LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Nijogeth schreef:
14 okt 2020 12:40
En het lijkt me dat de meeste coronapatienten een redelijk vergelijkbare behandeling nodig hebben.
Waren het niet de mensen met onderliggende aandoeningen die vooral erg ziek worden van corona? Natuurlijk uitzonderingen daargelaten. En dan het meestgebruikte argument voor het bagatelliseren van de meeste maatregelen, die mensen hadden al iets onder de leden en zouden met een griepje ook op de ic belanden of overlijden. Dan lijkt het mij allerminst wenselijk dat je hier mensen een afdeling opstuurt die even een cursusje "hoe behandel ik corona" hebben doorlopen, maar vervolgens eigenlijk een gevaar voor de patienten zijn. Risico's met corona zijn voor iemand met bijvoorbeeld trombose heel anders dan voor iemand die nierproblemen heeft, of hartproblemen. Het niet bekend zijn met de behandeling van deze overige aandoeningen en uitsluitend focussen op corona zou juist weer meer risico's met zich meebrengen, omdat eventuele wisselwerking met andere aandoeningen of medicatie niet herkend of juist behandeld wordt. Dat los je niet op door er een paar experts bij te laten lopen.

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tja dat geeft dan wat mij betreft exact aan waar het aan schort. Je hebt echt geen idee.

kuklos
Berichten: 10133
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

Jose2501 schreef:
14 okt 2020 13:15
Dus eigenlijk leg ik je niets in de mond en zeg je dit precies.

Maak jij die keus nu eens dan:

Er komt een patiënt binnen de op 1e hulp die dringend zuurstof nodig heeft en een bed en goede zorg en je hebt een operatie gepland staan.. maar je hebt maar 1 stel artsen die je op dat moment kan inzetten. Wie gaat er voor volgens jou?
Ik zou de inspectie inlichten dat dit ziekenhuis onverantwoord bezig is.

Wat een onzinnige vraag.
[/quote]

Waarom is dit een onzinnige vraag, dan wel waarom is dit ziekenhuis onverantwoord bezig?

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
14 okt 2020 13:11
....lijkt het mij allerminst wenselijk dat je hier mensen een afdeling opstuurt die even een cursusje "hoe behandel ik corona" hebben doorlopen, maar vervolgens eigenlijk een gevaar voor de patienten zijn. Risico's met corona zijn voor iemand met bijvoorbeeld trombose heel anders dan voor iemand die nierproblemen heeft, of hartproblemen. Het niet bekend zijn met de behandeling van deze overige aandoeningen en uitsluitend focussen op corona zou juist weer meer risico's met zich meebrengen, omdat eventuele wisselwerking met andere aandoeningen of medicatie niet herkend of juist behandeld wordt. Dat los je niet op door er een paar experts bij te laten lopen.
Vanaf de andere kant belicht: doordat er mensen met een spoedcursusje helpen, hebben de experts juist meer tijd om die moeilijke gevallen te behandelen.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Even een idee opgooien, waarom niet een groot Militair centraal gelegen ziekenhuis compleet inrichten als Corona ziekenhuis.
Alle Corona patiënten hierheen. Militair personeel inzetten (en wat we kunnen missen in de reguliere zorg)
Dan kan de rest van de ziekenhuizen reguliere zorg blijven geven.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

sake1987 schreef:
14 okt 2020 13:41
Even een idee opgooien, waarom niet een groot Militair centraal gelegen ziekenhuis compleet inrichten als Corona ziekenhuis.
Alle Corona patiënten hierheen. Militair personeel inzetten (en wat we kunnen missen in de reguliere zorg)
Dan kan de rest van de ziekenhuizen reguliere zorg blijven geven.
Het CMH in Utrecht? Ik denk niet dat daar genoeg IC-bedden zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

sake1987 schreef:
14 okt 2020 13:41
Even een idee opgooien, waarom niet een groot Militair centraal gelegen ziekenhuis compleet inrichten als Corona ziekenhuis.
Alle Corona patiënten hierheen. Militair personeel inzetten (en wat we kunnen missen in de reguliere zorg)
Dan kan de rest van de ziekenhuizen reguliere zorg blijven geven.

