LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Ik ben sinds 4 jaar in het bezit van een Sparta e Nike : Sparta ion 20 i. Kortgeleden begonnen de storingen waarbij de display uitviel en storingen omtrent de communicatie met de accu. Bij de fietsenmaker bleek dat er een contact pinnetje niet goed meer werkte. Door de fietsenmaker is bij Sparta geïnformeerd voor een nieuwe connector op de accu alleen blijkt dit niet door Sparta geleverd te kunnen worden. Je bent verplicht om een nieuwe accu ter waarde van 750 euro te kopen. Je ontkomt hier niet aan omdat men verder geen medewerking verleend vanuit Sparta. Mijn oude accu was in totaal ongeveer 150 keer opgeladen in die jaren en deed het nog prima. Ik ben er vanuit gegaan dat de accu minimaal 1000 ladingen mee moet gaan. Dus in mijn geval was een nieuwe connector prima geweest. Sparta paste coulance toe en ik mocht de accu voor 600 euro hebben. Men hield wel gelijk mijn oude accu in omdat dit deel was van de coulanceregeling zoals hun het uitleggen. Mijn vraag is : kan sparta de accu zomaar inhouden. Immers als ik een nieuwe accu koop dan blijft de oude gewoon mijn eigendom. Ik heb Sparta om uitleg gevraagd en men vond dat zij in hun recht stonden om de oude accu te behouden. Wat kan ik hiermee doen. Indien iemand mij kan helpen graag !!! Ik ben alleen bang dat als ik mijn oude accu terug wil ik 150 euro moet betalen en dan nog het risico loop dat ik een of andere aftandse accu krijg die wel kapot is terwijl de mijne nog goed was.
Ik hoor graag van jullie.........
vriendelijke groet Hans nobel
Ik hoor graag van jullie.........
vriendelijke groet Hans nobel
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jul 2020 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd
Reden: Titel verhelderd
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Op de site van Fietsaccu revisie staat:
"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"
Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.
En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/
Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"
Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.
En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/
Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Indien alle cellen nog goed waren, dan was revisie mogelijk. Dat is altijd mogelijk. Een cel is een cel. Die doet het of is defect. De regelunit is hetgeen dat wordt gebruikt om te communiceren met fiets en cellen. Bij Sparta moet je dus kennelijk de niet-Sparta weg bewandelen. Dus alle Sparta-electronica er af, en een Arduino terug. Die laat je dan ook gelijk de cellen regelen. Kun je ook een dikkere accu in elkaar knutselen.
Het begint in e-bike land al aardig op landbouw-land te lijken. Het verdienmodel verschuift van verkoop naar onderhoud. Zorgelijke ontwikkeling, en uiteindelijk een doodsteek voor de Nederlandse fietsen bouwers.
Het begint in e-bike land al aardig op landbouw-land te lijken. Het verdienmodel verschuift van verkoop naar onderhoud. Zorgelijke ontwikkeling, en uiteindelijk een doodsteek voor de Nederlandse fietsen bouwers.
Bob Schurkjens
en Annemieke67
vinden dit leuk
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
In mijn zoektocht naar een geschikte e-bike viel Sparta om die reden al meteen af. Waarschijnlijk is de accu ook gekoppeld aan de fiets, zodat je niet onderweg van accu kunt wisselen, als dat om wat voor reden dan ook nodig mocht zijn.Bob Schurkjens schreef: ↑14 jul 2020 18:15Op de site van Fietsaccu revisie staat:
"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"
Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.
En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/
Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
Annemieke67
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
De accu in Frame was al jarenlang een probleem.
De losse achterop lijken me beter te doen, en als een merk een Chip erin doet, hoef ik dat merk nooit meer.
Vele andere merken kun je wel accu wisselen of 2e voor langere afstanden.
Zelf nu ervaring met Amslod & Stella, die zijn beter als enkele jaren terug.
