LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
26 jun 2020 15:33
witte angora schreef:
26 jun 2020 15:20
De oplossing is goed monitoren, en als er ergens een forse toename is in het aantal besmettingen, het lokaal aanpakken. En dan niet meteen een volledige lock-down, maar het aanpassen van maatregelen om de controle terug te krijgen.

Dat is dus zoals het gecommuniceerd is, en wat je op meerdere plekken in Europa ziet gebeuren. Ik meen in Portugal ook zoiets.
Wat de vraag opwerpt: Hoe intelligent was onze intelligente lockdown?
Alles is relatief..
Intelligenter dan die van Italië of Spanje en ook dan die van China.
Ook effectiever (andere vorm van intelligentie) dan die in de VS en het VK.
Die van Zweden blijft ter discussie en is dus lastig in te schatten.

Maar hij is/was zo intelligent als ie op dat moment kon zijn. Volgens mij hebben we exact tussen de lijntjes gekleurd. Een heleboel leed zoals in Italië en Spanje voorkomen (ondanks dat men ons daar continu voor waarschuwde omdat we niet streng genoeg waren) en zo snel als mogelijk er ook weer uit (waar mogelijk).. En of dat met de juiste snelheid is gaat, dat weten we pas weer over een paar maanden.

angel1978

Star, stug, onbuigzaam, vingerwijzend naar anderen, enkel uit angst.
die herken ik wel, maar zal anders bedoeld worden ;)

angel1978

Brahms schreef:
26 jun 2020 15:39
Onze intelligente lockdown was zeker intelligent, alleen de vrijheden welke we nu massaal pakken is dat niet.
Vandaag weer meer dan afgeladen OV naar de stranden, als haringen in de ton !
Gisteren sprak een conducteur een reiziger zonder mondkapje aan, wat die medewerker allemaal over zich heen kreeg, niet te geloven...
Het is een beetje schipperen en draagvlak proberen te houden. Ook ik denk dat we te snel gaan, maar hopelijk kleuren we hier ook net binnen de lijntjes. Echter als je te lang te streng blijft valt het draagvlak helemaal weg en bereik je ook niets. Dat is best een dilemma volgens mij.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
26 jun 2020 15:44
Star, stug, onbuigzaam, vingerwijzend naar anderen, enkel uit angst.
die herken ik wel, maar zal anders bedoeld worden ;)
Ik ken een dorp waar dat benoemd wordt als 'sociale samenhang'. Zelf zou ik het 'bemoeizucht' willen noemen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
De oplossing is goed monitoren, en als er ergens een forse toename is in het aantal besmettingen, het lokaal aanpakken. En dan niet meteen een volledige lock-down, maar het aanpassen van maatregelen om de controle terug te krijgen.
Ik ben bang dat dat niet kan gaan werken, mensen vliegen, rijden, reizen weer alle kanten op.
Het zal niet ( wéér niet ) goed te monitoren zijn , ook de contactonderzoeken zullen niet meer te volgen zijn.
Als ik zie met hoeveel duizenden, 10 duizenden men weer op sjouw is , overal , in horeca, parken , OV , stranden , vliegtuigen etc etc.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch viel dat vanmorgen hier heel erg mee. In het zwembad waren er maar 6, ben nog even naar de winkels geweest. Daar was het onrustig omdat ook bij de Lidl de karretjes weer op slot staan, je moet weer muntjes bij je hebben. Pinnen is er niet meer verplicht, contant mag ook weer. En karretjes schoonmaken? Die dingen staan bij de parkeerplaats, een meter of 20 bij de winkel vandaan, en dáár staat dus de flacon met schoonmaakmiddel en een paar doekjes... Dat gaat niet meer werken.

Wel een paar mensen in de winkel die permanent de gangpaden blokkeerden omdat ze niet wisten wat ze wilden, of het lukte ze niet om het te pakken, weet ik het...

Soms denk ik wel eens: gooi vanaf 1 juli of vanaf 1 augustus alles van het slot behalve de anderhalve meter en de spreekkoren en dat soort dingen, en zie dan maar eens wat er gaat gebeuren. Zul je zien dat er enkel in Lutjebroek een uitbraak is en verder nergens. Of het loopt ineens weer gigantisch uit de klauwen, maar dat gaat misschien toch wel gebeuren, zie je elders ook.

angel1978

witte angora schreef:
26 jun 2020 16:05
Toch viel dat vanmorgen hier heel erg mee. In het zwembad waren er maar 6, ben nog even naar de winkels geweest. Daar was het onrustig omdat ook bij de Lidl de karretjes weer op slot staan, je moet weer muntjes bij je hebben. Pinnen is er niet meer verplicht, contant mag ook weer. En karretjes schoonmaken? Die dingen staan bij de parkeerplaats, een meter of 20 bij de winkel vandaan, en dáár staat dus de flacon met schoonmaakmiddel en een paar doekjes... Dat gaat niet meer werken.

