LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie maakt de beste computer?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

unSOUND schreef:Even voor de duidelijkheid, het AppleCare pakket is een optie... het dekt voornamelijk meer types schade, waaronder ook schade door onder andere lomp gedrag, zoals laten vallen...
Dat kan ik dus nergens terugvinden. Wat jij zegt is dat wanneer ik mijn i-mac op de grond gooi ik dus een nieuwe krijg of dat deze gratis gerepareerd word.
Apple schreef:(1) Service ter plaatse is niet voor alle locaties beschikbaar.
Dus we beginnen al met uitzonderingsposities in te nemen. Als ik dan verder lees zie ik de voorwaarden op voorwaarden Apple staan en dan gaat het om fabricagefouten. Niet om lomp gedrag dus. Kortom, de wettelijke service van Apple kost gewoon veel meer.


unSOUND schreef:En de prijzen van Apple zijn laag. Onderzoek heeft onlangs nog uitgewezen dat Apple's 30% goedkoper zijn dan PC's, omdat je minder updates qua soft- en hardware nodig hebt, geen antivirusprogramma's e.d. nodig hebt, omdat ze veel langer meegaan en in die tijd meer werk verzetten dan een PC, en na jaren van gebruik nog flink geld opleveren.
Even ontleden deze onzin:
30% goedkoper? Dat onderzoek kan alleen van Apple afgekomen zijn dus. want: updates software zijn gratis. Antivirusprogramma is gratis. e.d. is gratis. Hardware hoeft niet geupdate te worden, de hardware van een Apple is gelijkwaardig aan die van een PC dus zou het updategehalte evenhoog liggen. Ze gaan niet veel langer mee, beide apparaten gaan langer mee dan de functionaliteit toe laat (vernieuwde software die niet op een verouderd toestel kan draaien)

Het werk verzetten is natuurlijk nog meer quats, om het sjiek te verwoorden. Een applegebruiker verzet niet meer werk omdat hij op een apple werkt. Als je mij kan aantonen dat ik meer werk zou verzetten op een Apple dan op een PC dan stap ik over op een Apple.

Het verhaal van zijn geld opleveren en dus winst maken is totaal uit de lucht gegrepen.
unSOUND schreef:En de europrijs met de dollarprijs vergelijken is niet terecht. Europa heeft een veel hogere belasting en invoerkosten dan de VS, waardoor de computers in de EU duurder zijn dan in de VS, dit heeft niets met beleid te maken.
20% meer belasting en meer invoerkosten? Nee, ik denk dat je in de war bent met tabak.... beide landen kennen belastingen en het verschil kan nooit die 20% zijn. Men heeft hier een hogere winstmarge toegeeigend.
unSOUND schreef:En de prijzen van Apple zijn laag. Onderzoek heeft onlangs nog uitgewezen dat Apple's 30% goedkoper
Laten we even teruggaan naar deze zin:
30%....
ik pak de minimac... zonder monitor, zonder toetsenbord en muis. 40 GB HD en 256 mb werkgeheugen. combidrive (cdbrander - dvdlezer).
499 euro.

En ik pak een Dell,
met monitor (17 inch CRT ) met toetsenbord en muis, 80 GB HD, (dat is toch het dubbele) cdromspeler (das weer wat minder) 512 mb werkgeheugen... 449 euro...

Dat is dus met monitor en TB en muis... met 40 GB meer HD en met 256 mb meer werkgeheugen.

als ik beide systemen even naast elkaar gaat zetten zodat ze kloppen:
dan word de minimac ongeveer 780 euro met monitor en muis en tb. De dell is dan slechts 508.13 euro (zit dan nog een gratis printer bij, maar die heb ik niet berekend bij de minimac, vond het zo al triest genoeg)

270 euro duurder, dus dat noemen we 30% goedkoper.... ik kan me niet aan het idee onttrekken dat ergens iets niet klopt in die redenatie. Ik reken dan niet de service mee die ongehoord veel geld kost, zuiver de systemen zoals ze zijn. Waar komt die 30% vandaan? Ow, wacht, we nemen de goedkoopste configuratie en vergelijken die met een PC met alles erop en eraan en dan heb je ineens een positief verschil...

