Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Toen ik hier kwam wonen heb ik door het hele huis, behalve de keuken, tapijttegels gelegd. Dat was inderdaad wel mooi, overal hetzelfde. Voor de nieuwe woning, als het al doorgaat, moet ik er toch even over nadenken omdat er een paar ongelukkige maten tussen zitten.

Overigens had ik in 1987 al zeil in de woonkamer liggen. Wit met een houtstructuur. Mijn vader vond het belachelijk, zeil in de woonkamer. Vrienden die daarna kwamen verbaasden zich dat het zeil was. Ze dachten dat het echt hout was.

Helaas, ook al was het dik zeil, was het niet helemaal cat-proof. Maar het heeft er toch wel wat jaartjes gelegen, dat wel.

Ik zit even naar novilon te kijken, dat valt eigenlijk best nog wel mee, inclusief leggen 93 euro, 4 meter breed. Carpetright is stukken duurder.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
04 sep 2020 19:15
Haha, idd katten willen nog wel eens lekker braken.
Het Novilon ligt bij mij door het hele appartement en het lijkt wel laminaat , mooi diep houtkleurig.
Het mooist is toch wel overal hetzelfde.
Perfect gelegd . Was niet echt goedkoop , maar het kan nóg wel minstens 15 jaar mee.
Het is ook niet glad, maar wat gegroefd.
Kom je bij een lokaal mannetje dan mag je het misschien in een paar keer afbetalen?
Hé hebben we soms dezelfde Novilon? Die van mij lijkt ook op hout en inderdaad met groeven er in. Het gaat bij mij geen 15 jaar mee, want ik behandel het met spul wat eigenlijk niet zo goed is voor Novilon. Maar ja, gemak heb ik er wel voor over.

ZeerPrivé

witte angora schreef:
04 sep 2020 19:21
Toen ik hier kwam wonen heb ik door het hele huis, behalve de keuken, tapijttegels gelegd. Dat was inderdaad wel mooi, overal hetzelfde. Voor de nieuwe woning, als het al doorgaat, moet ik er toch even over nadenken omdat er een paar ongelukkige maten tussen zitten.

Overigens had ik in 1987 al zeil in de woonkamer liggen. Wit met een houtstructuur. Mijn vader vond het belachelijk, zeil in de woonkamer. Vrienden die daarna kwamen verbaasden zich dat het zeil was. Ze dachten dat het echt hout was.

Helaas, ook al was het dik zeil, was het niet helemaal cat-proof. Maar het heeft er toch wel wat jaartjes gelegen, dat wel.

Ik zit even naar novilon te kijken, dat valt eigenlijk best nog wel mee, inclusief leggen 93 euro, 4 meter breed. Carpetright is stukken duurder.
Ik zie dat Novilon tegenwoordig Forbo heet? Novilon heb je in verschillende prijsklassen en in heel verschillende soorten, bijv. moderne kleurtjes, houtpatronen enz. Prijzen vallen best mee, zeker omdat het jaren en jaren mooi blijft.

Hier kun je verschillende kwaliteit en soorten zien https://www.forbo.com/flooring/nl-nl/pr ... lon/bhej80

witte angora

Klopt, Zeerprivé, maar in de mail stond toch echt dat ik pas maandag hoef te reageren. In het weekend heeft het ook weinig nut. Het is wel een van de pluspunten voor deze woning: een lekker relaxte wbv. Elders heb ik wel andere dingen meegemaakt.

Reden te meer om die tijd goed te gebruiken en morgen nog een dagje die kant op te gaan, de sfeer proeven, een beetje links en rechts babbelen, omgeving bekijken, voor zover dat lopend lukt. Het is, aangezien de wachtlijsten tegenwoordig oneindig lang zijn, wel een keuze voor een zeer lange tijd.

Ik zal je link zo even bekijken, eerst even eten. Dat is er nog niet van gekomen. En de katten aandacht geven, die zitten de laatste dagen steeds meer te vrijen. Kennelijk voelen ze dat er wat staat te gebeuren, geen idee. Vanmorgen bleven ze ook maar heel kort buiten. Dat heb ik jaren geleden eerder meegemaakt, met ouwe Brammetje, die voelde ook dat ik weg ging, bleef steeds dichter bij huis, en bleef steeds korter buiten. Op zeker moment, we waren er druk mee, ging meneer gewoon op een koffer zitten met een blik van: 'je neemt me wel mee, kerel'. En hij ging mee. :D

ZeerPrivé

Succes morgen met rondstruinen. Misschien heb je nog tijd over om daar even bij Roobol, Carpetright o,i,d, te gaan oriënteren. Ik weet niet of LB het merk Novilon/Forbo verkoopt.

