LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eneco eist boetebedrag onterecht terug
Eneco eist boetebedrag onterecht terug
09-2018 zat ik bij energieleverancier A, 09-2019 stapte ik over naar Eneco,
10-2020 ging ik over naar energieleverancier C.
Nu eist Eneco het uitbetaalde boetebedrag terug én geeft daarbij zelf ook nog een boete wegens contractbreuk.
Dit heb ik voorgelegd bij de ACM consumentenautoriteit en die zegt dat sinds zo'n 2 maanden er een wet is dat als je langer dan een jaar klant bij een energieleverancier bent geweest ze dat niet meer terug mogen vorderen. Dan moet je dat zien als n cadeautje. En ik ben hier langer dan strict n jaar klant geweest.
Dit heb ik doorgestuurd aan eneco maar die willen daar niet aan.
Wat te doen, hoe kan ik mijn recht én geld hierin halen?
10-2020 ging ik over naar energieleverancier C.
Nu eist Eneco het uitbetaalde boetebedrag terug én geeft daarbij zelf ook nog een boete wegens contractbreuk.
Dit heb ik voorgelegd bij de ACM consumentenautoriteit en die zegt dat sinds zo'n 2 maanden er een wet is dat als je langer dan een jaar klant bij een energieleverancier bent geweest ze dat niet meer terug mogen vorderen. Dan moet je dat zien als n cadeautje. En ik ben hier langer dan strict n jaar klant geweest.
Dit heb ik doorgestuurd aan eneco maar die willen daar niet aan.
Wat te doen, hoe kan ik mijn recht én geld hierin halen?
- 16again
Beste antwoord
Gekozen door Wieskeb79
Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug
Mooi dat het in het contract staat.ineke.petersen schreef: ↑02 nov 2020 13:35Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar Eneco met een drie-jarig contract en in de voorwaarden staat duidelijk vermeld dat als je binnen die drie jaar weggaat je het boetebedrag dat zij voor je hebben betaald bij je vorige leverancier moet terug betalen plus de boete die Eneco oplegt voor het verbreken van je contract.
Maar de vraag is: mogen ze dat in het contract zetten, kun je eraan gehouden worden?
En dan is wat mij betreft de regelgeving omtrent terugbetaling van welkomst cadeaus duidelijk. Dit mag niet. (na het 1e jaar)
Als die wet er al is, wat is daarvoor de bron, is deze met terugwerkende kracht, of alleen in nieuwe situaties?
Wat was contractsduur Eneco contract?
hebra98
vindt dit leuk
Dat is veel langer het geval. Je hoeft de oude boete niet te betalen. Je kan die er dus van af trekken. De nieuwe boete moet je wel betalen. Waarom stap je steeds tijdens de periode over?Wieskeb79 schreef: ↑01 nov 2020 00:30Dit heb ik voorgelegd bij de ACM consumentenautoriteit en die zegt dat sinds zo'n 2 maanden er een wet is dat als je langer dan een jaar klant bij een energieleverancier bent geweest ze dat niet meer terug mogen vorderen. Dan moet je dat zien als n cadeautje. En ik ben hier langer dan strict n jaar klant geweest.
Simpel. De oude boete betaal je niet. De nieuwe wel. Als je per automatische incasso betaal dan trek je dw machtiging in en storneer je.
Er is een verschil tussen een welkomstpremie en een boetebedrag wat voor u betaald wordt.
Nee, dat is er niet.
16again
vindt dit leuk
Als die wet er al is, wat is daarvoor de bron, is deze met terugwerkende kracht, of alleen in nieuwe situaties?
[/quote]
De bron is van ACM lijkt me geloofwaardig genoeg
[/quote]
De bron is van ACM lijkt me geloofwaardig genoeg
Simpel. De oude boete betaal je niet. De nieuwe wel. Als je per automatische incasso betaal dan trek je dw machtiging in en storneer je.