Ja dag, zo kan ik me ook rijk rekenen Apple...

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door unSOUND »

Waarom de Apple goedkoper is ? Omdat je verder moet kijken dan de aanschafprijs alleen. Een Mac van 5 a 6 jaar oud is nog steeds in prima staat, en hoeft dus nog steeds niet vervangen te worden. Wordt dat wel gedaan, levert deze nog steeds 200 a 300 euro op, dat kun je niet zeggen van een PC, kortom, hij gaat langer mee, en schrijf minder af.

Een Mac kan meer doen in dezelfde tijd omdat de gebruiker ALLE tijd kan benutten aan werken. Ik heb geen kostbare tijd nodig om updates te downloaden, patches te installeren, virussen te zoeken, mijn register op te schonen of mijn schijf te defragmenteren. Ook hoeven dit soort taken niet op de achtergrond te gebeuren, dus ik kan de volle 100% van mijn Ram en CPU gebruiken voor werk verzetten.

En nee, die test was overigens niet gedaan door Apple, maar door een Amerikaans ICT blad.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Waarom de Apple goedkoper is ? Omdat je verder moet kijken dan de aanschafprijs alleen. Een Mac van 5 a 6 jaar oud is nog steeds in prima staat, en hoeft dus nog steeds niet vervangen te worden.
Ik heb nog een PC staan van 10 jaar oud, werkt ook nog prima, ik heb alleen een nieuwe PC omdat mijn standaard van software omhoog is gegaan. Idem dito met de mac.
Wordt dat wel gedaan, levert deze nog steeds 200 a 300 euro op, dat kun je niet zeggen van een PC, kortom, hij gaat langer mee, en schrijf minder af.
Onzin natuurlijk, als je niet steeds de nieuwste software wilt hebben, niet steeds de snelste PC wilt hebben gaat de PC net zo lang mee als een mac. Een afschrijfwaarde van 200 a 300 euro is dus gewoon een verzonnen bedrag. Je G3 zal best wel goed zijn nog, maar je wilt uiteindelijk toch een G5, omdat die sneller is en er meer software op kan.
Een Mac kan meer doen in dezelfde tijd omdat de gebruiker ALLE tijd kan benutten aan werken. Ik heb geen kostbare tijd nodig om updates te downloaden, patches te installeren, virussen te zoeken, mijn register op te schonen of mijn schijf te defragmenteren.
Meer onzin, ten eerste ga je ervan uit dat ieder moment achter een mac tijd is die benut word door te werken. Het hier zitten is al geen werk meer, als ik dan gelijktijdig een update ophaal (wat prima op de achtergrond gaat) kan ik nog steeds werken. Ik hoef ook geen virussen te zoeken, als een virus binnenkomt, wat sporadisch gebeurt en dan 80% via e-mail die er direct uitgefilterd word en 20% via surfgedrag wat bij normaal gebruik dus niet eens bereikt zou worden. Als je de PC gebruikt om te werken hoef je dus geen virussen te scannen. Register opschonen? Wat doe je op een PC? Als je de PC normaal gebruikt hoef je geen register op te schonen. Schijf defragmenteren word wel aangeraden maar ook dat is geen noodzaak. 1,5 jaar zonder schijfdefrag en hij draait nog steeds super. Al deze zaken die je opnoemt zijn zaken die je niet tijdens het werk hoeft te doen, er niet eens iets van merkt of zelfs overbodig zijn.
En nee, die test was overigens niet gedaan door Apple, maar door een Amerikaans ICT blad.
Een test die dus al door mij op simpele wijze weerlegt is, een test die uitgevoerd is door iemand op een Apple, vanuit het oogpunt van supremacy van een apple tegenover de mindere PC. Ik kan duidelijk concluderen dat die test vanuit het oogpunt van degene die de test gemaakt heeft gemanipuleerd is door vooroordelen.

