LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
22 aug 2020 12:03
[...]Precies, en met schattingen en aannames kun je dus niks. En dat voor een wetenschappelijk instituut? Hoeveel schattingen en aannames zijn er nog meer gemaakt dan? Welke gegevens zijn betrouwbaar en welke niet?

Kan het RIVM niet beter aan de kant worden geschoven en vervangen worden door een instantie die met feiten komt, in plaats van schattingen en aannames die vervolgens met de overheid en het grote publiek worden gedeeld, en waarop velen hun conclusies trekken en/of maatregelen nemen?

Dat zeg ik, in het verleden heb ik statistiek gestudeerd. Weet er weinig meer van. Maar ik weet wel dat je hierop geen beleid kan baseren.
Wonderlijk.
Schattingen en aannames zijn essentieel. Juist voor een wetenschappelijk instituut. Dat heb je als je werkt met modellen. Natuurlijk kan je daar beleid op baseren. Wat moet je anders?

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

fonsflons schreef:
22 aug 2020 13:14
Het is via via gelukt om alvast ingeënt te worden met het Russische vaccin tegen COVID-19 voor diegəne diə bang is dat het niet getest is, ik həв het geproвееяd en kan met een gеняust hart zеббeи dat er бeən efectoski secundarioski и меня зовут Лопес Обрадор, и я коррумпирован и лжец и почему я даю чистые прямые награды.
Handig dat dat vaccin tegelijkertijd ook beschermt tegen de Mexicaanse griep.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hebben we nog kwartjes dan? Of is het nostalgie. Een onbewust verlangen naar een andere tijd die achter ons ligt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wie geboren is voor een dubbeltje wordt nooit een kwartje. Ehhmm...

Wie geboren is met een bankpas zal nooit met een smartphone betalen? Nee dat wordt hem niet.

Interessante discussie voor de huiskamer trouwens... :D

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
24 aug 2020 07:47
*mijn NFC chip is gevallen.
>>
Bij de ING gaat je dat geld kosten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
23 aug 2020 23:54
Hebben we nog kwartjes dan? Of is het nostalgie. Een onbewust verlangen naar een andere tijd die achter ons ligt.
Ik pak altijd halfjes ;)

Maar ik las dus dit en ik kan het er niet meer mee eens zijn.
https://www.ed.nl/binnenland/scherm-oud ... ~a0d5e53d/

Het idee is dat ouderen en anderen die in de risicogroep vallen een soort sociale bubbel creëeren en dat daardoor het normale leven redelijk opgepakt kan worden door mensen die niet daaronder vallen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toch maar gelukkig dat het mama-hotel niet gesloten wordt. 😁

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik hoop dat dat snel genoeg gesloten kan worden. Mijn appartement is volgende maand klaar. Niet dat mijn ouders zich druk maken om corona verder, ze vinden de economische gevolgen een veel groter probleem.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
24 aug 2020 12:43

Het idee is dat ouderen en anderen die in de risicogroep vallen een soort sociale bubbel creëeren en dat daardoor het normale leven redelijk opgepakt kan worden door mensen die niet daaronder vallen.
Ik zat het ook net te lezen. Op zich kan ik het idee wel begrijpen, maar waarom worden in ziekenhuizen dan geen voorzorgsmaatregelen genomen? Dat is toch een plek waar veel ouderen komen, waar je relatief gezien een grotere kans hebt op het oplopen van iets. Je wordt geholpen door verpleegkundigen die geen afstand kunnen houden i.v.m. een onderzoek, maar er worden geen mondkapjes/handschoenen gebruikt. Terwijl juist die verpleegkundigen/assistentes met veel mensen in aanraking komen.
De mondkapjes zijn er toch om anderen te beschermen?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
Dat is de Belgische oplossing, daar geldt al maanden 'blijf in je sociale bubble'. Nu weet ik niet of de ideeën langzaam opraken of dat de leden van het OMT een keer hun neus uit de eigen sociale bubble hebben gestoken. :wink:

