LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
02 sep 2020 15:38
hebra98 schreef:
02 sep 2020 10:35
Daarom denk ik dat je dit moet zien als uitzondering, niet als regel.
Dat is natuurlijk ook zo, Hebra. Anders zou de omschreven situatie overal om ons heen plaatsvinden. Gelukkig is dat niet het geval.

De reden dat ik dit voorval benoemde, was juist om te benadrukken dat het virus onvoorspelbare effecten kan hebben. Veel meer dan we van andere virussen gewend zijn. En dat is dus, anders dan Jose stelt, geen stemmingmakerij, maar -helaas- de realiteit.
>>
Klopt allemaal, maar je moet toch wel toegeven dat je niet feitelijk weet of deze persoon is overleden aan "alleen" corona.
Ik acht de kans groot dat een meer ernstige achterliggende reden het overlijden heeft veroorzaakt.
En de vermoeidheid kan wellicht een indicatie zijn van een ander onderliggende aandoening?

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

hebra98 schreef:
02 sep 2020 16:13

>>
Klopt allemaal, maar je moet toch wel toegeven dat je niet feitelijk weet of deze persoon is overleden aan "alleen" corona.
Ik acht de kans groot dat een meer ernstige achterliggende reden het overlijden heeft veroorzaakt.
En de vermoeidheid kan wellicht een indicatie zijn van een ander onderliggende aandoening?
Dit is echt spijkers op laag water zoeken. Wilt u het medisch dossier soms inzien?
Wat doet het ertoe waaraan mevrouw precies is overleden, het is gewoon een verschrikkelijk drama.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lowieze schreef:
02 sep 2020 16:18
hebra98 schreef:
02 sep 2020 16:13

>>
Klopt allemaal, maar je moet toch wel toegeven dat je niet feitelijk weet of deze persoon is overleden aan "alleen" corona.
Ik acht de kans groot dat een meer ernstige achterliggende reden het overlijden heeft veroorzaakt.
En de vermoeidheid kan wellicht een indicatie zijn van een ander onderliggende aandoening?
Dit is echt spijkers op laag water zoeken. Wilt u het medisch dossier soms inzien?
Wat doet het ertoe waaraan mevrouw precies is overleden, het is gewoon een verschrikkelijk drama.
>>
Doe toch even normaal.
Ik zeg toch niets anders.. Maar het kan zijn dat dit uitzonderlijke voorbeeld geen 100% Corona voorbeeld is.

Moneyman
Berichten: 31249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
02 sep 2020 16:13
Moneyman schreef:
02 sep 2020 15:38
hebra98 schreef:
02 sep 2020 10:35
Daarom denk ik dat je dit moet zien als uitzondering, niet als regel.
Dat is natuurlijk ook zo, Hebra. Anders zou de omschreven situatie overal om ons heen plaatsvinden. Gelukkig is dat niet het geval.

De reden dat ik dit voorval benoemde, was juist om te benadrukken dat het virus onvoorspelbare effecten kan hebben. Veel meer dan we van andere virussen gewend zijn. En dat is dus, anders dan Jose stelt, geen stemmingmakerij, maar -helaas- de realiteit.
>>
Klopt allemaal, maar je moet toch wel toegeven dat je niet feitelijk weet of deze persoon is overleden aan "alleen" corona.
Ik acht de kans groot dat een meer ernstige achterliggende reden het overlijden heeft veroorzaakt.
En de vermoeidheid kan wellicht een indicatie zijn van een ander onderliggende aandoening?
Welk punt wil je nu eigenlijk maken?

Feit is dat er geen "ernstig achterliggende reden" bekend was en is. Ze had geen bekende kwalen, er zijn ook geen andere kwalen vastgesteld. Hoe hard er naar gezocht is, weet ik niet - maar dat is ook helemaal niet relevant.

Mijn punt was (en dat had ik nota bene nét nog herhaald!) dat het virus onvoorspelbare effecten heeft. Als het Corona-virus een onderliggende ziekte activeert of triggert, ga je nog steeds dood - en dan boeit het verschrikkelijk weinig of dat nou alleen door Corona kwam, of dat Corona "slechts" een onderliggende, al aanwezig issue heeft getriggerd. In beide gevallen overlijdt je als gevolg van het Corona-virus.

