LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daarom ook die 'sleeplijst'

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
03 aug 2020 12:20
Daarom ook die 'sleeplijst'
Die is vast al doorgestuurd naar het RIVM :D

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Elk land heeft andere voorwaarden!

De meeste hebben kinderen vrijgesteld maar als ik voor de op 22 juni 2020 geboren 3e kleinkind iets passend moet gaan zoeken?

En wat doen we met Vincent van Gogh en andere die oren verloren?

Regels ja, maar ik mag kiezen uit ik krijg weinig lucht winkel maskers met 4 lagen of de zakdoek ,zelf in elkaar genaaide van enkele dunne stof!
Beide blijken overal legaal te zijn!

En die naamgeving: Mondkapje, dat betekend voor Juristen dat de Neus vrij mag blijven?
Een Koningshuis en vele hogere Politici die foute voorbeeld gaven op de TV!

Het is een papieren maatregel en geen eisen aan goed aansluiten met beugeltjes...?
Nu er plaatselijke regels en voorwaarden komen, hoe vind je die en voldoet mijn flut doekje nu wel of niet?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Uit het artikel van Het Laatste Nieuws haal ik alleen, dat de lift heeft gezorgd voor extra besmettingen, maar niet hoe. Minst waarschijnlijk: via de knoppen. Meest waarschijnlijk: besmetting via aerosolen. Deze lift is een dichte ruimte met alleen luchtverversing wanneer de deuren open zijn, waardoor de uitgeademde lucht lang blijft hangen.

Geprobeerd het rapport uit het krantenartikel terug te zoeken, niet gevonden. Als aerosolenbesmetting kende ik het bericht wel, want de combinatie van asymptomatisch besmet zijn èn 71 anderen besmetten hadden velen niet zo verwacht, is op verschillende plekken uitgebreid besproken.
sjohie schreef:
03 aug 2020 11:57
Dit dus, ik heb hier vlakbij 2 mensen afgevoerd zien worden door ambulancepersoneel in maanpakken, en eentje kwam er, meer dood dan levend na 3 weken IC, terug. Die kan kog steeds bijna niks.
[...]
Dat virus is er nog steeds, ondanks wat sommigen willen doen geloven, dus ik houdt me aan de protocollen, ik neem geen risico's, en kies bij twijfel voor veiligheid van mijn dierbaren en mijzelf, en niet voor "het zal wel wat meevallen" en dat soort eigen bedenksels.
Daarom ben ik zo onder de indruk van Aboutaleb, die doet wat je van een goede burgemeester mag verwachten, nl alle mogelijkheden en middelen inzetten om "zijn" burgers te beschermen, ook al zijn er bij sommige dingen, w/o die vermaledijde mondkapjes, wel wat kanttekeningen te plaatsen.
Eens met je.
Bij het herstel valt mij op, dat de eigen instelling behoorlijk verschil maakt. Zijn mensen nog steeds bezig met 'wat is mij overkomen?', dan gaat het herstel een stuk langzamer dan wanneer ze een houding hebt van 'goed, hebben we gehad en hoe komen we nu snel mogelijk terug naar normaal?'
Bij de groep 'het valt wel mee' vraag ik altijd na hoeveel mensen ze persoonlijk kennen, die Covid19 hebben gehad (en het kunnen navertellen). Het antwoord ken jij al, voordat ik het hier typ: nul.

