ZeerPrivé schreef: ↑21 okt 2020 15:46
De niet medische mondkapjes beschermen de drager er van 0,0%. Dat wordt al minstens een half jaar vermeld in alle media (ook in dit topic al meerdere keren) die je maar kunt bedenken.
Dit is aan het kantelen. Er zijn gevallen uit Oostenrijk bekend, waarin de drager van een alledaags mondkapje niet besmet werd, ondanks geruime tijd vrijwel direct contact met een Covid19-patïent. Zelfde berichten komen uit Azië. Het lijkt er steeds meer op, dat zelfs een simpele lap voor mond en neus bescherming in beide richtingen biedt.
berndv schreef: ↑21 okt 2020 16:13
Het probleem zit hem in de ziekenhuizen die mogelijk lamgelegd worden doordat ze overstelpt gaan worden met coronapatienten. En dan ligt de nadruk nog niet eens zo zeer om de oudere mensen, bot gezegd leggen die geen al te grote druk op de zorg, die verblijven er namelijk relatief kort, tenzij ze het virus overleven. Het probleem zit hem in de generatie die het virus lichamelijk gezien wel kunnen bevechten, maar daardoor wel afhankelijk zijn van intensieve zorg.
Het gaat niet om het aantal vrije bedden, maar om de beschikbaarheid van personeel. Dat legt de overige zorg nu al lam.
hebra98 schreef: ↑21 okt 2020 16:15
Moeten we ook niet het aantal besmettingen loslaten als indicator van het probleem?
Als je de absolute aantallen bedoelt, ja. Veel beter is het percentage positief getest. Als dat boven de 5% uitkomt, blijft het virus vrij rondwaren en dit baseer ik op de cijfers uit Midden- en Oost-Europa.
gosewijn schreef: ↑21 okt 2020 18:04
Weet je trouwens al dat corona ook in lichte vorm je hersens aantasten ,volgens amerikaanse onderzoekers.
Van de patiënten uit dit voorjaar, die op de IC zijn beland en overleden, is bij een aantal autopsie gepleegd en daar is ontdekt, dat het virus ook in de hersenen aangetoond kan worden of sporen nalaat. Dat is niet zo bijzonder, want alle zwaardere ziektes laten hun sporen in het brein na. Is het niet de ziekte zelf, dan de medicatie.
Emoties hebben overigens veel meer effect op de werking van die grijze massa onder het schedeldak. De GGZ leeft ervan.
hebra98 schreef: ↑21 okt 2020 18:38
Wellicht is het standpunt niet helemaal helder. De lockdown kan ook slachtoffers claimen die niet direct corona gerelateerd zijn. Maar als gevolg van. Dan bescherm je de één terwijl een ander er onderdoor gaat (zonder ziek van corona te zijn geweest.) Of begrijp ik de discussie verkeerd?
Wat mij betreft, vat je het goed samen.
reggie2 schreef: ↑21 okt 2020 18:40
De reguliere zorg moet ook doorgaan, maar nogmaals.....leven van mensen vind ik belangrijker dan de economie.
Kleine tip: stem de volgende keer op een partij, die grotere plannen met de zorg in Nederland heeft dan alleen nieuwe apparatuur en meer bureaucratie.
Al lezend merk ik, dat ik ergens in het midden hang. Economie is belangrijk; alle geleende miljarden moeten wel terugbetaald worden en wat is de euro nog waard, als de geldpers onbeperkt aanstaat? Reguliere zorg is voor mij iets minder belangrijk. De problemen daar komen nu even iets meer naar boven, maar ook voor maart was het heel lastig om een behandeling te krijgen. De reguliere zorg kan op zich ook doorgaan, wanneer er speciale Covid19-ziekenhuizen zouden zijn, maar ja ... land zonder leiding.
Zijn er hier meer mensen met schoolgaande kinderen? Ben wel benieuwd hoe het op andere scholen momenteel eraan toegaat.