- Ik weet het antwoord niet.
- Wat heeft "kosteloos omboeken" voor nut en waarde als de reis in de toekomst (tot 31 maart 2021) niet meer ondernomen hoeft te worden ?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
- Ik weet het antwoord niet.
Dat is onjuist, de luchtvaartmaatschappij gaf aan dat de vlucht door ging, en dat is ook zo gebeurt. Van annuleren door de luchtvaartmaatschappij is nooit sprake geweest.
Moet ik nog uitleggen waarom ik vind dat uw OP onjuist en onvolledig is, in het licht van de informatie die u in latere bijdragen onthult?
Dat is niet onjuist. Zolang er geen reden is de vlucht te annuleren, zal de maatschappij aangeven dat ie doorgaat. Dat is niet het punt. Het punt is dat er gezien de bijzondere omstandigheden op enig moment die beslissing kan veranderen: de vlucht wordt alsnog geannuleerd. Zoals met vele vluchten gebeurd is.Brahms schreef: ↑05 jul 2020 10:24Dat is onjuist, de luchtvaartmaatschappij gaf aan dat de vlucht door ging, en dat is ook zo gebeurt. Van annuleren door de luchtvaartmaatschappij is nooit sprake geweest.
Wij hebben geannuleerd onder de (lees alle) voorwaarden van de verzekering. Echter de verzekering wilde dus dat wij omboekte naar een andere datum, evt met bijbetaling zelfs, naar een vlucht welke we nooit zullen hoeven te maken.
Waarom wachten ? Er zou (en is) geen verschil.
Informatie die ING elders geeft laat zien wat men onder 'negatief reisadvies' verstaat:2.1 Wij verlenen uitkering bij annulering en voortijdige reisbeëindiging in de volgende situaties:
[...]
2.1.10
nadat u uw reis heeft geboekt en zonder dat u dat bij het boeken kon zien aankomen, of tijdens uw reis, is
er in het gebied waar u naartoe zou gaan/bent een besmettelijke ziekte uitgebroken. Er moet sprake zijn
van aantoonbare gezondheidsrisico’s voor de reiziger(s) en een negatief reisadvies van het Ministerie van
Buitenlandse Zaken. En deze situatie geldt nog binnen 30 dagen voor vertrek of tijdens uw reis. Wilt u uw
reis afbreken, dan vraagt u eerst toestemming aan TravelCare. Wij vergoeden alleen als de reisorganisatie of
de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding verleent;
Heb je dat gedaan?Artikel 2.1.10 AV
nadat u uw reis heeft geboekt en zonder dat u dat bij het boeken kon zien aankomen, of tijdens uw reis, is er in het gebied waar u naartoe zou gaan/bent een besmettelijke ziekte uitgebroken. Er moet sprake zijn van aantoonbare gezondheidsrisico’s voor de reiziger(s) en een negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. En deze situatie geldt nog binnen 30 dagen voor vertrek of tijdens uw reis. Wilt u uw reis afbreken, dan vraagt u eerst toestemming aan TravelCare. Wij vergoeden alleen als de reisorganisatie of de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding verleent;
Die informatie neem ik niet mee.tttlocke schreef: ↑06 jul 2020 20:46Informatie die ING elders geeft laat zien wat men onder 'negatief reisadvies' verstaat:
https://www.ing.nl/particulier/verzeker ... index.html
'Rood' of 'oranje' door Ministerie van Buitenlandse zaken valt onder 'negatief reisadvies'.
Tegenargumenten:Brahms schreef: ↑04 jul 2020 18:33Geachte,
Wij bevestigen de ontvangst van uw e-mail, graag informeren wij u verder.
Transavia is aangesloten bij de ANVR. Dat betekent dat zij een voucher zullen aanbieden wanneer zij de reis annuleren. In uw geval heeft u besloten om de reis zelf te annuleren. Daarmee vervalt ook het recht op een voucher en daar zou u schadeloos mee zijn gesteld. In artikel 5.2.1 van de polisvoorwaarden is lezen dat wij van u verwachten dat u er alles aan doet om de schade te beperken. Hiermee verwachten wij ook dat u het beleid van de luchtvaartmaatschappij afwacht voor de door u voorgenomen reis. Wij kunnen de kosten daarom niet vergoeden.
Daarnaast biedt Transavia klanten de mogelijkheid om de reis om te boeken wanneer u wenst geen gebruik te maken van de vlucht. Ook om die reden kunnen wij geen dekking bieden. Pas als de reisorganisatie u geen vouchers, kosteloze omboeking of restitutie aanbiedt kunt u de kosten bij ons indienen. Wij willen u dan ook naar Transavia verwijzen voor een vergoeding.
Wij hopen u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Dan komt u in de problemen als de vraag relevant wordt of er sprake is van een negatief reisadvies of niet.alfatrion schreef: ↑06 jul 2020 20:50Die informatie neem ik niet mee.tttlocke schreef: ↑06 jul 2020 20:46Informatie die ING elders geeft laat zien wat men onder 'negatief reisadvies' verstaat:
https://www.ing.nl/particulier/verzeker ... index.html
'Rood' of 'oranje' door Ministerie van Buitenlandse zaken valt onder 'negatief reisadvies'.
Cruciaal is hier de interpretatie van 'bij annulering'. Als de betekenis hiervan is 'binnen de context van een gedane annulering', dan is er geen speld tussen te krijgen. Het is een voor de hand liggende interpretatie. ING lijkt op een andere lijn te zitten, of doet, vooralsnog , alsof. Is dat een verdedigbaar standpunt?
