LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
VTRhoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2020 21:13

'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door VTRhoon »

Een vraag: in 2018 heeft familie geïnvesteerd c.q. BTC's gestort op een wallet waarmee de desbetreffende persoon/organisatie mee zou gaan traden. Echter hebben we niet kunnen achterhalen welke organisatie er precies achter zit. Wij kennen wel de persoon waar destijds contact mee is gelegd en hebben hem ook regelmatig ontmoet. Echter kan het saldo nog niet gestort worden. Er wordt gezegd dat het resultaat inmiddels 2000 keer de inleg is geweest. Dit komt niet geloofwaardig over, maar wat kan ik er mee? Hoe moet dit geformaliseerd worden? Wat kun je eventueel juridisch?

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is een wel heel vaag verhaal. Wat weet je concreet wél?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Als dit niet een zwaar crimineel iets is, knaag ik een tak uit de kerstboom.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door 16again »

VTRhoon schreef:
10 dec 2020 22:25
het resultaat inmiddels 2000 keer de inleg is geweest.
En met een inleg van nul , is het resultaat 2000 keer nul

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

raar en incompleet verhaal. bitcoin trading is sowieso niet iets wat je als aandelen lekker verhandelt gezien de transactiekosten je grote spikes moet hebben om daar winst uit te halen. Maar als je wil investeren in bitcoin dan is long term de veiligste hoop. Als je in 2018 ingestapt bent dan zou de waarde nu (afhankelijk van je instap) 2-3x de waarde kunnen hebben. 2000x de waarde lijkt me onmogelijk, als het zo makkelijk was dan deed iedereen het

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sjohie »

HADES2001 schreef:
11 dec 2020 11:57
raar en incompleet verhaal. bitcoin trading is sowieso niet iets wat je als aandelen lekker verhandelt gezien de transactiekosten je grote spikes moet hebben om daar winst uit te halen. Maar als je wil investeren in bitcoin dan is long term de veiligste hoop. Als je in 2018 ingestapt bent dan zou de waarde nu (afhankelijk van je instap) 2-3x de waarde kunnen hebben. 2000x de waarde lijkt me onmogelijk, als het zo makkelijk was dan deed iedereen het
Als je ze in het begint zelf hebt gemined zou dat "2000x" in theorie nog net kunnen, maar zo leest dit vage verhaal niet.

juliomariner
Berichten: 5087
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zo'n "rendement " dat stinkt toch een uur in de wind?

de auditu
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door de auditu »

waarschijnlijk moet de inleg nog geëpibreerd worden.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door grun »

breien schreef:
11 dec 2020 12:39
Geëpibreerd???
"Epibreren betekent 'net doen alsof je iets heel belangrijks doet of gaat doen, terwijl je eigenlijk niets (nuttigs) uitvoert of zal uitvoeren'. Simon Carmiggelt gebruikte dit werkwoord in 1954 in een van zijn stukjes. ... Doordat het zo'n respectabel woord lijkt, is epibreren een prima dekmantel voor 'niets doen'." (bron: google)

Dat wist ik ook niet.

Petra1987
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Er wordt door de AFM gewaarschuwd tegen organisaties en personen die buiten het toezicht investeren. Wat je kan doen is, een klacht indienen bij de AFM.

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/th ... ichte-info

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Petra1987 schreef:
11 dec 2020 14:06
Er wordt door de AFM gewaarschuwd tegen organisaties en personen die buiten het toezicht investeren. Wat je kan doen is, een klacht indienen bij de AFM.

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/th ... ichte-info
Joh, dit is geen palminvest kaliber, hooguit een overrijpe kokosnoot ofzo. Ik denk dat zelfs de rijdende rechter niet zou stoppen om hier iets mee te doen. :lol:

In 2018 zouden er bitcoins gestort zijn in een wallet, en daarmee zou belegd worden. Die bitcoins zijn het meest besproken en volatiele beleggingsproduct van de laatste jaren, en desondanks heeft "familie" pas nu es bedacht om te vragen hoe het er mee gaat, en ook pas nu vindt men die geclaimde 2000x de inleg als resultaat, niet geloofwaardig?

Petra1987
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Klopt, maar het kan geen kwaad om, op de website van de AFM te kijken.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door 16again »

Petra1987 schreef:
11 dec 2020 14:06
Er wordt door de AFM gewaarschuwd tegen organisaties en personen die buiten het toezicht investeren. Wat je kan doen is, een klacht indienen bij de AFM.

