LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
11 okt 2020 21:05
Bij Jong Oranje waren ook een speler en de bondscoach besmet. Geen ziekteverschijnselen, dus volgens het RIVM moeten ze 72 uur in quarantaine.

Wat dat betreft laat de communicatie daarover te wensen, want die quarantaine was toch minimaal een week?
Volgens het RIVM:
“Je moet 72 uur (3 dagen) vanaf de testafname thuis blijven in isolatie, omdat je besmettelijk kunt zijn voor anderen. Ook je huisgenoten moeten thuisblijven, omdat zij misschien door jou besmet zijn geraakt. Zo voorkomen ze dat zij anderen besmetten.
Je mag direct uit isolatie als je tot 72 uur (3 dagen) na de testafname geen klachten hebt gekregen die passen bij COVID-19. De GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst bespreekt met jou wanneer dit is.
Als je binnen de 72 uur (3 dagen) na testafname klachten krijgt, dan blijf je langer in thuisisolatie. Ook moeten jouw huisgenoten dan thuis in quarantaine blijven tot 10 dagen na het laatste risicocontact met u. De GGD vertelt je hier meer over.”

Is inderdaad wel verwarrend.

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

moederslink schreef:
11 okt 2020 20:57
Wanneer idd blijkt dat zij méér de regels aan hun laars lappen , of door overmacht of door onwetendheid of door eigenwijzigheid ( bruiloften/ theehuizen/ vakanties naar het thuisland bv) vind ik daar wel iets van.
Dadelijk heel Nederland weer op slot , door onverlaten . Ik vind het zo stupide allemaal.
Waarom is het toch niet op te brengen en vol te houden om er serieus mee om te blijven gaan?
Waarom doet Nederland het in verhouding zo slecht?
En Rutte maar mopperen en conferenties en adviezen blijven geven.....het schiet écht niet op zo.

Maar Trump is na 3 dagen Coronavrij en helemaal genezen ___ jaja :mrgreen:
Wordt het geen tijd dat we ons realiseren dat onze overheid niet weet waar ze mee bezig zijn?
En dat we dat zelf ook niet meer weten?
En dat we weer normaal gaan doen?
En GEWOON door gaan met ons leven?
En of nederland het echt zo slecht doet?
Veel testen is oplopen van de cijfers,maar zijn de testen wel betrouwbaar?
Kortom;heel veel vraagtekens en weinig zekerheden.
Zeker niet vanuit de overheid zoals regering en rivm.
En het wijzen naar bepaalde bevolkingsgroepen lijkt mij zeer zeker niet verstandig zolang daar geen echte bewijzen voor zijn.
En eigenlijk dan nog niet want dat geeft alleen maar meer ellende.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aanstaande dinsdag worden de maatregelen verder aangescherpt.

"Strengere regels, geen lockdown"

Bron: NOS Teletekst

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De zuiderburen hakken er ook flink in. Vandaag ineens bijna 8000 besmettingen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

GEWOON? En niet weet waar ze mee bezig zijn? Blijkbaar luisteren Nederlanders pas als er op elke straathoek politie staat om de maatregelen en adviezen af te dwingen.

Nijogeth
Berichten: 10537
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
11 okt 2020 22:31
GEWOON? En niet weet waar ze mee bezig zijn? Blijkbaar luisteren Nederlanders pas als er op elke straathoek politie staat om de maatregelen en adviezen af te dwingen.
En als dat gebeurt, komt waarschijnlijk het hele volk in opstand. Tenminste, dat hoop ik. Wij zijn hier toch geen politiestaat. We zijn een land waar we samen zonder overleg ineens maatregelen door de strot krijgen geduwd, zonder enig perspectief dat dit weer normaal gaat worden. Gelukkig hoef ik daar dit weekend mezelf niet druk om te maken, want ik zit gezellig met mijn vrienden in de Ardennen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Bob Schurkjens schreef:
11 okt 2020 21:42
Aanstaande dinsdag worden de maatregelen verder aangescherpt.
"Strengere regels, geen lockdown"
Nee, daar wachten ze nog even een weekje langer mee. Pas als er 10000 besmettingen per dag zijn ?
Slim bezig !

