Dat is nog steeds jouw aanname...NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:23Een op is op aktie waarvan je wist dat de prijs niet kon kloppen.
... en daarom is jouw conclusie ook niet meer dan dat.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Dat is nog steeds jouw aanname...NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:23Een op is op aktie waarvan je wist dat de prijs niet kon kloppen.
... en daarom is jouw conclusie ook niet meer dan dat.
Het is niet aan u om te oordelen of een reactie op en aan een ander wel of niet relevant is. Buiten een juridische oplossing kan je ook een fatsoensoplossing hebben. Aan TS om zijn eigen weg daarin te kiezen.Moneyman schreef: ↑16 nov 2020 12:08Een dergelijk moreel oordeel jouwerzijds is niet alleen gebaseerd op aannames, maar bovendien ook totaal niet relevant voor de vraag van TS.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 10:40Maar wel aan de menselijke positie. Je weet dat de prijs niet klopt en doordat de ene afdeling niets weet van een andere krijg je een loze belofte. Dat laatste is natuurlijk niet goed, maar wel begrijpelijk in grotere organisaties. Dan zegt mijn menselijke kant dat dit misbruik van recht is. Helemaal vanwege het standpunt van TS.
Je kan beter iets niet roepen als je dat niet kan onderbouwen. Mijn indruk is dat jij het leerstuk van misbruik van recht niet beheerst, omdat je hier oneigenlijke dwaling verwart met misbruik van recht. Mijn indruk is overigens ook dat je het leerstuk van oneigenlijke dwaling niet kent, omdat je daarbij steevast aspecten uit weg laat.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:23Een op is op aktie waarvan je wist dat de prijs niet kon kloppen. Eisen tot nakoming is wel degelijk misbruiken van recht.
Net zo goed dat het uw aanname is dat het anders zou zijn. Kijk je enkel naar een kortingspercentage, dan is iets meer dan 50% niet abnormaal. Kijk je echter naar het product dat nieuw is en overal nagenoeg dezelfde prijs heeft, dan weet je dat een dergelijke korting niet normaal is. Bij een uitverkoop van een overjarig model of een refurbished model geef ik u helemaal gelijk. Maar hier ruikt een blinde nog dat die prijs niet kan.Moneyman schreef: ↑16 nov 2020 12:26Dat is nog steeds jouw aanname...NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:23Een op is op aktie waarvan je wist dat de prijs niet kon kloppen.
Kunnen dit soort opmerkingen achterwege blijven? Je bent niet verplicht om hier te schrijven. Als je er niet tegen kan dat anderen op je reageren dan kun je er altijd voor kiezen om dat voor te zijn door zelf geen berichten te plaatsen.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:29Het is niet aan u om te oordelen of een reactie op en aan een ander wel of niet relevant is.
Mijn indruk is dat u recht en menselijkheid niet uit elkaar kan houden. Ik heb het hier niet over de juridische term van misbruik van recht, maar over het feit dat je tot nakoming wilt eisen voor iets wat niet kan. Net zo goed als de advocaat die zogenaamd wel zou regelen dat de stapelbedden van Leen Bakker kon regelen. Het recht is er om er een zaak van te maken, dus neem je dat recht. Het recht is er altijd om tot nakoming te eisen, dus moet dat recht ook genomen worden. Je weet dat een ander een fout heeft gemaakt en daar probeer je van te profiteren. Misbruik maken dus.alfatrion schreef: ↑16 nov 2020 12:32Je kan beter iets niet roepen als je dat niet kan onderbouwen. Mijn indruk is dat jij het leerstuk van misbruik van recht niet beheerst, omdat je hier oneigenlijke dwaling verwart met misbruik van recht. Mijn indruk is overigens ook dat je het leerstuk van oneigenlijke dwaling niet kent, omdat je daarbij steevast aspecten uit weg laat.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:23Een op is op aktie waarvan je wist dat de prijs niet kon kloppen. Eisen tot nakoming is wel degelijk misbruiken van recht.
