LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lowieze

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nog positiever is dan om de reclamefolders alleen op internet te lezen en een nee/nee-sticker op je brievenbus te plakken.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even terug naar Handen voor de Zorg. Daarbij konden (en kunnen) mensen zich aanmelden om de zorg te helpen tijdens de coronacrisis. Nu blijkt achteraf dat er minder dan 10% van de aanmeldingen ook daadwerkelijk iets hebben kunnen betekenen. In de eerste berichtgeving werd gezegd dat dat vooral door gebrek aan ervaring of de verkeerde diploma's kwam, maar nu is naar buiten gekomen dat er veel meer dingen fout gingen.

Zo gaven mensen zich bijvoorbeeld op voor 2 of 3 dagen en wilden ziekenhuizen ze voor 5 dagen. Daar gingen die mensen dan niet mee akkoord en kwam er uiteindelijk geen hulp. Of mensen uit Groningen die gevraagd werden voor Brabant.

Het hele proces was dus verkeerd om. Er werd niet gekeken naar wat de mensen die zich aan hadden gemeld konden, maar naar specifieke mensen die nodig waren. Dit wil men nu alsnog anders gaan inrichten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, je zult die mensen toch ook moeten inwerken en/of begeleiden. Als dat inwerken een volle dag nodig heeft, en ze komen twee of drie dagen, dan kun je het net zo goed met de mensen doen die je al hebt. Dus ergens snap ik dat ook wel.

Werken in de zorg is wat anders als de stoep van de buren een keertje aanvegen als er teveel blad ligt. Alhoewel een Groninger daarvoor inderdaad niet snel naar Brabant gaat of andersom.

Nijogeth

Dat is niet mijn conclusie, dat was een rapport. Men had bijvoorbeeld mensen in kunnen zetten bij de ontvangst van mensen, zodat artsen en verpleegkundigen dat niet hoefden te doen of bij het helpen met het aantrekken van speciale kleding. De conclusie van het rapport was dus dat de druk op de zorg flink af had kunnen nemen als er op de juiste manier gebruik was gemaakt van de mensen die zich aanbieden of ja, als er überhaupt gebruik van was gemaakt.

Nijogeth

Overigens las ik een stuk van een arts die eigenlijk aangaf dat een coronapatient niet op de IC opgenomen moet worden. Die plek zorgt namelijk voor het uitstellen van 10 operaties, aangezien een gemiddelde coronapatient er 2 weken ligt. En de operaties die men nu aan het uitstellen is, is zogenaamde planbare zorg, maar wel operaties die binnen 6 weken moeten gebeuren.

Zo vertelde hij over iemand die was overleden omdat zijn galblaasoperatie niet door was gegaan. Anders was ie 99,9% zeker geholpen en hersteld. Een ander voorbeeld was iemand met een vernauwing in een halsslagader, die al voor de 2e keer was afgebeld, maar elke dag wachten vergrootte de kans op een herseninfarct aanzienlijk.

Behandelingen voor kanker zouden volgens hem ook niet uitgesteld mogen worden. Iedere week dat men langer wacht, kan fataal zijn voor de kansen op herstel. Daar staat dan tegenover dat de coronapatienten die op de IC komen vaak al behandeld waren en de behandeling maar slecht aansloeg en in veel gevallen op de IC de behandeling ook niet echt aan sloeg en over het algemeen veel mensen alsnog stierven als ze op de IC kwamen.

Hij schatte dat het aantal mensen dat onnodig sterft aan uitgestelde behandelingen ongeveer even groot is als het aantal mensen dat sterft aan corona. In zijn ziekenhuis dan.

Helaas kon ik het artikel zo niet terugvinden, zat achter betaalpagina.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

De oorzaak van dit alles is een structureel tekort aan zorgpersoneel, dat was al zo voor het coronavirus uitbrak.
De mensen die niet weg bezuinigd zijn, moesten de afgelopen jaren ook het werk op zich nemen van de ontslagen collega’s.
Nu, in deze situatie, blijkt dat desastreus te zijn. Veel zorgverleners zijn gestopt, minder uren gaan werken vanwege de werkdruk of hebben zich ziek gemeld.
Meer salaris bieden, meer collega’s aannemen en minder bureaucratie zou dit kunnen oplossen, maar dat gebeurt niet.
Nu willen ze personeel van Defensie aan gaan trekken, maar er is een tekort aan gediplomeerde verzorgden en verpleegkundigen, helaas heeft ook Defensie heeft hier te weinig personeel van om structureel hulp te kunnen bieden.
Ik sprak afgelopen weken een paar mensen die in de zorg werkten, in een verzorgingstehuis en in een ziekenhuis. Zij zijn afgelopen zomer gestopt met hun werk vanwege de werkdruk. Vooral de nachtdiensten gingen hen opbreken, veel te veel verantwoordelijkheid die je niet kunt delen met collega’s omdat die er niet zijn.
Tot nu toe heb ik het kabinet nog niet gehoord over het aantrekken van nieuw personeel met betere arbeidsvoorwaarden. Nee, ze zoeken het in vrijwilligers die dan maar moeten komen helpen (wat dus in de praktijk helemaal niet blijkt te kunnen) en nu in hulp van Defensiepersoneel (wat daar ook niet voor opgeleid is).