Ik reken even kort voor hoe je Apple bijna 300 euro duurder uitvalt dan de PC en alleen jij komt vervolgends met een verhaal over hoe de mac over 6 jaar nog werkt en zo 200 tot 300 euro goedkoper zou worden. Dan nog is hij duurder. Waar dan die 30% gebleven is die de mac goedkoper zou zijn? Ik weet het niet....

Fenkie
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 dec 2004 17:52

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Fenkie »

Beste Michel Angelo,

Ik ben zelf een vervent computergebruiker maar heb niet de wijsheid in pacht. Het delen van informatie middels forums is dan ook prachtig. Hiermee wil ik jou complimenteren voor de uitgebreide betogen die je op het gebied van computers hebt in dit forum hebt geschreven.

Kritisch, vergelijkend, confronterend en eerlijk. Ik geniet er elke keer van en leer weer wat bij want daar zijn we nooit te oud voor. Ik hoop nog veel van je te lezen.

Groet,

Fenk.

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door unSOUND »

Een test die dus al door mij op simpele wijze weerlegt is, een test die uitgevoerd is door iemand op een Apple
Da's best knap, je weet niet over welke test ik het heb , maar wel hoe hij is gedaan... ben je toevallig familie van Char ?

Nee, de test is zelfs gedaan door een groot aanhanger van PC's, die eens een kritisch stuk over de Mac wou gaan schrijven. Tijdens zijn onderzoek kwamen de voor hem verbazende getallen naar boven...
Ik reken even kort voor hoe je Apple bijna 300 euro duurder uitvalt dan de PC en alleen jij komt vervolgends met een verhaal over hoe de mac over 6 jaar nog werkt en zo 200 tot 300 euro goedkoper zou worden. Dan nog is hij duurder.
Jij kijkt echter alleen naar de aanschafprijs... en dan is een Apple duurder inderdaad. Maar je moet verder kijken dat dat alleen. Uit het onderzoek van diezelfde man is namelijk naar boven gekomen dat Apple gebruikers veel langer met hun computer blijven werken, simpelweg omdat hij aan de eisen kan blijven voldoen. Software die nu uitkomt, werkt ook nog op Macs van 6 jaar oud... dit in tegenstelling tot bij PC's. In de tijd dat iemand 1 Mac verslijt, weet een gemiddeld gezin 2 a 3 PC's te verslijten, en DAAR komt het prijsverschil boven drijven... Of je nu 1 keer een computer van 1000 euro koopt, of 3 "goedkope" Dell's van 499, uiteindelijk ben je goedkoper uit...

