LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 6131
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou, dit is erg geruststellend, NOT

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat kinderen en jongeren met milde symptomen van Covid-19 toch veel virusdeeltjes met zich meedragen. Ze merken dus weinig van de besmetting met het coronavirus, maar zijn toch erg besmettelijk. Viroloog Alex Friedrich van het UMC in Groningen maakt zich zorgen.

Volledig artikel https://www.dvhn.nl/groningen/Jongeren- ... 6c4e053%2F

witte angora
Berichten: 32057
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Opvallend: vanochtend in het zwembad werd me gevraagd om me vóór het zwemmen even af te spoelen. Iets wat al die tijd niet mocht, want: regels. Maar je mag nu met maximaal 3 personen douchen. Het enige wat nog niet mag is je omkleden voor het zwemmen. En er zijn nog steeds allerlei looproutes.

Het was overigens lekker rustig: 6 personen in 5 banen. De drukte is er echt wel af.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@ZeerPrivé: de besmettelijkheid is al maanden bekend, ook uit ander onderzoek. Hoe minder symptomen, hoe besmettelijker je bent. De reden: het virus heeft aan het neusslijmvlies genoeg om daar te landen, zich te nestelen en zich uit te breiden, het immuunsysteem heeft snel gereageerd en voorkomt een verdere reis door het lichaam.

@Lowieze: wel of geen mondkapjes in het ziekenhuis of verpleeghuis is een gevolg van de discussie in Nederland hierover. Werken ze nu wel of niet. Als jij ergens komt, waar het personeel mondkapjes draagt, dan is de discussie afgerond en een draagplicht binnen de instelling ingevoerd.

witte angora
Berichten: 32057
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is bekend dat een HongKonger voor de 2e keer besmet is geraakt. Wel met een iets andere variant, maar toch. Conclusie is dat het Covid-19 virus zich net zo gedraagt als de gewone verkoudheidsvirussen. Een andere conclusie is dat we dit waarschijnlijk niet meer kwijt gaan raken.

Dan krijg je de vraag: wat nu?

Bron: https://nos.nl/collectie/13824/artikel/ ... astgesteld

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
24 aug 2020 18:22
@ZeerPrivé: de besmettelijkheid is al maanden bekend, ook uit ander onderzoek. Hoe minder symptomen, hoe besmettelijker je bent. De reden: het virus heeft aan het neusslijmvlies genoeg om daar te landen, zich te nestelen en zich uit te breiden, het immuunsysteem heeft snel gereageerd en voorkomt een verdere reis door het lichaam.

@Lowieze: wel of geen mondkapjes in het ziekenhuis of verpleeghuis is een gevolg van de discussie in Nederland hierover. Werken ze nu wel of niet. Als jij ergens komt, waar het personeel mondkapjes draagt, dan is de discussie afgerond en een draagplicht binnen de instelling ingevoerd.
Hier staat eigenlijk bijna alleen maar onzin. Hoe minder symptomen hoe besmettelijker is natuurlijk niet waar en dat het dragen van mondkapjes betekent dat de discussie is afgerond ( alsof er maar één uitkomst mogelijk is ) is natuurlijk ook larie..

ZeerPrivé
Berichten: 6131
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er is een week of 2 geleden in Nederland een oudere overleden die ook voor de 2e keer besmet was.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben de laatste maanden, helaas, diverse malen in het ziekenhuis geweest voor consulten, onderzoeken en behandelingen, maar ik heb op de poliklinieken en ook op de zaal niemand gezien met een mondkapje. En het is toch een groot ziekenhuis.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
24 aug 2020 18:31
Hier staat eigenlijk bijna alleen maar onzin.
Nop. Feiten, die al maanden bekend zijn.
angel1978 schreef:
24 aug 2020 18:31
Hoe minder symptomen hoe besmettelijker is natuurlijk niet waar
Let mij eens uit waarom mensen op de dag, voordat ze symptomen ontwikkelen, het meest besmettelijk zijn. Deze onzin is boven water gekomen door het bron- en contactonderzoek. Leg mij ook even uit hoe mensen wel besmet kunnen zijn, maar geen symptomen ontwikkelen en toch anderen besmetten.
angel1978 schreef:
24 aug 2020 18:31
en dat het dragen van mondkapjes betekent dat de discussie is afgerond ( alsof er maar één uitkomst mogelijk is ) is natuurlijk ook larie.
Waar het verplicht is, is de knoop doorgehakt, om welke reden dan ook.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
24 aug 2020 18:27
Dan krijg je de vraag: wat nu?
Hopen, dat het virus zo snel muteert, dat het feitelijk onschadelijk wordt. Hopen, dat een eventueel vaccin werkzaam is tegen vrijwel alle verkoudheidsvirussen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Let mij eens uit waarom mensen op de dag, voordat ze symptomen ontwikkelen, het meest besmettelijk zijn. Deze onzin is boven water gekomen door het bron- en contactonderzoek. Leg mij ook even uit hoe mensen wel besmet kunnen zijn, maar geen symptomen ontwikkelen en toch anderen besmetten.
Zelfs al is dit allemaal waar ( zonder onderbouwing ), dan nog volgt daaruit niet dat hoe minder symptomen je hebt, hoe besmettelijker.
Waar het verplicht is, is de knoop doorgehakt, om welke reden dan ook.
Nee daar is een keuze gemaakt, net zoals er op plekken zonder verplichting ook een keuze is gemaakt.
In beide gevallen betekent dit niet per se dat de discussie is afgerond.