We leven in een vrij land. MM en TS zijn vrij om samen de inhoud van de overeenkomst te bepalen. Je mag dus ook een korting af spreken die jij niet normaal vindt.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:36Net zo goed dat het uw aanname is dat het anders zou zijn. Kijk je enkel naar een kortingspercentage, dan is iets meer dan 50% niet abnormaal. Kijk je echter naar het product dat nieuw is en overal nagenoeg dezelfde prijs heeft, dan weet je dat een dergelijke korting niet normaal is.
Er wordt voor een ander bepaald dat mijn reactie niet relevant is. Het lijkt mij meer dat dergelijk opmerkingen niet gemaakt hoeven te worden aangezien iedereen heel goed voor zichzelf zou kunnen denken. En dat heeft niets te maken met het er wel of niet tegenkunnen dat er gereageerd wordt. Iedereen mag reageren, maar bepalen of mijn advies, hulp of tip niet relevant is mag diegene doen die aan wie het gericht is.alfatrion schreef: ↑16 nov 2020 12:38Kunnen dit soort opmerkingen achterwege blijven? Je bent niet verplicht om hier te schrijven. Als je er niet tegen kan dat anderen op je reageren dan kun je er altijd voor kiezen om dat voor te zijn door zelf geen berichten te plaatsen.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:29Het is niet aan u om te oordelen of een reactie op en aan een ander wel of niet relevant is.
U gaat nu uitvluchten zoeken? Of zullen we gewoon bij de feiten blijven? Er is geen korting af gesproken tussen MM en TS. MM heeft een foutieve aktie rondgestuurd. Het was dus geen persoonlijk aanbod naar TS toe.alfatrion schreef: ↑16 nov 2020 12:43We leven in een vrij land. MM en TS zijn vrij om samen de inhoud van de overeenkomst te bepalen. Je mag dus ook een korting af spreken die jij niet normaal vindt.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:36Net zo goed dat het uw aanname is dat het anders zou zijn. Kijk je enkel naar een kortingspercentage, dan is iets meer dan 50% niet abnormaal. Kijk je echter naar het product dat nieuw is en overal nagenoeg dezelfde prijs heeft, dan weet je dat een dergelijke korting niet normaal is.
Ah, jij gebruik dat dus een begrip dat A betekent als jij eigenlijk B bedoelt.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:40Ik heb het hier niet over de juridische term van misbruik van recht,(...)
De ander heeft geen fout gemaakt.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:40Je weet dat een ander een fout heeft gemaakt en daar probeer je van te profiteren.
Jij hebt het zelf over een dergelijke korting die niet normaal is.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:46U gaat nu uitvluchten zoeken? Of zullen we gewoon bij de feiten blijven? Er is geen korting af gesproken tussen MM en TS. MM heeft een foutieve aktie rondgestuurd. Het was dus geen persoonlijk aanbod naar TS toe.alfatrion schreef: ↑16 nov 2020 12:43We leven in een vrij land. MM en TS zijn vrij om samen de inhoud van de overeenkomst te bepalen. Je mag dus ook een korting af spreken die jij niet normaal vindt.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:36Net zo goed dat het uw aanname is dat het anders zou zijn. Kijk je enkel naar een kortingspercentage, dan is iets meer dan 50% niet abnormaal. Kijk je echter naar het product dat nieuw is en overal nagenoeg dezelfde prijs heeft, dan weet je dat een dergelijke korting niet normaal is.
Nee hoor, u bent diegene die er een juridisch begrip van maakt. Het forum hier is nog steeds geen juridisch forum, waarom u dan steeds alles het juridische in wil praten ontgaat mij elke keer.alfatrion schreef: ↑16 nov 2020 12:51Ah, jij gebruik dat dus een begrip dat A betekent als jij eigenlijk B bedoelt.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:40Ik heb het hier niet over de juridische term van misbruik van recht,(...)
Nee, die prijs is natuurlijk normaal te noemen en je hoefde er inderdaad niets achter te zoeken. Toch vreemd dat elke andere site het heeft over een prijscourant maar dat u dat blijft ontkennen.alfatrion schreef: ↑16 nov 2020 12:51De ander heeft geen fout gemaakt.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:40Je weet dat een ander een fout heeft gemaakt en daar probeer je van te profiteren.