Tja, die vermaledijde mondkapjes...
We hebben een regering, die argumenteert met bescherming van ouderen en andere kwetsbare mensen om alle maatregelen vol te houden.
Nu zijn er mensen, die sinds begin maart (5 maanden) al niet meer buiten zijn geweest, ook zorgafspraken afzeggen, omdat hun gezondheid te wankel is.
Als je de bescherming van de risicogroepen echt serieus meent, dan hoort daar een mondkapjesplicht bij, zodat deze groep weer naar buiten durft, weer dingen zelf kan doen in plaats van achter glas weg te kwijnen.
angel1978 schreef:
03 aug 2020 12:20
Daarom ook die 'sleeplijst'
U vraagt, wij draaien :D
Sleeplijst voor later, ooit, als alles achter de rug is schreef:
  1. Betere communicatie met burgers. => voorbeelden: NS/Dagjesmensen, Mondkapjes/OV, Oproep Rutte aan jongeren, maximum aantal personen in een ruimte of buiten
  2. Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
  3. Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
  4. Te weinig capaciteit, overal, met onmogelijke morele dilemma's als gevolg
  5. Minstens net zoveel standaard Intensieve Zorg-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
  6. Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
  7. Reguliere zorg onbeperkt door laten gaan. Speciale ziekenhuizen voor epidemie-patiënten
  8. Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
  9. Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc. (wanneer andere diensten overbelast raken)
  10. Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
  11. Adviezen WHO echt opvolgen (testen, testen, testen)
  12. Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië
  13. Veel sneller reageren/vergunningen zo snel mogelijk (binnen enkele uren) verlenen (mondkapjes)
  14. Woonzorgcentra dezelfde prioriteit geven als ziekenhuizen
  15. Extra onderzoek naar invloed van externe factoren zoals luchtkwaliteit, omgeving (stad/platteland)
  16. De tweederangs inwoners van het land niet vergeten. Arbeidsmigranten, Asielzoekers.
  17. Adviezen vaker aanpassen aan de actuele situatie.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan “Nu zijn er mensen, die sinds begin maart (5 maanden) al niet meer buiten zijn geweest, ook zorgafspraken afzeggen, omdat hun gezondheid te wankel is.”

Ik woon in een omgeving met veel oudere mensen, heb ook behoorlijk wat mensen boven de 65 jaar in mijn familie- en kennissenkring en ik ken werkelijk niemand die sinds 5 maart niet buiten is geweest. Zelfs in het verzorgingstehuis hier om de hoek gaan de mensen gewoon naar buiten.

Hoeveel mensen kent u persoonlijk die al 5 maanden binnen zitten?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Genoeg. Zelfs meer, dan ik zelf in eerste instantie dacht. Naar keuze lichamelijk beperkt, geestelijk beperkt of beide.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, mijn hele omgeving is zowat oud en krakkemikkig, maar die komen allemaal al lang buiten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een verpleeg huis liet ze naar buiten in afgesloten tuin met hoge hekken... prikkeldraad en camera ontbreekt nog.

Naaste familie heeft beperkte toegang en oude kennissen missen mijn Humor al....

en de Sleeplijst, voeg even punt 18 toe... hoe draag ik een MOND kapje? Neus wel of niet...!
Letterlijk hoeft het dus niet, met Neus vind ik het met Muilkorf betere benaming.. als je toch alles wilde verbeteren!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij de volgende ronde met die lijst gaan ze mee. ;)
Hoe je ze draagt, zoekt iedereen mooi zelf uit. Misschien komen Talpa, RTL en NPO met spotjes hoe wel en niet, zodra er een derde, vierde, vijfde gemeente komt met een verplichting.

Naast meer testen, gaan er nog twee verklaringen rond voor de groei van het aantal besmettingen.
WHO wijst naar jongeren tot 30 jaar. Kan niet helemaal kloppen, want rond de 70% houdt zich aan alle maatregelen en verder hoort het nemen van risico's bij de leeftijdsgroep. Hoe wil je anders ervaring opdoen, als je niet voluit mag leven?
Interessanter is de these, dat Sars-CoV2 iets gemuteerd is, nog besmettelijker, tegelijk minder gevaarlijk is geworden. Dit komt uit wetenschappelijke hoek, is momenteel nog niet volledig bewezen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tot 30 jaar?
Dat is weer een wazige leeftijd grens.

Zoals enkele 14 jarige naar VMBO mogen na 3x zitten blijven zijn er 9 jarige die naar VWO mogen!

Verder is iedereen wettelijk bij 18 jaren volwassen maar als ik hier berichten van bepaalde forum leden lees? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Net als Deskundigen die bedrijfsblindheid hebben en soms simpele dingen niet zien en moeilijk denken....

Zo hoor ik alle Deskundigen en de Regering in zowel Nederland als de Belgen roepen;
Mondkapjes! Dat betekend bij mijn letterlijk Neus vrij laten mag!

Gezichts kapje of duidelijk aangeven is pure noodzaak.
Als 't Koninklijke huis en diverse Presidenten een fout gedragen openbaar laten zien op TV en kranten!
En Politie en diverse Boa's doen hetzelfde......