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/th ... ichte-info
Daar zal vermoedelijk weinig mee gebeuren: handel in bitcoins valt niet onder het toezicht van de AFM

Petra1987
Berichten: 525
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Het is wel handig om dit te melden, zodat er inzicht kom in dit soort activiteiten, waar mensen snel van hun geld worden afgeholpen.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

VTRhoon schreef:
10 dec 2020 22:25
Een vraag: in 2018 heeft familie geïnvesteerd c.q. BTC's gestort op een wallet waarmee de desbetreffende persoon/organisatie mee zou gaan traden. Echter hebben we niet kunnen achterhalen welke organisatie er precies achter zit. Wij kennen wel de persoon waar destijds contact mee is gelegd en hebben hem ook regelmatig ontmoet. Echter kan het saldo nog niet gestort worden. Er wordt gezegd dat het resultaat inmiddels 2000 keer de inleg is geweest. Dit komt niet geloofwaardig over, maar wat kan ik er mee? Hoe moet dit geformaliseerd worden? Wat kun je eventueel juridisch?
In december 2017 bereikt Bitcoin zijn piek van +/- € 16.000 in februari 2018 was de waarde +/- € 8.000 en vandaag is de waarde weer € 16.000. (Bron: https://btcdirect.eu/nl-nl/bitcoin-koers).

Het is onmogelijk als je in 2018 bent begonnen om je bitcoint met 2000x in waarde te laten toenemen. Ik denk dat je bent opgelicht en oplichting kun je niet achteraf formaliseren. Juridische is het lastig want zoals je zelf aangeeft staat er niets op papier, je weet niet eens welke organisatie het geld naar toe is gegaan.

Melden bij AFM kan, maar wat wil je melden daar? Je weet niet welk bedrijf het is geweest en er is geen overeenkomst over de uitbetaling. Oplichting is dan ook lastig want nergens is iets formeel geregeld of omschreven. Was de waarde direct uitneembaar of pas over 10 jaar?

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Petra1987 schreef:
12 dec 2020 11:23
Het is wel handig om dit te melden, zodat er inzicht kom in dit soort activiteiten, waar mensen snel van hun geld worden afgeholpen.
Wat precies te ,melden? Hoe komt er inzicht door te melden?

VTRhoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2020 21:13

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door VTRhoon »

Het is niet de hele familie die er bemoeienis mee heeft gehad. Maar door overlijden zijn we in de stukken gedoken en blijkt er in december 2018 een bedrag aan BTC te zijn gekocht. (printscreen) Dit is overgeboekt naar een wallet (printscreen en mail). Verder is er veel mail en app verkeer geweest en met de desbetreffende persoon hebben we wel contact. Alleen kunnen we verder geen duidelijkheid krijgen. Per mail en app is aangegeven wat het saldo is. Is het dan zinvol om de AFM te informeren c.q. te contacten?
Zelf heb ik er ook geen goed gevoel bij, maar geen bewijs voor oplichting. Anderzijds wil ik andere mensen er voor bewaren dat ze geld investeren/storten en vervolgens hun geld kwijt zijn.

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

@VTRhoon, jouw verhaal blijft ontzettend vaag.

Klopt dit:
Er is een familielid van je die bitcoins heeft aangekocht. Dit familielid is inmiddels overleden. De bitcoins zijn onderdeel van de nalatenschap. En nu zijn jullie in stukken aan het duiken.

Eerste vraag: wie is die jullie? Is dat de executeur van de nalatenschap?
Tweede vraag: de aangekochte bitcoins, is dat via een (privé persoon gebeurd, of via een bedrijf?
Derde vraag: het saldo kan niet gestort worden. Waarom niet? Wat is de reden die men opgeeft?
Vierde vraag: je wil iets formaliseren, maar wat is jouw (juridische) positie in het geheel?

Arizonakid
Berichten: 1240
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En je kan niet bij de wallet komen?

VTRhoon
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2020 21:13

Re: 'Investering' in Bitcoin ongeloofwaardig, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door VTRhoon »

Eerste vraag: wie is die jullie? Is dat de executeur van de nalatenschap? Dat zijn inderdaad de nabestaanden.

Tweede vraag: de aangekochte bitcoins, is dat via een (privé persoon gebeurd, of via een bedrijf? Aangekocht via Satos en gestort op een wallet maar niet bekend wie er precies achter dit walletadres zitten. Dit is gegaan in overleg met de contactpersoon.

Derde vraag: het saldo kan niet gestort worden. Waarom niet? Wat is de reden die men opgeeft? De inloggegevens moeten nog worden gegenereerd, maar dat is allemaal nog in behandeling. Er werd al maanden aangegeven dat de coins gestort zouden worden op het eigen wallet of dat er inloggegevens gemaakt zouden worden zodat er zelf bepaald kon worden wat er met de BTC moest gebeuren. Traden of uitbetalen

Vierde vraag: je wil iets formaliseren, maar wat is jouw (juridische) positie in het geheel? Ik ben mede erfgenaam, cq regelt de financiële zaken c.q. aangifte erfbelasting

Gesloten