Zelf hersteld en veel nalopen, slappe spaken en zo.... maar na beurtje en alles nalopen prima.
Daar kan gewoon een andere in!
En elke defecte accu is te openen en te solderen, alleen ingegoten is een ramp.
De losse achterop lijken me beter te doen, en als een merk een Chip erin doet, hoef ik dat merk nooit meer.
Vele andere merken kun je wel accu wisselen of 2e voor langere afstanden.
Zelf nu ervaring met Amslod & Stella, die zijn beter als enkele jaren terug.
Zelf hersteld en veel nalopen, slappe spaken en zo.... maar na beurtje en alles nalopen prima.
Daar kan gewoon een andere in!
En elke defecte accu is te openen en te solderen, alleen ingegoten is een ramp.
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Heeft u al op internet gekeken of de betreffende accu niet al voor €600 te koop is.
Of vragen bij de fietsenmaker wat deze via hem kost.
Om voor een slechte contactverbinding een nieuwe accu te moeten kopen is wel er erg.
De meest simpele manier zou een nieuwe connector zijn maar als deze niet leverbaar is en u daarom €600 moet gaan betalen zou ik de fietsenmaker vragen of dat slechte contact niet op een andere manier opgelost kan worden.
Of vragen bij de fietsenmaker wat deze via hem kost.
Om voor een slechte contactverbinding een nieuwe accu te moeten kopen is wel er erg.
De meest simpele manier zou een nieuwe connector zijn maar als deze niet leverbaar is en u daarom €600 moet gaan betalen zou ik de fietsenmaker vragen of dat slechte contact niet op een andere manier opgelost kan worden.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Als je een lege Accu hebt die niet meer oplaad?
Als je de krimp folie weg haalde en alle cellen per stuk ging laden met losse lader zonder dat ze los hoeven...
Dan zitten ze na uurtje weer beetje vol en volgende en na alle lege cellen beetje vullen doet alles het weer, ducktape erop en klaar.
Als je de krimp folie weg haalde en alle cellen per stuk ging laden met losse lader zonder dat ze los hoeven...
Dan zitten ze na uurtje weer beetje vol en volgende en na alle lege cellen beetje vullen doet alles het weer, ducktape erop en klaar.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Waarom kopen mensen nog een SPARTA In 2011 2 E-bikes gekocht , met beide fietsen trammelant gehad , na 2 jr 2 nieuwe accu’s a €300, p.st.
De Dealer kon niets meer voor ons betekenen , en de FABRIKANT GAF MET ZIJN ZOGENAAMDE CONSUMENTEN AFD. HELEMAAL NIET THUIS.
Heb hier veel meldingen bij RADAR over geschreven .
Met de woorden NOOIT EN NOOIT GEEN SPARTA MEER.
IN DE FOLDER 70km bij laag gebruik accu bij hoog gebruik 40km , Nou het waren er 20km.
Die accu’s zijn gewoon MODEL VERDIENSTEN .
De Dealer kon niets meer voor ons betekenen , en de FABRIKANT GAF MET ZIJN ZOGENAAMDE CONSUMENTEN AFD. HELEMAAL NIET THUIS.
Heb hier veel meldingen bij RADAR over geschreven .
Met de woorden NOOIT EN NOOIT GEEN SPARTA MEER.
IN DE FOLDER 70km bij laag gebruik accu bij hoog gebruik 40km , Nou het waren er 20km.
Die accu’s zijn gewoon MODEL VERDIENSTEN .
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
@J.Dubbeltje, je hoeft niet te SCHREEUWEN.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Je hebt zeker bij mijn aan de deur gestaan , schreeuwen is horen, schrijven is lezen.
Maar goed in jou optiek schreeuw het voort.
Maar goed in jou optiek schreeuw het voort.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Weer een nuttig advies van Komkommer, krimpfolie eraf en alle lege cellen gewoon per stuk opladen. Natuurlijk joh!Komkommertijd schreef: ↑15 jul 2020 18:52Als je een lege Accu hebt die niet meer oplaad?