Je hebt maatregelen en je hebt maatregelen. De voorbeelden, van politici en hoge ambtenaren, die zich niet aan de eigen maatregelen, worden meer en meer. Toch zitten er een paar opmerkelijke tussen.
Slovenië gooit Kroatië op rood, het hele land, tenslotte heeft Slovenië en reputatie op te houden als het gaat om Kroatië dwars te zitten. Dan mag je als Sloveen er niet meer heen. Een paar uur nadat de woordvoerder van de Sloveense regering dit had toegelicht, is dezelfde man gespot op het Kroatische eiland Krk in zijn vakantiehuis daar. :mrgreen:
Viktor Orban van Hongarije heeft zijn bevolking deze zomer aangeraden de vakantie in eigen land bij het Balatonmeer in plaats van aan de Adriatische Zee door te brengen. Hij is dit weekend gesignaleerd op een zeiljacht, voor de Kroatische Kust, ter hoogte van Split en juist daar zijn momenteel veel en veel te veel actieve gevallen ...

Oostenrijk houdt de grenzen open, maar met tegenzin. Wie uit Zuid-Oost-Europa het land binnenkomt, moet een negatieve test van maximaal 72 uur bij zich hebben en anders is het twee weken ophokplicht, met controle en boetes. Geldt alleen voor Oostenrijkers. Transitverkeer is wel toegestaan.
De ambtenaren in de deelstaat Kärnten hebben zaterdag deze aanwijzing als volleerde apparatsjiks te letterlijk opgevat en iedereen gecontroleerd: kopie paspoort plus formulieren invullen. Gevolg: nog maar 50 auto's per uur door de tol/controle voor de Karawankentunnel, zodat aan de Sloveense kant mensen tot 15 uur moesten wachten. Pas na een alarmmelding van het Rode Kruis en mediaberichten drongen de gevolgen door: bijna een geboorte op het asfalt, verder iedereen uitgedroogd, hongerig en agressief, omdat men niet wist wat er aan de hand was en niets meer te eten of drinken bij zich had.
Lowieze schreef:
24 aug 2020 13:12
Op zich kan ik het idee wel begrijpen, maar waarom worden in ziekenhuizen dan geen voorzorgsmaatregelen genomen?
Die zijn er wel: er is een strikte scheiding tussen Covid19 en overige patiënten. Voor de rest hangt het van het ziekenhuis zelf af. Veel verpleegkundigen willen niet met een mond-neus-kapje, omdat dan het contact minder is.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
24 aug 2020 13:12
Nijogeth schreef:

Ik zat het ook net te lezen. Op zich kan ik het idee wel begrijpen, maar waarom worden in ziekenhuizen dan geen voorzorgsmaatregelen genomen? Dat is toch een plek waar veel ouderen komen, waar je relatief gezien een grotere kans hebt op het oplopen van iets. Je wordt geholpen door verpleegkundigen die geen afstand kunnen houden i.v.m. een onderzoek, maar er worden geen mondkapjes/handschoenen gebruikt. Terwijl juist die verpleegkundigen/assistentes met veel mensen in aanraking komen.
De mondkapjes zijn er toch om anderen te beschermen?
Omdat ze in het ziekenhuis heel goed snappen dat die mondkapjes geen enkele zin hebben en niets doen om een besmetting te voorkomen. Alle voorzorgsmaatregelen die ze al genomen hebben werken vele malen beter (hoeveel uitbraken hebben we al gehad in ziekenhuizen?). Ze worden alleen daar gebruikt waar het ook zin heeft en waar de mensen die ze moeten gebruiken ook daadwerkelijk weten hoe ze gebruikt moeten worden.

Lowieze

angel1978 schreef:
24 aug 2020 13:24

Omdat ze in het ziekenhuis heel goed snappen dat die mondkapjes geen enkele zin hebben en niets doen om een besmetting te voorkomen. Alle voorzorgsmaatregelen die ze al genomen hebben werken vele malen beter (hoeveel uitbraken hebben we al gehad in ziekenhuizen?). Ze worden alleen daar gebruikt waar het ook zin heeft en waar de mensen die ze moeten gebruiken ook daadwerkelijk weten hoe ze gebruikt moeten worden.
Het gaat niet om een uitbraak in ziekenhuizen, maar wat juist kwetsbare mensen aan virussen mee naar huis nemen.
Als die mondkapjes geen enkele zin hebben, waarom worden ze dan nu wel verplicht als je iemand in een verzorgingstehuis bezoekt? En dan weer niet als diezelfde kwetsbare mensen een ziekenhuis bezoeken.
Ik begrijp, wat dat betreft, het beleid van de mondkapjes niet.