Wel een paar mensen in de winkel die permanent de gangpaden blokkeerden omdat ze niet wisten wat ze wilden, of het lukte ze niet om het te pakken, weet ik het...

Soms denk ik wel eens: gooi vanaf 1 juli of vanaf 1 augustus alles van het slot behalve de anderhalve meter en de spreekkoren en dat soort dingen, en zie dan maar eens wat er gaat gebeuren. Zul je zien dat er enkel in Lutjebroek een uitbraak is en verder nergens. Of het loopt ineens weer gigantisch uit de klauwen, maar dat gaat misschien toch wel gebeuren, zie je elders ook.
De vraag is: is dat het geluid dat je van beleidsmakers / politici wilt horen? We kijken wel wat het wordt.. En gaat het fout.. Tja, dat gaat dan misschien toch wel gebeuren? Dat gaat dan natuurlijk niemand pikken.

En 1,5 meter en spreekkoren? Zo gauw er ergens een beetje ruimte ontstaat, staat een andere groep op de achterste benen dat ze zich achtergesteld voelen:
Eerst was het voetbal verongelijkt dat ze niet mochten terwijl het toch best binnen de regels had gepast.
Nu mag het dan eindelijk binnenkort weer en nu is er al gemor dat de regels toch wel erg beperkend waren en dat 'spreekkoren verbieden' en 1,5 meter in een stadion natuurlijk niet gaat werken..

Toen het niet mocht, kon nu. Nu het mag, kan het toch eigenlijk niet.

Toen de lockdown er nog was, was toch eigenlijk 1,5 meter wel voldoende en daarnaast toch alles wel mogelijk.
In principe is bijna alles weer mogelijk, maar ja het mens is een sociaal wezen, dus die 1,5 meter kan toch eigenlijk niet.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
26 jun 2020 15:49
witte angora schreef:
Ik ben bang dat dat niet kan gaan werken, mensen vliegen, rijden, reizen weer alle kanten op.
Het zal niet ( wéér niet ) goed te monitoren zijn , ook de contactonderzoeken zullen niet meer te volgen zijn.
Als ik zie met hoeveel duizenden, 10 duizenden men weer op sjouw is , overal , in horeca, parken , OV , stranden , vliegtuigen etc etc.
Ik las in een interview met GGD directeur Sjaak de Gouw over die contactonderzoeken het volgende:

“Bij het gros van de onderzoeken blijft het volgens GGD-voorman De Gouw, die voor alle GGD’en de infectieziektebestrijding leidt, onduidelijk waar het virus vandaan komt. ,,Er zijn maar enkele mogelijkheden waarbij je dat wel zeker weet: bijvoorbeeld als iemand veertien dagen binnen is gebleven en maar één keer naar buiten is geweest.’’ De bron opsporen is volgens hem vaak lastig. ,,Als iemand aangeeft: ik ben wat op visite geweest, gaan fietsen en ik heb op een terrasje gezeten, dan kun je niet zeggen waar de bron zit.’’

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Exact! Precies mijn punt....het is onmogelijk om werkelijk ieder contact in beeld te krijgen.
Laten we toch alsjeblieft niet denken dat we klaar met het virus zijn.
Zoals gezegd : ik blijf alert en voorzichtig.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

"Bij het gros..."? Wat typisch: De GGD vindt bij ruim de helft van de besmettingen de bron van het coronavirus, zei hij volgens Trouw gisteren in de Tweede Kamer.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
26 jun 2020 17:35
"Bij het gros..."? Wat typisch: De GGD vindt bij ruim de helft van de besmettingen de bron van het coronavirus, zei hij volgens Trouw gisteren in de Tweede Kamer.
Dat is inderdaad vreemd, is las dit interview https://www.ad.nl/binnenland/brononderz ... ~a88e0841/

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is inmiddels wel negen dagen geleden, dus misschien lukt het nu met minder besmettingen beter. Of hij kijkt nu anders naar de cijfers. Of hij spreekt met twee tongen. Of... zegt u het maar.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
26 jun 2020 17:07
“Bij het gros van de onderzoeken blijft het volgens GGD-voorman De Gouw, die voor alle GGD’en de infectieziektebestrijding leidt, onduidelijk waar het virus vandaan komt. ,,Er zijn maar enkele mogelijkheden waarbij je dat wel zeker weet: bijvoorbeeld als iemand veertien dagen binnen is gebleven en maar één keer naar buiten is geweest.’’ De bron opsporen is volgens hem vaak lastig. ,,Als iemand aangeeft: ik ben wat op visite geweest, gaan fietsen en ik heb op een terrasje gezeten, dan kun je niet zeggen waar de bron zit.’’
De zoektocht wordt natuurlijk fors kleiner als de bron ook symptomen krijgt, en hierdoor in GGD onderzoek opduikt