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

unSOUND schreef:Da's best knap, je weet niet over welke test ik het heb , maar wel hoe hij is gedaan... ben je toevallig familie van Char ?
Niet nodig, je hebt mij haarfijn uitgelegd wat de conclusie was van die test, als ik die conclusie dus weerleg kan ik niet anders concluderen dat de test niet geheel goed gegaan en nogal erg helt naar 1 kant toe. Ik toon aan dat de prijs bij aanschaf toch niet zo voordelig is, ik geef aan dat 6 jaar ook perfect haalbaar is voor een PC. Ik zal aantonen dat Mac ook niet vrij van devaluatie is en zeker niet van updates ;)
unSOUND schreef:Nee, de test is zelfs gedaan door een groot aanhanger van PC's, die eens een kritisch stuk over de Mac wou gaan schrijven. Tijdens zijn onderzoek kwamen de voor hem verbazende getallen naar boven...
De getallen verbazen mij namelijk nog steeds. De Mac is duurder in aanschaf, heeft een vergelijkende lijn in devaluatie, een levensduur die gelijkwaardig is en uiteindelijk zou die goedkoper zijn. Ik kan me toch niet voorstellen hoe dat komt.
unSOUND schreef:Software die nu uitkomt, werkt ook nog op Macs van 6 jaar oud... dit in tegenstelling tot bij PC's.
Dat zal bij enkele programma's wel zo zijn, ik ga dat niet in twijfel trekken, echter:
DVD Studio Pro 3 schreef:System Requirements Macintosh computer with a 733MHz or faster PowerPC processor (G4 minimum)
Xplane schreef:Mac OS 10.1 of hoger Processor G4 800 Mhz
Om maar 2 stukjes software te noemen. Niet geschikt voor onder de G4. Dus devaluatie is ook evenredig. De meerwaarde die jij aangeeft, namelijk dat software die nu uitkomt op een mac van 6 jaar geleden kan draaien is hiermee toch echt naar het land der fabelen gebracht. Dat er software is die dat kan? Ongetwijfeld, maar ik weet zeker dat er nu nog progjes gemaakt worden die op een P1 ook draaien. Dus weer gelijk getrokken....
unSOUND schreef:In de tijd dat iemand 1 Mac verslijt, weet een gemiddeld gezin 2 a 3 PC's te verslijten,
Even goed lezen: 1 iemand verslijt één mac in de tijd dat een gemiddeld gezin er 2 tot 3 slijt. Dat lijkt me logisch. Het gemiddelde gezin bestaat uit 3.2 personen. Vader heeft meestal een PC en het kind ook. De moeder uit het gezin heeft ook steeds vaker een PC of laptop. Kortom, dat is dus een gemiddelde van 1 per persoon, net zoveel als jouw mac-gebruiker. Ik hoop echter niet dat je hiermee wilt zeggen dat mac-gebruikers vrijgezel zijn ;)
unSOUND schreef:en DAAR komt het prijsverschil boven drijven... Of je nu 1 keer een computer van 1000 euro koopt, of 3 "goedkope" Dell's van 499, uiteindelijk ben je goedkoper uit...
Ehhh, help me nog even...
Pa koopt een nieuwe PC, de "oude" PC gaat naar zoonlief.... kosten totaal: 1000 euro. Pa koopt een nieuwe Mac, de G4 of zo, de G3 gaat naar zoonlief... kosten totaal: 2000 euro...

ik zie nog steeds een significant prijsverschil....

vergeet ik bijna het updaten:
Apple updated it's Macintosh operating system, OSX, this evening bringing the most recent version up to 10.3.7. It is available via the Software Update feature in your Control Panel, or one of the links at the bottom of this article.
Below are the notes from Apple regarding this update:

The 10.3.7 Update delivers enhanced functionality and improved reliability for Mac OS X v10.3 "Panther" and is recommended for all users.
Verhip, je moet je OSX ook al updaten, dat is dus niet alleen bij Windows ;)

luister:
Als je de mac wilt omdat je dat prettiger vind? Prima!
Als je de mac wilt omdat je denkt dat hij minder crasht? Prima!!
Als je de mac wilt omdat je denkt dat je harder kan werken? Prima!!!
Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat je geen mac moet nemen, maar kom niet aan met verouderde verhaaltjes over om de 5 minuten crasht windows, virussen overspoelen je PC en je moet iedere 15 minuten een update ophalen... XP is net zo stabiel, virussen zijn inderdaad vervelend maar als ik ondanks mijn surfgedrag ze kan voorkomen... kan iedereen dat. De prijs van een Mac is nu eenmaal hoger en zal door hem te gebruiken echt niet voordeliger worden voor je.

De mac is nu eenmaal een heel goede computer, maar dat is de PC tegenwoordig ook. Heel vervelend voor sommigen, maar de voordelen van een mac toen zijn de voordelen van een mac nu niet meer...

Daarom had ik graag de mac wat goedkoper gezien in de toekomst, want op deze manier blijft het achter de PC aanhobbelen...

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door unSOUND »

Even goed lezen: 1 iemand verslijt één mac in de tijd dat een gemiddeld gezin er 2 tot 3 slijt. Dat lijkt me logisch. Het gemiddelde gezin bestaat uit 3.2 personen.
je leest mijn post dus verkeerd. Ik praat over de tijd dat een Mac meegaat in vergelijking tot een PC. Om het dus even heel simpel uit te tekenen... een rekenvoorbeeldje

PC: kost 500 euro, gaat 3 jaar mee.
Mac, kost 800 euro, maar gaat 6 jaar mee.