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Heb een aantal off-topic bijdragen verwijderd. Fijne dag ^YB

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 01:21

Hij schatte dat het aantal mensen dat onnodig sterft aan uitgestelde behandelingen ongeveer even groot is als het aantal mensen dat sterft aan corona. In zijn ziekenhuis dan.

Dat krijg je als mensen zich niet aan de regels houden, dan komt de IC vol te liggen.

Nijogeth

Ja, geef 90% van Nederland maar de schuld. Echt iedereen heeft wel een keer de maatregelen overtreden. Als is het maar een onnodige hand geven, onnodig binnen 1,5 meter van iemand komen of vergeten te hoesten of niezen in de elleboog.

reggie2

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 12:08
of vergeten te hoesten of niezen in de elleboog.

Als dat vergeten wordt, zijn mensen smeerlappen.

En inderdaad , het ligt aan de mensen ja, de domme feestjes die gegeven worden zullen er goed toe bijdragen dat het virus rond blijft gaan.

Ook door de mensen ( inderdaad ook wat ouderen ) die denken dat het een simpel griepje is. Maar het overgrote deel komt door de jongeren.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 01:21
Zo vertelde hij over iemand die was overleden omdat zijn galblaasoperatie niet door was gegaan. Anders was ie 99,9% zeker geholpen en hersteld.
Kan echt nergens op Google hierover iets vinden, wel kan ik een patiënt vinden die overleden is door Corona i.c.m. een mislukte galblaasoperatie, maar deze is ook niet opgenomen op de IC omdat dit uitzichtloos zou zijn. Los dat je voor een galblaasoperatie geen IC opname nodig hebt, enkel bij complicaties tijdens de ingreep (erg zeldzaam) kan dit nodig zijn, maar dan is die 99,9% ook niet meer zeker en nergens op gebaseerd.

In de 1ste golf is de basis zorg extreem gestopt, gelukkig hebben we hier van geleerd en laten we hopen dat we de piek aankunnen zonder deze zorg weer compleet stop te zetten.

En ja er is een personeelstekort in de zorg. Veel mensen vergeten dat er niet is bezuinigd op de zorg, de zorguitgaven gaan enkel omhoog elk jaar. De CAO is aangepast waardoor de lonen de komende jaren al omhoog gaan. Wij (en geen enkel land) was voorbereid op een pandemie zoals Corona en je kunt nu niet opeens een blik met zorgmedewerkers optrekken.

Er was ook een onderzoek of mensen meer loon wilde voor zorgmedewerkers, hierop antwoord het grootste deel JA, toen de vraag werd gesteld of ze ook elke maand meer zorgpremie hiervoor wilde betalen veranderde hun mening opeens. Maar het een staat niet los van het andere.

Nijogeth

@reggie. En toch zijn het vooral de ouderen die in het ziekenhuis liggen en eraan doodgaan. Hebben die allemaal ten alle tijde anderhalve meter gehouden? Dat denk ik niet.

De beste manier om het virus niet te krijgen is afstand houden van iedereen. Simpeler dan dat is het niet. Maar dat is toch echt ieders eigen verantwoordelijkheid. Je kunt niet alles afschuiven op jongeren die amper ziek worden.

@sylvesterb. Dus om zo'n galblaasoperatie uit te kunnen voeren, houden ze ten alle tijde een IC-bed vrij, mocht het onverhoopt misgaan. Dat was de hele strekking van het verhaal.

reggie2

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 13:30

De beste manier om het virus niet te krijgen is afstand houden van iedereen. Simpeler dan dat is het niet.
Dat zegt de persoon ( zonder dat ik je verder wil aanvallen ) die zelf bij feestjes is. Met dit soort dingen schiet het niet op.