Ik geef er zelf maar antwoord op. De ING moet stellen en bij betwisting bewijzen dat deze tekst de klant heeft bereikt voor of tijdens het sluiten can de overeenkomst. Op het moment dat ING met deze tekst komt dan roep je gewoon dat je die tekst niet hebt gezien.
Ja, dat is onzin. Artikel 2 stelt toestemming verplicht. Als je vind dat er gewacht moet worden, dan geef je geen toestemming. Artikel 5 stelt dat je de schade moet beperken op het moment dat je annuleerd. Hierbij kun je denken aan het boeken van andere vluchten met dezelfde data en bestemmingen. Die andere vluchten kunnen dan duurder zijn en dan krijg je het verschil van de ING. Maar in dit geval is dat geen optie.tttlocke schreef: ↑06 jul 2020 23:20Zou ook nog ingebracht kunnen tegen het punt van Transavia dat TS had moeten wachten met annuleren omdat dat de schade had kunnen beperken, dat dat niet uitgemaakt had, omdat de vlucht uiteindelijk is doorgegaan en ook bij annulering op het laatst mogelijke moment de schade even groot geweest zou zijn als nu? Of is dat onzin?
Nee
Ik denk dat je die dus mag weigeren op grond van gedwongen winkelnering. Gedwongen wilkernering is onredelijk.
Waarom stelt u mij die vraag? Ik krijg de indruk dat u een spelletje speelt. Is dit een examen of zo?
En dat is een waarheid al een koe. Met ' ' nota bene.
Juist omdat ik niet stel dat een rechter dit sowieso moet/zal (je werkwoordsvorm ontbreekt) meewegen was mijn antwoord:
Ik probeer je laten inzien dat je standpunt onzinnig is.
Dat ik een tekst naast me neer leg zou voldoende aanleiding voor je moeten zijn om hier ernstig aan te twijfelen.
Als de ING deze tekst in een geschil inbrengen op dezelfde wijze als jij die tekst in de discussie in brengt dan hoort de rechter het zelfde te doen als wat ik deed: niet meenemen in de beoordeling (overwegen dat de ING niet aan haar stelplicht heeft voldaan). Waarom dat zo is heb ik reeds aangegeven.
Zoals ik het lees is toestemming vragen alleen van toepassing bij afbreken van een reeds aangevangen reis. Dat is de andere mogelijkheid waarin een beroep op de verzekering kan worden gedaan, naast het annuleren voordat de reis aanvangt.alfatrion schreef: ↑06 jul 2020 23:41Ja, dat is onzin. Artikel 2 stelt toestemming verplicht. Als je vind dat er gewacht moet worden, dan geef je geen toestemming. Artikel 5 stelt dat je de schade moet beperken op het moment dat je annuleerd. Hierbij kun je denken aan het boeken van andere vluchten met dezelfde data en bestemmingen. Die andere vluchten kunnen dan duurder zijn en dan krijg je het verschil van de ING. Maar in dit geval is dat geen optie.tttlocke schreef: ↑06 jul 2020 23:20Zou ook nog ingebracht kunnen tegen het punt van Transavia dat TS had moeten wachten met annuleren omdat dat de schade had kunnen beperken, dat dat niet uitgemaakt had, omdat de vlucht uiteindelijk is doorgegaan en ook bij annulering op het laatst mogelijke moment de schade even groot geweest zou zijn als nu? Of is dat onzin?
Deze lezing van wanneer je toestemming moet vragen is ook in lijn met wat in artikel 5 staat en wat elders staat als over 'Travelcare' gesproken wordt:2.1.10 [...] Wilt u uw reis afbreken, dan vraagt u eerst toestemming aan TravelCare.
Als deze lezing over toestemming vragen juist is ( wat vind u?), hoe zit het dan met de gedachte die ik formuleerde, Is die dan wel bruikbaar, of net zo goed onzin?Artikel 5 De verplichtingen
5.1 U of de verzekerde moet bij annulering, aankomstvertraging of voortijdige reisbeëindiging voldoen aan
de volgende verplichtingen. Wordt niet aan deze verplichtingen voldaan, dan hoeven wij niet tot uitkering over te gaan.
[...]
5.1.2 Er moet contact worden opgenomen met TravelCare Alarmcentrale bij voortijdige reisbeëindiging.
Welk standpunt?
Is dat niet een beetje arrogant?
Ik maakte slechts een opmerking (een 'waarheid als een koe'). Nogmaals, voorzien van ' ' . Het is beter om dergelijke eenregelige opmerkingen niet te beoordelen alsof ze deel uitmaken van een pleidooi in de rechtszaal.
Goed dat je je eerder ingenomen standpunt corrigeert! Bij nader inzien zijn we het dus eens.
alfatrion schreef: ↑06 jul 2020 23:41Ja, dat is onzin. Artikel 2 stelt toestemming verplicht. Als je vind dat er gewacht moet worden, dan geef je geen toestemming. Artikel 5 stelt dat je de schade moet beperken op het moment dat je annuleerd. Hierbij kun je denken aan het boeken van andere vluchten met dezelfde data en bestemmingen. Die andere vluchten kunnen dan duurder zijn en dan krijg je het verschil van de ING. Maar in dit geval is dat geen optie.tttlocke schreef: ↑06 jul 2020 23:20Zou ook nog ingebracht kunnen tegen het punt van Transavia dat TS had moeten wachten met annuleren omdat dat de schade had kunnen beperken, dat dat niet uitgemaakt had, omdat de vlucht uiteindelijk is doorgegaan en ook bij annulering op het laatst mogelijke moment de schade even groot geweest zou zijn als nu? Of is dat onzin?