Hoe moet je dan handhaven?
Mijn Mondkapje dus laat je neus vrij bewijzen maken het voor weigeraars wel makkelijker helaas...
Ik ben voor goed dragen en tenminste wettelijke eisen!
De 3 of 4 lagen vind ik een ramp... maar 1 zakdoek enkele stof tot kapje, prettig dragen maar helpt niets!
Ja, ik moet als oudere wel om veilig te kunnen fietsen en anders lucht tekort heb als ouderen maar veilig?

Mijn uit te wassen zakdoek mag helaas.... maar als je in een winkel werkte kiezen vele die gehele dag dit moeten ook hier vaker voor... net als niet aangedrukt op neus!

en als nu alle mede forum leden mijn verhaal hier serieus nemen, halen we de 500 pagina's sneller als U denkt!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Er wordt weer volop gediscussieerd in de media : standje : " ALERT " .
Meer besmettingen, vooral onder jongeren , mensen houden niet of onvoldoende afstand, volop drukte in de steden , oeverloos gedram over wel/ niet mondkapjes etc.
Het kabinet moet terugkomen en een persconferentie geven etc etc.
Vakantiegangers keren terug en men gaat toch ook echt niet in quarantaine .
Dus....wat nu?
Zijn de mensen dom? Eigenwijs? Gemakzuchtig ? Laconiek?
Ik zag beelden uit Bolivia 🥺 ...daar liggen de lichamen op straat en een mobiel crematorium rijdt rond . Wat een treurigheid, wat een ellende.

witte angora
Berichten: 32061
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, moederslink. Ik maak me via dit topic al langer zorgen over de toename in het aantal besmettingen, en je ziet het gewoon gebeuren. In heel Europa nemen de brandhaarden toe, weliswaar lokaal, maar diverse gebieden hebben inmiddels de code oranje. En ook hier gaat dat komen, je kunt er op wachten. Te beginnen in de grote steden, Amsterdam, Rotterdam, dan op provinciaal/veiligheidsredio niveau. Het ging goed, maar met zijn allen hebben we de waakzaamheid laten verslappen, en nog steeds is er geen tendens de andere kant op.

We zitten nu in begin augustus. Of er in september/oktober/novemberr opnieuw een 'slimme' lockdown komt? Geen idee. En ik wil er ook niet teveel mee bezig zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Frankrijk heeft 1 ramp gebied met extreem hoge cijfers ......
En 2 gebieden met 0 besmette mensen....
Dus Code Rood of Groen?

Elke land die gehele land dicht doet is gestoord... je moet per regio doen en Engelse doen omdat klein deel van Spain fout is gelijk hele land maar op slot, ik vind dat vele doorslaan in maatregelen en daarmee de steun van bevolking verliezen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, en jongeren moeten voluit leven dus risico’s nemen om “ervaringen” op te doen.

Met zo’n mentaliteit schiet het echt niet op.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat moet dan opschieten? Die jeugd heeft toch gewoon gelijk. Er is voor velen niets te doen om het einde van te versnellen, niemand wil daarin meedenken. Dan maar zorgen dat de maatregelen je het minst treffen en proberen gewoon je leven te leiden en niet te lijden. Het zegt al genoeg dat veel experts zich zorgen aan het maken zijn over het geestelijk welzijn van de jeugd, maar ook die van coronapatienten. Want schijnbaar doet het wat met je als je verplicht in quarantaine moet. En ik kan je uit de eerste hand zeggen dat dat echt zo is.