Eigenlijk vooral onzin dus.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
24 aug 2020 19:18
Waarom @Angel vind jij mondkapjes maar niks? Over de hele wereld wordt dat wel aangeraden. Of zit je gewoon beetje te jennen?
Ze werken niet en doen precies het tegenovergestelde.
Ik ga het niet allemaal meer herhalen. Als je alles wilt weten lees je maar terug.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Angel: als je onderbouwing wilt, ga je naar YouTube en zoek je op 'Corona Update Drosten'. Een hoorcollege in 50 afleveringen plus een paar extra afleveringen. En anders geef ik je hetzelfde antwoord als jij hierboven geeft: lees terug en ontdek de zin tussen de onzin.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
24 aug 2020 19:41
@Angel: als je onderbouwing wilt, ga je naar YouTube en zoek je op 'Corona Update Drosten'. Een hoorcollege in 50 afleveringen plus een paar extra afleveringen. En anders geef ik je hetzelfde antwoord als jij hierboven geeft: lees terug en ontdek de zin tussen de onzin.
Tja en dat van iemand die verwacht van een nieuwsbericht dat ze meer onderbouwing geven :lol: zoek maar op youtube.. die hebben we inmiddels wel te vaak gezien..,
Los zand is het.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Fijn dat je jezelf laat kennen als iemand, die niet geïnformeerd wil worden en toch een mening heeft. ;-)
Hier ... Playlist met alle afleveringen en zelfs ook een met gebarenspraak. En als je een woord niet begrijpt, dan is er nog Duden om je op weg te helpen.
Of als je Duits niet zo goed is: hier de transcripties en die kun je automatisch laten vertalen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
24 aug 2020 19:55
Fijn dat je jezelf laat kennen als iemand, die niet geïnformeerd wil worden en toch een mening heeft. ;-)
Hier ... Playlist met alle afleveringen en zelfs ook een met gebarenspraak. En als je een woord niet begrijpt, dan is er nog Duden om je op weg te helpen.
Of als je Duits niet zo goed is: hier de transcripties en die kun je automatisch laten vertalen.
Ik heb geen interesse in jouw playlistjes jablan.
Kom gewoon eens met een echte onderbouwing.. of kom gewoon over 3 dagen terug om snel over iets anders te praten, dat deed je eerder ook altijd als het te lastig werd.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
24 aug 2020 19:59
Ik heb geen interesse in jouw playlistjes jablan.
En daarom geef ik er ook de tekstversie bij. :)
Jij vraagt naar een bron, ik geef een betrouwbare bron in 3 formaten en jij reageert met 'geen interesse.' Dan blijft er van jouw mening 'onzin' als reactie op een toelichting van mij weinig over.

In totaal is 4 keer gevraagd waarom jij mondkapjes onzin vindt. Ook daar kom je niet verder dan 'ik vind ze onzin', want dat zeg je met 'Ze werken niet en doen precies het tegenovergestelde'. Van mij mag je, maar ik lees liever een echte reden. Benauwd krijgen, past niet bij mijn haarkleur, paniekaanval bij een vrijwillig muilkorfje, toegegeven, dat zijn niet de sterkste redenen, maar het zijn wel redenen, die worden aangevoerd om geen mondkapje te dragen. Hoe wil jij trouwens weten, dat ze niet werken, als je ze niet gebruikt? Hoe weet jij zeker, dat ze het tegenovergestelde doen?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je reacties zijn al vanaf dag 1 onzin. Nog nooit heb je een gedegen onderbouwing gegeven ( en nee, filmpjes of transcripties daarvan vallen daar niet onder ).

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als we allemaal goedgekeurde medicinale mondkapjes zouden gebruiken volgens de regels, zouden ze zeker helpen.
Ik zie, zelf gefabriceerde mondkapjes, niet goed afgesloten, heel vaak de neus niet bedekt, tijdens hoesten of niezen gaan ze af om wel keurig de elleboog te gebruiken en dan weer op.
Dan is het een schijn veiligheid en creëert eerder besmetting dan dat het voorkomt.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat mondkapjes werken om andere dan de drager te beschermen.

Als ik een mondkapje draag en het virus komt ergens uit, neus of mond, dan zit het mondkapje nog in de weg als een (beetje) filter.
Als iemand besmettelijk is dat doet een mondkapje voor mij niet alles. het beschermd hooguit een deel.
Je kunt namelijk ook besmet raken als het vocht met virus in je ogen komt, waar geen kapje voor zit..

Dus, volgens mij draag je een mondkapje om een ander niet (snel) te besmetten.

witte angora
Berichten: 32057
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Er wordt je wat gevraagd:
Jablan schreef:
24 aug 2020 20:09
Hoe wil jij trouwens weten, dat ze niet werken, als je ze niet gebruikt? Hoe weet jij zeker, dat ze het tegenovergestelde doen?
En dit is je antwoord?
angel1978 schreef:
24 aug 2020 20:19
Je reacties zijn al vanaf dag 1 onzin. Nog nooit heb je een gedegen onderbouwing gegeven ( en nee, filmpjes of transcripties daarvan vallen daar niet onder ).
Geen enkele onderbouwing trouwens... :roll:

Gesloten