Dat idee is hier al vaker voorbij gekomen o.a. geopperd door @moederslink. En het personeel daar dan ook allemaal blijven slapen zolang Corona duurt? Of na een lange dienst maar even terug naar Zuid-Limburg of Groningen rijden? En handig ook voor familiebezoek.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 14 okt 2020 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoeveel intensive care verpleegkundigen heeft het leger in dienst?

angel1978
Berichten: 11251
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het CMH werkt nauw samen met het ernaast gelegen Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht). Het CMH legt de nadruk op poliklinische activiteiten, dagbehandeling en kortdurende opnames. Voor complexere zorg, zoals de hartbewaking, de intensive care, high en medium care en spoedeisende hulp gaan patiënten naar het UMC Utrecht.
En als je zorgmedewerkers gaat verplaatsen schiet je er niets mee op.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat idee had ik ook al eerder geopperd: de bovenste verdieping van het ziekenhuis in Lelystad. Nog nooit gebruikt, enkel voor een of andere medische tv-serie. Een hele verdieping voor Corona. Dicht bij het station, er rijdt een trein vanaf Almere en een vanaf Zwolle, en vanaf Harderwijk is het met de bus ook prima te bereiken. Centraal in het land - wat wil je nog meer?

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
14 okt 2020 13:56

Dat idee is hier al vaker voorbij gekomen o.a. geopperd door @moederslink. En het personeel daar dan ook allemaal blijven slapen zolang Corona duurt? Of na een lange dienst maar even terug naar Zuid-Limburg of Groningen rijden? En handig ook voor familiebezoek.
Voor familiebezoek zou het inderdaad niet handig zijn.
Voor het personeel dat daar werkzaam is, maakt het in principe niks uit wie ze verplegen, of dat nou militairen zijn of burgers. Het personeel in een burgerziekenhuis draait ook gewoon zijn diensten om daarna naar huis te gaan.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
14 okt 2020 11:16
@sohie Russische roulette toepassen bij mensen en kans op corona kan niet. Want de kansen zijn niet voor iedereen gelijk. Je zou zelfs redelijk nauwkeurig kunnen voorspellen wie uiteindelijk als eerste het nekschot krijgt.
Heeft met leeftijd en lichamelijke conditie te maken op moment dat je meedoet.
Nee dus, je kan wel kansen berekenen, obv leeftijd en onderliggende aandoeningen, maar ook volstrekt gezonde jongelui krijgen het. Dát zit allemaal in die 0,3% mortaliteit voor de gehele populatie.

Als ik die zaal vol zet met 80+ers en alle onderliggende aandoeningen, dan blijf ik schieten achter die gordijnen, en kan ik beter een vrachtwagen van de Rendac laten komen, ipv een stoet lijkwagens. Als ik er allemaal net 18 jaar geworden jongvolwassenen in zet, ben ik 3 zittingen verder, voordat ik er eens eentje af kan knallen in de coulissen.

Op onze hele populatie is het 0,3%, oftewel ~1:258.

Nijogeth
Berichten: 10535
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sake1987 schreef:
14 okt 2020 13:41
Even een idee opgooien, waarom niet een groot Militair centraal gelegen ziekenhuis compleet inrichten als Corona ziekenhuis.
Alle Corona patiënten hierheen. Militair personeel inzetten (en wat we kunnen missen in de reguliere zorg)
Dan kan de rest van de ziekenhuizen reguliere zorg blijven geven.
Dat is wel een beetje het idee dat ik heb, alleen dan meer regionaal, zodat je toch minder vervoer van coronapatienten gaat krijgen. En dan kun je dus mensen een cursusje geven om mee te draaien en de makkelijke klusjes op te knappen, terwijl de ervaren mensen vooral toezicht houden en de moeilijkere klusjes doen.

