Laten we wel wezen: Nederland is zo'n beetje het enige land op de wereld, waar die dingen nauwelijks verplicht zijn en de besmettingscijfers zijn er ook naar. Als je voor Amsterdam uitgaat van gemiddeld 300 besmettingen per dag, dan ligt het 7-daags gemiddelde ruim boven de 400 per 100.000 inwoners. Zou Amsterdam buitenland zijn, zou het reisadvies diep zwart moeten zijn. En Amsterdam zit hiermee ver boven het niveau van Madrid, Nice, Marseille, begint aardig in de buurt van Bergamo in februari-maart te komen.Michel-mol schreef: ↑27 sep 2020 23:06Laatste bericht in de krant is dat men nu openlijk begint over het invoeren van de muilkorf op drukke plaatsen... wordt steeds gekker... en zie helaas ook steeds meer mensen die erom vragen.. (daarbij vraag ik me af wat ze dan weerhoud om ze zelf te dragen.. of zitten ze te wachten op een algeheel gebod om die (on) dingen te dragen.
Ik heb ze op vakantie moeten dragen en gezien hoe mensen ermee om gaan.. dat heeft totaal geen zin dan.. (en vraag me ook af hoe het komt dat ook plaatsen waar die muilkorf plicht was.. er toch besmettingshaarden ontstonden)..
Kortom zie er langzaam aan van komen dat het hier ook verplicht wordt in de openbare ruimte.
Dan het gemiauw in de marge over hoge besmettingscijfers op plekken met zo'n plicht. Overal loopt het op, maar in gebied met muilkorfplicht wel een stuk minder dan in gebied zonder. En de meeste besmettingen vinden momenteel in privé-situaties plaats, dus op momenten zonder mond-neusmaskerplicht.
Als je mensen er slordig mee om ziet gaan, dan ligt dat aan slechte voorlichting of het zijn virusontkenners, die meer in de heilzame werking van vitamine C, genezende stenen, pratende planten en knoflook als wondermedicijn geloven. Ik spreek mensen erop aan, als ze er verkeerd mee omgaan (daarom weet ik ook, waar het verkeerde gebruik aan ligt), elders gaat het per bordje: zonder masker geen bediening / geen toegang enz. Werkt perfect.
Klopt, daarvoor is het een pandemie (epidemie). Oorzaak: wie nu besmet raakt, heeft dit voorjaar geen kans gehad om besmet te worden, wegens het verplichte thuisblijven. Het virus is niet weg, die mensen lopen weer los rond en dan wordt het een 'got you'.
Godzijdank is Lubach op Zondag terug: Carnaval (Youtube)