ZeerPrivé schreef: ↑12 okt 2020 15:03
Het is nog helemaal niet bekend hoe lang de antistoffen actief blijven. Kan dus net zo goed 3 maanden als 6 maanden als een jaar zijn.
Jammer van alle ruis, die rondgaat.
Stap 1: je raakt besmet
Stap 2: je immuunsysteem reageert met het aanmaken van antistoffen
Stap 3: je herstelt, het virus verdwijnt uit je lichaam
Stap 4: er is geen virus meer, de antistoffen worden door je immuunsysteem afgebouwd
Naast deze vier stappen gebeurt er nog iets in je lichaam. De T-geheugencellen worden geactiveerd, er komen nieuwe bij, die heel specifiek de kenmerken van de indringer onthouden, zodat bij een volgende besmetting je natuurlijke afweer niet meer in de war raakt, maar direct op de goede manier de indringer verdrijft. De T-geheugencellen blijven tot aan je laatste adem behouden.
Moneyman schreef: ↑12 okt 2020 15:33
Dat was de primaire reactie. Inmiddels is men er ook achter dat herbesmetting gewoon mogelijk is - al komt het gelukkig nog niet heel veel voor.
Ik heb het over de secundaire reactie. Het nieuws ging sneller rond dan normaal, maar de dossiers van de vier gevallen zijn wereldwijd gedeeld en bij alle vier zijn er te veel onbeantwoorde vragen.
Om het bij de patiënte uit Nederland te houden: er is alleen met een wattenstaaf in keel en neus getest. Het is veel waarschijnlijker, dat de tweede test (die negatief uitviel) of verkeerd is afgenomen - die wattenstaaftest is bijna mishandeling - of op dat moment er heel weinig slijmvlies aanwezig was, zodat het virus niet meer aangetoond kon worden, terwijl het virus ondertussen dieper in het lichaam nog actief was.
Bij de andere drie gevallen spelen er soortgelijke vragen of is er gefundeerde kritiek op het onderzoek en de conclusies.
Jose2501 schreef: ↑12 okt 2020 16:29
En een vaccin? Hoe lang biedt dat dan bescherming?
Dat zal van het type vaccin afhangen. Er zijn twee soorten in ontwikkeling. De ene groep richt zich op de manier, waarop het virus zich aan je lichaamscellen bindt en deze groep biedt bescherming tegen alle virussen, die op die ene specifieke manier je cellen enteren (denk gerust aan een piratenschip). De andere groep richt zich op de binnenkant van Sars-CoV2 en zal ook tegen een reeks mutaties bescherming bieden, omdat de kern niet zo snel muteert als de tentakels van het virus.
Jose2501 schreef: ↑12 okt 2020 18:42
Mijn eerste besmetting was al in april/mei. Zelfs in augustus had ik nog antistoffen en actieve T-cellen voor bloedplasma. Misschien ben ik een uitzondering, maar Ik denk niet dat ik bang moet zijn. Ik had wel echt hoge koorts. Tegen de 40 aan. Misschien speelt dat ook mee. Begin november heb ik nieuwe afspraak in Erasmus. Ga daar het wel vragen. Want nu gedraag ik me alsof ik het niet meer kan krijgen. Maar als het waar is wat jullie schrijven moet ik toch wel oppassen.
Je bent geen uitzondering. De afbouw van de antistoffen verloopt bij iedereen in een ander tempo en juist dat is normaal. Belangrijker voor de toekomst zijn je T-geheugencellen.
Hoe jij je gedraagt, moet je zelf weten. Wij zijn voorzichtig, omdat er nog genoeg andere virussen rondgaan en Covid19 ons een paar stappen achteruit heeft gezet. Niets aan te doen, maar nu een griep of verkoudheid tussendoor vertraagt het herstel en daar zitten we alle drie niet op te wachten. Het is veel prettiger om langzaam aan weer alles te kunnen, nog niet in het oude tempo, maar toch ... herstel gaat beter dan we in april, mei verwacht hadden en die lijn willen we vast houden.