Als je de krimp folie weg haalde en alle cellen per stuk ging laden met losse lader zonder dat ze los hoeven...
Dan zitten ze na uurtje weer beetje vol en volgende en na alle lege cellen beetje vullen doet alles het weer, ducktape erop en klaar.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Ja, ik kocht een fiets met 8 versnellingen en die was stuk...
En na zoeken online en proberen had ik enkele jaren plezier ervan... en bij minder dan 50 km op accu snel doorverkopen.
En na zoeken online en proberen had ik enkele jaren plezier ervan... en bij minder dan 50 km op accu snel doorverkopen.
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
En dat kwam er vast wel weer een gewetenloze augurk die hem met een snijbrander en asbestfolie weer een nieuw leven gafEn na zoeken online en proberen had ik enkele jaren plezier ervan... en bij minder dan 50 km op accu snel doorverkopen.
Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
als je 2 gelijke Spartafietsen hebt kun je laten instellen dat je het schermpje en de batterij onderling kunt wisselen.de auditu schreef: ↑15 jul 2020 11:43In mijn zoektocht naar een geschikte e-bike viel Sparta om die reden al meteen af. Waarschijnlijk is de accu ook gekoppeld aan de fiets, zodat je niet onderweg van accu kunt wisselen, als dat om wat voor reden dan ook nodig mocht zijn.Bob Schurkjens schreef: ↑14 jul 2020 18:15Op de site van Fietsaccu revisie staat:
"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"
Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.
En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/
Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
De ION batterijen DT die in de framebuis zitten zijn inderdaad niet te reviseren.Bob Schurkjens schreef: ↑14 jul 2020 18:15Op de site van Fietsaccu revisie staat:
"Helaas is revisie van Sparta fietsaccu's met ION-technologie niet mogelijk"
Heb er geen verstand van maar dit bedrijf is een revisiespecialist.
En:
"‘We kunnen nu nog veertig procent van alle accu’s reviseren’, zegt Ton Koot van Miton. Maar steeds meer fabrikanten schermen de accu af met een elektronisch slot. De consument is dan gedwongen een defecte of versleten accu weg te gooien en een nieuwe kopen."
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/accu ... penbreken/
Kennelijk heeft Sparta de revisieroute dichtgetimmerd. In dat geval had u wellicht geen andere keus.
Ik moest voor een nieuwe batterij na 4 jaar ruim € 600 betalen omdat deze defecte cellen aan gaf en dus defect was.
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Jullie klagen over sparta waar wellicht de accu(connector) het probleem is!
Dit weekend een vergelijkbaar probleem met een 5 jaar oude flyer C 8.1 Next Generation met totaal 5.700 km op teller.
Hoewel een nog 3/4 volle accu toch geen voeding naar de motor dus 30 km zonder ondersteuning terug naar huis moeten fietsen want ook met ANWB- fietspas kon oorzaak niet opgelost worden.
Ook fietsenzaak waar gekocht kon alleen een nieuwe accu 540 wh aanbieden voor € 939. Op internet bij ReplaceDirect een iets goedkopere maar niet geschikt voor Next Generation fiets en uiteindelijk een nieuwe 432 Wh accu gevonden bij Fietsaccuwinkel voor € 749
Toch blijft het vreemd dat je voor een fiets van € 3.499 na 5 jaar weer een investering moet doen van € 749 ( Is € 0,75 per km!)
Dit weekend een vergelijkbaar probleem met een 5 jaar oude flyer C 8.1 Next Generation met totaal 5.700 km op teller.
Hoewel een nog 3/4 volle accu toch geen voeding naar de motor dus 30 km zonder ondersteuning terug naar huis moeten fietsen want ook met ANWB- fietspas kon oorzaak niet opgelost worden.
