LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Tijdens de lockdown was er aanzienlijk minder verkeer en waren er dus ook aanzienlijk minder ( heftige) verkeersongevallen.

witte angora
Berichten: 32061
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het opvallend dat het aantal verkeersongevallen weliswaar gehalveerd is, maar het aantal verkeersdoden tot half mei min of meer gelijk is gebleven.

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... s-lockdown

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
14 aug 2020 10:26
16again schreef:
14 aug 2020 10:22
Dat zal betekenen dat de reguliere zorg nog niet terug is op de oude aantallen: Minder mensen op operatietafel is minder doorstroom naar de IC
Dat ook denk ik.
Dat denk ik ook, maar dan ben ik het dus niet met je eens dat Gommers hier geen ( indirect ) invloed op heeft.
Die invloed is nu even groot als toen.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
14 aug 2020 07:37
Toevallig van de week had ik het met iemand over de NS. Soms worden er aparte beslissingen genomen. Waaronder dus: in het OV is het lastig anderhalve meter afstand te houden, maar met mondkapjes mag ineens iedereen mee, en ineens kunnen alle zitplaatsen ook weer gebruikt worden. Ik had al het idee dat het vooral een financiële kwestie is: het OV lijdt enorme verliezen door het gebrek aan reizigers. En als overheid kun je moeilijk jaar na jaar die verliezen compenseren om de boel overeind te houden. Nu blijkt dus hoe groot de verliezen zijn:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... heidssteun
Dat is precies wat ze deden tot medio jaren 90, toen het een staatsbedrijf was, en ze niet veel meer deden dan mensen en vracht vervoeren. Dus dat kán wel, er zijn ook Belgische steden waar het complete OV gratis is, vandaag de dag. Echter, nu is het een conglomeraat van veel meer dingen, denk aan commerciële deelnemingen in onroerend goed, buitenlandse deelnemingen in concessies, en zo verder. Dat vertroebelt het eea ook wel wat.

Simpel gezegd is de persoonsvervoertak van de NS het beste te vergelijken met een vliegmaatschappij, ze draaien nl ook op bezetting, en er is een verrassend kleine bandbreedte waarbinnen ze optimaal renderen.

Het 1e bovenliggende probleem is echter eerder praktisch, ze vervoerden pre-corona behoorlijk wat goed betalende forenzen, als die en-masse de auto pakken voor het woon-werkverkeer de komende tijd, als het wat minder gunstig fietsweer wordt, dan wordt de filedruk weer een stuk hoger, met ook veel negatieve effecten, wat "we" ook liever niet zien.

Daarbij is er een 2e, de efficiëntie, als ze permanent het halve aantal stoelen kunnen vullen, zouden de kaartjes 2x zo duur moeten worden, wat voor veel mensen het dan niet meer een financieel aantrekkelijk alternatief maakt, want dat is vaak de hoofdreden voor de keuze, Idem bedrijven die OV kosten voor het woon-werkverkeer volledig vergoedden, die maken dan ook een andere afweging.

Een 3e zijn de studenten, die leunen veel op het OV, oa omdat lang niet overal een (betaalbare) kamer te vinden is voor een studie. Als die straks weer naar school gaan, moet er ook capaciteit zijn.

En een al langer fysiek probleem is, dat je treinen maar X stellen lang kan maken, want perrons langer maken gaat vaak niet, omdat die in volgebouwde binnensteden liggen. Dus ruimere(=langere) treinen met 1,5m afstand tussen klanten, zijn ook geen oplossing.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

angel1978 schreef:
14 aug 2020 10:24
Operatie en ongelukken waren er in de lockdown ook en toch had het effect op de aantallen normale patiënten. Waarom zou dat dan nu anders zijn?
Het aantal vrije IC bedden is dynamisch. Nergens kan ik ergens een bron vinden dat de bezetting nu lager is dan normaal in deze periode.

Wel zijn er gewoon cijfers beschikbaar, zo was in 2018 er sprake van 34,7% (26.788 patiënten) van een geplande IC opname. Het overige zijn niet geplande opnames.

Die 34,7% gemiddeld kun je dus beïnvloeden en een kritieke Corona patiënt zal voor een patiënt gaan die niet kritische is en waar de operatie, waarna een IC opname noodzakelijk (is of kan zijn) worden uitgesteld.

