(...)
Belgische krant De Morgen heeft vandaag dit: De risicogroepen bij Covid-19? Eigenlijk weten we dat niet’
Waarom wordt de een letterlijk doodziek van dit virus en heeft de ander niet eens een snotneus? Samen met tientallen collega’s wereldwijd ontrafelde immunologe Isabelle Meyts (KU Leuven) alvast een deel van het mysterie. ‘Zo’n 15 procent van de zwaar zieken blijkt een tekort te hebben aan type I-interferon, een eiwit dat ons lichaam moet verdedigen.’
Alleen zo’n opmerking hier zetten zal niet veel mensen iets zeggen.
Het was al langer bekend dat bepaalde genetische afwijkingen tot een ernstiger verloop van een besmetting met dit virus kan leiden.
Hier wordt het beter uitgelegd: https://www.uzleuven.be/nl/nieuws/weten ... orzaak-van
Vanmiddag was een rouwmoment in de vorm van een kerkdienst. Coronaproof. Zonder zang. Zonder condoleren. En dat was het moment, waarop ik mij afvroeg of de actuele kerkmuziek is opgenomen, door koren of door zangers/zangeressen? Hoe de organist ook zijn best deed, een extra register opentrok als vervanging van de gezongen tekst, het is het gewoon niet en er ontbreekt iets wezenlijks. Vandaag zeker, want de overledene had zelf alles al voorbereid en zonder zang bleef van zijn boodschap voor de nabestaanden weinig over.
Mocht iemand dit lezen en net een dienst aan het voorbereiden zijn, ga alsjeblieft op zoek naar opnames van de muziek. Dat maakt het rouwen en verwerken makkelijker.
Mocht iemand dit lezen en net een dienst aan het voorbereiden zijn, ga alsjeblieft op zoek naar opnames van de muziek. Dat maakt het rouwen en verwerken makkelijker.
Terecht punt, het gebruik van opnames wordt gelukkig heel veel toegepast. Zowel in reguliere kerkdiensten (vooral in kerken waarin geen voorzanger of band is) als in rouw- en trouwdiensten.
Ze hebben het net toch over wereldwijd enkele tientallen bewezen herbesmettingen op het NOS journaal.
Het artikel gelezen en het blijft een zeldzaam fenomeen met als rode draad de reactie van het immuunsysteem en de afwezigheid van nazorg.
Net zo opvallend vind ik de plaatsen waar deze meldingen vandaan komen: hoog geïndustrialiseerde landen, met een hoge voedselveiligheid.
Hoe meer van dit soort meldingen opduiken, hoe nieuwsgieriger ik word naar het complete plaatje: wat eet je, wat doe je, heb je elk jaar griep, heb je chronisch bronchitis en meer van dit soort vragen.
Onze artsen hebben tegen ons 'onmogelijk' gezegd, omdat ons immuunsysteem goed heeft gereageerd en wij verder alles eraan doen om maximale weerstand te hebben. Met de T-cellen zitten we aan de bovenkant van het spectrum. De uitspraak lijkt te kloppen, want ik heb de afgelopen maanden wel contact gehad met mensen, die op dat moment ziek waren en ik heb nergens last van gekregen.
(...)
Onze artsen hebben tegen ons 'onmogelijk' gezegd, omdat ons immuunsysteem goed heeft gereageerd en wij verder alles eraan doen om maximale weerstand te hebben. Met de T-cellen zitten we aan de bovenkant van het spectrum. De uitspraak lijkt te kloppen, want ik heb de afgelopen maanden wel contact gehad met mensen, die op dat moment ziek waren en ik heb nergens last van gekregen.
Het is natuurlijk meer de vraag hoe lang de antistoffen in het lichaam blijven zitten. Ik neem even aan dat u nu ongeveer een maand of 6, 7 na uw besmetting zit?
Ben benieuwd hoe dat op de lange termijn is, dat weten zelfs de artsen/wetenschappers nog niet.
Dus uw artsen hebben ongelijk. En niet iedereen raakt (weer) besmet na contact met iemand die op dat moment corona heeft. Dus ook dat zegt niets.
De mening van onze medici gaat alleen over ons, al krijgen we genoeg mee van wat er verder speelt. Al een paar keer kwamen hele specifieke vragen n.a.v. andere patiënten.
Je tweede opmerking ondersteunt de stelling, dat herbesmettingen extreem zeldzaam zijn en dat ook blijven, totdat het virus zover is gemuteerd, dat het een nieuwe naam krijgt.