Hoor en lees genoeg over jongeren die er doodziek van zijn. dus sluit je ogen niet voor het feit dat jezelf ook het haasje kan worden.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kom hier een hoop discussie tegen, wat er wel en niet goed gaat ,wat er wel en niet moet gebeuren en vooral wat de ander verkeerd doet of zegt.
Ondertussen blijkt de Corona niet het grootste probleem , maar het te kort aan personeel om de patiënten adequaat te verzorgen.
En alle oplossingen worden genoemd om dit personeel extra te krijgen.
Ondertussen krijgen wij verzorgenden van de heer van Dissel een beste trap na, zo even tussen neus en lippen door.
Onderwijzend personeel, die meer verdienen dan wij in de zorg, vliegt een paar keer naar Den Haag en hoppa extra salaris.
Als er over ons salaris moet worden gestemd rent men weg.
Politie die het zwaar heeft , nee hoor geen extra salaris, ondertussen wel miljarden naar de KLM want die arme piloten moeten hun dik betaalde banen wel houden ( of hebben de heren politici belangen in de KLM?)
Ben er schijt ziek van en meneer van Dissel bedankt, denk even aan ons als uw overdreven hoge salaris weer wordt uitgekeerd.

reggie2

Van Dissel moet je laten kletsen, die man is echt niet in orde. Hoe vaak hij al niet het tegenovergestelde heeft gezegd, en dan weer terugkomt met hetzelfde, het is gewoon een arrogante kwast.

Jullie bij de zorg krijgen nu het leger er toch bij? Moet te doen zijn op deze manier en dan wel hopelijk dat iedereen zich aan de regels gaat houden.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

reggie2 schreef:
29 dec 2020 15:08
Van Dissel moet je laten kletsen, die man is echt niet in orde. Hoe vaak hij al niet het tegenovergestelde heeft gezegd, en dan weer terugkomt met hetzelfde, het is gewoon een arrogante kwast.

Jullie bij de zorg krijgen nu het leger er toch bij? Moet te doen zijn op deze manier en dan wel hopelijk dat iedereen zich aan de regels gaat houden.
Het steekt dat meneer van Dissel wel 1 van de zeer dik betaalde woordvoerders is.
En ondanks de strenge regels, waar de meeste mensen zich wel aan houden blijft de besmetting toe nemen.
Een virus laat zich niet tegen houden door een niet afdoende mondkapje die ook nog eens 90 % verkeerd wordt gebruikt of in plaats geregeld te vervangen, gewoon een maand wordt gedragen ( die leuke stoffen) liefst met neus er boven.
Dus dat het nu toeneemt, komt niet door die paar Wapies, die hielden zich er tijdens de eerste lock down niet aan en zullen dat nooit doen.
Zelfs in China en Japan , waar men zich er wel aan houdt, stopt de virus niet.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 13:30
@sylvesterb. Dus om zo'n galblaasoperatie uit te kunnen voeren, houden ze ten alle tijde een IC-bed vrij, mocht het onverhoopt misgaan. Dat was de hele strekking van het verhaal.
De situatie met het zorgstelsel is ernstig en door Corona lopen we tegen limieten aan, maar dat iemand overlijdt aan een "simpele" galblaas ontsteking omdat er geen capaciteit is betwijfel ik sterk en gezien je geen bronvermelding heb doe ik het maar af als een broodje aap verhaal.

Dat er op langere termijn mensen overlijden door het uitstellen van behandelingen betwijfel ik niet. Na de eerste golf bleek ook dat veel mensen hun klachten niet hebben gemeld bij de huisarts waardoor o.a. kanker diagnoses later waren met alle gevolgen van dien.

Heb zelf een maagonderzoek gehad op het einde van de 1ste golf, normaal moet je hier 4 tot 6 weken op wachten en ik kon nu de volgende dag terecht (er was geen enkele noodzaak om dit zo snel te doen) maar omdat er zo weinig patiënten waren met klachten kon het zo snel.

Voorlopig zullen we maar moeten accepteren dat Corona er is en laten we hopen dat er geen mutaties komen waarop het vaccin geen effect heeft.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Er wordt straks gevaccineerd tegen Covid19 , maar de Britse en Zuid-Afrikaanse , zeer besmettelijke dominante, variant rukt op. In Londen bv stijgt het aantal besmettingen met die nieuwe variant dramatisch en daar is nog geen vaccin tegen.
Dus dan ben ik straks waarschijnlijk beschermd tegen Covid19 , maar word ik misschien besmet met dat andere virus. Men zegt dat het minder hard aan komt , maar toch.....🤔

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
29 dec 2020 19:45
Er wordt straks gevaccineerd tegen Covid19 , maar de Britse en Zuid-Afrikaanse , zeer besmettelijke dominante, variant rukt op. In Londen bv stijgt het aantal besmettingen met die nieuwe variant dramatisch en daar is nog geen vaccin tegen.
Dus dan ben ik straks waarschijnlijk beschermd tegen Covid19 , maar word ik misschien besmet met dat andere virus. Men zegt dat het minder hard aan komt , maar toch.....🤔
Volgens mij roep je weer dingen die je helemaal niet weet. Heb je hier enige onderbouwing voor?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Je leest en hoort genoeg over deze nieuwe dominante variant. Superbesmettelijk.
Mijn vraag of de vaccinatie tegen Covid 19 hier ook tegen beschermt , daar lees of hoor ik tot nu toe nog niets over.

Gesloten