mh73 schreef: ↑12 aug 2020 22:51
Griep hebben we dit jaar volgens het RIVM nauwelijks gehad. Iets van 400 doden t.o.v normaal gemiddeld 6000. Dat is toch ook wel bijzonder.
Geen idee waarom je dit bijzonder vind. We hebben de griepprik die veelal effectief is, maar ook helaas in sommige jaren niet effectief blijkt te zijn. Daarnaast hebben de Corona maatregelen (1,5m afstand, hygiene, social distance) natuurlijk ook tegen de griep. Dus echt bijzonder wil ik het niet noemen.
Dat van die doden aan alcohol en roken heb ik al eens eerder naar voren gebracht. Werd niet belangrijk geacht, want niet besmettelijk.
Daar zit natuurlijk ook wel een kern van waarheid in. Roken/drinken is een keus, na die keus kan de verslaving komen maar de eerste slok/trek was een keus.
Dat laatste vind ik wel een goeie. Was eerst de overbelasting van de zorg reden voor maatregelen, nu wil Nederland het beste jongetje van de klas zijn en mag niemand meer ziek worden. Dat er normaal een 900 IC bedden bezet zijn en op dit moment, tijdens de pandemie maar 600, maakt ook niet uit.
Met welke maatregelen willen we dan het beste jongentje zijn? Ik heb non-stop het gevoel dat we juist onze gang gaan. Geen lock-down maar we doen 1,5m maatregel (hoe vel waren Wilders/Baudet hierover wel niet in het begin, Rutte speelde met levens) en nu de mondkapjes, alle landen om ons heen voeren ze in maar wij hebben geen landelijk beleid.
Dat nu maar 600 van de 900 IC bedden bezet zijn snap ik geheel. Een paar maanden geleden neigde er een tekort, enkel door opschalen was deze er niet. Zou we de heer Gommers nog steeds een sympathiek persoon vinden als hij nu de IC bedden maximaal bezet?
Er werd ook al gezegd, door Gommers geloof ik, dat door de lessen getrokken uit golf 1 bij een tweede golf zo'n 30% minder patiënten op de IC terecht zou komen door meer passende medicatie en zorg. Met dus ook minder doden tot gevolg. Maar blijkbaar heeft de regering daar niet zoveel vertrouwen in.
Volgens mij had hij het over 30% minder overlijdens kans op de IC. Maar de heer Gommers maakt zich nog steeds zorgen en verwacht ook een piek, deze verwachten ze echter pas in december/januari. Ze hopen tegen die tijd ook de IC bedden te kunnen ophogen omdat er meer personeel is getraind. Bij de vorige crisis is de reguliere zorg compleet stil komen te liggen, deze verpleegkundige die vrijkwamen gingen werken op de IC.
Ik hoop dat het allemaal binnen de perken blijft, qua ernstig zieken, doden maar ook de financiële consequenties al heb ik een hard hoofd in dat laatste.
Hoop het ook maar dan moeten we wel alert blijven. De economische klap gaat nog komen, maar ook als we in NL geen maatregelen hadden genomen was die er gekomen!