Bij elke geplande operatie waarbij risico's zijn wordt vooraf bepaald of er een IC bed beschikbaar is mochten er complicaties optreden. Als dit bed niet beschikbaar is dan wordt de operatie waar mogelijk uitgesteld.

Los dus of er sprake is van het bewust laag houden van de IC opnames, hiervan kan ik geen enkele onderbouwing vinden, zou het wel begrijpelijk zijn dat je een bepaald % beschikbaar houdt voor de golf die kan komen.

Een IC opname is niet een opname waarbij direct vastgesteld kan worden hoe lang je er ligt. Sommige liggen er 1 dag maar sommige ook 3 maanden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Het stond vorige week in de krant, misschien wel in het lifeblog, dat er normaal 900 en nu 600 bedden bezet zijn. Ik zal even kijken of ik dat bericht nog terug kan vinden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... n-naar-16/

Hier staat zoiets in, al had ik het ergens anders vandaan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kleine aanvulling op de IC-bezetting: veel IC-verpleegkudigen hebben de kans gegrepen om extra weken vrij te krijgen, zo de extra gewerkte uren van eerder dit jaar te compenseren. Minder personeel nu is een aanvullende verklaring voor de lagere bezetting.

*

Het goede nieuws van vandaag vind ik toch de schooldirecteuren, die zelf het initiatief nemen en zich niets meer aantrekken van 'Den Haag / Bilthoven' Ventilatie - in dit topic duikt het woord voor het eerst op 5 april op - en (gedeeltelijke) maskerplicht zijn een begin. Nu nog kleinere klassen of grotere lokalen.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Triest voorbeeld wat angst voor corona met sommige mensen kan doen https://www.ad.nl/den-haag/hamburgerkon ... ~a5b52e8d/

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Triest, precies wat je als ouder niet wilt meemaken. Tegelijk blijft dit een uitzondering of uitzonderlijk geval.

Die angst is wel een serieus probleem, terecht dat de ouders de publiciteit hebben opgezocht. Ik kom het in mijn werk tegen, vaker dan vroeger en het vraagt echt een speciale aanpak om de mensen over die angst heen te praten.

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Deze jonge vrouw had eigenlijk al maanden een goede psycholoog nodig dan had het misschien niet zo vreselijk geëindigd. Maar zelfs als ze dit had gewild, was het door Corona niet eens mogelijk geweest.

witte angora
Berichten: 32061
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
14 aug 2020 21:27
Triest, precies wat je als ouder niet wilt meemaken. Tegelijk blijft dit een uitzondering of uitzonderlijk geval.

Die angst is wel een serieus probleem, terecht dat de ouders de publiciteit hebben opgezocht. Ik kom het in mijn werk tegen, vaker dan vroeger en het vraagt echt een speciale aanpak om de mensen over die angst heen te praten.
Het vraagt vooral veel: luisteren, luisteren, luisteren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

LaToya kwam uit een gezin met een niet Westerse achtergrond.
Hindoestaans? Arubaans? Pakistaans?
Haar zwangerschap zou ook nog wel een rol gespeeld kunnen hebben.
Zij heeft ook lang haar zwangerschap ontkend.
Ook al was zij bang voor Corona, ze hadden een zaak , waar zij tot het laatst toe nog gewoon volop in meewerkte.
Ik kan mij goed voorstellen dat hier andere dingen hebben gespeeld.
Angst voor Corona is het in mijn optiek niet alleen geweest.

Desalniettemin is dit ontzettend verdrietig.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat dacht ik ook toen ik het las.

Wel vind ik dat met name de media nog steeds bezig zijn met angst zaaien, wat bij sommige mensen dus op de zenuwen werkt.

Mijn woonplaats is bijvoorbeeld oranje gekleurd. Vorige week 29 ziektegevallen, 0 opnames, 0 doden. Deze week 23 ziektegevallen, 0 opnames, 0 doden. Dit betreft dan een plaats met 80000 inwoners.

Waarbij, zo las ik gisteren, ziektegevallen eigenlijk alleen positief geteste personen betreffen, waarvan helemaal niet duidelijk is of ze nu corona hebben (je kan het al gehad hebben), of ze besmettelijk zijn en of ze daadwerkelijk ziek gaan worden. Allemaal een beetje vaag, maar de enige andere manier om het vast te stellen is een bloedtest en die is veel bewerkelijker.