witte angora
Berichten: 32061
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij doet het psychisch iets met degenen die op de IC zijn belandt. Degenen die gezond zijn gebleven hebben er in de meeste gevallen weinig tot geen psychische schade aan opgelopen. Althans, dat is wat ik uit de media haal.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
04 aug 2020 20:09
Zijn de mensen dom? Eigenwijs? Gemakzuchtig ? Laconiek?
Ik merk eerder een tweedeling. Coronavermoeidheid, daarmee zich afsluiten voor alle berichten erover. Coronahysterie, langdurig in paniekstand staan. Hoeveel mensen nu al praten over een tweede golf, terwijl we nog middenin de eerste zitten ...
witte angora schreef:
04 aug 2020 20:43
Het ging goed, maar met zijn allen hebben we de waakzaamheid laten verslappen, en nog steeds is er geen tendens de andere kant op.
Meer besmettingen is een logisch gevolg van minder beperkingen.
Lady1234 schreef:
04 aug 2020 22:04
Ach ja, en jongeren moeten voluit leven dus risico’s nemen om “ervaringen” op te doen. Met zo’n mentaliteit schiet het echt niet op.
Het is iets, dat bij de leeftijd hoort. Levenservaring opdoen en dat gaat niet zonder risico's. Bovendien hebben de meeste jongeren geen eigen huis, contact met leeftijdsgenoten is dan buitenshuis.
Overigens volgt de Universiteit Leipzig de sociale gevolgen van alle maatregelen en ongeveer 70% van de jongeren houdt zich wel aan de maatregelen. Maar ook: online onderwijs werkt niet, want de motivatie wordt snel minder of de scholieren/studenten blijven hangen in de stof, waar ze live verder zouden komen. Verder veel zorgen over een verloren generatie, omdat de sociale vaardigheden achterblijven.

Psychische gevolgen worden vaak onderschat.
Het wordt zo makkelijk gezegd 'twee weken in quarantaine' maar daarvoor moet je mentaal omschakelen naar 'twee weken in retraite'. De meeste mensen hangen twee weken op de bank, vervelen zich te pletter, weten niet waarheen met zichzelf omdat de muren op ze afkomen. Wie toevallig aan Yoga doet of mediteert, zal er beter doorkomen.
Ook de milde variant van Covid19 verandert de geest. De combinatie van koorts en het idee geen lucht te krijgen, zorgt ervoor, dat je lichaam op overlevingsstrategie omschakelt en die toestand wordt direct in je lange termijn geheugen opgeslagen. Onze artsen kenden dit alleen van mensen, die een ongeluk hadden en nog net op tijd in het ziekenhuis zijn beland.
Bij de zware variant, met IC-opname en beademing, laten de gebruikte narcosemiddelen psychische sporen na, omdat deze middelen ook stoffen bevatten, die je eigen lichaam aanmaakt in een paniektoestand. Bij gewone operaties kan het al gebeuren, dat patiënten angstig ontwaken uit de narcose, bij een kunstmatig coma is dit effect veel sterker en langduriger. Lukt het niet om deze stoffen af te bouwen, kan een patiënt ook blijvend instabiel blijven en een diagnose depressief of psychotisch oplopen.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan “Ook de milde variant van Covid19 verandert de geest. De combinatie van koorts en het idee geen lucht te krijgen, zorgt ervoor, dat je lichaam op overlevingsstrategie omschakelt en die toestand wordt direct in je lange termijn geheugen opgeslagen. Onze artsen kenden dit alleen van mensen, die een ongeluk hadden en nog net op tijd in het ziekenhuis zijn beland.”

Dit lijkt mij ietwat overdreven of u bent zelf wat zwaar op de hand. Er zijn toch ook mensen die chronisch ziek zijn, die met een beperking moeten leven etc., zouden die dan ook nu met een trauma zitten?
De menselijke geest kan heel wat hebben hoor, veel mensen zijn toch veerkrachtiger dan ze dachten.

Maar goed, waar ik het wel mee eens ben is dat het voor de eerstejaars studenten straks wel moeilijk wordt. Online of nauwelijks introductiedagen, dan mis je toch wel wat. Ook heb je best wel discipline nodig om het eerste jaar voldoende punten te halen als je praktisch alles online moet doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb begrepen dat er nu toch donderdagavond een persconferentie komt, Rutte en de Jonge komen terug van vakantie.
Ben benieuwd :" het volk heeft behoefte aan leiderschap " :!:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
05 aug 2020 09:51
Er zijn toch ook mensen die chronisch ziek zijn, die met een beperking moeten leven etc., zouden die dan ook nu met een trauma zitten?
Die zullen er vast en zeker zijn.
In andere woorden nog een keer: Bij Covid19 zijn er veel meldingen over een periode van 24 uur met hoge koorts en naar lucht happen en dit verloop verandert wel de blik naar buiten, zeker als je daarvoor kerngezond was.

Persconferentie? Is er iets te melden dan? Als de maatregelen niet veranderen, lijkt mij het weinig zinvol.

Gesloten