Dus hoezo, "je moet toch wel toegeven"...?

kuklos
Berichten: 10160
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

Jose2501 schreef:
01 sep 2020 10:56
Heel triest inderdaad. Maar dat bij testen op corona geen positieve uitslag naar voren komt, ook met minimale klachten lijkt me sterk. We hebben dat gevraagd en antwoord was heel duidelijk. Ook bij minimale klachten is coronavirus terug te vinden. We zien vaak zelfs meer virus dan bij ernstige klachten. Was het antwoord van de arts uit Erasmus.
Nog nooit gehoord van false positives en false negatives? In de geneeskunde kent men dit. Een false positive betekent dat een test aangeeft dat je iets hebt erwijl het niet zo is, en een false negative geeft aan dat je iets niet hebt terwijl je het wel hebt.
Geen enkele test is 100% accuraat. Helaas.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
02 sep 2020 10:43
Jose2501 schreef:
02 sep 2020 09:17
Zo is het maar net. Maar als er een testfout gemaakt is zeg dat dan. Maar niet er een verhaal omheen hangen van als je eenmaal besmet je toch negatief kunt testen.
Maar als iemand die besmet is negatief test is dat toch per definitie een testfout?
Nog een keer, op basis van wat viroloog Christian Drosten in de NDR-Podcasts heeft gemeld.
Je raakt besmet en in eerste instantie nestelt het virus zich in de slijmvliezen van neus en keel. Daarna gaat het op reis door je lichaam. Tegelijk is je immuunsysteem geactiveerd en gaan de T-cellen aan het werk, vooral in de slijmvliezen van neus en keel. Een stap verder verdwijnt het virus daar, maar breidt het zich uit in de buikholte en bloedbaan.
Als je alleen test met de PCR-wattenstaafmethode krijg je eerst geen uitslag, want het virus is net geland en nog niet aantoonbaar aanwezig. Test je later, dat kan een paar uur of een dag later zijn, dan krijg je wel een positieve uitslag, omdat het virus dan overal in het slijmvlies zit en niet aan de wattenstaaf kan ontsnappen. Nog later opnieuw testen, levert weer een negatieve uitslag op, omdat het virus dan uit neus en keel is verdwenen, terwijl het wel dieper in je lichaam aanwezig is.

Dan is er nog een groep patiënten, bij wie het virus neus en keel overslaat, zich direct nestelt in de longen of in de nieren. Ook bij deze groep geeft de PCR-test een negatieve uitslag, simpelweg omdat op de verkeerde plek lichaamsvocht/-sappen worden verzameld.
Moneyman schreef:
02 sep 2020 15:38
Als je een dergelijk drama, waar binnen zeer korte tijd vanuit het niets een kerngezonde moeder van twee kinderen uit het gezin wordt weggerukt, van dichtbij meemaakt, dan is het onbegrijpelijk en onacceptabel dat iemand -zonder enige grond- de situatie in twijfel trekt en daarnaast mijn integriteit ter discussie stelt.
Hier kunnen we elkaar de hand schudden. Deze week is het een half jaar geleden, dat wij tegen die muur om de gezondheidszorg aanliepen, want 6 maanden geleden was de hele medische wereld er nog stellig van overtuigd, dat dit virus geen jongeren treft. Wij weten beter.
Situatie of personen in twijfel trekken, maak ik bij dit onderwerp heel vaak mee. Deels is het een verschil tussen de media-werkelijkheid en het echte leven, deels komt het omdat Covid19 behoorlijk onzichtbaar is, nog steeds te abstract. Met dit soort dingen wordt het plotseling echt en als er dan iets afwijkt van het standaardpatroon, blijf je uitleggen en verklaren, soms ook jezelf verdedigen.

Nog even inhoudelijk en ik quote je maar, want het is een paar pagina's terug.
Moneyman schreef:
01 sep 2020 08:48
Afgelopen week ben ik net weer met m'n neus op de potentiële ernst van dit virus gedrukt. Een kennis van ons, 41, kerngezond, gaat met man en twee kids naar Frankrijk op vakantie. Voelt zich niet lekker, geen koorts, niet hoesten, niet benauwd, maar wel heel moe. Besluit om een paar dagen eerder naar huis te gaan. Gaat thuis naar de dokter: niets te vinden, verkoudheid. Twee dagen later staat ze te douchen, zakt in elkaar, wordt afgevoerd naar het ziekenhuis: een en al stolsels in haar lichaam, dankzij Corona. Weer twee dagen later is ze er niet meer.
Moneyman schreef:
01 sep 2020 09:34
Ja, er was zelfs gelijk getest: negatief... en geen duidelijke symptonen inderdaad. Maar een paar dagen later tóch positief - en gelijk over en uit. Het blijft een virus wat in sommige gevallen toch wel heel raar uit de hoek komt.
Het oordeel 'pech' vind ik veel te kort door de bocht.
- Je niet lekker voelen en alvast naar huis gaan in plaats van ter plekke een arts op te zoeken. Deze week nog nagekeken, Buitenlandse Zaken adviseert om op je verblijfadres naar een dokter te gaan. Wel heel begrijpelijk om eerder naar huis te rijden, dat doen de meeste mensen.
- Huisarts. Ik ben op dit moment kwijt wie het in een ander topic de afgelopen dagen goed samenvatte: huisarts is met handen en voeten gebonden aan protocollen etc. Bovendien hebben de meeste huisartsen in Nederland (behalve in Brabant-Limburg) nauwelijks Covid19-patiënten live gezien en zit het herkennen van de symptomen niet vooraan in het geheugen.
- Het verloop, zoals jij dat beschrijft, is atypisch. Waren je bekenden in Nederland op vakantie gegaan, grote kans dat dit gezin geen afspraak kreeg voor een test van de GGD.
In mijn ogen is het in elk opzicht een gevolg van niet alert genoeg zijn, te veel volgens gewoonte of protocol handelen, te oppervlakkig en te snel oordelen. Ik hoop voor je bekenden, dat ze de komende tijd voldoende steun en hulp krijgen om verder te gaan zonder moeder in het gezin.