Censor

Ongelezen bericht door Censor »

Erthanax schreef:
26 jun 2020 17:35
Maar dat is dan bij de positief geteste mensen.
Niet iedereen laat zich testen of wordt getest.
Er staat immers ook bij dat een hoop bronnen nog duister zijn en dat men niet weet waar men eventueel besmet kan zijn geraakt of het niet vertelt?
En heb ik slechts een lange treinreis gemaakt dan is het nmm niet meer mogelijk om bronnen te achterhalen.
Ik ben nog steeds van mening dat als je wat klachten hebt dat je dan je moet laten testen en is het positief dan maar gewoon binnen blijven.

16again

Censor schreef:
26 jun 2020 20:20
En heb ik slechts een lange treinreis gemaakt dan is het nmm niet meer mogelijk om bronnen te achterhalen.
Met gegevens van mobiele telefoons is vrijwel iedereen te volgen. Telecomprovider ziet niet alleen aan welke mast je verbonden bent, maar ook afstand en richting.

Zo is te achterhalen wie er allemaal in de trein zaten, en op welke station ze in/uit stapten.
George Orwell had alleen het jaartal verkeerd.

angel1978

16again schreef:
26 jun 2020 20:57
Censor schreef:
26 jun 2020 20:20
Met gegevens van mobiele telefoons is vrijwel iedereen te volgen. Telecomprovider ziet niet alleen aan welke mast je verbonden bent, maar ook afstand en richting.

Zo is te achterhalen wie er allemaal in de trein zaten, en op welke station ze in/uit stapten.
George Orwell had alleen het jaartal verkeerd.
Volgens mij vraagt de NS je tegenwoordig ook om je reis te registreren ( en met de OV-kaart kan dit geverifieerd worden ). Daarmee heb je als bij-effect ook redelijk in beeld wie er dezelfde reis hebben gemaakt.

Censor

Ongelezen bericht door Censor »

Dat wist ik niet, maar moet je je van te voren registreren? Ik heb geen smartphone , dus ik check in en reis kriskras door het hele land met dezelfde vervoerder , dan is het toch niet meer te achterhalen ?

En dat boek ken ik , best wel griezelig om in zo.n matrix te zitten eigenlijk :shock: .

16again

angel1978 schreef:
26 jun 2020 20:59
Volgens mij vraagt de NS je tegenwoordig ook om je reis te registreren ( en met de OV-kaart kan dit geverifieerd worden ). Daarmee heb je als bij-effect ook redelijk in beeld wie er dezelfde reis hebben gemaakt.
Je checkt ook in en uit, waarmee je bent te achterhalen.

Nu nog even het gros aan de Corona app krijgen, dan is te achterhalen bij wie je in de coupe zit. (blue-tooth tussen telefoons onderling )

angel1978

Censor schreef:
26 jun 2020 21:24
Dat wist ik niet, maar moet je je van te voren registreren? Ik heb geen smartphone , dus ik check in en reis kriskras door het hele land met dezelfde vervoerder , dan is het toch niet meer te achterhalen ?

En dat boek ken ik , best wel griezelig om in zo.n matrix te zitten eigenlijk :shock: .
Nee je wordt gevraagd van te voren te registreren, geen plicht. Maar wel beloond als je dit dan ook daadwerkelijk doet ( zie stuk terug dit topic).

Je geeft dus aan wat je van plan bent te reizen en koppelt deze reis aan je ov-kaart (nummer). Als je daarna de reis ook echt maakt, dan weet men dus wie het was en waar je gereisd hebt. (indicatief). Het is geen hard bewijs, maar dat is voor het contactonderzoek ook geen vereiste volgens mij ;)

angel1978

16again schreef:
26 jun 2020 21:41
angel1978 schreef:
26 jun 2020 20:59
Je checkt ook in en uit, waarmee je bent te achterhalen.

Nu nog even het gros aan de Corona app krijgen, dan is te achterhalen bij wie je in de coupe zit. (blue-tooth tussen telefoons onderling )
Alleen bij een kaart op naam. Indien anoniem, dan heb je de opgegeven informatie dus nodig.

Gesloten