Alle aandacht voor herbesmettingen vind ik toch en vooral bangmakerij. Het gaat nog steeds over lage aantallen op een hard groeiend totaal, minder dan 0,00001 procent kans (uit mijn hoofd).
Voor de overzichtelijkheid kom ik er nog een keer op terug. (Zag net het item in het NOS-journaal)
Vragen, vragen, vragen
1 Hoeveel is 'steeds meer'? NOS wil een objectieve nieuwsorganisatie zijn, dan verwacht ik getallen en niet 'steeds meer'.
2 De definitie van een herbesmetting is tussentijds negatief getest. Dat is te algemeen. PCR-test, sneltest, antistoffentest, al dit soort testen hebben hun beperkingen. Voor mij ben je pas 'negatief getest' als je bloed is onderzocht op de aanwezigheid van actief virus, omdat dit de enige methode is, waarbij je niets over het hoofd ziet. Bij de andere testen kan je zowel vals-positieve als vals-negatieve uitslagen krijgen, afhankelijk van wat de test nu precies meet en op welke plek van het lichaam een monster wordt genomen.
3 Hoe was het verloop van de eerste besmetting? Is er regelmatig (dagelijks) contact met een arts geweest of zijn deze mensen na een positieve test naar huis gestuurd met 'koop de drogist leeg met pijnstillers en als de klachten verergeren, bel nog een keer?'
4 De context: leefstijl, voedingspatroon, vatbaarheid voor de normale jaarlijkse virussen en infecties, eventuele andere chronische aandoeningen.
Ik ben hier wat hardnekkiger, omdat herbesmettingen in principe door een goed werkend immuunsysteem ongemerkt zouden moeten worden opgevangen en omdat - als ze op grote schaal zouden optreden - een eventueel vaccin bij voorbaat geen bescherming gaat bieden.
Nogmaals antistoffen, die zijn een deel van het proces tussen besmet raken en genezen. Als je na verloop van tijd geen antistoffen meer hebt, maar verder een goed werkend immuunsysteem hebt, dan heb je de eerste tijd extra veel T-geheugencellen, die dit virus onthouden en bij nieuw contact met het virus direct reageren met de aanmaak van nieuwe antistoffen.
Hoe verder deze pandemie zich ontwikkelt, hoe meer ik mij afvraag, of dit virus niet toch een mutatie is van een ouder virus. Dat zou namelijk bij de oudere patiënten de enorme verschillen in het ziekteverloop verklaren. Wie ooit eerder ermee in aanraking is gekomen, heeft nu de betere overlevingskansen. (Dit patroon is bekend van de influenza-virusstammen.)
Een andere vraag, die steeds meer op de voorgrond wil, is de werking van het immuunsysteem. Leven we tegenwoordig in zo'n schone omgeving, komen we nog maar met zo weinig verschillende virussen in aanraking, dat het immuunsysteem te weinig te doen heeft? Dat zou ook de verschillen in het ziekteverloop bij de jongere patiënten verklaren.
Echte antwoorden op deze vragen zijn er niet, daarvoor zou je waarschijnlijk een congres met microbiologen, immunologen, virologen en soortgelijke richtingen moeten organiseren, zodat alle bekende informatie over de grenzen van de vakgebieden heen naast elkaar wordt gelegd en uiteindelijk zo gesorteerd wordt, dat het in elkaar grijpt en een sluitende verklaring ontstaat.
Kan het zijn dat de mutatie van het virus ervoor zorgt dat je een tweede keer besmet kan raken?
De dame in het nieuws die had het heel vroeg (maart geloof ik) en nu pas geleden weer.
Ik hoorde trouwens ook van de Deense nertsen.. Dat daar een iets gevaarlijkere virus versie was.
Ik hoop niet dat dit, op welke manier dan ook, er ook nog even bijkomt.
Ik ben hier wat hardnekkiger, omdat herbesmettingen in principe door een goed werkend immuunsysteem ongemerkt zouden moeten worden opgevangen en omdat - als ze op grote schaal zouden optreden - een eventueel vaccin bij voorbaat geen bescherming gaat bieden.
Nogmaals antistoffen, die zijn een deel van het proces tussen besmet raken en genezen. Als je na verloop van tijd geen antistoffen meer hebt, maar verder een goed werkend immuunsysteem hebt, dan heb je de eerste tijd extra veel T-geheugencellen, die dit virus onthouden en bij nieuw contact met het virus direct reageren met de aanmaak van nieuwe antistoffen.