angel1978

Het gaat niet om een uitbraak in ziekenhuizen, maar wat juist kwetsbare mensen aan virussen mee naar huis nemen.
Welke virussen zijn dit? En wat is het verschil met het verleden? Of mochten toen de virussen wel gewoon mee naar huis? Waarom is dat nu opeens anders dan?
Volgens mij doet het ziekenhuis juist alles om mensen niet te besmetten en doen ze dat prima. Welke aanwijzing heb je dat dat niet zo is?
Als die mondkapjes geen enkele zin hebben, waarom worden ze dan nu wel verplicht als je iemand in een verzorgingstehuis bezoekt?
Waar is die landelijke plicht?

het beleid is geen mondkapje (op 1 uitzondering na). Lijkt me volkomen helder.

Lowieze

@angel1978
U begrijpt toch ook wel dat ik het in dit geval heb over het coronavirus wat voor kwetsbare mensen dodelijk kan zijn.

In het begin van deze crisis mochten kwetsbare mensen het ziekenhuis niet bezoeken, afspraken werden afgezegd. En dan heb ik het over mensen die met chemo bezig waren, net een transplantatie achter de rug hadden, mensen met longproblemen etc.
Nu, terwijl het virus er nog steeds is, mogen deze mensen wel komen, maar het ziekenhuis heeft, naar mijn mening, geen enkele maatregel genomen. Ik zie dat zelf bij mijn ziekenhuisbezoek.
Daarentegen had mijn tandarts wel een mondkapje op en handschoenen aan. Ook degene die bloed prikte op de prikpost, had dezelfde maatregelen genomen.

En wat de plicht is in het verzorgingstehuis? Je mag niemand bezoeken zonder een mondkapje, je komt de afdeling niet op. Kan best zijn dat het ergens anders niet zo is.
Maar werd er geen schande van gesproken dat er geen mondkapjesplicht in verzorgingstehuizen was?

angel1978

U begrijpt toch ook wel dat ik het in dit geval heb over het coronavirus wat voor kwetsbare mensen dodelijk kan zijn.
@Lowieze, je begrijpt toch hopelijk wel dat het ziekenhuis heel wat mensen heeft gehad en heeft met virussen die voor kwetsbare mensen dodelijk kunnen zijn?
In het begin van deze crisis mochten kwetsbare mensen het ziekenhuis niet bezoeken, afspraken werden afgezegd. En dan heb ik het over mensen die met chemo bezig waren, net een transplantatie achter de rug hadden, mensen met longproblemen etc.
In het begin wist men nog weinig over dit virus en nam het zekere voor het onzekere.. lijkt mij verstandig.
Nu weet men veel meer en worden ziekenhuizen zo ingericht dat het veilig is (nogmaals, zie het feit dat er vooralsnog geen bewijsbare besmetting in een ziekenhuis heeft plaatsgevonden ).
Nu, terwijl het virus er nog steeds is, mogen deze mensen wel komen, maar het ziekenhuis heeft, naar mijn mening, geen enkele maatregel genomen. Ik zie dat zelf bij mijn ziekenhuisbezoek.
HET ziekenhuis? Of je bedoelt het ziekenhuis waar jij komt? Maar zijn daar wel besmettingen geweest dan? Die moeten dan wel de krant gehaald hebben. En je hebt ook personeel gesproken dat over het beleid in het ziekenhuis gaat hierover en dat bevestigd dat zij niets doen?
Daarentegen had mijn tandarts wel een mondkapje op en handschoenen aan.
Dat heeft die van mij al 25 jaar.. Niet om me te beschermen tegen corona, maar om evt. vocht, speeksel en bloedspatten die uit je mond kunnen opspatten tijdens een behandeling niet zelf binnen te krijgen..
Je mag niemand bezoeken zonder een mondkapje, je komt de afdeling niet op. Kan best zijn dat het ergens anders niet zo is.
Dus het is helemaal geen landelijke plicht van verzorgingstehuizen, maar iets dat een directeur van een verpleegtehuis zelf bedacht en ingesteld heeft. Hoezo is dit dan 'beleid' en hoezo strookt dit dan wel / niet met de landelijke richtlijnen en beleid?