Jij zegt nu dat de Mac 300 euro duurder is, en dus geen optie. Ik zeg dus dat je verder moet kijken, want met de PC ben je na 6 jaar 1000 euro armer, met de Mac 800... en dus ben je juist 200 euro goedkoper uit.

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door unSOUND »

En wat betreft virussen en spyware:

Jij zegt dat je er weinig last van hebt. Gefeliciteerd. Je bent namelijk 1 van de weinigen die weet hoe hij zijn PC kan beschermen, en je steekt er de nodige aandacht in. Maar het droevige feit is dat de gemiddelde gebruiker niet zo te werk gaat. 96% van de PC's is inmiddels besmet geweest met een virus, en 75% van de PC's krioelt van de spyware. Juist voor de gewone consument is een Mac dus een perfecte optie, want daar heb je geen omkijken naar.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

unSOUND schreef:Om het dus even heel simpel uit te tekenen... een rekenvoorbeeldje

PC: kost 500 euro, gaat 3 jaar mee.
Mac, kost 800 euro, maar gaat 6 jaar mee.

Jij zegt nu dat de Mac 300 euro duurder is, en dus geen optie. Ik zeg dus dat je verder moet kijken, want met de PC ben je na 6 jaar 1000 euro armer, met de Mac 800... en dus ben je juist 200 euro goedkoper uit.
Maar zoals ik je al verteld had, de PC gaat ook langer mee dan 3 jaar, dan klopt het rekensommetje niet meer.... Dan ben je geen 200 euro goedkoper uit met een mac, maar 300 duurder, dat is het verschil.
unSOUND schreef:Je bent namelijk 1 van de weinigen die weet hoe hij zijn PC kan beschermen, en je steekt er de nodige aandacht in.
De nodige aandacht? Welnee, ik heb een gratis virusscannertje draaien met een gratis firewalletje... verder gebruik ik "common sence"... waarom zou mijn Nederlandse collega een engels mailtje sturen met een bijlage? Omdat hij dat dus niet doet ;)

Maar waar het nu uiteindelijk op uitdraait is of de PC korter leeft dan een mac, een beetje een magere keuzebron geworden. Ik laat het aan degene zijn of haar smaak of ze een mac of PC nemen. Beide zijn goed, beide hebben een goede levensverwachting en als je ontzettend veel virussen aantrekt moet je gewoon een MAC nemen, want daar zijn er geen op, of teminste, er zijn er geen ontdekt, of maar 1 of zo, hoe dan ook, de kans op een virus is 0,000018934 promile ;)

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door unSOUND »

Maar zoals ik je al verteld had, de PC gaat ook langer mee dan 3 jaar, dan klopt het rekensommetje niet meer.... Dan ben je geen 200 euro goedkoper uit met een mac, maar 300 duurder, dat is het verschil.
Het gaat erom dat de gemiddelde PC gebruiker gewoonweg na minder jaar een andere computer aanschaft... en dat is een feit.

Of hij het na die tijd nog doet maakt dus niet uit...

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

We zitten in een zogenaamde circelredenatie unSOUND,
unSOUND schreef:Het gaat erom dat de gemiddelde PC gebruiker gewoonweg na minder jaar een andere computer aanschaft... en dat is een feit.
Of hij het na die tijd nog doet maakt dus niet uit...
Of hij het na die tijd nog doet maakt dus wel uit, want:
unSOUND schreef:Een Mac van 5 a 6 jaar oud is nog steeds in prima staat, en hoeft dus nog steeds niet vervangen te worden.
Hoeft niet vervangen te worden, net als een PC dus, maar als hij vervangen word is dat dus gewoon omdat de eigenaar vind dat hij een nieuwe nodig heeft, net als iemand die van een G3 overstapt op een G5.
unSOUND schreef:PC: kost 500 euro, gaat 3 jaar mee.
Niet waar dus.

