Het grote nadeel is dat mensen onderling geen afspraken kunnen maken. Om die redenen zijn regels nodig. Een regel is leuk, maar men zoekt daar weer een uitweg in. Dus moet die uitweg ook weer dichtgetimmerd worden met een nieuwe regel. En zo door.
Het is natuurlijk raar te noemen dat je 3 jaar na een levering pas gaat klagen dat je iets niet ontvangen hebt. Een verkoper moet dan een enorme administratie gaan bijhouden aangezien je een track en trace nu niet meer kan opvragen. Wettelijk is bepaald dat een verkoper binnen 30 dagen moet leveren, mits anders overeen gekomen. Dan moet je dus al een kopie gaan maken van die track en trace, eventueel andere zaken bij noteren en deze opslaan. Naast deze administratie heb je dus ook nog eens personeel nodig die zich bezig moet houden met deze klanten. Als je het strak volgens de regels zou moeten uitvoeren als ondernemer kost dat dus veel geld. En waarom? Omdat de wet bepaald heeft dat je tot 5 jaar na koop nog kan roepen dat je niets ontvangen hebt. Hoe groot is de kans dat een klant nog na 3 jaar komt? Wegen de regels dan op tegen het werk dat je er mee hebt? In mijn ogen niet.
Het is wellicht goed voor de werkgelegenheid: verzinnen van allerlei regeltjes en wetten en vooral de uitvoering en controle er op, maar ook alle mensen die betrokken worden bij het oplossen van het probleem. Het nadeel is wel dat al die mensen die direct en indirect hier aan meewerken betaald willen worden.