En toch zijn dit allemaal zaken die als feiten elke dag in de media genoemd worden. Plus natuurlijk alle horrorziekteverhalen. Een hoop bangmakerij.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
15 aug 2020 09:04
Dat dacht ik ook toen ik het las.

Wel vind ik dat met name de media nog steeds bezig zijn met angst zaaien, wat bij sommige mensen dus op de zenuwen werkt.

Mijn woonplaats is bijvoorbeeld oranje gekleurd. Vorige week 29 ziektegevallen, 0 opnames, 0 doden. Deze week 23 ziektegevallen, 0 opnames, 0 doden. Dit betreft dan een plaats met 80000 inwoners.

Waarbij, zo las ik gisteren, ziektegevallen eigenlijk alleen positief geteste personen betreffen, waarvan helemaal niet duidelijk is of ze nu corona hebben (je kan het al gehad hebben), of ze besmettelijk zijn en of ze daadwerkelijk ziek gaan worden. Allemaal een beetje vaag, maar de enige andere manier om het vast te stellen is een bloedtest en die is veel bewerkelijker.

En toch zijn dit allemaal zaken die als feiten elke dag in de media genoemd worden. Plus natuurlijk alle horrorziekteverhalen. Een hoop bangmakerij.
Maar 28 positieve tests op 100000 inwoners is toch gewoon oranje. Dan kan je er een leuk verhaaltje omheen hangen met als dit en als dat, maar dit is gewoon terecht oranje.

Brahms
Berichten: 3156
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Slim of niet ?
De Stena ferry naar Engeland heeft vannacht zo snel gevaren dat de honderden opvarenden precies voor quarantaine tijd in Engeland waren, en dus niet 14 dagen in quarantaine hoeven. Prima actie van Stena om 3 uur eerder aan te komen, en de eventueel besmette mensen de samenleving in te laten gaan....

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
15 aug 2020 09:56
Maar 28 positieve tests op 100000 inwoners is toch gewoon oranje. Dan kan je er een leuk verhaaltje omheen hangen met als dit en als dat, maar dit is gewoon terecht oranje.

Dat kan best wezen, maar we hebben het over 3 honderdste procent positief getesten (dus niet persé zieken) op alle inwoners. Laten we het wel even in verhouding zien.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
15 aug 2020 10:17
angel1978 schreef:
15 aug 2020 09:56
Maar 28 positieve tests op 100000 inwoners is toch gewoon oranje. Dan kan je er een leuk verhaaltje omheen hangen met als dit en als dat, maar dit is gewoon terecht oranje.

Dat kan best wezen, maar we hebben het over 3 honderdste procent positief getesten (dus niet persé zieken) op alle inwoners. Laten we het wel even in verhouding zien.
Gewoon de hele wereld op groen,want eigenlijk stelt het allemaal niets voor..

Wat je voorstelt is om er nog een stukje onzekerheid bij in te bouwen? Niet alleen positief geteste personen ( een hard getal ) maar ook nog even een inschatting hoeveel er ziek zijn,waar ze zitten in dit proces en een inschatting hoe besmettelijk iemand is.. groen, oranje en rood voor weinig tot erg besmettelijk zoiets?

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Pff dat verhaal doet gewoon pijn om te lezen. Zo zie je maar dat de onduidelijkheid veel met een mens kan doen en daar is maar 1 verantwoordelijke voor en dat is de overheid zelf. Onnodig wordt angst gewekt, maar de grootste angst voor velen is dat de overheid weer nieuwe maatregelen neemt, omdat de meeste er wel klaar mee zijn en liever willen dat het leven weer geleefd kan worden en je zelf niet geleefd wordt.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
15 aug 2020 13:58
Pff dat verhaal doet gewoon pijn om te lezen. Zo zie je maar dat de onduidelijkheid veel met een mens kan doen en daar is maar 1 verantwoordelijke voor en dat is de overheid zelf. Onnodig wordt angst gewekt, maar de grootste angst voor velen is dat de overheid weer nieuwe maatregelen neemt, omdat de meeste er wel klaar mee zijn en liever willen dat het leven weer geleefd kan worden en je zelf niet geleefd wordt.
In mijn ogen wordt hier een heel triest voorval misbruikt ( harde woorden maar zo zie ik dit wel ) om de eigen gevoelens en ideeën over Corona en de overheid in een bepaald daglicht te stellen. Ik vind dat het lijdend voorwerp dat hier zelf niets meer over kan zeggen dat niet heeft verdiend.

Gesloten