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog maar even afwachten wat er morgen uit de koker komt. Voor volgende week moet ik een busje regelen voor de verhuizing. Misschien dat ik het iets naar voren haal. Het lijkt me niet zo'n strak plan om voor de 21e een busje te huren en de 20e te moeten horen dat je geen kant meer op kan/mag.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ben benieuwd of mijn kinderfeestjes die deze week op de agenda staan, wel door mogen gaan. Zo niet, dan scheelt me dat weer een hoop duiten.

Een lockdown betekent dat de overheid weer een pakket steunmaatregelen moet aanbieden. Ik zie dat zo snel niet gebeuren.

Bij mijn stage zie ik trouwens dat er op school best veel besmettingen zijn, van zowel kinderen als leerkrachten. Er zijn ook veel scholen, van kinderen van medestudenten en van diverse leerkrachten op de hogeschool, gesloten wegens coronauitbraak. Mijn vermoeden is dat jonge kinderen wel degelijk een flinke rol spelen in het aantal besmettingen.

Moneyman
Berichten: 31159
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb nieuws voor je: ook Aboutaleb is net een gewoon mens. Je aan de adviezen en voorschriften houden en voorzichtig zijn is (helaas) natuurlijk geen garantie voor non-besmetting.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Had vorige week vrijdag door uitval wat langer tijd om bij een meneer van 95 te zitten.
Meneer is altijd leraar geweest en streng christelijk.
Hij zegt tegen mij, nu kijk ik tv, zie een groot tekort aan woningen, hoge kosten in de zorg door vergrijzing.
Nu stuurt onze lieve heer ons een oplossing en wringen we ons in allerlei bochten om het te ontlopen.
Had dit niet verwacht, maar zette me wel aan het denken.
Heb zelf jongere familieleden die erg vatbaar zijn, dus ben en blijf zelf erg voorzichtig

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door marnix »

brrr, dalijk weer naar ziekenhuis,
sinds een week nu overal kapjesplicht, deed ik al uit eigen beweging,
maar nu kijkt men niet meer zo raar!

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

sake1987 schreef:
12 okt 2020 12:27
Had vorige week vrijdag door uitval wat langer tijd om bij een meneer van 95 te zitten.
Meneer is altijd leraar geweest en streng christelijk.
Hij zegt tegen mij, nu kijk ik tv, zie een groot tekort aan woningen, hoge kosten in de zorg door vergrijzing.
Nu stuurt onze lieve heer ons een oplossing en wringen we ons in allerlei bochten om het te ontlopen.
Had dit niet verwacht, maar zette me wel aan het denken.
Heb zelf jongere familieleden die erg vatbaar zijn, dus ben en blijf zelf erg voorzichtig
Ik kan me voorstellen dat, als je 95 bent, dit als een oplossing ziet.
Maar er zijn nog genoeg mensen die graag wat langer van het leven willen genieten en daar moeten we ons voor inzetten.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn man las net in het intranet van zijn bedrijf dat deskundigen verwachten dat we na 2024 pas weer kunnen gaan leven zoals voor corona. Leven is één ding, maar ervan genieten...

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
06 okt 2020 20:47
Maar wat zorg betreft is Nederland top.
Ons ideaal: artsen uit Oost-Europa (breder opgeleid dan de collega's uit West-Europa) met de apparatuur uit West-Europa (nieuwer, sneller, fijner voor patiënt en arts). Voor Nederland zou ik graag inzetten op minder grip van de overheid en zorgverzekeraars op wat er feitelijk in de behandel-/spreekkamers gebeurt.
moederslink schreef:
11 okt 2020 20:12
Opvallend genoeg liggen er nu voornamelijk mensen met een niet Westerse achtergrond in de ziekenhuizen op de IC.s in de grote steden , aldus hoofd IC van het VUmc. [...] Begrijpen ze de taal wel?
Nee en omdat de maatregelen in Nederland alleen in het Nederland, Papiamento en Engels worden gecommuniceerd, bereik je grote groepen niet.
Zelf wonen we in een multi-culti-straat en zoals vaker vragen buren ons om te vertalen, als ze meekrijgen, dat er iets aan de hand is.
mh73 schreef:
12 okt 2020 07:05
Mijn vermoeden is dat jonge kinderen wel degelijk een flinke rol spelen in het aantal besmettingen.
Je vermoeden is correct, met elke nieuwe studie komen er nieuwe bewijzen bij.