witte angora

In dit topic zie ik een nadenkertje, het laatste bericht geeft wel extra mogelijkheden.

radar-testpanel-f52/novilon-nova-rotzooi-t67404.html

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik weet niet of de vloer van mij NOVA heet, het is Novilon.
En absoluut géén rotzooi.
Zoals ik zei, geen loopsporen o.i.d te zien , niks nada slijtage.
En ik dweil met doodgewone Allesreiniger, zelfs met spul vd Action en zelfs met groene zeep, even ' ouderwets opgeklopt met een garde" :D .
Of je gaat naar een lokale stoffeerder, die hebben de wereld aan keus én vaklui in huis.
Hier werd het gelegd binnen 1 dag. Ze hadden mijn sleutel gekregen en de vlg dag kwam de verhuizing en konden we gelijk inrichten.
Dat is weer een voordeel van zo.n lokaal mannetje . Over de betaling maakten zij zich ook geen zorgen ,
" dat komt wel, mevrouw " :D .

Én niet onbelangrijk : zij meten het op , moeilijke maten of niet , dan komt het goed!

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je 2 m brede stroken wilt laten leggen, dan moet het volgens mij wel over de hele vloer gelijmd worden. Een "zeiltje" wordt in een kleine kamer ook wel los gelegd, met dubbel klevende tape langs de randen. In een grote ruimte kun je volgens mij naden ook niet onzichtbaar wegwerken. Misschien is er nog een woningstoffeerder in de zaal die zijn deskundigenoordeel kan uitspreken.

Houd er ook rekening mee dat de vloer echt vlak moet zijn. Voor een echt mooi resultaat is vaak een dunne egalisatielaag noodzakelijk. Dertig jaar geleden heb ik zo een kwaliteitszeiltje van Forbo laten leggen; een paar jaar terug hoorde ik toevallig dat het er nog steeds prima bij lag.
Overigens is Forbo volgens mij altijd de fabrikant geweest van Novilon.

moederslink

In mijn hele appartement is ook geen naad te zien.
Het is echt fantastisch gelegd.
Het spul klikklakt ook niet met hakjes aan , het is gewoon geluiddempend spul.

Gosewijn is stoffeerder, misschien komt hij nog ' langs ' ?

ZeerPrivé

moederslink schreef:
04 sep 2020 20:01
Ik weet niet of de vloer van mij NOVA heet, het is Novilon.
En absoluut géén rotzooi.
Zoals ik zei, geen loopsporen o.i.d te zien , niks nada slijtage.
En ik dweil met doodgewone Allesreiniger, zelfs met spul vd Action en zelfs met groene zeep, even ' ouderwets opgeklopt met een garde" :D .
Of je gaat naar een lokale stoffeerder, die hebben de wereld aan keus én vaklui in huis.
Hier werd het gelegd binnen 1 dag. Ze hadden mijn sleutel gekregen en de vlg dag kwam de verhuizing en konden we gelijk inrichten.
Dat is weer een voordeel van zo.n lokaal mannetje . Over de betaling maakten zij zich ook geen zorgen ,
" dat komt wel, mevrouw " :D .

Én niet onbelangrijk : zij meten het op , moeilijke maten of niet , dan komt het goed!
Novilon is inderdaad zeker geen rotzooi. Nova is gewoon een bepaalde serie naam. Zo is er ook Novilon Viva enz.

Ik gebruik Swiffer Wetjet, ja ik ben lui....https://www.blokker.nl/p/swiffer-wetjet ... it/2123597

ZeerPrivé

Erthanax schreef:
04 sep 2020 20:13
Als je 2 m brede stroken wilt laten leggen, dan moet het volgens mij wel over de hele vloer gelijmd worden. Een "zeiltje" wordt in een kleine kamer ook wel los gelegd, met dubbel klevende tape langs de randen. In een grote ruimte kun je volgens mij naden ook niet onzichtbaar wegwerken. Misschien is er nog een woningstoffeerder in de zaal die zijn deskundigenoordeel kan uitspreken.

Houd er ook rekening mee dat de vloer echt vlak moet zijn. Voor een echt mooi resultaat is vaak een dunne egalisatielaag noodzakelijk. Dertig jaar geleden heb ik zo een kwaliteitszeiltje van Forbo laten leggen; een paar jaar terug hoorde ik toevallig dat het er nog steeds prima bij lag.
Overigens is Forbo volgens mij altijd de fabrikant geweest van Novilon.