Lowieze

@angel1978 wat een gedoe om een reactie te kunnen geven, telkens een foutmelding.

Ik heb het niet over één speciaal ziekenhuis. Ik hoor van diverse mensen dat er in verschillende ziekenhuizen geen speciale maatregelen genomen worden. Alleen van iemand die naar een speciale kliniek was geweest, dat daar wel al het personeel met mondkapjes op liep.
En ik heb het niet gehad over besmettingen binnen het ziekenhuis, wat ik al eerder vertelde, maar dat mensen zeker wel besmet kunnen worden door het daar rondlopende personeel.
Geen idee of daar ooit aandacht aan of onderzoek naar is geweest.
Maar als je je realiseert hoeveel verpleegkundigen besmet zijn geweest, lijkt het me niet onmogelijk dat zij ook patiënten hebben besmet.

Ik heb overigens nergens gezegd dat er een landelijke plicht is van verzorgingstehuizen, ik zei dat er wellicht elders een ander beleid geldt.
Het is heel vreemd dat de ene keer mondkapjes wel nuttig zijn en in het andere geval helemaal niet nodig zijn omdat ze toch niets helpen.

witte angora

Opvallend: vanochtend in het zwembad werd me gevraagd om me vóór het zwemmen even af te spoelen. Iets wat al die tijd niet mocht, want: regels. Maar je mag nu met maximaal 3 personen douchen. Het enige wat nog niet mag is je omkleden voor het zwemmen. En er zijn nog steeds allerlei looproutes.

Het was overigens lekker rustig: 6 personen in 5 banen. De drukte is er echt wel af.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

@ZeerPrivé: de besmettelijkheid is al maanden bekend, ook uit ander onderzoek. Hoe minder symptomen, hoe besmettelijker je bent. De reden: het virus heeft aan het neusslijmvlies genoeg om daar te landen, zich te nestelen en zich uit te breiden, het immuunsysteem heeft snel gereageerd en voorkomt een verdere reis door het lichaam.

@Lowieze: wel of geen mondkapjes in het ziekenhuis of verpleeghuis is een gevolg van de discussie in Nederland hierover. Werken ze nu wel of niet. Als jij ergens komt, waar het personeel mondkapjes draagt, dan is de discussie afgerond en een draagplicht binnen de instelling ingevoerd.

witte angora

Inmiddels is bekend dat een HongKonger voor de 2e keer besmet is geraakt. Wel met een iets andere variant, maar toch. Conclusie is dat het Covid-19 virus zich net zo gedraagt als de gewone verkoudheidsvirussen. Een andere conclusie is dat we dit waarschijnlijk niet meer kwijt gaan raken.

Dan krijg je de vraag: wat nu?

Bron: https://nos.nl/collectie/13824/artikel/ ... astgesteld

angel1978

Jablan schreef:
24 aug 2020 18:22
@ZeerPrivé: de besmettelijkheid is al maanden bekend, ook uit ander onderzoek. Hoe minder symptomen, hoe besmettelijker je bent. De reden: het virus heeft aan het neusslijmvlies genoeg om daar te landen, zich te nestelen en zich uit te breiden, het immuunsysteem heeft snel gereageerd en voorkomt een verdere reis door het lichaam.

@Lowieze: wel of geen mondkapjes in het ziekenhuis of verpleeghuis is een gevolg van de discussie in Nederland hierover. Werken ze nu wel of niet. Als jij ergens komt, waar het personeel mondkapjes draagt, dan is de discussie afgerond en een draagplicht binnen de instelling ingevoerd.
Hier staat eigenlijk bijna alleen maar onzin. Hoe minder symptomen hoe besmettelijker is natuurlijk niet waar en dat het dragen van mondkapjes betekent dat de discussie is afgerond ( alsof er maar één uitkomst mogelijk is ) is natuurlijk ook larie..

Gesloten