P.s. klusjes klinkt inderdaad een beetje lomp, nu ik het zelf zie.

Lowieze
Berichten: 6871
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
14 okt 2020 15:02
Dat is wel een beetje het idee dat ik heb, alleen dan meer regionaal, zodat je toch minder vervoer van coronapatienten gaat krijgen. En dan kun je dus mensen een cursusje geven om mee te draaien en de makkelijke klusjes op te knappen, terwijl de ervaren mensen vooral toezicht houden en de moeilijkere klusjes doen.

P.s. klusjes klinkt inderdaad een beetje lomp, nu ik het zelf zie.
Haha, inderdaad.
Maar wat voor “klusjes” bedoelt u dan? Ik kan me daar namelijk niks bij voorstellen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, dan is het toch heel simpel? Met de sluiting nu van de horeca zullen er heel veel mensen op straat komen te staan.

Geef ze een cursusje en ze kunnen allemaal “klusjes” doen in het ziekenhuis. Oftewel corona patiënten verzorgen.

Een win-win situatie. Ook geen wwuitkeringen meer nodig.😳

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Cursus kots, pies en sh*t opruimen, is wel te leren in een weekje, denk ik.

petervanaard
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2020 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door petervanaard »

Jose2501 schreef:
14 okt 2020 15:44
'Klusjes' als temperatuur opmeten. Eten geven. Wassen. Maar dan houdt het wel op denk ik.
Ik denk niet dat er veel patiënten worden opgenomen die weinig zorg nodig hebben. Die blijven gewoon thuis denk ik.

Slecht plan dus.
Daar heb je een goed punt, alle mensen verdienen goede zorg of je nou Corona hebt of een andere ziekte. En als het allemaal wel meevalt wat je hebt blijf je nu echt wel thuis hoor!

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Heeft iemand hier ervaring met een IC? Ik wel. Drie en een halve maand. Heel veel zorg bestaat uit basale dingen. Bedden verschonen en wassen van patiënten. Sondevoeding op de sonde aansluiten. De zakken van de plaskatheters wisselen en wegen. En niet iedereen op een IC ligt aan de beademing. De arts komt één, twee keer per dag langs en extra in geval van nood.
Destijds hebben wij binnen een paar sessies geleerd om een sonde in te brengen bij een baby en sondevoeding te geven. Dik een jaar gedaan. Zou het nog wel kunnen denk ik. Er zijn ook veel ouders van ernstig gehandicapte kinderen die trachea canules kunnen uitzuigen, hun kind 's nachts aan de zuurstof of dialyse leggen. Dat is echt geen hogere wiskunde hoor. Ik ben het dan ook zeker met Nijogeth eens dat er in die periode dan weliswaar geen blik IC verpleegkundigen opengetrokken kon worden, maar dat er wel degelijk ondersteunend personeel opgeleid had kunnen worden ter versterking en ontlasting van het ziekenhuispersoneel.

ZeerPrivé
Berichten: 6052
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ja, ik heb ervaring met de IC en inderdaad bestaat ook de op IC uit basale dingen. Maar je denkt toch niet dat verpleegkundig personeel hiervoor wordt ingezet op 'hoogtijdagen'? Oftewel, die mensen zijn er al.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lowieze schreef:
14 okt 2020 13:54
sake1987 schreef:
14 okt 2020 13:41
Even een idee opgooien, waarom niet een groot Militair centraal gelegen ziekenhuis compleet inrichten als Corona ziekenhuis.
Alle Corona patiënten hierheen. Militair personeel inzetten (en wat we kunnen missen in de reguliere zorg)
Dan kan de rest van de ziekenhuizen reguliere zorg blijven geven.
Het CMH in Utrecht? Ik denk niet dat daar genoeg IC-bedden zijn.
Kan je creëren

Gesloten