Het is allemaal nog eerste golf.
scharrelschipper schreef: ↑26 jul 2020 21:39
ik ben zwaar tegen al die complot denkers,maar ik begin me toch af te vragen of onze "leiders"nog wel van deze wereld zijn.
Met de melding 'geen landelijke mondkapjesplicht', want er zou nog geen overtuigend bewijs zijn, vraag ik mij dit af over het OMT.
Die houding ... het doet mij denken aan een horror-detective, waar het slachtoffer in een ruimte vol bloedspetters wordt gevonden en de rechercheur pas gelooft, dat de moord op die plek is gepleegd, nadat een laboratorium alle sporen heeft onderzocht en vastgesteld heeft dat alle spetters van het slachtoffer zijn. Bonus is dan de bekentenis van de dader, dat hij daar de controle over zichzelf heeft verloren en het slachtoffer op niet-industriële wijze in losse onderdelen heeft verdeeld.
In Oostenrijk is de mondkapjesplicht weer wat uitgebreid, onder andere met het argument, dat mondkapjes een symboolfunctie hebben. Ze hebben er nu een paar maanden ervaring mee en gezien, dat waar mondkapjes worden gedragen, de overige maatregelen ook beter worden opgevolgd (afstand, desinfectie).
De hardnekkigheid, waarmee het OMT zich verschuilt achter ontbrekend bewijs of het woord 'schijnveiligheid', wijst op een eigen bubbel, waarin erg veel signalen van buiten niet doorkomen. Teveel redeneren vanuit een laboratoriumomgeving. De harde bewijzen zijn er - studies uit de tijd van Sars1 en Mers plus alle cijfers uit Europa van dit voorjaar. Je hoeft alleen de genomen maatregelen naast de cijfers te leggen. In Kroatië loopt het aantal nieuwe gevallen al weer terug en dat houdt direct verband met de herinvoering van de mondkapjesplicht in winkels en andere openbare plekken.
Nog meer psychologie van de koude grond:
Er wordt nog weinig gevlogen en nog minder geboekt. Dat blijkt samen te hangen met een verschil tussen wat mensen willen en wat de luchtvaartbranche doet. In een rij met drie stoelen naast elkaar willen mensen, dat de middelste stoel leeg blijft, terwijl de airlines ook die stoel in de verkoop hebben. Dit komt uit een klant-onderzoek van de Duitse reisbranche naar boven.