Waarom zeg je dat een PC maar drie jaar mee gaat? Omdat de gemiddelde vervangingstijd 3 jaar is? Niet omdat hij maar 3 jaar meegaat. Ik begrijp dat het prettiger klinkt als je zegt dat een PC maar drie jaar mee gaat, maar dat is dus kul.

Wat meetelt in de reden van vervanging is het enorme aanbod aan programma's en spelletjes die er ieder jaar komt voor op de PC. De mac is nu eenmaal geen spelcomputer en de spelletjes die er voor de mac komen zijn meestal al een tijdje uit op de PC. Wat er momenteel uit komt voor de mac is dus echt gemaakt voor de latere generaties macs, met je G3 kom je meestal al niet ver meer mee, G4 is al vaak het minimum.

Je kan hoogstens stellen dat de mac-gebruiker de prijs een reden vind om minder snel te vervangen waardoor hij of zij gewoonweg niet de laatste nieuwe spellen of programma's kan draaien en dat ook geen groot probleem vind. Een PC is relatief goedkoop, dus als men die moet vervangen om de nieuwste software te kunnen draaien zal dat eerder gebeuren. Of je nu 2 jaar voor 500 euro geniet van een computer of 2 jaar voor 1000 euro, dan vind je het minder erg om die van 500 te vervangen dan die van 1000 toch?

hoffie2

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door hoffie2 »

3 jaar is heel simpel de economische levensduur van een PC, net zoals een Mac trouwens......

betekent nix meer dan dat je hem in 3 jaar mag afschrijven van de fiscus

Veel bedrijven doen dit dan ook, en die pc's staan daarna nog jarenlang bij mensen thuis te pruttelen......

Maar ehh, als de Mac zoveel beter is, waarom gebruiken bedrijven dan niet veel meer de Mac???????????

mac user

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door mac user »

De mac gaat wel degelijk langer mee. Heb thuis nog een G3 staan van 6 jaar oud. Deze doet t perfect. Heb nu G4 iBook gekocht. Reden, heb laptop nodig. Gebruikte hier vroeger windows bakken voor van 1000 euro per stuk. Deze waren na 1,5 jaar gewoon onbruikbaar geworden. Door alle patches, updates, virussen, spyware en wat voor meer **** je binnenkrijgt draait je OS gewoon niet stabiel meer. Windows gaf toch een foutmelding of 4 per dag. Crashte gemiddeld eens per week en eens per 3 maanden moest er een re install van windows gedaan worden. Gebruik was intensief op beide machines.
Voordeel van Apple is dat je hooguit een nieuwe versie van Quicktime, iTunes ofzo moet downloaden. OS updates zijn er ook, op zich niet raar, hier zitten ook drivers in voor nieuwe apparaten en idd ook verbeteringen van het OS zelf. Dit komt ook door randapparatuur wat meer vraagt van een OS.
Als ik gewoon even de vergelijking maak, heb nu een ibook gekocht voor 1300 euro. Deze draait gewoon 5 a 6 jaar probleemloos door afgaande op eigen ervaring en andere mac gebruikers in mijn vriendenkring. Heb in die tijd dan 4000 aan windows uitgegeven.
Daar moeten dan de kosten van goede antivirus, firewall nog bij.
Mijn conclusie, een mac is stabieler, en op de lange termijn goedkoper.
Windows machines moeten om de 3 jaar gemiddeld vervangen worden, de een na een jaar en andere minder intensieve users na een jaar of 5.

Gast

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Gast »

Door alle patches, updates, virussen, spyware en wat voor meer **** je binnenkrijgt draait je OS gewoon niet stabiel meer
Zeg dan gewoon dat jezelf niet zo netjes bent
mijn XP'tje heeft helemaal geen last van virsussen of spyware, dus......................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

