alfatrion schreef: ↑01 jan 2021 10:40
Ik lees een hoop geblaat maar weinig wol.
En ik lees bij u allemaal uitvluchten hoe het allemaal maar anders zou moeten wat in de praktijk allemaal niet uitvoerbaar is.
alfatrion schreef: ↑01 jan 2021 10:40
De samenvatting van deze casus:
1. Coolblue heeft de laptop laten twee maanden na de koop onderzoeken en daaruit kwam naar voren dat er geen problemen waren met de wifi.
2. Coolblue heeft TS de keuze gegeven tussen: (i) het betalen van onderzoekskosten en de laptop terug krijgen; of (ii) geen onderzoekskosten betalen en de laptop laten vernietigen. TS heeft voor het laatste gekozen en Coolblue heeft daar uitvoering aangegeven. Hierbij is er sprake van een wilsgebrek en Coolblue mocht er niet op vertrouwen dat TS de laptop toch wilde laten vernietigen. Het gevolg is dat deze rechtshandeling nietig is. (Artikels 3:33, 3:35 en 3:40 BW).
3. Coolblue heeft een onrechtmatige daad verricht omdat zij de laptop, het eigendom van TS, heeft laten vernietigen zonder dat daar een rechtsgeldige overeenkomst voor bestaat. Coolblue moet daarom de vermogenschade van TS vergoeden. De vermogenschade van TS is gelijk aan de aankoopprijs van een nieuwe laptop. (Artikel 6:162 BW)
4. Dat Coolblue in de hypothetische situatie onderzoekskosten had betaald aan een derde partij komt voor rekening van Coolblue. Deze schade kan namelijk volledig aan Coolblue worden toegerekend, omdat deze kosten onnodig zijn gemaakt. Coolblue had namelijk zelf kunnen eenvoudig ontdekken dat de klacht onterecht is. En nee, Coolblue kan de tijd daarvoor niet verhalen op TS. (Artikels 6:95, 6:96 en 6:101 BW)
5. De slotsom is dat TS recht heeft op de volledige aankoopprijs van een nieuwe laptop of bij gebreke daarvan de volledige aankoopprijs van deze laptop.
Ik lees geen argumenten die hier iets aan kunnen veranderen.
Terug dus naar de basis. Waarom is het voor u zeker dat het wilsgebrek is en waarom mag een verkoper niet vertrouwen op wat een klant zegt? TS geeft zelf aan dat de laptop kosteloos vernietigd mag worden, waarom zou CB dan opnieuw de vraag moeten stellen of dat echt is wat TS wil? Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden. En als je niet weet wat je doet, dan is het niet slim om antwoord te geven.
En over punt 4: hoe dat CB dit moeten doen? Nogmaals, een verkoper is geen techneut. En iemand iets laten doen dat niet in zijn vakgebied ligt is niet bepaald veilig te noemen. En bij een haperend contactje zou een leek dus kunnen zeggen "ach, de wifi werkt", terwijl iemand met kennis van zaken weet dat er een soldeerpuntje wellicht niet helemaal goed vast zit. U stuurt dus liever een klant met een gegronde klant weg omdat er een leek niets ziet, dan dat iemand met kennis van zaken alle klachten onder de loupe neemt en verder kijkt.
Het zal wat zijn, een waterkoker heeft een kabelbreukje en de klant komt aan de balie van de winkel. De verkoper achter de balie doet er wat water is en toevallig is de kabel zo neergelegd dat er contact is. Het water gaat dus koken en de klant wordt naar huis gestuurd, want er is op het eerste zicht niets te merken. De klant steekt thuis de stekker weer in het stopcontact, helaas met het snoer net iets anders, er ontstaan vonkjes en de keuken brand af.
Of de baliemedewerker komt er wel achter dat de kabel niet goed is omdat de stoppen eruit slaan en heel de winkel zonder stroom zit. Of moet elke winkel van u dan ook een beveiligde ruimte hebben waar er veilig getest kan worden?
Nogmaals, praktijk is iets anders dan koude harde regels. Niet alles wat u bedenkt is uitvoerbaar. In mijn vakgebied heb ik daar ook veel last van. Een architect kan alles op een beeldscherm tekenen, maar hoe in de praktijk een baksteen in de lucht moet blijven hangen is niet bekend.
Er zal geen verzekeraar zijn die in een winkelpand dekking geeft aan ondeskundig personeel die prutsen aan apparaten van klanten die defect ingeleverd worden. Laat staan dat deze verkoper zelf verantwoordelijk wil zijn voor de gevolgen. En ik mag hopen dat als ik mijn auto naar de dealer breng de baliemedewerker zelf niet even onder de motorkap duikt om te zien wat er aan de hand is. Daar zijn namelijk monteurs voor aangenomen. En laat alstublieft die monteur zeggen wat er aan de hand is en geen medewerker die afspraken inplant, bestellingen plaatst en het contact met de klant heeft.
U ziet dat schijnbaar anders, ik zou het risico niet nemen.