Nijogeth schreef: ↑25 aug 2020 22:57
Moneyman schreef: ↑25 aug 2020 22:14
Nijogeth schreef: ↑25 aug 2020 21:48
In mijn ogen is er geen institutioneel racisme meer.
Was het maar waar. Alleen al de Belastingdienst (en vele, vele onderzoeken) bewijzen het tegendeel.
Is dat racisme? Of juist het gebruik van statistieken om het proces (en de pakkans van belastingfraude) te verbeteren? Zo simpel is het namelijk allemaal niet.
Ja, dat is evident racisme. De gerede aanleiding ontbrak namelijk vaak volledig.
Natuurlijk is niet alles racisme. Jouw voorbeeld van de NBA is een mooie (en dat geldt voor heel veel sporten): daarbij is juist uitdrukkelijk sprake van aantoonbare eigenschappen die zorgen dat iemand geselecteerd wordt voor een bepaald team. Simpelweg: als je maar goed genoeg bent, komt je er wel, ongeacht huidskleur. En dat fysieke (eventueel ras-gebonden) eigenschappen er, net als cultuur, achtergrond en opvoeding enz) voor zorgen dat iemand beter in staat is om iets specifieks te doen (of dat nou basketballen, hardlopen, diepzeeduiken of whatever is), is ook geen probleem. Het gaat pas fout als je los van die objectief waarneembare eigenschappen er subjectieve elementen aan toevoegt, zodat enkel het ras, het land van herkomst of de kleur van de huid al bepalend wordt.
En ja, het is lastig. En er is geen harde grens. Ik heb zelf al vaker gezegd dat het gebruik van intuïtie en profilering niet automatisch racisme is, sterker: dat dat soms keihard nodig is.
Uiteindelijk kan je, bottom line, misschien helemaal niet voor een ander bepalen of iets racisme is, maar kan je alleen je eigen handelen en motivatie beoordelen.
En dan ben ik weer terug bij het artikel van Rob.