Novilon hoeft tot 4 meter breed niet gelijmd te worden. Veel te veel gedoe om later dat lijm te verwijderen. Ligt bij mij al jaren los, ook in mijn vorige appartement. Als de betonvloer goed is afgewerkt, is zelfs egaliseren niet echt nodig. Wel heel, heel goed stofzuigen voordat het gelegd wordt, want iedere korreltje wordt zichtbaar.

Erthanax

ZeerPrivé schreef:
04 sep 2020 20:55
(...) Wel heel, heel goed stofzuigen voordat het gelegd wordt, want iedere korreltje wordt zichtbaar.
Dat dus; elk korreltje en elk hobbeltje in de vloer blijf je zien.
Een rol van vier meter kun je wel los leggen, maar als je 2 m breed gaat leggen, of de rol doorsnijdt zoals genoemd in het bericht dat WA aanhaalde, dan kan het niet los in een veel grotere kamer. Ik zou ook niet op dubbelzijdige tape vertrouwen.

ZeerPrivé

Erthanax schreef:
04 sep 2020 21:48
ZeerPrivé schreef:
04 sep 2020 20:55
(...) Wel heel, heel goed stofzuigen voordat het gelegd wordt, want iedere korreltje wordt zichtbaar.
Dat dus; elk korreltje en elk hobbeltje in de vloer blijf je zien.
Een rol van vier meter kun je wel los leggen, maar als je 2 m breed gaat leggen, of de rol doorsnijdt zoals genoemd in het bericht dat WA aanhaalde, dan kan het niet los in een veel grotere kamer. Ik zou ook niet op dubbelzijdige tape vertrouwen.
Maar je gaat toch geen 2m breed leggen als de woonkamer veel breder is? Hoe krijgen anderen dan hun vloerbedekking in hun flat? Een los korreltje van het één of ander zie je meer dan een kleine ongelijkheid in het beton. Je gaat toch niet op de grond liggen loeren? Er staan meubels in enz.

Het is niet dat ik het oneens ben met je, ik denk meer aan het kostenplaatje. Veel hangt af van de afwerking van de betonvloer.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat dubbelzijdige tape is ook te zien. Geen ramp bij de kanten, maar dat wil je ook niet in het midden.

Gewoon naar boven dragen in het trapgat.

moederslink

Mijn vloer is nergens gelijmd. Ligt gewoon los en strak tegen de plinten.
Ze hebben die enorme rol ( len ) naar binnen gesjouwd , 4 meter breed dat Novilon.
Ik zie geen hobbeltjes of korreltjes :D en geen naden . Het is ook vrij dik en behaaglijk aan de voeten, niet koud.
Ik zou er zo wéér voor kiezen.

Erthanax

In het bericht dat WA eerder aanhaalde, schrijft een stoffeerder dat je een rol vinyl van 4m breed niet moet dubbelvouwen als het niet in de lift past. Hij schrijft dat je hem moet doorsnijden en dat je (dwz hij) het dan zonder zichtbare naad kunt leggen. Dat kan een vakman inderdaad wel (afhankelijk van het patroon/motief), maar alleen door te lijmen.
Het probleem van WA is immers ook dat de rol niet in de lift of via de trap kan.

moederslink

Ja. Maar is zo.n rol van 4 m breed niet met 2 man naar boven te sjouwen?

Ik heb in mijn appartement ook wat smallere ruimtes, daar zal het dus vermoedelijk wél gelijmd zijn, bedenk ik nu , echter ik zie geen enkele naad . Echt vakmanschap dus.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die rol kan wel via de trap, Maar niet eenvoudig. Je gaat Novilon natuurlijk niet dubbelvouwen.

witte angora

Lady1234 schreef:
05 sep 2020 00:00
Die rol kan wel via de trap, Maar niet eenvoudig. Je gaat Novilon natuurlijk niet dubbelvouwen.
Maar dat willen ze bij Leen Stakker dus wel. Sterker nog: daar geven ze het op die manier gewoon aan de klant mee die het zelf wil leggen, dan past het makkelijker in de auto.

Intussen zit ik toch te denken aan laminaat van de Ikea. Met ondervloer mee, en inclusief plinten, kom ik op zo'n 15 euro per m2. Dat scheelt me nogal wat.

moederslink

Dat scheelt zeker! Elke stad of stadje of dorp heeft wel vrijwilligers die met name bij bv senioren worden ingezet om te helpen met klussen.
Zo ben ik ook aan wat klussers gekomen. Dat stond toen in zo.n gemeentegids, maar of zo.n gids nog bestaat? Anders de gemeente zelf bellen?
Dan krijg je wellicht iemand die kan helpen met dat laminaat leggen.

Plaats reactie