse" is een wijk in Delfshaven (waar Piet Hein is uitgevaren om de zilvervloot te veroveren) en net aan de andere kant van de brug over de Delfshavense Schie ligt de Rochussenstraat.

ZeerPrivé
Berichten: 6049
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@moederslink Ken je deze site https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoek- ... en-geluid/

Als zoekterm kun je bijv. Mathenesserdijk invullen en ook de periode waarover je foto's wilt zien. Aan de rechterkant kun je aanklikken bijv. foto's, prentbriefkaarten enz.

Plaats reactie