Edit: typo's
Laatst gewijzigd door Jablan op 02 sep 2020 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 31249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat je heel aardig de vinger op de zere plek legt, Jablan. Als ze in Nederland waren geweest, en als er tijdig juist gediagnosticeerd was, wellicht was het dan anders gelopen. Maar helaas - het was niet het geval.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik hoop, dat ik tegelijk de angel uit de discussie heb gehaald ;-)

Vandaag een compleet andere discussie op het werk (koffiekanaal): Als er een vaccin komt, zou er dan een vaccinatieplicht komen? Meningen zijn verdeeld. Hoe zijn de meningen hier?

Moneyman
Berichten: 31249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik geloof (en hoop) niet dat die plicht er komt. Lijkt me wettelijk ook onmogelijk.

16again
Berichten: 16408
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Plicht zal niet nodig zijn. Een fors deel zal zich graag willen laten inenten, R getal schiet dan vanzelf flink onder de 1

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is geen vaccinatieplicht in Nederland voor wat voor ziekte dan ook. Dus ik zie dat voor corona ook niet gebeuren.

witte angora
Berichten: 32054
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt mij dat het net zoiets als de griepprik wordt: mensen boven een bepaalde leeftijd en degenen in de risicogroepen kunnen een vaccin halen. Wie weet kan het op termijn zelfs in één keer tegelijkertijd. Net zoals je de voor kinderen een vaccinatie hebt voor Bof, Mazelen en nog wat.

Wil iemand dat vaccin niet? Even goede vrienden, maar de risico's zijn dan voor jezelf. Je kunt niet voor enkele honderden weigeraars opnieuw een hele maatschappij stilleggen.

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die denken dat dat verplicht kan worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat denk ik ook. Dat zal op vrijwillige basis gaan.
Of de lijst van de risicogroepen uit de huisartsenpraktijk wordt er bij gehaald en deze mensen zullen worden opgeroepen, net als bij de jaarlijkse griepprik.
Of ik zo.n vaccinatie van Covid zal laten doen ? Dat weet ik nu nog niet zo 123.
Daar moet ik véél meer over lezen en horen en zien, voordat ik zo.n spuit laat zetten🤔

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik zou eerst willen weten of ik al antilichamen heb en of het dan wel wijsheid is.
Dan wil ik weten of het ook bescherming geeft tegen een her-besmetting.

En ik zal zeker niet vooraan in de rij staan, want ik vertrouw niet echt op de claim dat het wel veilig zal zijn.
Zeker niet als er "haast" is bij de ontwikkeling.

Moneyman
Berichten: 31249
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
02 sep 2020 20:48
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die denken dat dat verplicht kan worden.
Helaas blijken veel mensen dat wél te denken. :?

witte angora
Berichten: 32054
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toevallig staat er op RTL een bericht dat 70% van de Nederlanders zich in zou willen laten enten. Toch is het maar de vraag of dat genoeg is, wordt er gezegd.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nsive-care

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me een beetje erg hoog.

witte angora
Berichten: 32054
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is ook maar de vraag in hoeverre mensen het menen. Natuurlijk willen ze een prik als je het vraagt, maar op het moment dat de uitnodiging in de bus ligt, wordt het vaak toch anders. Geen tijd, te omslachtig, te ver, toch nog twijfels, etcetera etcetera.

J. Deltoer
Berichten: 3376
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
02 sep 2020 22:15
Toevallig staat er op RTL een bericht dat 70% van de Nederlanders zich in zou willen laten enten. Toch is het maar de vraag of dat genoeg is, wordt er gezegd.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... nsive-care
Laat jij je inenten of mag dat niet?

Gesloten