Dat doet hier niet ter zake. Er is niet samen iets bepaald. MM heeft een algemene aktie gemaakt en deze rondgestuurd. TS heeft daar geen invloed op, laat staan dat hij kan bepalen wat er in die algemene aktie staat.alfatrion schreef: ↑16 nov 2020 12:51Jij hebt het zelf over een dergelijke korting die niet normaal is.NeoDutchio schreef: ↑16 nov 2020 12:46U gaat nu uitvluchten zoeken? Of zullen we gewoon bij de feiten blijven? Er is geen korting af gesproken tussen MM en TS. MM heeft een foutieve aktie rondgestuurd. Het was dus geen persoonlijk aanbod naar TS toe.
Partijen zij vrij om samen de inhoud van de overeenkomst te bepalen, ook als het geen persoonlijk aanbod betreft.
Het gaat hier om een nieuw model Samsung tablet die overal meer dan €200,00 kost en bij MM €229,-. Deze werd nu aangeboden voor €99,00. Dit had €199,- moeten zijn.Nijogeth schreef: ↑16 nov 2020 13:54Ik heb van Alfatrion geleerd dat als de prijs echt veel lager is dan je mag verwachten, dat een bedrijf zich op de wet mag beroepen en niet hoeft te leveren. Nu weet ik niet precies hoe dat hier zit, maar als er echt daadwerkelijk een gigantisch verschil in prijs is, dan zou TS dus geen rechten hebben, toch?
De vraag is of de consument erop mag vertrouwen dat de verkoper dit aanbod wil doen. Een tablet voor € 99,00 is niet een dermate idioot aanbod dat een gemiddeld georiënteerde consument direct moet weten dat er sprake is van een fout. Denk aan het aanbod van (jaja, alweer) de Mediamarkt waarin ze voor letterlijk aan paar euro een Imac van €2.000,00 aanboden. Daarbij is de fout evident en kan een consument zich dus niet beroepen op goede trouw. Een tablet van Samsung voor € 99,00 in plaats van € 199,00 is echter een vaker voorkomende prijs voor een tablet. Zeker in een tijd waarin de kortingdeals je om de oren vliegen en de website van de Mediamarkt direct al spreekt over allerlei hoge kortingen, is de goede trouw van een consument veel meer voor de hand liggend. En dan heb ik het nog niet eens over alle bevestigingen van de kant van de Mediamarkt.Nijogeth schreef: ↑16 nov 2020 13:54Ik heb van Alfatrion geleerd dat als de prijs echt veel lager is dan je mag verwachten, dat een bedrijf zich op de wet mag beroepen en niet hoeft te leveren. Nu weet ik niet precies hoe dat hier zit, maar als er echt daadwerkelijk een gigantisch verschil in prijs is, dan zou TS dus geen rechten hebben, toch?
Hebt u wel eens een tablet gekocht? Wat verstaat u onder een globale oriëntatie? Even naar mijzelf kijkend, je zoekt een bepaalde grootte met bepaald geheugen en of je Apple wilt of anders. Dat is al heel basic. Kan zijn dat je extra eisen stelt en bv een pen erbij wil hebben, bepaalde snelheid, enkel WiFi of ook met 4G, enz.
Artikel 3:33 BW
Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
Artikel 3:35 BW
Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
MM en TS hebben een koopovereenkomst gesloten. MM levert niet en geeft dan TS de toezegging dat TS deze tablet toch alsnog voor deze prijs zal krijgen. Dat wijst niet op een rechtshandeling (aanbod) zonder een rechtsgevolg gerichte wil.
Artikel 3:11 BW
Goede trouw van een persoon, vereist voor enig rechtsgevolg, ontbreekt niet alleen, indien hij de feiten of het recht, waarop zijn goede trouw betrekking moet hebben, kende, maar ook indien hij ze in de gegeven omstandigheden behoorde te kennen. Onmogelijkheid van onderzoek belet niet dat degene die goede reden tot twijfel had, aangemerkt wordt als iemand die de feiten of het recht behoorde te kennen.
Artikel 3:13 BW
1. Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt.
2. Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruikt door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3. Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.