LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 31253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap dat men zoekt naar mogelijkheden om de reguliere zorg te ontlasten, maar het risico bestaat dat het middel erger is dan de kwaal. Patiënten die nog aan de zuurstof zitten zou ik gevoelsmatig niet zomaar aan een thuiszorg of mantelzorger overlaten.

witte angora
Berichten: 32058
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch snap ik de redenatie wel, Lady (en tijdens het schrijven: Moneyman). Sommige COPD-patiënten hebben ook op zijn tijd extra zuurstof nodig. Dan komt er zo'n grote tank thuis te staan, naast de stoel, met een apparaatje waar een slangetje aan vast zit dat half in je neus komt te zitten. Wijlen mijn oom had dat ook. Ik ben vergeten te vragen hoe die zuurstoftank ooit verwisseld moest worden. Maar dat slangetje inbrengen en het ding aanzetten dat lukte hem nog wel.

Ik vermoed dus dat het over dit soort apparaten gaat. Maar dan komt de volgende vraag: zijn er wel voldoende van die apparaten beschikbaar om een deel van de Coronapatiënten te helpen? En hoe regel je dat het ding gebracht wordt op het moment dat de patiënt thuis komt? Dat is weer iets voor de thuiszorg denk ik. Er zijn dus meerdere organisaties bij betrokken, die in één klap per direct aan de gang moeten:
- huisarts
- mantelzorg/thuiszorg/wijkverpleging
- iemand die de nodige apparatuur aan huis bezorgd.

Hier wat extra info over extra zuurstof: https://www.bernhoven.nl/home-patienten ... tof-thuis/

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat me nog niet zozeer over het aansluiten van die zuurstof. Iemand met COPD is chronisch, min of meer “gewend”, met corona is men herstellende van. En dan zal hij of zij ook nog geen knip voor de neus waard zijn.

Men kan dan veel beter zorghotels of zo overwegen

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

De werkdruk in de thuiszorg is nu al enorm hoog, op sommige zorgtaken wordt al bezuinigd. En ook zij zitten met zieke werknemers.
De zorg voor deze Covid patiënten die eerder naar huis mogen zal veel intensiever zijn, hoe moeten ze dat gaan bolwerken?

witte angora
Berichten: 32058
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is dus exact mijn punt. De zorgmedewerkers in de ziekenhuizen zijn overbelast (sprak vorige week een buurvrouw die in het ziekenhuis werkt), maar de thuiszorg heeft volgens mij ook moeite om aan voldoende personeel te komen - dat dan ook nog eens dagelijks langs de patiënten moet komen. Plus de huishoudelijke hulp. Als ik uitga van de verhalen van Jablan is een patiënt voorlopig nog niet mobiel genoeg om de stofzuiger ter hand te nemen of de hond uit te laten, om wat te noemen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat op deze manier de ziekenhuizen wat meer plaats krijgen voor de reguliere zorg is toe te juichen, hoe dit georganiseerd moet worden? Daar zet ik wel vraagtekens bij.
Niet iedereen heeft mantelzorgers, aardige buren of eigen kinderen in de buurt.
Deze ex Coronapatienten zijn verzwakt , het lijkt mij niet te gaan om ' een beetje zuurstof ' toe te dienen of daar op te letten. Er komt véél meer bij kijken natuurlijk.
En er is al zo.n tekort in de thuiszorg.
Hoe je het ook wendt of keert , de zorg is in alle opzichten uitgehold en uitgeknepen.
Ik ben bang dat dit geen goed plan is voor deze verzwakte patiënten.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat men daarin dan ook afwegingen zal maken van bij wie het wel mogelijk is en bij wie niet. Iemand die kinderen in de buurt heeft wonen die toch al van plan waren iedere dag of een paar keer per week op bezoek te gaan, zal wel wat sneller gekozen worden voor zoiets. Iemand die niemand om zich heen heeft, die zal wel in het ziekenhuis blijven.

witte angora
Berichten: 32058
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels weer zo'n 1000 besmettingen minder. Het gaat rap de goede kant op.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Moneyman schreef:
09 nov 2020 09:58
Ik snap dat men zoekt naar mogelijkheden om de reguliere zorg te ontlasten, maar het risico bestaat dat het middel erger is dan de kwaal. Patiënten die nog aan de zuurstof zitten zou ik gevoelsmatig niet zomaar aan een thuiszorg of mantelzorger overlaten.
Twintig jaar geleden al gingen te vroeg geboren baby's die alleen nog zuurstof nodig hadden daarmee naar huis.
Een kennis had een zoontje waarbij veel longblaasjes beschadigd waren, die zat nog zeker een half jaar aan de zuurstof.
Het is net zoiets als wijzelf vroeger met de sondevoeding, prima te leren. Knul is overigens uitgegroeid tot gezonde jongeman, groter dan mijn 1.80 m.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Daarbij zijn ook de mensen in het ziekenhuis aan het afnemen. Op de IC minder snel, maar het aantal mensen dat gewoon in het ziekenhuis ligt, daalt sneller dan de toename de laatste tijd was. Vanaf 3 november zijn er dagelijks gemiddeld 80 mensen minder in gewone ziekenhuisbedden komen te liggen volgens het corona dashboard.

witte angora
Berichten: 32058
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

De zuiderburen (dus niet Kassa) hebben de grens van een half miljoen geregistreerde besmettingen intussen bereikt. Met een inwoneraantal van 11 miljoen betekent dat dus dat één op de 22 officieel Corona heeft (gehad).