mac user schreef:Deze waren na 1,5 jaar gewoon onbruikbaar geworden. Door alle patches, updates, virussen, spyware en wat voor meer **** je binnenkrijgt draait je OS gewoon niet stabiel meer.
Je bedoelt te zeggen dat je er niet mee om kan gaan? Ik snap niet wat er nu zo moeilijk is aan een OS als XP. Als er een update is? Installeren, gebeurt meestal nog vanzelf ook als je dat ingesteld hebt. Virussen en spyware en andere sterretjes ligt echt aan jou, een goedkoop (lees gratis) scannertje tegen de virii en downloaden van betrouwbare sites, beetje voorzichtig zijn met porno en er is niets aan het handje. Na 1,8 jaar om precies te zijn draait deze PC nog steeds uiterst stabiel zonder een format, scandisk, defragmentatie of andere onzin. Er zijn weken dat ik mijn PC niet uitzet omdat ik of via mijn werk op mijn PC wil zijn of andersom. Geen probleem mee dus.

Een PC word nooit, en dan ook nooit onbruikbaar door patches, updates, virii, spyware!
mac user schreef:Voordeel van Apple is dat je hooguit een nieuwe versie van Quicktime, iTunes ofzo moet downloaden. OS updates zijn er ook, op zich niet raar, hier zitten ook drivers in voor nieuwe apparaten en idd ook verbeteringen van het OS zelf. Dit komt ook door randapparatuur wat meer vraagt van een OS.
Dat is dus ook zo bij de OS van een PC, behalve dat windows een zeer gewild object is om te hacken, virii op te verspreiden waardoor er vaker veiligheidsupdates zijn.
mac user schreef:Als ik gewoon even de vergelijking maak, heb nu een ibook gekocht voor 1300 euro. Deze draait gewoon 5 a 6 jaar probleemloos door afgaande op eigen ervaring en andere mac gebruikers in mijn vriendenkring. Heb in die tijd dan 4000 aan windows uitgegeven.
4000 aan een besturingssysteem? Netjes hoor.
Ik denk dat je aan PC's bedoelt, en ik vraag me af wat je met die dingen doet. Ik heb laatst afscheid genomen van mijn ouwe trouwe 486-er, na 10 jaar trouwe dienst wist ik echt niet meer wat ik ermee moest doen, hij werkte overigens nog steeds. Ik heb in de afgelopen 6 jaar 2000 euro uitgegeven aan een laptop en een PC... laptop niet eens voor mij, want mijn PC werkt prima ;)

Caveat Emptor

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Caveat Emptor »

PC zijn beter dan Macs
:arrow: ze zijn goedkoper
:arrow: er zijn meer programmas voor de PC

Ik geef toe Macs zien er altijd mooier uit :cry: en dat is niet eerlijk :cry:

Maar ik ben blij dat ik mijn eigen PC heb kunnen bouwen door losse onderdelen te kopen, probeer dat maar met een Mac.

Anti virus duur ?
kijk eens op :wink: http://www.free-av.com/ :wink: gratis!

firewall kost geld ?
ik ben aan het internetten via planet.nl gratis firewall en virus check voor email. Daar naast zijn er gratis firewall programmas te vinden op het net.

JA GRATIS en ze werken ook nog echt.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Dat een pc beter is dan een mac is volgends mij gewoon een kwestie van smaak, maar omdat je de pc niet mooi genoeg vind:
casemodden Caveat Emptor ;)

beetje oefenen en je kan er een leuk kunstukje van maken...

deze? en deze vind ik eigelijk ook wel cool

unSOUND
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 jan 2005 18:05

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door unSOUND »

- ze zijn goedkoper
- er zijn meer programmas voor de PC
Beide beweringen kloppen dus niet...

Zoals ik al meerdere keren heb gezegd, een Mac hou je langer dan een PC, en dus ben je op de langere termijn gewoon minder geld kwijt.

Dat lulverhaal over "weinig software" stamt nog uit de jaren 80, toen Mac's voornamelijk in drukkerijen en filmstudio's stonden ( dit omdat ze dus op de langere termijn minder kostten, en betrouwbaarder waren ).

Inmiddels is er net zo veel software voo de Mac als voor de PC. enige nadeel is dat Mac versie vaak iets later uitkomen. Voordeel daar weer van is dat de kinderziektes dan ook al vaak zijn opgelost. Er is simpelweg gen enkel programma voor de PC waar geen Mac alternatief voor is.