Ook fietsenzaak waar gekocht kon alleen een nieuwe accu 540 wh aanbieden voor € 939. Op internet bij ReplaceDirect een iets goedkopere maar niet geschikt voor Next Generation fiets en uiteindelijk een nieuwe 432 Wh accu gevonden bij Fietsaccuwinkel voor € 749
Toch blijft het vreemd dat je voor een fiets van € 3.499 na 5 jaar weer een investering moet doen van € 749 ( Is € 0,75 per km!)
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 okt 2019 20:18
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Het is een plaag in e-bike land. Alle merken hebben hun eigen accu"s.
Wielmaten,framehoogtes e.d. Alles is gestandaardiseerd behalve die Accu"s.
Dit komt zelfs in de autowereld niet voor.
Het wordt tijd dat een of andere consumenten organisatie
hier iets mee doet.
Het zou voor de consument prettig zijn dat er standaard batterijen komen
voor e-bike"s.
Dit zou er ook voor zorgen,dat er concurentie komt in die belachelijk hoge
prijzen welke er thans voor een nieuwe accu gevraagd wordt !!
Wielmaten,framehoogtes e.d. Alles is gestandaardiseerd behalve die Accu"s.
Dit komt zelfs in de autowereld niet voor.
Het wordt tijd dat een of andere consumenten organisatie
hier iets mee doet.
Het zou voor de consument prettig zijn dat er standaard batterijen komen
voor e-bike"s.
Dit zou er ook voor zorgen,dat er concurentie komt in die belachelijk hoge
prijzen welke er thans voor een nieuwe accu gevraagd wordt !!
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Licht eraan in welk jaar je bent blijven hangen......Dit komt zelfs in de autowereld niet voor.
Welkom in de wereld van Hybride en volledige stekkerauto's. Helemaal niets past meer op elkaar, maar heel weinig bedrijven zijn in staat om deze auto's goed te repareren en als ze dat al kunnen zijn onderdelen niet leverbaar maar enkel als geheel leverbaar.
Als je E bikes en hun relatief eenvoudige accu's al lastig vindt zou ik bij de auto's van de toekomst maar wegblijven want daar is "maatwerk" echt nog wel een stuk erger.
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
De Sparta met Banaan Accu in frame buis voor is zeer moeilijk te repareren!
Dat kost vele uren en een vakman is dan zo duur dat je beter een nieuwe kocht.
Op Youtube kun je filmpje vinden hoe je deze vaak wel kunt repareren en de handige klussers lukt het soms....
Het is bij deze 2x8= 16 cellen voor enkele lege nog redelijk te doen, mits de lege of defecte niet naast de chip zit .
Niet repareerbaar? vaak is het te duur en vele uren nodig maar ik ben niet de enige die het soms lukt, geen 100% garantie dus.
Dat kost vele uren en een vakman is dan zo duur dat je beter een nieuwe kocht.
Op Youtube kun je filmpje vinden hoe je deze vaak wel kunt repareren en de handige klussers lukt het soms....
Het is bij deze 2x8= 16 cellen voor enkele lege nog redelijk te doen, mits de lege of defecte niet naast de chip zit .
Niet repareerbaar? vaak is het te duur en vele uren nodig maar ik ben niet de enige die het soms lukt, geen 100% garantie dus.
Re: Coulanceregeling voor defecte accu van e-bike van Sparta
Fietsaccuwinkel had mijn accu op voorraad en is door Trunkrs voor ca € 8,50 binnen 24 h geleverd.
Ben dan ook uiterst tevreden over beide zaken die alles goed op een rijtje hebben.
Gefeliciteerd mensen ga zo door want de volgende accu koop ik met zekerheid bij jullie!!!!!
Ben dan ook uiterst tevreden over beide zaken die alles goed op een rijtje hebben.
Gefeliciteerd mensen ga zo door want de volgende accu koop ik met zekerheid bij jullie!!!!!
Komkommertijd
vindt dit leuk