Dat was ook mijn gedachte. Als je binnen korte tijd opnieuw besmet kan worden, dan heeft een vaccin weinig zin.
Overigens werd ook genoemd (ik weet niet meer of dat in dit item aan bod kwam of dat ik dat elders las/hoorde) dat de mensen met herbesmettingen wel zeer veel antistoffen tegen griepvirussen hadden.
Zou het kunnen dat de jaarlijkse griepvaccinatie daarin een rol speelt? Dat men daardoor zoveel antistoffen tegen een bepaald soort virus opbouwt dat er in het lichaam 'geen plaats' is voor andere?
Kan het zijn dat de mutatie van het virus ervoor zorgt dat je een tweede keer besmet kan raken? De dame in het nieuws die had het heel vroeg (maart geloof ik) en nu pas geleden weer.
Ik hoorde trouwens ook van de Deense nertsen.. Dat daar een iets gevaarlijkere virus versie was. Ik hoop niet dat dit, op welke manier dan ook, er ook nog even bijkomt.
De nerstenvariant in Denemarken betreft een grotere mutatie, waarbij de verpakking iets is veranderd. Dat wordt als probleem gezien, omdat de eerste vaccins juist de verpakking imiteren.
Vooralsnog hou ik het erop, dat bij tweede besmettingen het immuunsysteem bij de eerste keer verkeerd heeft gereageerd. Overreactie betekent opname in het ziekenhuis, onderreactie betekent ... een lichte besmetting, waardoor je immuunsysteem heel even heeft gereageerd en blijkbaar geen geheugencellen heeft aangemaakt voor een volgende keer.
Zou het kunnen dat de jaarlijkse griepvaccinatie daarin een rol speelt? Dat men daardoor zoveel antistoffen tegen een bepaald soort virus opbouwt dat er in het lichaam 'geen plaats' is voor andere?
Interessante gedachte. Daarvoor zou je moeten weten of er een maximum zit aan het aantal geheugencellen in je immuunsysteem. Tot nu toe heb ik niemand in die richting daar iets zinnigs over horen zeggen. Komt wellicht nog.
Het is toch wat dat een nieuwsbericht op tv de mededelingen van uw doktoren tegenspreekt.
Ja, schande, het zou verboden moeten worden
Ik geloof eerder een arts, die bekend is met onze gegevens, dan een nieuwsmedium.
Dat is natuurlijk een non-argument op het moment dat het gaat om mededelingen die niet om jullie ziektebeeld gaan, maar om het risico van herbesmetting in het algemeen.
Ik concludeer in ieder geval dat ik niet meer alleen sta in mijn waarschuwingen voor herbesmetting aan het adres van met name Jose-nogwat. Je veilig wanen "omdat je nu eenmaal al ziek geweest bent" lijkt me steeds duidelijker een schijnveiligheid.
Lady reageert op haar manier, een beetje prikkelend en ik pak dat op mijn manier op. Moet je niet te veel achter zoeken.
Feit is en blijft, dat een tweede besmetting hoogst zeldzaam is op het totaal. NOS heeft niet eens getallen genoemd en dat is toch een minimaal vereiste bij dit type berichtgeving.
Schijnveiligheid is in dit geval een zwaar overdreven term. Je kunt nooit alle risico's uitsluiten, maar hoe mensen ermee omgaan, is en blijft een eigen keuze. Ik vind een kans van minder dan 0,00001% op herbesmetting te klein om daar rekening mee te gaan houden. Een leven zonder risico's is geen leven.
De enige, voorzichtige conclusie, van mijn kant is nu, dat voor een bewezen herbesmetting twee dingen nodig zijn: een iets andere variant van het virus (wat normaal is bij RNA-virussen) en een niet zo goed werkend immuunsysteem. Op het eerste hebben we niet zoveel invloed, op het tweede wel.
Ik hoorde op het nieuws dat er 10 bekende tweede besmettingen waren geconstateerd.
Dat zijn er niet al te veel maar doet je vermoeden dat het wel mogelijk is.
Feit is en blijft, dat een tweede besmetting hoogst zeldzaam is op het totaal. NOS heeft niet eens getallen genoemd en dat is toch een minimaal vereiste bij dit type berichtgeving.
Wereldwijd tientallen bewezen en beschreven gevallen, en tien in Nederland. Dat is voor mij concreet genoeg.
Hoofd virologie van het Erasmus MC spreekt over “het anekdotische echt voorbij”. Volgens mij was het datzelfde Erasmus MC de instantie waar José zo op vertrouwde en haar stelling dat ze immuun zou zijn op baseerde.