Waarom bedrijven niet overstappen ? Omdat een upgrade van Office '97 of 2000 naar een Mac versie niet mogelijk is gemaakt door Microsoft, en omdat de systeembeheerders bang zijn voor hun banen. Onderhoud aan Mac's neemt namelijk maar een achtste van de tijd vergeleken met een PC. Een bedrijf adviseren over te stappen naar Mac's zal een IT'er nooit doen, anders hebben ze straks zelf geen werk meer. Andere reden s de simpele onduidelijkheid. Mensen denken nog steeds aan Mac met eeuwenoude vooroordelen, die al jaren niet meer waar zijn.

Neem voor de grap eens een kijkje op deze website, waar alle vragen omtrent Mac worden beantwoord, en alle mythes worden rechtgezet.

http://www.computer-advies.nl/index.php ... s&Itemid=3

Wat betreft casemodden: dat kan ook gewoon met een Mac hoor... ik heb het zelf ook gedaan...

Michelangelo: ik heb het al eerder gezegd, maar ik zal het nog eens herhalen: Ik denk dat Windows XP een prima systeem kan zijn, als je weet hoe je je moet gedragen qua surfgedrag en mail-gedrag. Hou je je systeem up-to-date, zul je inderdaad weinig problemen hebben. MAAR het treurige feit is dat blijkbaar maar weinig mensen de tijd en/of de interesse hebben om hun systeem te onderhouden ( updates en patches ). En dus hebben momenteel nog steeds heel veel mensen problemen met hun computer.

Dat was ook de reden dat Apple de mini gelanceerd heeft... juist voor die mensen die wel willen surfen en mailen, maar niet willen weten hoe een computer nou eigenlijk werkt... met een mini kunnen ze gelijk beginnen, en ze hoeven nooit meer wat te doen qua onderhoud... Mensen zoals jij en ik, die dat wel kunnen, zullen inderdaad prima met Windows kunnen werken... maar juist voor de rest is zo'n mini uitermate geschikt.

Overigens ben ik dus geen Maccer die een hekel heeft aan Windows, ik heb hier thuis beide systemen staan... Windows 2000, XP, en 2 Macs. Ik hou me dus bezig met beide kanten, en ik merk gewoon, net als 99% van de mensen die beide systemen gebruiken, dat de Mac gewoon net effe lekkerder loopt...

mac user

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door mac user »

Ik kan wel degelijk met een OS omgaan en ben zeker geen leek op computer gebied, feit is dat gratis av/ firewall software niet goed werkt bij intensief gebruik. Daarnaast is mijn laptop mijn archiefkast, boekhouding ed voor mijn werk, daarnaast log ik in op het netwerk van de zaak. Gratis firewalls zijn dan gewoon opensources, de gebruiksaanwijzingen om te hacken voor deze zgn firewalls staan vrij op internet. Probeer eens een windows 95 programma zonder patches te draaien onder XP, lukt niet echt lekker omdat DOS niet meer ondersteunend werkt. Dus heb je weer eea bs patch nodig om xp voor de gek te houden. Bij XP wordt zelfs aangeraden eens per jaar een re install te doen. Reden is de wir war binnen de programma en wegschrijf methode van data binnen windows. Bestanden worden in diverse mappen weg geschreven en vele blijven daar onzichtbaar voor de gemiddelde XP user staan na het uninstallen of verwijderen van programmas. Dit geeft vaak problemen binnen de stabiliteit van XP.
Bij intensief gebruik en zware software is XP niet het meest stabiele systeem. Apple kent deze problemen niet.

ronas

Re: Wie maakt de beste computer?

Ongelezen bericht door ronas »

Niemand maakt de perfecte computer. Als je een computer wilt die goed werkt en bij je past, aan je eisen voldoet, kan je het beste zelf een computer bouwen.
Losse onderdelen, die je zelf uit kiest, die voldoen aan jouw behoefte.
Op alle merken kant en klare computers is wel wat aan te merken, zeker als je ze in een winkel moet gaan kopen.

Gesloten