De commissie had, als uitgangspunt voor onderhandeling tussen partijen, een compensatie voorgesteld van 75% van de restschuld. De commissie meende verder dat ook de nadelige gevolgen van zogenoemde overwaarde- en depotconstructies moesten worden opgenomen in een algemene regeling, met een extra compensatie.
De CGA meende toen dat het redelijk was om deze correctie te bepalen op 25%.
Wat was het uitgangspunt voor een schikking van de Commissie Geschillen Aandelenlease?
DSI hanteerde een percentage (15 à 20%) van de aankoopsom van de effecten (de hoofdsom). Dit kortingspercentage hangt samen met de kosten die het afdekken van het risico op een restschuld vermoedelijk met zich mee zou hebben gebracht. Een soort verzekering tegen koersdaling."Aldus [gezien de toemalige jurisprudentie over de zorgplicht] gaat de CGA in het geval van een schikking uit van een scenario waarbij 75% van de restschuld vanafnemers door de aanbieder gecompenseerd wordt. Dit voorstel geldt voor de lopende en regulier beëindigde contracten, alsmede voor de reeds tussentijds beëindigde contracten zonder garantie of amortisatie (aflossing van de lening gedurende de looptijd van het contract). "
Overwaarde- of depotconstructies:
Voor hen stond 75%, en tot 100% vergoeding van de restschuld als extra compensatie wanneer het tot een hogere inleg had geleid.
Langlopende contracten:
Indien er bij langlopende contracten geen restschuldrisico bestond, vielen zij buiten de termen van het CGA-voorstel. Omdat aanbieders bleven blootstaan aan eventuele claims uit deze groep gebaseerd op misleiding en - indien van toepassing – het toestemmmingsvereiste van artikel 1:88 van het Burgerlijk Wetboek. (geen handtekenig echtgenote) zouden zij toch op enigerlei wijze tegemoet gekomen moeten worden met een gematigd rentepercentage.
Bijzondere situaties
a. Gevallen waarin niet voldaan is aan het toestemmingsvereiste:
Bij koop op afbetaling en huurkoop hadden gedupeerden de meeste kansen, " de juridische positie van de zogenaamde ‘eega’s’ [waar de handtekening van ontbrak, waren] kansrijk", hoewel toen nog geen voldoende jurisprudentie en nog niet definitief vastgesteld. Er zou een opslag van 15% moeten gelden. "Dit betekent dat de afnemers aanspraak kunnen maken op compensatie ter hoogte van (75 + 15 =) 90% van hun restschuld."
b. Minderjarige aandelenlease-contractanten:
Volledige compensatie dat leed geen twijfel (inclusief inleg? zal toch wel?)
c. Afnemers die het Dexia Aanbod hebben geaccepteerd:
De grote groep afnemers (ruim 86.000) die in een eerder stadium één van de varianten van het Dexia Aanbod hebben geaccepteerd, hebben bij het accepteren van het Dexia aanbod moeten laten weten af te zien van juridische acties met betrekking tot hun aandelenlease-overeenkomsten. Uit oogpunt van billijkheid, zou ook aandacht dienen te worden besteed aan deze groep., Op grond van de verkenningen
had de CGA Dexia voorgesteld deze afnemers in aanmerking te laten komen voor 50% van het schikkingsvoorstel ten aanzien van de restschuld.
d. Hardheidsclausule
Uit een oogpunt van normale coulance die een aanbieder van financiële producten dient te betrachten, moest zo’n hardheidsregeling het mogelijk maken om afnemers die door niet voorzienbare omstandigheden met een betalingsonmacht kampen individueel maatwerk te bieden, door rekening te houden met hun (huidige) persoonlijke situatie. Ongeacht de vraag of afnemers al dan niet in aanmerking kwamen voor deelname aan een schikking. (dit werkt niet en heeft nu al belachelijke uitslagen opgeleverd)
Overige aspecten:
Alle partijen moesten zich inspannen om deze doeleinden te halen. De (lopende) juridische acties tegen de betrokken aanbieder moesten wel beëindigd worden. Dexia zou onmiddellijk over moeten gaan tot beëindiging van zijn lopende incasso’s op restschulden.
Deze unieke schikkingskans heeft Dexia willens en wetens laten lopen. Hoe moet de eventuele schikking er dan nu uitzien? Dexia wil hierbij nog steeds geen aansprakelijkheid aanvaarden. Zij wil alleen 'meehelpen aan het oplossen van een groot maatschappelijk probleem'. De schikking moet 'aanvaardbaar, fair en betaalbaar' zijn. Alsof het schikkingsvoorstel van de CGA dat niet was, nog afgezien van de extra kosten die aan de gedupeerden opgedrongen is.
Okerene
lees ook de Kabinetsreactie aandelenlease waar wordt ingegaan op Het eindrapport van de Commissie Geschillen Aandelenlease:
http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_IT ... 2X50223X86