In het huidige tempo is iedereen over een jaar of vier aan de beurt geweest denk ik.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
09 nov 2020 14:52
Daarbij zijn ook de mensen in het ziekenhuis aan het afnemen. Op de IC minder snel, maar het aantal mensen dat gewoon in het ziekenhuis ligt, daalt sneller dan de toename de laatste tijd was. Vanaf 3 november zijn er dagelijks gemiddeld 80 mensen minder in gewone ziekenhuisbedden komen te liggen volgens het corona dashboard.
Er zijn 193 nieuwe opnames in het ziekenhuis, en daarnaast 52 nieuwe op de IC.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, en hoeveel mensen zijn er uitgegaan?
Overigens zie ik dat op het dashboard nu de laatste cijfers nu erbij staan. De afgelopen 24 uur zijn volgens dat dashboard 131 ziekenhuisopnames en is het aantal ziekenhuisbedden dat bezet is gestegen van 1697 naar 1717. 3 november was het nog 2044.

Qua ic-bedden zijn er volgens de cijfers de laatste 24 uur 36,3 (?) mensen opgenomen en is het aantal bezette bedden van 598 naar 600 gestegen. 3 november waren dat er 609, 4 november 612. 4 november was de piek tot nu toe.

En lady, dat zijn de officiële cijfers die op het dashboard van de Rijksoverheid staan. Daar kun je ze allemaal nakijken.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus in tegenstelling tot wat je zei is de ziekenhuisbezetting gestegen ipv afgenomen.

Moneyman
Berichten: 31253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
09 nov 2020 19:02
Dus in tegenstelling tot wat je zei is de ziekenhuisbezetting gestegen ipv afgenomen.
Afhankelijk van welke meetpunten je hanteert :wink: Het zijn er een paar meer dan een dag ervoor, maar veel minder dan een paar dagen daarvoor.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

En weer een stuk meer dan een aantal weken daarvoor.
Dat noemt men goochelen met cijfers.. ofwel je pakt die punten die je het beste uit komen en dan is er altijd wel een ‘waarheid’ die bevalt ;)

Moneyman
Berichten: 31253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact de reden dat ik niet zo veel meer doen met dit cijfers, behalve de grote lijn volgen. Al die hijgerige pushberichten heb ik al lang uitgezet. Zinloze informatie.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
08 nov 2020 21:49
Per wet is het medisch geheim vervallen? En dan ook nog chantage? Nou, gebruik uw sluiproutes dan maar.
Wist je dat niet? Covid19 is geclassificeerd als een A-ziekte en dan wordt het medisch geheim opgeheven. De chantage kwam er in juni bij: vanuit de Tweede Kamer is aangedrongen op het laten vervallen van de eigen bijdrage voor Covid19-patiënten en in de uitwerking van dit voorstel is daar een voorwaarde aan gekoppeld: meewerken aan vervolgonderzoeken.
Op zich heb ik er geen moeite mee, als onze gegevens verder rondzwerven, maar wel graag geanonimiseerd. Momenteel is er nauwelijks beveiliging of de autorisatie is slecht geregeld. Een arts in Zuipbuikschuddeveen, die iets nieuws ziet, mag bij het Erasmus navragen of daar in de database zoeken naar vergelijkbare gevallen en dat kan prima zonder exacte naam, geboortedatum en adres. Sekse, geboortejaar, lengte, gewicht, ziekteverloop en eventuele voorafgaande aandoeningen, dat is informatie waar andere artsen iets aan hebben en daaraan willen we best meewerken. Maar zonder waterdichte garanties op het anonimiseren van de gegevens landt onze data niet bij het Erasmus en het RIVM.
witte angora schreef:
09 nov 2020 08:41
Dan is dus de vraag: wat wordt er van mantelzorgers en 'minimale thuiszorg' precies verwacht? Ik neem toch aan dat de patiënt zelf zijn zuurstofapparaat moet kunnen bedienen. Gaat het om boodschappen doen, zodat hij anderen niet kan besmetten? Of koken, of het huishouden? En als er geen mantelzorg is, zijn er dan voldoende thuiszorgmedewerkers beschikbaar op zo'n korte termijn? Hoe verloopt de aanvraagprocedure? Daar moet je geen weken op zitten wachten natuurlijk. Patiënt, die een paar dagen in het ziekenhuis heeft gelegen, komt thuis, en de zorg moet direct beginnen.
Nee, het zijn geen beren die ik zie, het zijn vragen die ik heb waar, denk ik, goed naar gekeken moet worden voor het eventueel landelijk uitgerold kan worden.
Alles wat jij nu noemt, daar wordt op gelet. Wie thuis aan de zuurstof mag, heeft directe hulp. Anders blijft de patiënt in het ziekenhuis of wordt doorgestuurd naar een verpleeghuis. Hoe snel dat gaat, hangt af van de informele contacten en de formele contracten, die alle zorginstellingen in een regio hebben.


Vandaag ... het is lang geleden dat 1 bericht van 2 bedrijven de beurskoersen zo heeft aangejaagd. Een vaccin, dat vlak voor toelating staat. Was op mijn werk in elk geval goed voor de vragen 'wie eerst en zou jij je laten inenten?'

Erthanax
Berichten: 10111
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De meldingsplicht voor een A-ziekte is iets heel anders dan het "opheffen van het medisch beroepsgeheim." Lees bv deze informatie van het RIVM.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en zo gaan we van “onmogelijk” van een tweede besmetting, naar medisch beroepsgeheim, wat opgeheven zou zijn, en chantage ivm het eigen risico, naar stijgende beurskoersen.

Compleet pakket gezwets in de ruimte dus.

Gesloten