De discussie of de maatregelen voldoende helpen, speelt overal in Europa. De onvrede over de regionale in plaats van landelijke aanpak ook. Berlijn heeft u een avondklok, inwoners mogen niet meer buiten de deelstaat overnachten, maar wel mogen de forensen uit de omliggende regio's (denk hierbij aan 300 km rond Berlijn) zonder beperkingen de stad in. Dan weet je, dat een maatregel niet zoveel effect zal hebben.
mh73 schreef:
12 okt 2020 13:34
Mijn man las net in het intranet van zijn bedrijf dat deskundigen verwachten dat we na 2024 pas weer kunnen gaan leven zoals voor corona. Leven is één ding, maar ervan genieten...
Het schuift snel op, maar ach, je kunt best genieten, alleen anders dan vroeger. Iets meer onder de staatsradar doen, niet alles online gooien, dan kan er heel veel.

Moneyman
Berichten: 31159
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
12 okt 2020 14:18
En al die mensen die al besmet zijn geweest dan? Ik heb een doktersverklaring maar neem ik niet mee als ik naar mijn werk ga of naar de super.
Wat zou je met een doktersverklaring moeten? Dat je al besmet geweest bent, zegt niets over de vraag of je nu besmet(telijk) bent.

Moneyman
Berichten: 31159
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat denk je dat de waarde van die verklaring is? Dat je geen Corona meer kunt krijgen? Dat is een gevaarlijke aanname.

Het RIVM houdt in haar beleid al rekening met herbesmetting en adviseert degenen die al COVID-19 hebben gehad om exacte dezelfde werkwijze te volgen als degene die nog niet besmet zijn geweest.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
12 okt 2020 14:33
Wat denk je dat de waarde van die verklaring is? Dat je geen Corona meer kunt krijgen? Dat is een gevaarlijke aanname.
Dat is in deze fase een goede aanname. Pas wanneer het virus echt ver is gemuteerd, zeg maar Sars-CoV3 is geworden, dan is er een iets grotere kans om opnieuw besmet te raken.

De tot nu toe bekende gevallen van een tweede besmettingen worden in wetenschappelijke kring afgewezen. Het is veel waarschijnlijker, dat er niet op de juiste manier is getest, waardoor het leek alsof het virus verdwenen was. Daarom is de volgorde van de testen zo belangrijk: eerst op virus en als iemand besmet, dan op antistoffen testen. Ben je veel later, dan kun je een oude besmetting alleen via de T-cellen aantonen. Zo'n verklaring voorkomt onnodig testen.

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jose2501 schreef:
12 okt 2020 14:50
Moneyman schreef:
12 okt 2020 14:33
Wat denk je dat de waarde van die verklaring is? Dat je geen Corona meer kunt krijgen? Dat is een gevaarlijke aanname.

Het RIVM houdt in haar beleid al rekening met herbesmetting en adviseert degenen die al COVID-19 hebben gehad om exacte dezelfde werkwijze te volgen als degene die nog niet besmet zijn geweest.
Nou @moneyman ik ga toch maar af op wat mijn behandelend artsen mij hebben verteld.
De kans voor ex-coronapatiënten op een nieuwe besmetting is extreem klein volgens zowel mijn huisarts als arts in Erasmus. Ook voor mij. Bij geven van bloedplasma had ik sterke antistoffen.

Het is nog helemaal niet bekend hoe lang de antistoffen actief blijven. Kan dus net zo goed 3 maanden als 6 maanden als een jaar zijn.

Moneyman
Berichten: 31159
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
12 okt 2020 14:47
De tot nu toe bekende gevallen van een tweede besmettingen worden in wetenschappelijke kring afgewezen. Het is veel waarschijnlijker, dat er niet op de juiste manier is getest, waardoor het leek alsof het virus verdwenen was.
Dat was de primaire reactie. Inmiddels is men er ook achter dat herbesmetting gewoon mogelijk is - al komt het gelukkig nog niet heel veel voor.

Gesloten