[/quote]
Die is al samen met de wel terechte boete geïncasseerd.
En waarom? Wat zou jij doen als er n energieleverancier naar je toekomt met n bonus bij op hun overstappen
[/quote]
Die is al samen met de wel terechte boete geïncasseerd.
En waarom? Wat zou jij doen als er n energieleverancier naar je toekomt met n bonus bij op hun overstappen
Dan gaat u toch simpel naar de geschillencommissie als u denkt dat u gelijk hebt?
Ik heb nog nooit met dat bijltje gehakt, want ik neem een eenjarig contract en dien dat uit. Dus geen boetes.
Ik heb nog nooit met dat bijltje gehakt, want ik neem een eenjarig contract en dien dat uit. Dus geen boetes.
grun
, DeZevendeHenk
, moederslink
, D34M0N
en kuklos
vinden dit leuk
Wat houd je tegen om te storneren en het juiste bedrag over te maken?
Dat doen ze altijd. Het geld dat je van de een krijgt gaat nu naar je oude energieleverancier.
Ik verwacht dat de meeste mensen dan niks doen. Als er een colporteur aan de deur staat of je wordt opgebeld met een aanbieding, dan heb je geen tijd om rustig na te denken en om te controleren of alles wel klopt wat de beste man/vrouw beweert. Dan sta je al met 1-0 achter.
Waarschijnlijk krijg je een betere prijs door zelf het initiatief te nemen en op vergelijkingssites te gaan zoeken, het liefst op meerdere. Overstappen terwijl het contract nog niet afgelopen is, zou ik nooit doen. De welkomstbonus is zelden hoger dan het boetebedrag, dan schiet je er weinig mee op.
helene smid
vindt dit leuk
-
Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar Eneco met een drie-jarig contract en in de voorwaarden staat duidelijk vermeld dat als je binnen die drie jaar weggaat je het boetebedrag dat zij voor je hebben betaald bij je vorige leverancier moet terug betalen plus de boete die Eneco oplegt voor het verbreken van je contract.
Mooi dat het in het contract staat.ineke.petersen schreef: ↑02 nov 2020 13:35Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar Eneco met een drie-jarig contract en in de voorwaarden staat duidelijk vermeld dat als je binnen die drie jaar weggaat je het boetebedrag dat zij voor je hebben betaald bij je vorige leverancier moet terug betalen plus de boete die Eneco oplegt voor het verbreken van je contract.
Maar de vraag is: mogen ze dat in het contract zetten, kun je eraan gehouden worden?
En dan is wat mij betreft de regelgeving omtrent terugbetaling van welkomst cadeaus duidelijk. Dit mag niet. (na het 1e jaar)
Maar dit is toch geen welkomscadeau? Dit is de boete. Een welkomscadeau is iets dat jij krijgt, niet iets wat zij aan een ander betalen. Dit is een soort transfersom zoals bij voetballers betaald wordt. De korting, een geschenk en dergelijke dat is dan het tekengeld en dus het welkomscadeau.
En van het cadeau hoef je het 1e jaar maar max 50,- euro terug te betalen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033394/2013-04-01
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033394/2013-04-01
2De ACM oordeelt dat het in de overeenkomst bedingen van een vergoeding voor een uitgedeeld welkomstcadeau niet redelijk is indien:
–De beëindiging heeft plaatsgevonden na verloop van een jaar van de overeenkomst; of
–de beëindiging heeft plaatsgevonden binnen een jaar na het sluiten van de overeenkomst en de vergoeding voor het welkomstcadeau meer dan de reële waarde van het cadeau of meer dan 50 Euro bedraagt.
Ze zouden die dwaasheid, het voor een nieuwe klant betalen van de boete, moeten afschaffen. Zo moeilijk is het toch niet om je aan het contract te houden, wat je afgesproken hebt?
Justmeagain
, kuklos
en Erthanax
vinden dit leuk